Laita viestiä mari@internesia.fi | Kotisivut, verkkokaupat, ohjelmointi, mainokset, esitteet, koulutus ja valokuvaus – Internesia – Lahti

Blogi

Uudelleenohjausten tärkeys

Uudelleenohjausten tärkeys

Muutat uuteen kotiin, teet Postille osoitteenmuutoksen. Tottakai, eihän Posti muuten tietäisi mihin sinulle tulevat kirjeet ja paketit toimitettaisiin.

Miksi sitten kun uudistat kotisivusi tai verkkokauppasi, ja samalla sivujesi tai tuotteidesi osoitteet muuttuvat, uudelleenohjaukset unohtuvat?

Nyt kun hakukone (esim. Google) menee vanhaan osoitteeseen, ei sivua tai tuotetta enää löydy. Google siis toteaa, ettei sitä ole enää olemassa ja poistaa osoitteen hakemistostaan.

Uusien verkkosivujen tai verkkokaupan julkaisun myötä käykin siis niin, että hakukonenäkyvyys laskee huomattavasti ja sivut eivät enää löydy hakukoneella. Tämä voi olla yritystoiminnalle hyvinkin kohtalokasta.

Miten uudelleenohjaukset tehdään?

Miten tämän ongelman voi sitten välttää?

Tekemällä uudelleenohjaukset eli käytännössä osoitteenmuutokset sivujen url-osoitteille. Tämän voi tehdä useammalla eri tavalla. Esimerkiksi WordPressiin on olemassa lisäosia, joiden avulla uudelleenohjaukset voi tehdä. Joskus ohjaukset täytyy tehdä manuaalisesti htaccess-tiedostoon.

Uudelleenohjauksien teko ei käytännössä ole vaikeaa, mutta jos muuttaneita sivuja tai tuotteita on paljon, saattaa hommaan kuitenkin mennä jonkin verran aikaa. Käytännössä tehdään lista, jossa kerrotaan vanha url-osoite ja mihin se on muuttanut eli uusi url-osoite.

Kun uudelleenohjaukset on tehty, kertovat ne hakukoneelle, että sivun url-osoite on vaihtunut, ja hakukoneet tietävät indeksoida uuden osoitteen. Asiakkaasi myös löytää perille, eikä joudu ”sivua ei löytynyt” -virhesivulle.

Kuinka tärkeää on tehdä uudelleenohjaukset?

Kuinka tärkeää sinulle on, että asiakas löytää hakukoneella etsimänsä sivun verkkosivuiltasi tai tuotteen verkkokaupastasi?

Olen kuullut verkkokauppiaasta, joka päätyi lopettamaan verkkokauppatoimintansa, kun verkkokauppa-alustaa vaihdettaessa uudelleenohjaukset unohtuivat tehdä, ja tämän vuoksi kaupan hakukonenäkevyys putosi täysin.

Varsinkin siis verkkokauppojen osalta pitäisin erittäin tärkeänä tehdä uudelleenohjaukset kunnolla!

Mitä tapahtuu, jos uudelleenohjauksia ei tehdä?

Sivujen hakukonenäkyvyys laskee selvästi, koska hakukone ei enää löydä sivuja vanhasta osoitteesta. Myös jos sivuillesi on linkkejä toisilta sivustoilta, eivät nämä linkit enää toimi.

Tämä voi aiheuttaa yrityksen myyntiin ison pudotuksen, jos suurin osa myynnistä tapahtuu verkossa. Hakukoneet kyllä jatkuvasti indeksoivat uusia sivuja, mutta tähän menee aikaa.

Miksi uudelleenohjauksia ei aina tarvitse tehdä?

Jos verkkosivujasi tai verkkokauppaasi vain uudistetaan esimerkiksi ulkoasun osalta, eivät sivujen tai tuotteiden url-osoitteet yleensä muutu.

Ongelma ilmenee usein silloin, jos sivujen rakennetta uudelleenjärjestellään tai esimerkiksi verkkokaupan alusta vaihtuu järjestelmästä toiseen.

Kannattaa aina kuitenkin tarkistaa verkkosivustosi toteuttajalta, tarvitseeko uudelleenohjauksia tehdä. Moni tekijä tämän onneksi osaa ottaa huomioon.

Mari Lepistö | Internesia

Mari Lepistö | Internesia

Web-suunnittelija | Kotisivut, verkkokaupat, hakukoneoptimointi, koulutus, valokuvaus

mari@internesia.fi
044 534 1815

Uusimmat artikkelit

Suosituimmat artikkelit

Haluatko jakaa tämän artikkelin?

Etsitkö yrityksesi kotisivuille tai verkkokaupalle tekijää?

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää! Katso alla lisätietoja kotisivu- ja verkkokauppapaketeistani.