Laita viestiä mari@internesia.fi | Kotisivut, verkkokaupat, hakukoneoptimointi ja koulutus  – Internesia – Lahti

Case: Nikkarin Maatila – Verkkosivujen uudistus

Verkkosivujen uudistus - Nikkarin Maatila

Artikkelin sisältö

Paikallinen tekijä avuksi verkkosivujen uudistusprojektiin

Alkuvuodesta 2024 Nikkarin Maatilan yrittäjä Saara Kukkonen otti minuun yhteyttä ja halusi apua verkkosivujensa päivittämiseen, hakukoneoptimointiin ja verkkokaupan rakentamiseen. Koska Saara asuu Hämeenkoskella, joka on lähellä Lahtea, sovimme tapaamisen verkkosivuasioihin liittyen. Saara halusi avukseen paikallisen tekijän, jonka kanssa olisi mahdollista tavata kasvotusten. Tapasimme Lahdessa Asemapäällikön ihanassa kahvilassa ja kävimme läpi Nikkarin Maatilan kotisivujen tilannetta, Saaran toiveita niiden näkyvyyden parantamiseksi ja pohdintoja verkkokaupan toteutuksesta.

Haaveena oma verkkokauppa

Saaralla oli haaveena oma verkkokauppa, jossa hän voisi erityisesti joulusesonkia ajatellen myydä maatilalla tuottamiaan hilloja ja glögiä. Verkkokaupan toimivuus ja kannattavuus kuitenkin mietitytti häntä. Kerroin Saaralle rehellisesti verkkokaupan toteutuksen ja ylläpidon kustannuksista. Saara päätti jäädä vielä miettimään asiaa, mutta seuraavalla viikolla sain jo viestin ”Turhaan vetkutan asiaa, tehdään myös verkkokauppa. Sitten se on ainakin kokeiltu.” Niinpä ryhdyimme toimeen. Samalla uudistin myös Nikkarin Maatilan verkkosivut, koska vanhojen sivujen ulkoasupohjassa ei ollut tukea WooCommercelle.

Verkkosivujen uudistus ja verkkokaupan toteutus alkoi kloonin luomisella vanhasta sivustosta, joka helpotti ja nopeutti työtä hieman, kun kaikkea sisältöä ei tarvinnut syöttää sivuille uusiksi. Saaraa pyysin kirjoittamaan joitakin uusia tekstejä, koska myös sivujen rakennetta uudistettiin samalla jonkin verran. Verkkosivujen uudistus onkin oiva tilaisuus sivujen rakenteen ja kunnon läpikäymiseen sekä sisällön päivittämiseen.

Verkkosivujen uudistus ja hakukoneoptimointi

Verkkosivujen uudistuksen yhteydessä Nikkarin Maatilan sivuille tehtiin myös ihanneasiakkaan kartoitus, avainsanatutkimus, kilpailija-analyysi, sisältösuunnitelma ja avainsanaseuranta. Sivustolla oli jo ennestään käytössä Google Analytics ja lisäksi käyttöön otettiin Google Search Console. Analytics on tarkoitettu sivujen kävijäseurantaan ja Search Console sivuston toimivuuden ja indeksoitumisen tarkkailuun.

Sisältöjä varten kävimme Saaran kanssa etäpalaverissa läpi avainsanatutkimuksen ja kilpailija-analyysin tulokset, ja koostin Saaralle sisältösuunnitelman eli mille avainsanoille kukin sivu optimoitaisiin. Kun Saara oli saanut tekstit valmiiksi, kävin ne vielä läpi SEO-näkökulmasta ja tein pieniä muutoksia.

Verkkokauppaa varten pyysin Saaraa tuottamaan myös tekstejä tuoteosasto-sivuja varten ja tietysti myös tuotesivuille. Usein verkkokaupassa on järkevämpää optimoida tuoteosasto-sivut, kuin yksittäisiä tuotesivuja, varsinkin jos tuotteita on paljon tai tuotteita haetaan tuoteosastojen avainsanoilla enemmän kuin tuotteen nimellä.

Kun Nikkarin Maatilan sivut julkaistiin, lisäsin avainsanat avainsanaseurantatyökaluun. Tuloksia saatiin jo muutamassa viikossa, kun avainsanojen sijoitukset nousivat nopeasti Googlessa TOP 10 joukkoon. 🤩 Myös sivujen kävijämäärä on tuplaantunut 1,5 kuukaudessa.

Avainsanojen sijoitusten nousu Googlessa
Avainsanojen sijoitusten nousu Googlessa
Verkkosivujen kävijämäärä tuplaantunut 1,5 kuukaudessa

Palaute Nikkarin Maatilan verkkosivujen ja verkkokaupan toteutuksesta

Haastattelin Saaraa tätä blogiartikkelia varten ja näin hän kertoi ajatuksiaan yhteistyöstämme.

Nikkarin Maatila, joka on ollut Nikkarin suvun omistuksessa vuodesta 1745, sijaitsee Hämeenkoskella ja on erikoistunut kasvinviljelyyn. Viljelemme luomuna viljoja ja muita peltokasveja teollisuuden tarpeisiin sekä suoraan kuluttajille luomuparsaa ja -mansikkaa. Lisäksi valmistamme kotimaisista marjoista säilöntäaineettomia hilloja sekä omalla brändillä että muille private label -tyyliin.

Sain Marista vinkin Ladecilta, kun kyselin talvella apua hillojen markkinointiin. Marin tarjous palveluistaan oli selkeä ja hinnaltaan sopiva, ja vakuutuin valinnastani ensitapaamisemme perusteella. Sivuston toteutus sujui mielestäni hyvin, ja Mari ymmärsi täysin, mitä halusin sivuston uudistamisella ja verkkokaupalla saavuttaa. Hakukoneoptimointi ja avainsanat olivat minulle uusia käsitteitä, joten niiden tekeminen sekä kilpailija-analyysi avasivat käsitystäni sivuston näkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä. Projekti eteni vauhdilla, ja pysyin koko ajan ajan tasalla siitä, mitä oli meneillään.

Uudet kotisivut ja verkkokauppa ovat hienot ja selkeät, juuri sellaiset kuin olin toivonut. Vielä kun pidämme WordPressin käyttöopastuksen, opin itse käyttämään sivujeni hallintaa ja saan myynnin käyntiin, olen erittäin tyytyväinen. Yhteistyö Marin kanssa toi varmuuden siitä, että minulla on hyvät, päivitetyt, tietoturvalliset ja ammattimaiset sivut sekä verkkokauppa.

Tulevaisuudessa haluan saada verkkokaupan myynnin tasaantumaan. Aion myös hyödyntää hakukoneoptimoinnin tutkimuksia jatkossa. Voin lämpimästi suositella Marin ja Internesian palveluita muille!

Mietitkö oman yrityksesi verkkosivujen uudistusta?

Verkkosivujen uudistus voi tuoda paljon hyötyä yrityksellesi. Sivujen näkyvyyden ja käyttökokemuksen parantaminen voi merkittävästi lisätä yhteydenottojen määrää ja kasvattaa myyntiä, mikä tekee verkkosivujen uudistamisesta erittäin kannattavan investoinnin yrityksellesi.

Jos mietit verkkosivujesi uudistamista, voin auttaa sinua luomaan toimivat ja selkeät sivut. Ota yhteyttä, niin suunnitellaan yhdessä, miten voimme parantaa yrityksesi näkyvyyttä verkossa!

Jaa tämä artikkeli