Laita viestiä mari@internesia.fi | Kotisivut, verkkokaupat, hakukoneoptimointi, mainokset, esitteet, koulutus ja valokuvaus – Internesia – Lahti

Blogi

5 syytä miksi sosiaalisen median markkinointisi ei toimi

Viisi syytä miksi sosiaalisen median markkinointisi ei toimi - Internesia

Mietitkö joskus (tai usein) miksi some-markkinointisi ei toimi? Olet kokeillut monia erilaisia keinoja, mutta tuloksia ei vain synny?

Markkinointi sosiaalisessa mediassa on niin kuin mikä tahansa markkinointi: ensin pitää kerätä yleisö, rajata oikeat kohderyhmät ja myydä kohdistetusti näille kohderyhmille.

Tässä muutamia vinkkejä mikä some-markkinoinnissasi saattaa olla pielessä.

1. Olet yliarvioinut yleisösi

Yleisön kerääminen on yksi tärkeä asia sosiaalisen median markkinoinnissa. Kuitenkin monet markkinoijat ymmärtävät täysin väärin millainen yleisö heidän tulisi kerätä.

Kun monet some-markkinoijat miettivät mitä yleisö tarkoittaa, he kuvittelevat tuhansia seuraajia yrityksesi ympärille, jotka kärsivällisesti odottavat sisältöä, joka heti parantaa heidän elämäänsä.

Oikeasti, sinun tulisi esittää yleisöllesi yrityksesi tuotteiden ja palveluiden arvo opettavasti, informatiivisesti ja arvopohjaisista lähtökohdista, jotta kun heille tulee tarve yrityksesi tuotteille tai palveluille, he valitsevat sinun yrityksesi.

Meidän tulisi lopettaa teeskentely, että ihmiset oikeasti haluavat olla yrityksemme ”kavereita”. Jos pyytäisin sinua nyt nimeämään sosiaalisen median yleisösi henkilöt nimeltä, niin et todennäköisesti pystysi.

Kun ymmärrämme paremmin MILLAISEN yleisön haluamme kerätä ja MIKSI keräämme sen, sosiaalisen median markkinoinnin tuloksemme paranevat.

2. Et mainosta

Oletko vielä vastahakoinen kun puhutaan sosiaalisen median mainonnasta? Se on kuitenkin todella tehokas keino tavoittaa kohdennetusti haluamasi yleisö.

Valitettavasti mikään ei ole ilmaista. Vaikka sinulla ei olisikaan suurta mainosbudjettia, niin somessa pääset pienelläkin budjetilla pitkälle.

Suosittelen kokeilemaan some-mainontaa. Jos et halua edes kokeilla sosiaalisen median mainoksia, niin tulet todennäköisesti pettymään markkinoinnin tuloksiisi.

3. Hämäännyt erikoisista taktiikoista

Jos yrität pärjätä some-markkinnoissa ”kikkailemalla”,  todennäköisesti epäonnistut. Ne eivät paranna asemaasi sosiaalisessa mediassa.

Sinun täytyy aloittaa siitä, että mietit tavoitteesi ja sitten katsot taaksepäin, miten sinun tulee toimia, jotta saavutat tavoitteesi.

Huomioi, että mitä tahansa teet, se vaatii aikaa. Arvioi miten paljon pystyt aikaasi käyttämään ja mitä sillä saavutat.

4. Et ymmärrä keräämiäsi tietoja

Yksi potentiaalisimmista heikkouksista sosiaalisen median markkinoinnissa on se, että et ymmärrä tietoja, joita se sinulle tarjoaa. Jos et pysty mittaamaan, analysoimaan ja reagoimaan tietoihin, joita saat sosiaalisen median kanavistasi, toimit laput silmillä.

Kun tutkit tietojasi, tulee sinun myös ymmärtää jotain attribuutiomalleista. Teoreettisesti asiakkaan ostoprosessi harvoin etenee niin, että asiakas näkee julkaisusi somessa, klikkaa linkkiä ja ostaa tuotteen. Asiakkaat selailevat siellä ja täällä ennen ostopäätöstä. Jos et ymmärrä miten sinun asiakkaasi ostoprosessi toimii, voi olla että tuhlaat rahojasi vääriin markkinointikampanjoihin.

Tutustu siis näihin: Facebook Insights, Facebook pikseli ja Google Analytics.

Tärkeintä sosiaalisen median markkinoinnissa ei siis ole kuinka paljon tykkäyksiä, sitoutumisia tai jakoja saat. Nämä ovat itseasiassa aika merkityksettömiä, kun ajattelet yrityksesi markkinointitavoitteita laajemmin.

5. Käyttäydyt kuin suuri brändi - joka et ole

Jos ajattelit ottaa mallia yrityksesi sosiaalisen median markkinointistrategiaan isoilta kuuluisilta yrityksiltä, niin se ei todennäköisesti toimi. Nämä yritykset ovat rakentaneet brändiään vuosikymmeniä, joten jos et ole valmis laittamaan paljon euroja markkinointibudjettiisi, niin ideoiden lainaaminen isoilta yrityksiltä ei todennäköisesti onnistu.

Pienien ja keskisuurien yritysten täytyy tehdä erittäin paljon (ja fiksusti) töitä, jotta yrityksesi huomataan sosiaalisessa mediassa. Älä oleta, että ihmiset tietävät yrityksesi tai että he automaattisesti ymmärtävät mitä yrität heille myydä. Ole realistinen, nöyrä ja markkinoi yritystäsi fiksusti ja sitkeästi joka päivä.

Et voi olla rakentamatta brändiäsi ja olettaa, että kaikki vain menee hyvin ilmankin. Käytä aikaasi ja rahaasi saavuttaaksesi tietoisuutta ja etsi aktiivisesti uusia asiakkaita. Ajan kuluessa, brändisi kasvaa.

Kun tutustut näihin vinkkeihin ajatuksella ja toimit ohjeiden mukaan, näet, että sosiaalisen median markkinointisi paranee ajan kanssa. On korkea aika oikeasti käyttää sosiaalista mediaa markkinointiin.

Mari Lepistö | Internesia

Mari Lepistö | Internesia

Web-suunnittelija | Kotisivut, verkkokaupat, hakukoneoptimointi, koulutus, valokuvaus

mari@internesia.fi
044 534 1815

Uusimmat artikkelit

Suosituimmat artikkelit

Haluatko jakaa tämän artikkelin?

Etsitkö yrityksesi kotisivuille tai verkkokaupalle tekijää?

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää! Katso alla lisätietoja kotisivu- ja verkkokauppapaketeistani.