Mitä on verkkosivujen sisällön hakukoneoptimointi?
Verkkosivujen sisällön hakukoneoptimointi on tapa päivittää ja muokata sivujen tekstiä ja koodausta, jotta sisällöstä tulisi houkuttelevampaa hakukoneille ja sivuston käyttäjille.
Suurimmassa osassa sivustoja on tiettyjä vaiheita orgaanisen haun sijoituksen parantamiseksi, koska on epätodennäköistä, että jokainen verkkosivustossa oleva sivu on optimoitu 100 prosenttisesti.
Kun Google käsittelee 63 000 hakukyselyä sekunnissa ja tuhansia taustalla pyöriviä algoritmeja päivitetään vuosittain, sisällön optimointi viimeisimpien muutosten mukaiseksi on jatkuva prosessi.
Yhtenä päivänä hakuystävällinen sisältö voi olla seuraavana päivänä vanhentunutta. Siksi tarvitaan jatkuvaa optimointia, joka on osa yrityksen digimarkkinointia.
Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?
Hakukoneoptimointi varmistaa, että sisältösi on indeksoitavissa hakurobottien kautta ja että se on muotoiltu ihanteellisesti sivuston käyttäjille. Hakukoneoptimointi on pakollista yksinkertaisesti siitä syystä, että sivustot saadaan näkyville hakutuloksissa. Lisäksi hakukoneoptimointi on tärkeää sen arvon kannalta, jonka se tuottaa yritykselle. SEO on sijoitetun pääoman tuottoaste (ROI).
Pinnallista, ohutta sisältöä rangaistaan SEO-kriteerien täyttämättä jättämisestä, kun taas kattava, asiaankuuluva sisältö palkitaan korkeammilla sijoituksilla SERP:issä (Search Engine Results Pages). On tärkeää myös ymmärtää, miten sekä sisäiset että sivun ulkopuoliset hakukoneoptimointitekijät vaikuttavat sisältösi tehokkuuteen.
Mitä eroa on hakukoneoptimoinnilla ja sivun ulkopuolisella hakukoneoptimoinnilla?
Kuten nimestä voi päätellä, sivun hakukoneoptimointi viittaa kaikkiin teksteihin ja metatietoihin, joita voidaan säätää sivustollasi.
Sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi on kaikkea muuta, mikä vaikuttaa sivuston orgaaniseen sijoitukseen. Tämä tapahtuu verkkosivustosi ulkopuolella, kuten linkkien luominen, tuotemerkkien maininnat, sosiaalinen media ja vaikuttajamarkkinointi.
Miten optimoida sivujen sisältöä?
Alla tärkeimmät tekijät verkkosivujen sisällön optimointiin:
- Otsikkotagit
- Meta-kuvaukset
- Alt-tunnisteet
- URL-rakenteet
- Media (kuvat, videot)
- H1-, H2- ja H3-tunnisteet
- Sisäinen linkitys
- Ulkopuolinen linkitys
- Mobiiliystävällisyys
Nämä tekijät ovat yksinkertainen osa hakukoneoptimointia. Mutta sisältö, toisin sanoen blogikirjoitukset, kuvat, videot, eli iso osa verkkosivujesi sisällöstä, on myös optimoitava hakuja varten. Vanhempien artikkelien ja sivujen optimoinnilla uusien luomisen sijasta voi olla valtava vaikutus orgaanisiin sijoituksiin ja hakuihin.
Sisällön optimoinnin painopisteet: Mistä aloittaa ja mitä tehdä
Sisällön optimoinnissa sinun tulisi optimoida jokainen yksittäinen sivu yhdelle avainsanalle.
Hakukoneille ja kuluttajille on oltava täysin selvää, mistä sivusi (blogisi) kertoo ja kuinka merkityksellinen se on kirjoituksen aiheeseen, otsikkoon, alaotsikkoihin ja metatunnisteisiin liittyen. Saavuttaaksesi parhaimman tuloksen, keskity yksittäiseen avainsanaan.
Tässä artikkelissa avainsana on ”verkkosivujen sisällön hakukoneoptimointi”, joten yritän käsitellä tätä aihetta monista eri näkökulmista. Lisäksi avainsanalauseet, jotka ovat kolme tai neljä sanaa, toimivat yleensä parhaiten.
Valitse paranneltavat sivut
Aluksi voit käyttää apuna Google Search Console avainsanojenhallintatyökalua. Voit valita minkä tahansa sivun optimoitavaksi, mutta nopein tapa nähdä konkreettisia sijoituksen parannuksia on keskittyä ensin sivuihin, jotka jo toimivat kohtuullisen hyvin ja tarvitsevat vain vähän parantelua hakukonenäkyvyyden lisäämiseksi.
Oletetaan esimerkiksi, että sivusi sijoittuu tällä hetkellä sijalle 12 ”sisältöstrategian konsultointi” avainsanalauseella. Tämä tarkoittaa, että sinun täytyy parantaa sijoitustasi vain kahdella, jotta voit näkyä hakukonetulosten ensimmäisellä sivulla. Ensimmäisellä sivulla tapahtuu 90 prosenttia tai enemmän kaikista klikkauksista.
Jos sivullasi on kaikki metatiedot kunnossa ja avainsanat ovat merkityksellisiä, sinun on päivitettävä sisällön syvyys.
Sisällön syvyys
Artikkelisi tai sivusi eivät välttämättä sijoitu hakutuloksissa niin hyvin kuin ne voisivat, koska sisältösi sisällä on tiettyjä aukkoja, joita muut yritykset käyttävät hyväkseen. Ne käsittelevät aiheita perusteellisemmin kuin sinä, joten tietysti Google arvostaa heidän sivujaan korkeammalle taatakseen käyttäjilleen paremmat hakutulokset.
Sisältökuiluanalyysi antaa sinulle ideoita, jotka sinun tulisi päivittää sivujesi sisältöön, jotta käyttäjät hyötyisivät sivuistasi enemmän. Se on vaiheittainen suunnitelma sille, mitä pitää säilyttää ja mitä muuttaa.
Sisältökuiluanalyysin ideoiden avulla sinun on kirjoitettava kustakin niistä riittävän laajasti ja syvällisesti, jotta voit lisätä arvoa sivujesi lukijalle.
Lisäksi näiden ideoiden on soljuttava laajempaan kokonaisuuteen ja niiden on oltava pääavainsanan kannalta tärkeitä. Useimmissa tapauksissa tämä tarkoittaa sisällön pituuden laajentamista useilla sadoilla tai jopa tuhannella sanalla – Kyllä, sitä tarvitaan nykypäivänä, jotta voit päästä hyville sijoille hakutuloksissa. Tämä on varmasti pitkä ja aikaa vievä prosessi. Etuna sisällön syvyyden optimoinnissa on kuitenkin se, että täysin optimoitu sisältö tekee sisällömarkkinointituloksistasi lumipallon, koska jokainen päivitetty sivu antaa arvoa kaikille, joihin se on linkitetty.
Sivun muut elementit
Kun sivun teksti on kirjoitettu optimaalisesti, toinen tapa optimoida sivu on sisällyttää siihen kustomoituja kuvia, sosiaalisen median jakamispainikkeet, loogisia toimintakehotuksia ja sopivia alaotsikoita tekstin jakamiseksi helpommin luettavaan muotoon. Voit myös upottaa sosiaalisen median elementtejä, kuten Instagram-valokuvia tai Twiittejä, lisätäksesi sisältöä.
Saadaksesi hyötyä tällaisesta strategiasta, sinun ei tarvitse muuttaa olemassa olevia metatietoja joka kerta (otsikot ja URL-osoitteet). Avaa vain vanha sivu sisällönhallintajärjestelmässäsi, tee sisältöön muutoksia suoraan ja julkaise sitten uudelleen.
Kun lisäät sivuillesi kuvia, muista hyödyntää myös kuvatekstien ja vaihtoehtoisen tekstin (alt-teksi) arvoa. Nämä elementit ovat oivallisia kohdistetun yhden tai kahden avainsanan lisäämiseksi sisältöön. Tämä tekniikka, joka tunnetaan nimellä ”kuvien hakukoneoptimointi”, on pienen pieni markkinoinnin laajemmassa kuvassa, mutta se voi lisätä merkityksellisyyttä sivuillesi.
Kun jatkat muiden artikkeliesi ja sivujesi optimointia, voit sukeltaa syvemmälle sivuille, jotka eivät näy hakukonetuloksissa lainkaan. Sisällön optimoinnin lopullisena tavoitteena on parantaa mahdollisimman montaa artikkelia ja sivua.
Jokaisella sivujesi sisällöllä on luontainen arvo. Käytit aikanaan aikaa ja resursseja niiden luomiseen. Työsi on kuitenkin vain puoliksi valmis, jos annat kyseisen sisällön muhia sivulla 3 vuosia. Palaa sivusi sisältöön, optimoi se ja seuraa tuloksia.
Tutustu myös muihin hakukoneoptimoinnin artikkeleihin
Tarvitseko apua hakukoneoptimointiin?
Haluaisitko sivuillesi paremman näkyvyyden Googlessa? Mietitkö millä avainsanoilla sivusi kannattaisi optimoida? Ota yhteyttä, voin auttaa sinua sivujesi hakukoneoptimoinnissa!