Blogi

Internesia - kunpa muistaisin mistä sen löysin

Näin teet verkkosivuistasi käyttäjäystävällisemmät

On olemassa kahdenlaisia verkkosivujen uudistusprojekteja. Sivut voidaan toteuttaa kokonaan uudelleen, joka vaatii huolellista suunnittelua ja aikaa tähän projektiin voi mennä useita kuukausia. Toinen tapa on keskittyä uudistamisessa tiettyihin pieniin, mutta tärkeisiin asioihin. Nämä voidaan toteuttaa helposti ja nopeasti varsinkin jos sivusto on jo rakennettu käyttäjäystävällisen sisällönhallintajärjestelmän päälle.

Kun lähdet tähän projektiin, ota käyttöön käyttäjäystävällinen ajatusmaailma. Sivustosi tulisi tarjota kävijälleen sen mitä hän etsii ilman erillistä hässäkkää. Iloa? Kyllä. Ongelmia? Ei kiitos. Sivustosi saattaa olla ulkoasultaan täydellinen. Sisältö saattaa olla viimeisen päälle viilattu. Mutta jos sivustosi aiheuttaa kävijälleen tarpeettomia haasteita tiedon löytämiselle, se on todennäköisesti yksi este menestymisellesi.

Tässä muutamia vinkkejä uudistamisprojektia ajatellen:

Brändi
Miltä logosi näyttää? Onko se sopivan kokoinen ja tarpeeksi yksinkertainen. Paras paikka sille on sivujesi vasen yläkulma. Jätä sille myös tilaa ympärilleen. Rajoita sivustosi päävärit 2-3 yhteensopivaan väriin, älä tee sivustosta värikaaosta. Muista myös suosikit-ikoni (favicon). Se näkyy selaimessa osoiterivin vieressä ja lnkin edessä jos sivustosi lisätään suosikkeihin.

Viestintä
Käytä sivuillasi selkeitä asiapitoisia otsikoita. Mieti tarkkaan haluatko käyttää kuvakarusellia, olisiko yksi selkeä kuva ja viesti parempi vaihtoehto? Mobiilissa kuvakarusellin kytkeminen pois päältä tai korvaaminen pelkällä kuvalla on myös asia jota on hyvä miettiä. Älä jaarittele teksteissäsi, vaan mene asiaan nopeasti. Vältä liian pitkiä ja vaikealukuisia tekstejä.

Uskottavuus
Valitse sivusi kuvat tarkkaan. Erityisesti jos käytät ostettuja kuvia, yritä löytää mahdollisimman aidon näköisiä kuvia. Monista kuvista näkee, että ne ovat ostettuja ja kävijä saa sivuistasi epäuskottavan vaikutelman. Jos sinulla on sivuillasi asiakkaidesi suosituksia, nosta niitä esiin eri sivuilla sen sijaan, että hautaat ne yhdelle “Suositukset”-sivulle.

Luettavuus
Käytä väliotsikoita ja vältä liian pitkiä kappaleita. Tekstisi voi olla todella mielenkiintoista luettavaa, mutta kukaan ei jaksa lukea sitä jos se on sivullasi yhtenä pötkönä. Voit myös tyylitellä sivun fontin kevyemmäksi ja lisätä hieman rivinväliä, jotta luettavuus paranee. Käytä sopivissa kohdissa listoja ja numerointia sekä tyylittele sivusi vain muutamalla hyvällä fontilla lukuisten erilaisten fonttien sijaan.

Ulkoasu
Asettele sivusi sisältö kiinnostavasti. Voit käyttää editorissa lisäosia, jotka mahdollistavat tekstin ja kuvien asettelun esimerkiksi sarakkeisiin. Tarkista myös sosiaalisen median ikoneiden paikka. Haluat varmasti, että kävijät seuraavat sinua sosiaalisessa mediassa, mutta todennäköisesti haluat heidän vierailevan enemmän sivuillasi.

Navigointi
Tarkastele sivujesi valikkoa kriittisesti. Onko se selkeä vai sekava? Käytä pudotusvalikoita valikkolinkkien ryhmittelyyn ja valikon selkeyttämiseen. Voit lisätä pitkiä tekstejä sisältävälle sivulle myös alavalikon, joka helpottaa sivulla liikkumista. Laita virhesivusi kuntoon, jotta kävijä ei heti lähde sivultasi, jos jokin linkeistäsi ei toimikaan. Kerro virhesivulla suosituimpien sivujesi linkit. Laajalle sivustolle voi olla hyvä lisätä hakukenttä, jolla kävijä voi itse etsiä haluamaansa sisältöä sivustoltasi. Voit myös ryhmitellä sivujesi sisältöä kävijöiden mukaan, esimerkiksi omat osiot kumppaneille ja asiakkaille.

Konversiot
Muista lisätä sivuillesi kutsuja toimintaan (Call to Action). Jos niitä on jo, tarkista houkuttelevatko ne todella kävijää klikkaamaan. Lomakkeet voivat helposti olla liian työläitä täyttää, joten karsi turhat kentät pois, erityisesti jos lomaketta ei tällä hetkellä käytetä mielestäsi riittävästi. Kun keräät sivuillasi sähköpostilistaa, kannattaa listalle liittymiseen houkutella jollakin tarjouksella, ainakin alkuun, ennen kuin saat listastasi tarpeeksi kattavan. Älä lisää sähköpostiosoitettasi suoraan toimintakutsuun, vaan ohjaa kutsu yhteydenottolomakkeelle. Näin vältät roskapostin omaan sähköpostilaatikkoosi. Jos sinulla on kivijalkakauppa ja haluat lisää kävijöitä, lisää yhteystiedot-sivuillesi kartta ja ajo-ohjeet.

Sitouttaminen
Joko sivuillasi on video? Jos ei, niin sellainen kannattaa lisätä. Hyvä paikka on esimerkiksi yritysesittely-sivu. Blogi-sivulle on hyvä lisätä sosiaalisen median jakopainikkeet. Muista myös seurata tuloksia. Älä tyylittele linkkejä piiloon, vaan tuo ne selkeästi esiin. Jos sivuiltasi ei selkeästi selviä, että sisältö jatkuu näkyvän osan jälkeen, lisää nuolia osoittamaan että sivua tulee vierittää alaspäin. Chatin lisääminen sivuillesi voi olla hyvä juttu, jos esimerkiksi myyt tuotteita tai palveluita, joista asiakkaasi haluavat usein kysyä lisätietoja.

Sivuston nopeus
Latautuuko sivusi nopeasti vai hitaasti? Jos hitaasti, kannattaa tarkistaa esimerkiksi sivuilla olevien kuvien koko ja optimoida ne tiedostokooltaan mahdollisimman pieniksi laadusta kuitenkaan tinkimättä. Selaimen välimuistin hyödyntäminen kannattaa myös selvittää. Siihen löytyy lisäosia ja jotkut webhotellien palveluntarjoajat tarjoavat oletuksena tällaisen palvelun.

Hakukoneoptimointi
Kirjoita sivuille asiapitoiset otsikot, jotka sisältävät tärkeitä avainsanoja. Muista kirjoittaa sivuillesi myös meta-kuvaukset, ne näkyvät hakukoneiden hakutuloslinkkien alapuolella sivua kuvaavana tietona. Tärkeää on myös lisätä kuviin alt-tekstit ja linkittää sivuja toisiinsa esimerkiksi blogissa. Hae sivujasi hakukoneella, katso mitkä sivut eivät löydy ensimmäiseltä hakutulossivulta ja kiinnitä niihin erityistä huomiota.

Analysointi
Seuraa sivujesi kävijöitä esimerkiksi ilmaisella Google Analytics -työkalulla. Search Console on toinen Googlen tarjoama ilmainen työkalu, jolla voit tarkastella, määritellä ja optimoida sivujesi sisältöä.

Tähän artikkeliin on referoitu kirjoitusta 39 Easy Website Improvements to Create a Better User Experience.

(Sivulla on vierailtu 160 kertaa, 1 vierailua tänään)
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Julkaisija

Mari Rajaniemi

Mari on Internesian perustaja, joka on erikoistunut responsiivisten web-pohjaisten järjestelmien suunnitteluun ja toteutukseen. Hänen erityisosaamistaan ovat myös sisältömarkkinointi ja PHP- ja tietokantaohjelmointi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *