Blogi

Internesia - kunpa muistaisin mistä sen löysin

Kotisivut yritykselle – Viisi vinkkiä aloittelevalle pienyrittäjälle

Oletko tekemässä sivuja yrityksellesi ensimmäistä kertaa? Tuntuuko aihe vaikealta ymmärtää? Mitä kaikkea pitääkään ottaa huomioon? Mistä aloittaa? Tässä muutamia vinkkejä sivujen toteutukseen. Jos kaipaat vielä neuvoja johonkin asiaa, ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

1. Sivujen ulkoasu ja tyyli

Sivujen ulkoasun ja tyylin valitseminen voi tuntua työläältä. Erilaisia teemoja ja ulkoasupohjia on lukuisia, miten valita omalle yritykselle se oikea? Mieti ensin oman yrityksesi brändiä ja imagoa, haluatko antaa yrityksestäsi modernin vai perinteisemmän vaikutelman? Mitä asioita haluat tuoda esille? Haluatko esitellä paljon kuvia vai koostuvatko sivusi enemmän asiapitoisesta tekstistä? Usein valmiita teemoja pystyy muokkaamaan ainakin värien ja fonttien osalta. On hyvä valita mahdollisimman monipuolinen teema, jolloin myös ulkoasua pystyy enemmän muokkaamaan.

2. Sisällön tuottaminen sivuille

Ensivaikutelma on tärkein, joten mieti tarkkaan mitä ja millaista sisältöä sivustollesi laitat. Asiakkaallesi tulisi heti ensimmäisellä vilkaisulla käydä selväksi mitä yrityksesi tekee ja millaisia palveluja tarjoaa. Tuo siis nämä asiat heti etusivulla esille. Ryhmittele sisältöä alavalikoilla ja vältä liian pitkiä tekstejä. Suosi lyhyitä ja ytimekkäitä kappaleita ja käytä sopivasti listoja. Piristä sisällön ilmettä sopivilla kuvituskuvilla. Käytä vain muutamia eri fontteja ja värejä, jottei sivustosta tule liian sekava. Jos et itse pysty kirjoittamaan tekstejä sivuillesi, voit palkata sisällöntuottajan kirjoittamaan ne. Kuvia löydät kuvapankeista. Kuvien valinnassa on hyvä ottaa yrityksen oma imago huomioon ja välttää liian kaupallisia kuvia.

3. Sisällönhallintajärjestelmä

Jos haluat pystyä päivittämään sivujasi itse, tarvitset sivustollesi sisällönhallintajärjestelmän. Suosituimpia sisällönhallintajärjestelmiä ovat WordPress, Joomla ja Drupal. Näihin on saatavilla paljon ilmaisia ja myös maksullisia (edullisia) ulkoasupohjia ja lisäosia. Näitä yleisimpiä sisällönhallintajärjestelmiä ylläpidetään säännöllisesti tietoturvan ja korjausten osalta. Lisäksi ne ovat kaikki ilmaisia.

Lue artikkeli eri sisällönhallintajärjestelmistä: WordPress, Joomla vai Drupal?

4. Yhteistyökumppanit

Jos olet näppärä tietokoneiden kanssa, saatat pystyä toteuttamaan sivustosi itse, mutta usein apua tarvitaan ainakin sisällönhallintajärjestelmän asentamiseen ja ulkoasun muokkaamiseen. Tässä kohtaa hyvät yhteistyökumppanit ovat tärkeitä! Tarvitset mahdollisesti sivujesi ulkoasulle suunnittelijan, logollesi tekijän, sisällöntuottajan ja sivuston teknisen puolen toteuttajan, tai sitten vain jotain näistä. Tärkeää kuitenkin on että näiden tekijöiden kanssa yhteistyö pelaa! Aina ei siis kannata valita tekijää vain hinnan perusteella. Se voi kostautua, kun ja jos ongelmia ilmenee ja tekijä ei siinä vaiheessa enää vastaa yhteydenottoihisi tai levittelee käsiään ongelmien kanssa.

5. Budjetti

Budjettisi vaikuttaa aika suorasti siihen miten hienot ja laajat sivut saat. Jos et siis tee niitä itse. Ajattele sivustoa osana markkinointibudjettiasi, koska sehän se on, markkinoinnin perusta. Sivuiltasi löytyvät kaikki tärkeät tiedot, ohjaa siis liikennettä niille. Ensivaikutelma on tässäkin kohtaa olennainen asia. Älä siis tee sivujasi kiireellä “kunhan nyt jotain saadaan äkkiä nettiin”. Myönnä itsellesi, jos et hallitse tätä osa-aluetta, jätä se silloin paremmin osaavien käsiin, älä tee itse kotikutoisen näköisiä sivuja. Vaikka sivujen sisältö onkin ulkoasua tärkeämpää, vaikuttaa ulkoasu kuitenkin siihen millaisen kuvan asiakkaasi yrityksestäsi saa. Budjettisi voi kuitenkin olla alkuun pieni ja voit silti saada teetettyä tyylikkäät sivut. Kysy tarjousta useammalta tekijältä ja suosituksia muilta yrittäjiltä, näin saat paremmin muodostettua mielikuvan siitä mitä mikäkin maksaa.

Vinkki, vinkki… Internesialtakin kannattaa kysyä tarjousta!

(Sivulla on vierailtu 161 kertaa, 1 vierailua tänään)
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Julkaisija

Mari Rajaniemi

Mari on Internesian perustaja, joka on erikoistunut responsiivisten web-pohjaisten järjestelmien suunnitteluun ja toteutukseen. Hänen erityisosaamistaan ovat myös sisältömarkkinointi ja PHP- ja tietokantaohjelmointi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *