Blogi

Internesia - kunpa muistaisin mistä sen löysin

Vinkit verkkokaupan hakukoneoptimointiin

Verkkokauppasi menestys koostuu monista eri asioista, mutta yksi niistä ehdottomasti on se kuinka hyvin sivusi löytyvät hakukoneiden hakutuloksista. Tästä artikkelista löydät listan mitä sinun kannattaisi ottaa huomioon verkkokauppasi hakukoneoptimoinnissa. Tekemällä listan ehdottamat toimenpiteet saat selvän edun kilpailijoihisi nähden.

1. Tarkista että kaikki sivustollasi olevat sisäiset linkit ohjaavat samaan verkkotunnukseen

Tarkoitan tällä sitä, että sivustosi linkit ohjaantuvat joko

https://www.verkkotunnuksesi.fi

tai

https://verkkotunnuksesi.fi

Miksi näin? Koska hakukoneet tulkitsevat käytännössä nämä kaksi osoitetta eri sivustoiksi. Jos annat hakukoneiden indeksoida molemmat osoitteet, se vaikuttaa negatiivisesti sijoittumiseesi hakutuloksissa. Myös sivustosi etusivun tulisi olla verkkotunnuksesi.fi, ei verkkotunnuksesi.fi/index.php tai verkkotunnuksesi.fi/index.html.

2. Käytä 301 uudelleenohjauksia oikein

Jos valitsit sivustosi osoitteeksi esim. https://verkkotunnuksesi.fi tulee sinun tehdä .htaccess tiedosto palvelimellesi tai muokata jo olemassa olevaa tiedostoa ja asettaa 301 ohjaus kaikista sivustollesi tulevista www-alkuisista linkeistä verkkotunnuksesi.fi osoitteeseen. Tämä on tärkeää, koska haluat lujittaa sivujesi indeksoimista samaan verkkotunnukseen saavuttaaksesi parhaan mahdollisen sijoituksen hakutuloksissa.

3. Valitse oikea verkkotunnus

Valitse verkkotunnus, jossa on myymäsi tuotteen avainsana. Jos valitse jonkun muun kivan kuuloisen verkkotunnuksen, joudut brändäämään sivustoasi huomattavasti enemmän.

Lue lisää verkkotunnuksen valinnasta: Verkkotunnuksen valinnan tärkeimmät 11 kohtaa

4. Tarkista, että kaikilla sivuillasi on yksilöidyt otsikot (title) ja meta-kuvaukset (meta-description)

Yksi tärkemmistä hakukoneoptimoinnin kohdista on kirjoittaa jokaiselle sivulle yksilöidyt kuvaavat otsikot ja meta-kuvaukset. Otsikko kertoo muutamalla sanalla sivusta (esim. tuotteen nimi ja jokin avainsana) ja meta-kuvaus on lyhyt yhteenveto sivun sisällöstä. Voit lisätä myös meta-hakusanoja, mutta nämä eivät enää nykyään ole niin tärkeitä hakukoneille kuin otsikko ja meta-kuvaus. Otsikon maksimi pituus on 60 merkkiä ja meta-kuvauksen sekä meta-hakusanojen maksimi merkkimäärä 160 merkkiä.

5. Käytä tuotesivujesi osoitteissa (url) avainsanoja

Jos mahdollista, käytä sivujen osoitteissa avainsanoja. Hakukoneet indeksoivat huonosti dynaamisia sivuja esim. verkkotunnuksesi.fi/tuote.php?id=123&cat=4. Osoitteen tulisi paremminkin olla muotoa verkkotunnuksesi.fi/tuotteen-nimi-ja-avainsana. Tähän et kuitenkaan aina voi vaikuttaa, jos verkkokauppa-alustasi ei tue hakukoneystävällisiä osoitteita. Tällöin voi toki miettiä olisiko syytä vaihtaa verkkokauppa-alustaa tai vähintään toivoa verkkokauppa-alusta ylläpidolta muutosta asiaan.

6. Kirjoita hyvät ja kattavat tuotekuvaukset tuotteillesi

Monesti verkkokaupoissa näkee tuotesivuja, joissa tuotekuvaus on todella lyhyt ja kauppias luottaa, että tuotekuva kertoo “enemmän kuin tuhat sanaa”. Mutta valitettavasti se ei kerro niitä tuhatta sanaa hakukoneelle. Vain tuhat sanaa tuotekuvauksen tekstissä kertoo hakukoneelle tuhat sanaa. Kirjoita siis helposti luettavat kattavat tuotekuvaukset jokaiselle tuotteellesi.

7. Käytä sivustokarttaa

Miksi et kertoisi hakukoneelle suoraan mitä sivuja sivustoltasi löytyy käyttämällä sivustokarttaa? Monille hakukoneille voi itse käydä kertomassa mistä osoitteesta oman sivuston sivustokartta löytyy ja auttaa näin hakukonetta indeksoimaan omaa sivustoa paremmin. Muista käyttää tämäkin kohta hyväksesi!

Lue myös Näin teet verkkosivuistasi käyttäjäystävällisemmät

 

Tuliko mieleen jotain kysyttävää hakukoneoptimoinnista? Laita viestiä, niin jutellaan. 🙂

 

Lähteenä käytetty artikkelia: SEO: 10 Ways to Optimize Your Online Store for the Search Engines

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Julkaisija

Mari Rajaniemi

Mari on Internesian perustaja, joka on erikoistunut responsiivisten web-pohjaisten järjestelmien suunnitteluun ja toteutukseen. Hänen erityisosaamistaan ovat myös sisältömarkkinointi ja PHP- ja tietokantaohjelmointi.

2 kommenttia “Vinkit verkkokaupan hakukoneoptimointiin”

  1. Hyvä lista, lisäisin vielä sivuston hierarkian merkityksen. Verkkokaupat tuppaavat helposti menemään “sekavaksi” asiakkaan näkökulmasta ja siksi url rakenteen kehitykseen kannattaa satsata heti alusta lähtien. Näin saadaan asiakas pysymään pidempään sivulla, joka taas vaikuttaa hakutuloksiin. Toivottavasti tästä on apua. 🙂

    1. Totta, hyvä vinkki. 🙂 Monesti verkkokauppoihin tulee lisättyä aina vain uusia tuoteryhmiä, ja kokonaisuus on sen jälkeen sekava. Tuoteryhmien päivityksen yhteydessä täytyy muistaa myös vanhojen urlien uudelleenohjaukset, jotta hakukonenäkyvyys ei kärsisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *