Blogi

Internesia - kunpa muistaisin mistä sen löysin

Mitä on personointi markkinoinnissa?

Miten persoonallinen ote markkinnoissa voi olla ratkaisu menestykseen?

Muistatko, kun joku on joskus jutellut sinulle ja kehunut kuinka sinulla on kauneimmat silmät koko maailmassa? Tunsit varmasti olosi erityiseksi. Entä jos kuulisit saman henkilön kertovan toiselle henkilölle kuinka myös hänellä on maailman kauneimmat silmät? Tuntisit olosi varmasti vähän vähemmän erityiseksi, eikö niin? Personointi markkinoinnissa tähtää juuri siihen, että markkinoinnin kohde tuntee, että hänellä on maailman kauneimmat silmät.

Personoidussa markkinoinnissa on ideana markkinoida oikeaa asiaa oikealla hetkellä, mutta entäpä markkinointi oikealle henkilölle? Personoitu markkinointi käyttää hyväkseen asiakas- ja kohderyhmätietoja sekä käyttäytymistä määritelläkseen parhaan paikan ja oikean ajan oikealle henkilölle.

Miksi personoitu markkinointi toimii?
Personoitu markkinointi on muutakin kuin vain keino saada henkilö tuntemaan itsensä erityiseksi. Ensinnäkin nykypäivänä hukumme mainoksiin, niitä tulvii tietoomme joka paikasta, jopa niin paljon, että ne häviävät isona massana taustalla. Personoitu markkinointi suodattaa pois ei-toivotun tiedon ja antaa henkilölle mahdollisuuden valita juuri häntä kiinnostavat asiat.

Personoidun markkinoinnin etuja:

  • Myynnin kasvu: Yksi personoidun markkinnoinnin tavoitteista on myynnin kasvattaminen, myyntikertojen kasvattaminen ja myynnin loppusumman kasvattaminen.
  • Parempien asiakassuhteiden luominen: Myyt sitten kuluttajille tai yrityksille, me kaikki yritämme luoda hyvät suhteet asiakkaisiimme. Personoitu markkinointi auttaa vahvistamaan näitä suhteita. Niistä tulee aidompia ja ainutlaatuisempia.
  • Asiakaskokemuksen parantaminen: Kun räätälöit markkinointiasi asiakkaillesi sopivaksi, asiakkaasi saavat paremman asiakaskokemuksen yrityksesi kanssa.
  • Asiakkaan huomion saaminen: Personoitu markkinointi lisää asiakkaan sitoutumista. Markkinoit asiakkaalle tuotteita, joista hän on oikeasti kiinnostunut, lähetät hänelle viestejä, jotka tarkoittavat jotain ja jätät pois tarpeettoman tiedon.
  • Asiakkaat palaavat: Personoitu markkinointi parantaa asiakaskokemusta, jäät asiakkaidesi mieleen ja he muistavat sinut paremmin, kun heille tulee tarve ostaa tuotteitasi/palveluitasi uudelleen tulevaisuudessa.
  • Tietämyksesi asiakkaistasi lisääntyy: Personoitu markkinointi toimii tietojen pohjalta. Kun saat lisää tietoja asiakkaistasi, pystyt tekemään heille parempaa markkinointia.

Mitkä sitten ovat personoidun markkinoinnin haasteet?
Jos edut ovat näin hyvät, miksi kaikki eivät käytä tätä markkinointikeinoa? Tietojen kerääminen ja niiden ymmärtäminen sekä oikean tarjouksen luominen asiakkaallesi on vaikeaa ilman oikeita työkaluja. Haasteita luovat myös tietojen saaminen tarpeeksi nopeasti, riittävä tietojen määrä ja tietojen oikeellisuus. Toisaalta oikeiden tietojen käyttö oikealla tavalla auttaa ymmärtämään asiakkaiden mieltymyksiä.

Vielä lopuksi esimerkki personoidusta markkinoinnista
Käyt ruokakaupassa ostoksilla, käytät ehkä samalla etukorttiasi? Olet myös mahdollisesti tilannut kyseisen ruokakaupan uutis- ja etukirjeen sähköpostiisi? Ruokakaupat yhdistävät nämä tiedot ja tarjoavat sähköpostitse juuri sinulle ostostesi perusteella mietittyjä tarjouksia ja etuja. Samalla tavalla toimivat monet verkkokaupat, esimerkiksi Amazon tarjoaa sinulle ostostesi perusteella sopivia tuotteita ja tarjouksia.

Olisiko sinun jo aika ottaa personoitu markkinointi käyttöön yrityksessäsi?

 

Lähteenä käytetty artikkelia: What Is Personalization in Marketing?

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Julkaisija

Mari Rajaniemi

Mari on Internesian perustaja, joka on erikoistunut responsiivisten web-pohjaisten järjestelmien suunnitteluun ja toteutukseen. Hänen erityisosaamistaan ovat myös sisältömarkkinointi ja PHP- ja tietokantaohjelmointi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *