Blogikirjoittaminen on tänä päivänä yksi tapa tuottaa sisältöä ja saada esimerkiksi omille kotisivuille lisää kävijöitä? Mutta mistä löytää aikaa kirjoittamiselle? Tätä pohdin usein itsekin. Yritän kirjoittaa yhden blogikirjoituksen viikossa, mutta joskus sekin takkuaa, varsinkin jos on paljon muita töitä (mikä on hyvä asia 🙂 ). Jos eläisin vain sisällöntuotannolla, tulisi kirjoituksia tehdä useampia viikossa. Mistä sitten pienyrittäjä löytää aikaa blogin kirjoittamiselle kaikkien muiden töiden ohessa? Miten kirjoittamista voisi helpottaa?
Seuraa ajankohtaisia uutisia ja kirjoituksia omalla alallasi
Mistä muut kirjoittavat? Olisiko sinulla omaa näkökulmaa samaan aihealueeseen? Löytyisikö ulkomaisilta sivustoilta uutista, jonka voisit referoida suomeksi? Kaikki eivät osaa kieliä, joten vieraskielisten artikkelien ja uutisten jakaminen omille asiakkaille somessa tai uutisissa ei välttämättä tavoita kaikkia.
Useampia ideoita kerralla
Mieti useampi blogikirjoituksen aihe tai idea valmiiksi kerralla. Näin sinun ei tarvitse jokaisella kerralla miettiä erikseen mistä kirjoittaisit, vaan aiheita on valmiina ja voit ryhtyä samantien kirjoittamaan. Jos saat idean hyvään kirjoitusaiheeseen kesken työpäivän, laita se heti ylös esimerkiksi matkapuhelimen muistioon, niin se ei pääse unohtumaan.
Tyhjän ruudun syndrooma
Aloita kirjoittaminen, vaikka tuntuisi ettei ole mitään kirjoitettavaa. Kirjoita kaikki mitä valitsemastasi aiheesta tulee mieleen ja ala sen jälkeen työstää kirjoitusta. Pian huomaat, että sinulla on artikkeli valmiina.
Työstä useampana päivänä
Jos et saa valmista yhden päivän aikana, jaa kirjoittaminen useammalle päivälle. Kirjoita ensimmäisenä päivänä mieleen tulevat ideat ranskalaisin viivoin ja työstä seuraavana päivänä ideat tekstiksi ja kappaleiksi. Oikolue ja hio tekstiä vielä kolmantena päivänä ja etsi kirjoitukseen sopiva kuva. Näin ehdit tehdä kirjoituksen muiden töiden ohessa. Muista tarkistaa myös otsikon houkuttelevuus, sivun osoite ja tagit.