Blogi

Internesia - kunpa muistaisin mistä sen löysin

Kuinka luoda toimiva Instagram strategia – 5 vinkkiä

Instagram voi olla toimiva markkinointikanava, jonka kautta saat myyntiä, liidejä ja uusia asiakkaita. Tässä artikkelissa kerrotaan viisi vinkkiä miten luot toimivan strategian Instagram-markkinointiin.

1. Päätä pääaiheesi

Instragram on paikka jossa haluat jakaa hienoimmat kuvasi, mutta vaikka Instagram edellyttää sinua jakamaan kuvia, älä harhaudu jakamaan sellaisia kuvia, jotka eivät edusta yrityksesi tarkoitusta. Sen sijaan sinun tulee keksiä luovia tapoja kuvata yrityksesi toimintaa.

Miksi tämä on tärkeää? Siksi koska kun ihmiset miettivät alkavatko he seuraamaan Instagram-tiliäsi, he selaavat kuviasi läpi ja katsovat onko suurin osa julkaisemistasi kuvista heitä kiinnostavia. Jos julkaiset usein samasta aiheesta ja tämä aihe on kiinnostava, saat uusia seuraajia.

Esimerkiksi Dell’Eco myy luonnonmukaisia hyvinvointiin liittyviä tuotteita. He tuovat Instagram tilillään esille tuotekuvia ja muita hyvinvointiin ja kauneuteen liittyviä kuvia sekä vinkkejä asiakkaille tuotteiden käyttöön.

Vinkkejä mitä Instagramin yritystilin kuvissa voisi olla:

  • Kuvia kulissien takaa
  • Käyttäjien luomaa sisältöä
  • Kulttuurisidonnaista materiaalia
  • Asiakastarinoita
  • Toimialaan liittyviä kuvia

Monet B2B yritykset haluavat keskittyä kulttuurisidonnaiseen sisältöön ja kulissien takaa otettuihin kuviin. Sen sijaan B2C yritykset keskittyvät mieluummin tuotteisiinsa ja asiakastarinoihin. Tuotteita voi kuvata myös inspiroivassa ympäristössä tai jakaa vinkkejä asiakkaille tuotteiden käyttöön.

2. Keksi teema

Kun olet päättänyt aiheesi, on aika valita teema. Teemaa valitessa on hyvä miettiä väri tai muutama väri, joita kuvissa tuo esille. Tämä auttaa tekemään Instagram tilistäsi muistettavamman. Mieti miten erotut parhaiten kilpailijoistasi. Teeman valinnan pääideana on miettiä miten jäät ihmisten mieleen.

Esimerkiksi valokuvaaja Valokuvaus Rajaniemi käyttää kuvissaan paljon luonnon valoa ja pehmeitä sävyjä.

3. Suunnittele viikottain kuvaus

Suosituimmat Instagram vaikuttajat julkaisevat vähintään kerran päivässä. Hyvän kuvauksen stailaaminen, kuvan ottaminen ja editointi päivittäin ei kuitenkaan ole järkevää. Tämän vuoksi onkin hyvä valita yksi päivä viikossa, jonka pyhität kuvien ottamiselle ja editoit useita kuvia kerralla. Kuvauksia varten sinun ei tarvitse hankkia kallista järjestelmäkameraa, alkuun pääset hyvällä luonnonvalolla ja puhelimesi kameralla. Usein on tapana kuvata tuotteita valoista taustaa vasten, jotta ne erottuvat paremmin, mutta ole rohkea ja kokeile myös muita taustoja, niin kuin Colorius on käyttänyt alla olevassa kuvassa. Ideana on käyttää taustaa, joka ei vielä liikaa huomiota kuvattavalta kohteelta.

4. Ajasta julkaisusi

Kun otat kuvia riittämään viikon jokaiselle päivälle, voit myös ajastaa julkaisusi etukäteen. Ei haittaa vaikka olisit kiireinen, julkaisusi julkaistaa ajallaan. No, tavallaan. Voit käyttää Intagramin julkaisuiden ajastamiseen Bufferia tai Hootsuitea. Voit ladata sinne kuvan, kirjoittaa kuvatekstin ja ajastaa julkaisun, mutta Instagram vaatii kuitenkin, että manuaalisesti julkaiset kuvan. Nämä apuohjelmat lähettävät sinulle ilmoituksen kun on aika lähettää julkaisu. Ohjelman avulla voit viedä julkaisusi Instagramiin, joudut vielä lisäämään mahdolliset flitterin kuvaan ja painamaan julkaise-nappia. Tämä kuitenkin auttaa sinua paljon, koska sinun ei tarvitse muistaa julkaista kuvaa, miettiä kesken töiden kuvatekstejä ja hastageja, vaan olet miettinyt ne jo valmiiksi.

      

5. Vaihda profiilisi linkki säännöllisesti

Viimeiseksi on hyvä tarkistaa Instagram profiilisi linkki. Jotta saat Instagramista uusia kävijöitä sivuillesi, ja jos et käytä Instagramin mainostyökaluja, sinun täytyy lisätä linkki profiiliisi. Monet lisäävät sivujensa linkin profiiliinsa ja unohtavat sen sinne ikiajoiksi. Sen sijaa menestyvät brändit päivittävät linkkiä aina kun haluavat tuoda esille jotain tiettyä sivuillaan, kuten mainoskampanjaa tai tarjoustuotetta. Näin voit tarjoustuotteen kuvan julkaisun yhteydessä mainita, että osta tämä tuote klikkaamalla profiilimme linkkiä.

Esimerkiksi valokuvaaja Naniannette käyttää tätä Instagram tilillään. Hän julkaisi koirakuvan yhteydessä vinkin, että linkki 30 päivän koirakuvaus haasteeseen (30 Day Dog Photography Challenge) löytyy hänen profiilistaan.

Profiiliinsa hän on lisännyt linkin 30 päivän koirakuvaus haasteeseen (30 Day Dog Photography Challenge), joka löytyy Pinterestistä.

Profiilissa olevan linkin kautta aiheesta kiinnostunut henkilö pääsee heti yhdellä klikkauksella oikealle sivulle.

Aloita jo tänään

Noniin, nyt kun olet lukenut kaikki vinkit Instagram strategian luomiseen, on aika aloittaa. Jos jo olemassa oleva Instagram tilisi näyttää hieman sekavalta, ei hätää, jatka uudella strategialla ja pian tilisi näyttää jo paljon paremmalta. Muista, että avainsana on johdonmukaisuus, ihmeitä ei tapahdu yhdessä yössä vaan pidemmällä aikavälillä.

Lähteenä käytetty artikkelia: 5 Key Steps to Creating an Instagram Strategy that Converts

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Julkaisija

Mari Rajaniemi

Mari on Internesian perustaja, joka on erikoistunut responsiivisten web-pohjaisten järjestelmien suunnitteluun ja toteutukseen. Hänen erityisosaamistaan ovat myös sisältömarkkinointi ja PHP- ja tietokantaohjelmointi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *