Blogi

Internesia - kunpa muistaisin mistä sen löysin

Avainsanat markkinoinnissa

Miksi kannattaa käyttää avainsanoja (engl. hashtag) markkinoinnissa

Kun saat ihmiset käyttämään yksilöllistä brändiisi liittyvää avainsanaa sosiaalisessa mediassa, se antaa yrityksellesi näkyvyyttä ilman, että käytät siihen itse juurikaan aikaa tai rahaa.

Ajattele, kun asiakkaasi julkaisee sosiaalisessa mediassa kuvan tuotteestasi, se toimii sinulle ilmaisena markkinointina.

Kuva itsessään on jo hyvä asia – asiakkaasi ystävät näkevät sen ja ehkäpä he haluat hankkia lisätietoja tuotteestasi. Kuitenkin, kuva avainsanan kera on vielä parempi, koska silloin asiakkaasi voivat löytää monia muita uusia tapoja käyttää tuotettasi ystävänsä tavan lisäksi. Se myös antaa asiakkaasi ystäville mahdollisuuden nähdä mitä muita tuotteita mahdollisesti myyt.

Mutta kuinka se toimii

Okei, kun mietit avainsanamarkkinointia, saatat ajatella, että käytän vain avainsanaa #yritykseninimi ja alan lisäämään sitä julkaisuihini. Et olisi täysin väärässä, kyllä tällainenkin voi toimia. Mutta entä jos haluat aiheuttaa vielä suuremman aallon avainsanamarkkinnoinnillasi? Jos haluat edetä tuntemattomasta satoihin, tuhansiin, jopa miljooniin ihmisiin, jotka puhuisivat yrityksestäsi ja käyttäisivät avainsanaasi?

Siinä tapauksessa on aika luoda erittäin luova, mukaansatempaava ja hauska avainsanakampanja.

Esimerkiksi Ikea on käyttänyt markkinoinnissaan avainsanaa #elohuone. Olohuone on elohuone. Avainsana on helppo, hauska ja helposti muistettava – se jää mieleen. Asiakas hankkii sisustustavaransa olohuoneeseensa Ikeasta ja jakaa siitä kuvan sosiaalisessa mediassa hauskalla avainsanalla #elohuone.

#elohuone

Daintys julkaisi tänä vuonna kalenterin Elämäni vuosi, josta muodostui avainsana ihan itsestään. #elämänivuosi avainsanalla löytyy lähiaikoina useita jaettuja kuvia kalenterista. Itsekin tilasin tämän kalenterin ja voin suositella. 🙂

Kuinka luoda oma avainsanakampanja

Jos haluat edistää suusta suuhun markkinointia avainsanojen avulla sinun täytyy tehdä vähän pohjatyötä. Koska tietysti avainsana jota kukaan ei käytä, ei toimi.

1. Keksi nokkela sanonta

Parhaimmilla ja suosituimmilla avainsanoilla on jotain yhteistä, ne ovat luovia. Mieti missä yhteydessä tuotteitasi käytetään, mikä voisi olla hauska ja nokkela sanonta tähän liittyen. Mieti tarkkaan myös kohderyhmäsi ja missä sosiaalisen median kanavassa haluat heidät tavoittaa. Missä tilanteissa kohderyhmääsi kuuluvat henkilöt käyttävät eniten tuotettasi?

2. Pyydä alkuun apua vaikuttajilta

Jotta saat kampanjasi hyvin käyntiin tarvitset todennäköisesti apua. Vaikuttaja on henkilö, jolla on paljon seuraajia tai faneja sosiaalisessa mediassa. Nykypäivänä vaikuttaja voi olla vloggaaja, yrityksen johtaja tai bloggaava kotiäiti. Vaikuttajia yhdistää se, että heillä on tuhansia, jopa miljoonia, seuraajia somessa, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita siitä mitä he sanovat. He siis voivat helposti saada seuraajansa kiinnostumaan ja ostamaan tuotteen jota suosittelevat. Voit löytää sopivan vaikuttajan esimerkiksi tekemällä Twitterissä tai Instagramissa avainsanahaun. Hae sanalla joka sopii tuotteellesi ja katso ketkä ovat lisänneet julkaisuja aiheesta ja kuinka paljon heillä on seuraajia, tykkääjiä ja kommentoijia. Googlen haulla taas löydät helpommin bloggaajia, jotka sopivat valitsemaasi aihepiiriin.

Esimerkiksi hakemalla Twitterissä avainsanalla #asiakaskokemus saat listan ihmisistä, jotka usein twiittaavat asiakaskokemuksista. Voit tällä tavalla hakea omaan tuotteeseesi tai palveluusi liittyvällä hakusanalla vaikuttajia.

3. Vahvista omaa viestiäsi

Seuraa tarkkaan kampanjasi kehittymistä. Kun saat kysymyksiä kampanjaasi liittyen mieti olisiko esimerkiksi humoristinen vastaus persoonallisempi vaihtoehto. Muista kuitenkin pysyä valitsemassasi linjassa. Voit myös julkaista parhaimmat jaot uudelleen omassa sosiaalisessa mediassasi, ja näin ollen kannustaa ihmisiä käyttämään avainsanaasi. Mieti myös olisiko pieni panostus maksulliseen markkinointiin paikallaan avainsanakampanjasi yhteydessä. Näin saisit sille nopeammin enemmän lisänäkyvyyttä.

 

Lähteenä käytetty artikkelia: An Essential, 3 Step Guide to Hashtag Marketing

(Visited 46 times, 1 visits today)
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Julkaisija

Mari Rajaniemi

Mari on Internesian perustaja, joka on erikoistunut responsiivisten web-pohjaisten järjestelmien suunnitteluun ja toteutukseen. Hänen erityisosaamistaan ovat myös sisältömarkkinointi ja PHP- ja tietokantaohjelmointi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *