Blogi

Internesia - kunpa muistaisin mistä sen löysin

Oletko jo kuullut näistä ilmaisista kuvasivustoista?

Hyvän sisällön kruunaa kauniit aiheeseen sopivat kuvat. Ilmaisten kuvien löytäminen voi kuitenkin olla vaikeaa. Tutustu näihin kuvasivustoihin, joista et ehkä ole kuullut aiemmin.

Stock Up

Stock Up

Tällä sivustolla voit hakea 25 eri kuvasivustosta yhdellä haulla. Kuvasivustoja indeksoidaan säännöllisesti, joten haulla löytyy uusia kuvia jatkuvasti. Sivustolle lisätään kuvia vain laadukkaista kuvapankeista, jotka ovat antaneet luvan sivujensa kuvien käyttöön. Kuvat on linkitetty alkuperäiseen kuvasivuun, josta löytyy tiedot kuvan käyttöön.

Siirry Stock Up sivustolle

Pexels

Pexels

Pexels kuvasivustolla kaikki kuvat ovat saatavilla “Creative Commons Zero (CC0)” lisenssillä eli niitä voi käyttää ilmaiseksi mihin tahansa lailliseen toimintaan. Pexelsissä on tällä hetkellä noin 3800 ilmaista kuvaa ja joka viikko lisätään vähintään 70 uutta kuvaa. Laadukkaat kuvat valitaan käsin käyttäjien lataamista kuvista tai internetistä löytyvistä ilmaisista kuvista.

Siirry Pexels sivustolle

StockSnap

StockSnap

Tämä kuvasivuston kuvat ovat myös kaikki saatavilla “Creative Commons” -lisenssillä eli kuvia valitessasi sinun ei tarvitse miettiä saako kuvaa käyttää haluamaasi tarkoitukseen vai ei. Kuvat ovat laadukkaita, korkealla resoluutiolla ja niitä ladataan sivustolle lisää päivittäin. Kuvia lisätään sivustolle internetistä ja StockSnapin oman verkoston valokuvaajien kautta.

Siirry StockSnap sivustolle

MyStock

MyStock

Tämän sivuston kuvia voit vapaasti muokata, kopioida, jakaa ja käyttää kaupalliseen käyttöön. Kuvat ovat saatavilla “Creative Commons Zero (CC0)” -lisenssillä. Kaikesta ei tarvitse maksaa.

Siirry MyStock sivustolle

Tämän artikkelin lähteenä on käytetty mainittuja kuvasivustoja sekä SocialMediaToday sivuston artikkelia Free or Inexpensive Stock Photo Sites You Haven’t Heard of Yet.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Suomalaiset verkkokauppaohjelmistot ja verkkokauppapalvelut

Suomalaiset verkkokauppaohjelmistot

Clover Shop X4

Clover Shop X4 / Clover Shop Oy

“Nopea ja helppokäyttöinen verkkokauppaohjelmisto”

Clover Shop on ollut mukana tuottamassa verkkokauppaohjelmistoja jo pitkään. Clover Shopin kehitystyö aloitettiin vuonna 1998 Apilaratas Oy:n toimesta. Nykyinen neljäs ohjelmistosukupolvi on julkaistu marraskuussa 2013 ja sen on toteuttanut Clover Shop Oy.

Clover Shop X4 on asiakkaan omalle palvelimelle tai webhotelliin asennettava verkkokauppaohjelmisto, joka sopii kaikenkokoisille yrityksille – pieni yritys voi harjoittaa mittavaa kaupankäyntiä verkossa ja suurempi yritys taas vaatimattomampaa verkkokauppaa. Clover Shop onkin hyvä vaihtoehto yritykselle, jolla on jonkin verran omaa teknistä osaamista, oma webhotelli ja tietotaitoa lisätä sinne materiaalia. Tietysti apua tekniseen puoleen voi hankkia myös kolmannelta osapuolelta. Verkkokaupan päivittäinen käyttö on kuitenkin helppoa, eikä vaadi teknistä osaamista.

Clover Shop tarjoaa valmiita responsiivisia ulkoasuja verkkokauppaohjelmistoonsa, mutta asiakas voi myös itse muokata verkkokaupan ulkoasua tai teettää muokkauksen kolmannella osapuolella. Clover Shop sisältää itsessään monipuolisesti kaikki verkkokauppaan tarvittavat toiminnot. Asiakas voi itse lisätä verkkokauppaan ominaisuuksia upottamalla koodia, mutta ohjelmiston lähdekoodi ei ole suoraan muokattavissa.

Clover Shoppia voi kokeilla ilmaiseksi 50 päivää ja ottaa tämän jälkeen toteutetun kaupan käyttöön ostamalla lisenssin. Clover Shoppia voi käyttää myös ilmaiseksi rajoitetuilla ominaisuuksilla. Verkkokaupan voi toteuttaa suomeksi ja/tai englanniksi, hallintapaneeli on saatavilla vain suomeksi.

ProsperCart

ProsperCart / ProsperCart Oy

“Verkkokauppasi kaikissa kanavissa!”

ProsperCart verkkokauppaohjelmiston toteuttaja on ProsperCart Oy, joka on entinen Web Monkey Oy. Yritys on perustettu 2004 ja nykyinen ohjelmisto julkaistu 2011. ProsperCartin perustajalla on myös henkilökohtaista kokemusta verkkokauppiaana olemisesta, joten ProsperCart on toteutettu oman kokemuksen pohjalta millainen on hyvä verkkokauppa.

ProsperCart on suunnattu ammattimaista liiketoimintaa harjoittaville verkkokauppiaille. Se sisältää todella monipuolisten toimintojen ja raporttien lisäksi myös kassajärjestelmän, varastonhallinnan ja ostotilausjärjestelmän eli se taipuu käytännössä PK-yrityksen toiminnanohjausjärjestelmäksi (ERP).

ProsperCartin verkkokaupan voi asentaa omalle palvelimelle tai ottaa hosting-palvelun ProsperCartin kautta. ProsperCartin hosting-palvelun etuna on että se on täysin yhteensopiva verkkokauppaohjelmiston kanssa.

ProsperCart tarjoaa verkkokaupan ulkoasuksi valmiita responsiivisia ulkoasuja, joita asiakas voi myös itse täysin muokata tai teettää muokkauksen kolmannella osapuolella. Verkkokauppaan on mahdollista myös tehdä räätälöityjä omia toimintoja. ProsperCartin verkkokauppa on saatavilla suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, norjaksi ja venäjäksi. Hallintapaneeli on mahdollista saada suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. ProsperCartin sivuilta löytyy useita esittelyvideoita, joiden avulla kauppaan on helppo tutustua.

Suomalaiset verkkokauppapalvelut

Finqu

Finqu / Finqu Oy

“Online Shopping Revolution”Finqu Oy on tarjonnut verkkokauppoja palveluna jo vuodesta 2008.

Finqu on verkkokauppapalvelu, joka sopii pienille ja vähän suuremmillekin yrityksille. Sen saa otettua käyttöön ilman suuria alkuinvestointeja. Finqun verkkokaupassa kaikki ominaisuudet ovat kaikkien verkkokauppojen käytettävissä. Ottaaksesi Finqun verkkokaupan käyttöösi tarvitset vain Finqu-tilin. Jos haluat jossain vaiheessa laittaa verkkokaupan tauolle, tiedot säilyvät Finqun palvelussa.

Finqun verkkokauppa on mobiiliystävällinen ja helppokäyttöinen. Se sisältää verkkokaupan lisäksi myös muita myyntikanavia, kuten Osta-napin, Twitter-kanavan ja Tagi-kanavan. Finqu tarjoaa myös Finqu Pay -maksupalvelua, jossa ei ole kiinteitä kuukausikuluja. Finqun ajatuksena on, että verkkokaupan tuotteita voidaan myydä helposti myös muiden myyntikanavien kautta.

Käyttö ennen verkkokaupan julkaisua ilmaista. Finqu tarjoaa veloituksettoman verkkokaupan ulkoasun esiasennuksen eli ulkoasu toteutetaan asiakkaan toiveiden mukaan. Asiakas voi kuitenkin halutessaan itse muokata verkkokaupan ulkoasua tai teettää muutokset kolmannella osapuolella. Toimintoja ei Finqun verkkokauppaan voi itse lisätä, mutta Finqulle voi esittää toiveita uusista ominaisuuksista. Finqun verkkokauppa ja hallintapaneeli toimivat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

MyCashflow

MyCashflow / Pulse247 Oy

“Aidosti helppokäyttöinen verkkokauppaohjelma”

MyCashflow verkkokaupan kehitys on aloitettu noin 10 vuotta sitten. Pulse247 Oy:n tavoitteena on ollut kehittää verkkokauppapalvelu, jonka käyttöönotto ja käyttö on helppoa, nopeaa ja kustannustehokasta.

MyCashflow verkkokauppa on saatavilla kuukausiveloitteisena SaaS-pilvipalveluna. Siihen on saatavilla verkkokaupan lisäksi myös erilaisia valmiita laajennuksia muihin järjestelmiin, esimerkiksi taloushallinnon ohjelmistoihin ja markkinointipalveluihin. MyCashflow:n kautta on mahdollista hankkia myös muun muassa verkkotunnus, SSL-sertifikaatti ja sähköpostilaatikoita.

MyCashflow soveltuu erityisen hyvin pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka ovat vasta aloittamassa omaa verkkokauppaa. MyCashflow:n verkkokauppa on helppokäyttöinen ja MyCashflow:n tiimiltä saa apua verkkokaupan perustamiseen. Heidän tavoitteenaan on auttaa asiakkaitaan jatkuvasti kehittämään ja kasvattamaan verkkokauppamyyntiä.

MyCashflow:n verkkokauppaan on saatavilla laadukkaita valmiita ulkoasuteemoja. Asiakas voi kuitenkin myös itse muokata ulkoasun CSS-tyylejä tai teettää ulkoasun kolmannella osapuolella. Toimintoja ei MyCashflow:n verkkokauppaan voi itse räätälöidä. Verkkokauppapalvelua kuitenkin kehitetään jatkuvasti asiakkaiden toiveet ja tarpeet huomioon ottaen. MyCashflow verkkokaupasta on saatavilla myös ilmainen versio. Verkkokauppa on mahdollista saada 16 eri kielelle, hallintapaneeli on suomeksi ja englanniksi.

Planeetta Verkkokauppa

Planeetta Verkkokauppa / Planeetta Internet Oy

Planeetta Verkkokauppa on verkkokauppapalvelu, joka on suunnattu kaikille, jotka haluavat vaivattomasti perustaa verkkokaupan. Verkkokauppa toimitetaan Avaimet käteen -palveluna eli verkkokauppa asennetaan ja toteutetaan asiakkaalle valmiiksi. Asiakas saa myös koulutuksen verkkokaupan käyttöön. Planeetta Internet Oy ylläpitää verkkokaupan palvelinta ja huolehtii siitä, että verkkokauppa on aina toiminnassa.Planeetta Verkkokauppa voidaan räätälöidä asiakkaan toiveiden mukaan niin ulkoasun kuin ominaisuuksien osalta. Planeetta Internet Oy kehittää ylläpitämiään verkkokauppoja säännöllisesti toteuttaen asiakkaidensa toivomia lisäominaisuuksia. Planeetta Verkkokauppa on mahdollista myös liittää erilaisiin taustajärjestelmiin ja yrityksen omaan IT-järjestelmään.

Planeetta Verkkokauppa on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Käännökset muille kielille ovat myös tarpeen mukaan mahdollisia. Hallintapaneeli on suomeksi ja englanniksi.

ViidakkoStore

ViidakkoStore / Koodiviidakko Oy

“Huipputason verkkokauppa pienille ja suurille kauppialle”
Koodiviidakko Oy on perustettu vuonna 2005. ViidakkoStore verkkokauppa on toteutettu asiakaslähtöisesti Koodiviidakon toimesta. Koodiviidakko vastaa täysin verkkokaupan kehittämisestä, hostingista ja asiakastukipalveluista. Koodiviidakon tavoitteena on toteuttaa teknisesti toimivia ja myyviä verkkokauppoja.

ViidakkoStore on SaaS-pilvipohjainen verkkokaupparatkaisu. Se soveltuu niin pienen kuin laajemmankin verkkokaupan alustaksi. Verkkokaupan lisäksi ViidakkaStoren saa liitettyä useisiin eri taustajärjestelmiin. Koodiviidakolla on tarjota muun muassa Viidakko-työkaluperheen markkinoinnin ja automaation ratkaisut. ViidakkoStore sopii myös B2B-kaupan tilausjärjestelmän pohjaksi.

ViidakkoStore tarjotaan asiakkaalle Avaimet käteen -palveluna. Verkkokaupan ulkoasu ja toiminnot toteutetaan Koodiviidakon toimesta. Asiakas voi kuitenkin itse osallistua ulkoasun suunnitteluun tai käyttää tähän jotain kolmatta osapuolta. ViidakkoStore tukee useita eri kieliversioita ja kansainvälistä verkkokauppaa rakennettaessa otetaan huomioon myös muun muassa kohdemaan maksu- ja toimitustavat.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Syitä miksi hakukonemainonta epäonnistuu

Tuntuuko, että hakukonemainonta syö vain kaikki rahat eikä tuota mitään? Tässä muutamia asioita, joita kannattaa mainonnassa tarkistaa.

Mainoksien sisältö

Mieti ovatko mainostekstisi houkuttelevia. Katso kilpailijoidesi mainostekstit, niin saat ehkä uusia ideoita omiin mainoksiisi. Suoraan ei kannata muiden tekstejä kopioida, silloin et erotu eduksesi. Esimerkiksi Google Adwordsista voi katsoa mainoksen laatupisteet, jos ne ovat alhaiset on mainostekstejä syytä päivittää ja miettiä uusiksi.

Avainsanojen laatu

Ovat avainsanasi laadukkaita? Haetaanko niillä todella haluamasi asioita? Onko avainsanasi sellainen, että se voi esiintyä myös jossain muussa yhteydessä ja tällöin mainoksesi näkyy väärille ihmisille? Esimerkiksi Googlella on avainsanatyökalu, jolla voi katsoa avainsanojen suosiota ja etsiä uusia avainsanoja. Seuraa säännöllisesti avainsanojasi ja poista sellaiset, jotka eivät tuota haluttua tulosta. Lisää uusia avainsanoja harkiten.

Negatiiviset avainsanat

Jos haluat estää, ettei mainoksiasi näytetä tietyillä avainsanoilla voit lisätä ne negatiivisiksi avainsanoiksi. Näin voit paremmin hallita, että mainoksesi näkyvät oikealle kohdeyleisölle.

Konversioseuranta

Seuraa mainontasi tuloksia. Lisää sivuillesi konversioseurantakoodi esimerkiksi kun tarjouspyyntölomake on lähetetään, niin näet kuinka moni mainostasi klikannut lähettää sinulle tarjouspyynnön.

Laskeutumissivut

Ovatko laskeutumissivusi kunnossa? Laskeutumissivu (Landing page) on sivu, johon linkität mainoksesi. Sen tulisi vastata sisällöltään mainosta ja sen tulisi sisältää muun muassa kehoitus toimintaan (Call to action), esimerkiksi tarjouspyynnön jättäminen. Hyvä laskeutumissivu parantaa konversioprosenttia huomattavasti.

Budjetti

Joskus budjetti ei vain ole riittävä. Avainsanat voivat olla hyvin kilpailtuja ja kilpailijasi maksaa enemmän. Tarkista mainoksiesi klikkaushinnat ja päiväbudjetti. Mieti voisitko esimerkiksi hetkellisesti nostaa budjettiasi, jotta saisit enemmän klikkauksia mainoksillesi. Laita kuitenkin ensin muut asiat ensin kuntoon, jotta et käytä rahojasi turhaan.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Mitä PHP-ohjelmoinnilla voi tehdä?

Mikä ihmeen PHP?

PHP-ohjelmointikieli (PHP = Hypertext Preprocessor) on palvelimella tulkattava kieli. Sillä voi toteuttaa web-pohjaisia ohjelmointiratkaisuja. Sitä voi yhdistää esimerkiksi kotisivujen HTML-koodiin ja sen kanssa voi käyttää yhdessä tietokantoja, esimerkiksi MySql-tietokantaa. Käyttäjä pääsee toteutettuun järjestelmään helposti käsiksi selaimella, eikä omalle koneelle tarvitse asentaa mitään ohjelmaa tai lisäosaa. Palvelimelle tulee olla asennettuna PHP-kielen tulkki ja tämä löytyy nykyään lähes kaikista webhotelleista. Tämän vuoksi PHP onkin erittäin suosittu ohjelmointikieli.

Millaisia järjestelmiä PHP-kielellä sitten voisi käytännössä toteuttaa?

Internesia on toteuttanut esimerkiksi ajotilausjärjestelmän, ilmoittautumisjärjestelmän ja jäsenrekisteriohjelman. Verkkosivuille voi toteuttaa erilaisia toimintoja, esimerkiksi lomakkeen joka tallentaa tiedot tietokantaan tai suorittaa halutun laskutoimituksen käyttäjän syöttämien tietojen perusteella. Tietokannasta tiedot voi sitten hakea raportiksi tietojen edelleen käyttöä varten. Monet verkkokaupat ja kotisivujen sisällönhallintajärjestelmät on toteutettu PHP:llä. Tätä nykyä myös yksinkertaiset kotisivut on usein toteuttu dynaamisesti PHP-kielellä koodin ylläpidon helpottamiseksi staattisten HTML-sivujen sijaan.

Onko ohjelmointi kallista?

Ohjelmointiprojektin hinta määräytyy muun muassa halutun toteutuksen laajuuden ja monimutkaisuuden mukaan. Ohjelmointityö voidaan tehdä joko sovittuun projektihintaan tai tuntityönä. Usein projektin edetessä tulee kuitenkin muutoksia alkuperäisiin määrittelyihin ja näistä sovitaan sitten hinta erikseen lisätyönä. Käytännössä pienten projektien hinta on satoja euroja ja isompien toteutusten hinta tuhansia euroja. Pelkkää hintaa ei kuitenkaan kannata tuijottaa vaan miettiä miten iso hyöty toteutetusta järjestelmästä voi asiakkaalle olla. Se voi helpottaa päivittäistä omaa työtä ja vähentää käsin tehtävää työtä huomattavasti.

Mistä voisin kysyä onko ideani toteutettavissa PHP:llä?

Ota yhteyttä Internesiaan ja niin keskustellaan lisää. Kysyminen ei maksa eikä sido vielä mihinkään.

Kenellä on oikeudet koodiin?

Oikeudet toteutettuun koodiin jää pääasiassa sen tekijälle. Toteutetun järjestelmän ideoita ei tietysti suoraan kopioida edelleen, vaan kyse on kirjoitetusta koodista ja sen uudelleen käyttämisestä muualla. Jos kyseessä on käyttölisenssi tiettyyn ohjelmaan, tulee muutokset koodiin ja halutut lisäominaisuudet hoitaa tekijän kautta ellei toisin ole sovittu.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Miten valitsen kotisivuilleni tekijän?

Miten osaan valita tekijän kotisivuilleni? Mitä asioita kannattaa pohtia? Tässä muutamia asioita joihin voit kiinnittää valinnassasi huomiota.

Hinta

Erilaiset asiakkaat valitsevat kotisivun tekijän eri tavoin, yhdelle merkitsevin ominaisuus on hinta, vaikka sen pitäisi olla se viimeinen valintakriteeri. Otetaan pieni vertauskohta. Hyvät kotisivut voivat maksaa yhtä paljon kuin auto, yksi asiakas laittaa 500 euroa katsastettuun autoon, joka toimii, toinen 3000 €, kolmas 35000 €. Jokainen heistä saa rahoilleen vastinetta. Sen sijaan että tuijottaisit pelkkää hintaa, niin katso mitä sillä saa.

Mistä sivujen hinta sitten muodostuu? Käsityöstä: Jos myydään sama paketti ilman käsityötä tuhansille asiakkaille, voidaan hinta painaa alas, muutamiin satasiin. Jos taas tehdään asiakkaalle ihan uniikki järjestelmä, jota ei ole muilla, niin hinnaksi voi muodostua kymmeniä tuhansia. Sen sijaan että tuijotetaan vain sivujen kertamaksu-tyyppistä hintaa, pitää ottaa huomioon kokonaisuus, kuinka paljon työntekijän aikaa menee sivujen käyttämiseen vai olisiko edullisempaa että joku päivittäisi ne palveluna.

Usein hankintaa ajatellaan vain kulueränä, vaikka kotisivut ovat sijoitus markkinointiin ja yrityksen brändiin. Minkä arvoinen yrityksesi brändi on? Sillä tavalla ajateltuna sijoitus ei tunnukaan enää niin pahalta.

Ulkoasu

Osa asiakkaista valitsee referenssi-asiakkaiden ulkoasun perusteella mutta tässä ajattelutavassa on se ongelma että hyvännäköiset sivut voivat todellisuudessa olla sisäiseltä rakenteeltaan ongelmallisia, jos koodia ei ole tehnyt asiaan perehtynyt henkilö. Ulkonäköä enemmän myynnin kannalta kannattaa kiinnittää huomiota sivujen sisältöön, niin tekevät myös hakukoneet, jotka tuovat sivuillesi kävijöitä ja tuotteidesi ostajia.

Nykyinen suuntaus ulkoasussa on responsiivisiin eli mobiiliystävällisiin sivutoteutuksiin. Jos sivut eivät toimi hyvin mobiilissa, voit mennettää asiakkaita, jotka käyttävät sivujasi kännykällä tai tabletilla. Onko sinulla siihen varaa? Mobiili ei tule vähenemään, vaan lisääntymään. Responsiivisten sivujen sijasta sivustosta voi tehdä ns. desktop-version ja mobiiliversion. Tämä mahdollistaa enemmän mm. ulkoasun suhteen desktop-versiossa.

Tekninen toteutus

Osa asiakkaista tietää kuinka toimivat sivut tehdään ja siihen on olemassa myös apuvälineitä. Sivujen teknisen toteutuksen voi tarkistaa lähdekoodin osalta ns. Validator-palvelulla, joka käy sivujen lähdekoodin oikeinkirjoituksen läpi. Tämän ongelma on se että on olemassa useita eri HTML-murteita ja versioita, ja jos koodi ei ole käsin kirjoitettua vaan jonkin ohjelman automaattisesti luomaa, niin se voi olla melko paljon virheitä sisältävää. Virheet voivat vaikuttaa sivujen toimivuuteen ja ulkoasuun negatiivisesti.

Selvitä siis kotisivujen tekijää valitessasi, että tekijä hallitsee myös teknisen puolen. Hienoilla sivuilla ei tee mitään, jos ne eivät toimi kunnolla tai niille ei kukaan löydä hakukoneilla. Myös jos haluat sivuillesi enemmän toiminnallisuutta, esim. ilmoittautumisjärjestelmän, voit tarvita sivujesi tekijäksi henkilön, joka osaa myös ohjelmoida.

Jos etsit kotisivuillesi tekijää tai tietojärjestelmällesi ohjelmoijaa, pyydä Internesialtakin tarjous. Yhteydenottolomakkeellamme voit pyytää tarjouksen tai jättää yhteydenottopyynnön.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

5 syytä uudistaa kotisivut

1. Ulkoasu on jäänyt viime vuosituhannelle

Kun sivujesi ulkoasusta huomaa heti sivut on tehty viime vuosituhannella tai vähän sen jälkeen, on viimeistään aika päivittää sivut. Kotisivuissa muoti muuttuu usein jo alle vuoden mittaisissa jaksoissa, joten sivuja kannattaa sekä päivittää että uudistaa usein. Myös sisällönhallintajärjestelmän ajantasaisuus on hyvä samalla tarkastaa tai asentaa sellainen jos sitä ei vielä ole.

2. Tekniikka ei ole ajantasalla

Saat sivustollasi virheilmoituksia. Mikäli jokin sivuillesi asennettu toiminto antaa virheilmoituksen siksi että kaikki siihen liittyvät palvelinohjelmistot on päivitetty uudempaan versioon mutta sivujasi ei ole – on jo kiire uudistaa sivut.

3. Kauppa ei käy

Kun kauppa ei käy ja asiakkaat äänestävät jaloillaan. Annat ehkä liian vanhanaikaisen vaikutelman ja asiakkaasi päättelevät siitä ettei sinulta kannata ostaa. Onko sivujesi ajankohtaista-osiota päivitetty viimeksi kaksi vuotta sitten? Asiakas voi miettiä oletko enää olemassa? Jos ajankohtaisia uutisia on vähän ja niitä tulee päivitettyä liian harvoin, kannattaa sivuston sisällössä keskittyä pysyvämpiin tietoihin.

4. Kertooko sisältö ratkaisun asiakkaasi ongelmaan?

Samalla kun sivujen ulkoasu uudistetaan on paikallaan tarkistaa sivujen sisältö – antaako sivujesi sisältö asiakkaalle sitä tietoa mitä hän etsii. Asiakkaalla on usein ongelma, johon hän etsii ratkaisua, oli se sitten jokin tuote tai palvelu. Tarjoa asiakkaallesi houkuttelevat ja asiapitoiset tuotekuvaukset, niin hän päätyy ostamaan sinulta kilpailijasi sijaan.

5. Ovatko sivut responsiiviset?

Toimivatko sivusi mobiililaitteilla? Nykypäivänä moni selailee sivustoja kännykällä tai tabletilla ja jos sivusto ei ole responsiivinen, poistuu asiakas sivustolta usein nopeasti ja etsii kilpailijan sivut, jotka toimivat paremmin.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Mitä tarkoittaa responsiivinen?

Responsiivisuus on tällä hetkellä kuuma puheenaihe verkkosivujen kehityksessä ja usein asiakkaani kysyvätkin mitä se oikein tarkoittaa. Responsiiviset kotisivut tarkoittavat sitä, että ne sopivat kaikille päätelaitteille eli esim. pöytäkoneelle, padille ja kännykälle. Enää ei tarvitse toteuttaa erikseen mobiili-sivustoa, vaan yhdet sivut skaalautuvat kaikille.

Kannattaisiko sivut uudistaa responsiiviksi?

Kyllä kannattaa. Sivustoilla kävijät käyttävät yhä enemmän selailuun mobiililaitteita kuten kännykkää tai padia. Ilman responsiivista ulkoasua sivuston teksti on usein liian pientä ja selailu hankalaa. Kävijä voi lähteä pois sivustolta tämän takia ja mennä kilpailijan responsiiviselle sivustolle.

Voiko vanhat sivuni suoraan muuttaa responsiiviksi?

Käytännössä ei. Usein vanhat sivut on koodattu taulukkopohjaisesti tai niissä ei ole otettu responsiivisuutta huomioon, joten helpompaa on muuttaa sivusto responsiiviseksi samalla kun se uudistetaan kokonaan.

Voinko päivittää sivujani edelleen itse, vaikka ne olisivatkin responsiiviset?

Kyllä voit. Responsiivisen ulkoasun voi toteuttaa yhdessä sisällönhallintajärjestelmän kanssa. Sivuston päivittäminen ei muutu yhtään vaikeammaksi.

Onko responsiivisten sivujen toteutus kalliimpaa?

Ei ole. Internesia käyttää responsiivisten sivujen luonnissa ulkoasupohjia, jotka muokataan asiakkaalle sopiviksi. Ulkoasupohjissa on responsiivisuus otettu jo huomioon, joten ei kannata keksiä pyörää uudelleen ja käyttää aikaa kaiken tekemiseen alusta alkaen.

Haluaisitko tarjouksen omien sivujesi toteuttamisesta tai uudistamisesta?

Tutustu Internesian kotisivuihin, näet siellä hinnan esimerkkipaketista ja voit pyytää tarjouksen omien sivujesi toteuttamisesta.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

WordPress, Joomla vai Drupal?

Monet asiakkaani miettivät usein mikä sisällönhallintajärjestelmä heidän olisi hyvä valita sivustolleen. Olen pitkään itse ollut Joomlan kannattaja, mutta nyt myös tutustunut WordPressiin ja Drupaliin. Kaikissa näissä on hyvät ja huonot puolensa, niistä alla koottuna muutamia.

WordPress

Sopii parhaiten yksinkertaisille pienille ja keskisuurille sivustoille sekä blogeille.

+ Helppokäyttöinen, ei vaadi juurikaan teknistä osaamista
+ Paljon ilmaisia lisäosia saatavilla
+ WordPress.org tarjoaa ilmaista palvelintilaa
+ Laaja tukiverkosto
+/- Suosituin CMS näistä kolmesta
– Räätälöidyt muutokset vaikeampia tehdä
– Voi olla hidas laajalla sivustolla

WordPress

Joomla

Sopii parhaiten monenlaisille ja hieman vaativimmelle pienille ja keskisuurille sivustoille.

+ Tehokas, helppokäyttöinen, ei liian tekninen, sijoittuu WordPressin ja Drupalin välimaastoon
+ Eniten sosiaalisen median lisäosia
+ Sopii myös verkkokaupan pohjaksi
+ Laaja tukiverkosto
+/- Enemmän toimintoja oletuksena
+/- Ohjelmistoa päivitetään hieman useammin kuin WordPressiä tai Drupalia
– Lisäosien ylläpito saattaa olla hieman hitaampaa lisäosasta riippuen

Joomla!

Drupal

Sopii parhaiten vaativille ja monimutkaisille laajoille sivustoille.

+ Teknisesti edistynein, tehokkain ja nopein
+ Eniten räätälöitävissä
+ Saatavilla myös paljon lisäosia
– Vaatii eniten teknistä osaamista

Drupal

Onko sisällönhallintajärjestelmän valinnalla suurta merkitystä?
Käytännössä ei ole. Varsinkin jos käytät ammattilaisen apua sivustosi pystyttämiseen ja saat opastuksen sisällönhallintajärjestelmän käyttöön.

Onko sisällönhallintajärjestelmien hinnoissa eroa?
Kaikki nämä ovat ilmaisia ohjelmistoja. Internesiassa veloitamme vain asennukseen ja sivuston pystyttämiseen käytetyt tunnit. WordPress tarjoaa ilmaista palvelintaa, mutta se on mahdollista asentaa myös omalle palvelimelle niin kuin Joomla ja Drupalikin. Palvelintilan ja domainin hinnat riippuvat palveluntarjoajasta. Internesia on jo pitkään suositellut Zonerin webhotelleja.

Tarvitseko apua?
Jos tarvitset apua sisällönhallintajärjestelmän valinnassa, vaihtamisessa, päivittämisestä tai sivuston toteuttamisessa, laita viestiä niin katsotaan miten voimme auttaa.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Tutustu 3D-tulostamiseen

3D-tulostimia on ollut markkinoilla jo muutamia vuosia, mutta niiden hitauden ja kalliin hinnan vuoksi ne eivät ole vielä saavuttaneet täyttä suosiotaan. Tällä hetkellä kotikäyttöön tarkoitettu tulostin maksaa noin 600 euroa ja ammattikäyttöön tarkoitettu 3000-5000 euroa.

Mitä 3D-tulostimella voi tulostaa?

3D-tulostettu kärrykolikko
3D-tulostettu kärrykolikko

Melkein mitä vain! Tulostimeen saa eri materiaaleja, halvempiin malleihin pääasiassa erilaisia muoveja, mutta kalliimpiin malleihin mm. metallia, hiilikuitua ja grafeenia (grafeeni mahdollistaa sähkökäyttöisten laitteiden tulostamisen). Kuvittele että olet perustanut muotoilualan yrityksen ja haluat testata suunnittelemaasi mallia luonnossa ennen kuin tilaat tuotteen tehtaalta. 3D-tulostimella voit tulostaa mallin ja hioa sen täydelliseksi.

Suunnittele oma 3D-malli

3D-tulostettuja avaimenperiä
3D-tulostettuja avaimenperiä

Internetistä löydät helposti erilaisia CAD-ohjelmia, joilla voit suunnitella oman 3D-mallisi. 3D-suunnitteluohjelmalla piirretään tuotteesta rautalankamalli. Tulostimesta riippuen voit joutua tekemään malliin myös tukirakenteen, jotta esine pysyy pystyssä tulostettaessa.

Tulostamista pikkurahalla

Aina ei tarvitse ostaa oma tulostinta. Esimerkiksi Lahden kaupungin maakuntakirjastossa voi 3D-tulostaa omaksi iloksi eurolla. Malli täytyy suunnitella itse tai käyttää valmiita malleja. Suurin mahdollinen kappaleen koko on suhteellisen pieni (21x15x10 cm). Suomesta ja ulkomailta löytyy toki myös yrityksiä, joiden kautta voi tilata 3D-tulosteen. Hinta koostuu pääasiassa kappaleen painosta ja materiaalista.

3D-tulostaminen tulevaisuudessa

Tällä hetkellä 3D-tulostaminen on harvojen herkkua, mutta lähivuosina tulostusnopeus 100-kertaistuu. Tämä mahdollistaa todella isojen esineiden tulostamisen nopeasti, joilloin voit ostaa verkkokaupasta 3D-mallin ja tulostaa sen kotonasi. Yksi tulostaa koruja, toinen polkupyörän rungon ja kolmas auton. Mitä sinä tulostat?

3D-tulostettu kynä
3D-tulostettu kynä
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail