Artikkelin sisältö
Mitkä ovat hakukoneoptimoinnin sudenkuopat?
Mitä hakukoneoptimoinnissa on hyvä ottaa huomioon? Monilla verkkosivujen päivittäjillä ei usein ole riittävää osaamista hakukoneoptimoinnista. Sisältö ei saata olla optimoitua ollenkaan ja optimointityökaluja ei osata käyttää, jos sellaisia on edes käytössä.
Mikä hakukoneoptimoinnissa voi sitten mennä pieleen? Hakukoneoptimoinnissa on useita kompastuskiviä, joihin monet yrittäjät ja markkinoijat saattavat törmätä. Tässä listattuna muutamia.
Liiallinen keskittyminen avainsanoihin
Avainsanojen käyttö on tärkeää, mutta tekstien liiallinen täyttäminen avainsanoilla voi johtaa huonoon lukukokemukseen ja jopa rankaisuihin hakukoneiden puolelta. Sisältö tulisi kirjoittaa luontevasti ja käyttää avainsanoja vain silloin, kun ne ovat aiheellisia. Mieti muutama eri muoto tärkeimmistä avainsanoista, jotka lisäät luontevasti tekstiin.
Huonolaatuinen sisältö
Hakukoneet arvostavat korkealaatuista, informatiivista ja hyödyllistä sisältöä. Jos sivustolla on pelkkää heikkoa tai kopioitua sisältöä, se voi vaikuttaa negatiivisesti sijoittumiseen hakutuloksissa. Erityisesti verkkokaupoissa tulee helposti toistettua samoja tekstejä eri tuotteilla. Jos mahdollista, tee tuotteesta muunnelmatuote, jossa on eri tuotevariaatiot valintoina ja voit täten keskittyä vain yhden tuotteen optimointiin.
Ei-mobiiliystävällinen sivusto
Yhä useammat ihmiset käyttävät älypuhelimia ja tabletteja, joten sivuston on oltava mobiiliystävällinen. Huonosti toimiva mobiilisivusto voi vaikuttaa negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen. Tiedon tulisi myös olla helposti löydettävissä mobiilissa eli esimerkiksi yhteystiedot heti näkyvillä.
Puutteellinen tekninen SEO
Tekninen SEO tarkoittaa sivuston teknisten ominaisuuksien optimointia. Esimerkiksi virheelliset linkit, hitaat latausajat tai väärin määritellyt ohjaussäännöt voivat vaikuttaa negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen.
Liian nopea tulosten odotus
Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, eikä tuloksia yleensä saavuteta heti. Jos odotukset ovat liian korkeat ja luovutetaan liian aikaisin, parantuneet tulokset saattavat jäädä kokonaan saavuttamatta. Varsinkin sisältömarkkinointi on hidasta, mutta lopussa palkitsevaa.
Piilolinkit ja huijaaminen
Epärehelliset temput, kuten piilolinkit, piilotettu sisältö tai muut huijausyritykset, voivat johtaa sivuston rankaisuun hakukoneissa. Oikotietä onneen ei ole tässäkään asiassa!
Epäjohdonmukainen tai puutteellinen päivitys
Sivuston säännöllinen päivittäminen uudella ja tuoreella sisällöllä auttaa hakukoneita löytämään sivuston useammin. Päivitysten puute voi vaikuttaa sivuston indeksointiin ja näkyvyyteen. Yksi helppo keino uuden sisällön tuottamiseen sivuille säännöllisesti on blogi. Uusi artikkeli kerran viikossa tai edes kerran kuukaudessa auttaa hakukonenäkyvyydessä.
Vähäinen huomio käyttäjäkokemukseen
Hakukoneet pyrkivät tarjoamaan käyttäjilleen parhaan mahdollisen kokemuksen. Jos sivusto tarjoaa huonon käyttäjäkokemuksen, kuten vaikean ja liian monimutkaisen navigoinnin, epäselvää sisältöä tai ärsyttäviä mainoksia, hakukoneet saattavat alentaa sen sijoitusta.
On tärkeää keskittyä laadukkaaseen sisältöön, käyttäjäystävällisyyteen ja toteuttaa hakukoneoptimointi rehellisillä tavoilla, ei huijaamalla.
Tarvitsetko apua hakukoneoptimointiin?
Tutustu hakukoneoptimoinnin palveluihini ja laita viestiä, niin jutellaan lisää!