Artikkelin sisältö
Oletko pienyrittäjä ja pähkäiletkö yrityksesi kotisivujen kanssa? Mietitkö tekisitkö sivut itse vai teettäisitkö ne ammattilaisella? Oletko ehkä tehnyt sivut jo itse, mutta et ole niihin täysin tyytyväinen tai olet epävarma onko ne oikein tehty, tietoturvalliset ja löytyvätkö ne hakukoneilla?
Pienyrittäjän kotisivut tarjoavat sinulle yrittäjänä monia etuja ja mahdollisuuksia, ja ne ovat yhtä tärkeä markkinointikanava kuin isommallekin yritykselle.
Mitä hyötyä kotisivuista on pienyrittäjälle?
Näkyvyys verkossa
Nykypäivänä suuri osa asiakkaista etsii tuotteita ja palveluita ensisijaisesti verkosta. Kun yrityksellä on omat kotisivut, se parantaa yrityksesi näkyvyyttä ja auttaa potentiaalisia asiakkaita löytämään sinut helpommin.
Uskottavuus
Laadukkaat kotisivut antavat yrityksestäsi ammattimaisen ja luotettavan kuvan. Ne osoittavat, että olet sitoutunut liiketoimintaasi ja tarjoat asiakkaillesi selkeää tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.
Markkinointi
Kotisivut tarjoavat tehokkaan kanavan markkinoida tuotteitasi tai palveluitasi. Voit jakaa tietoa tarjouksista, tapahtumista ja uutisista helposti ja nopeasti asiakkaillesi.
Kilpailuetu
Monilla pienyrityksillä ei vieläkään ole omia kotisivuja tai ainakaan sellaisia, jotka olisi hakukoneoptimoitu löytymään oikeilla avainsanoilla Googlesta, joten laadukkailla kotisivuilla voit erottua kilpailijoistasi ja houkutella uusia asiakkaita.
Kustannustehokkuus
Kotisivut ovat pienyrittäjällekin iso kustannus, mutta ne maksavat itsensä ajan kanssa takaisin, kun saat kotisivujen kautta uusia asiakkaita ja yhteydenottoja.
Kotisivujen hankkiminen on erinomainen investointi yrityksesi markkinointiin jos haluat parantaa yrityksesi näkyvyyttä verkossa, houkutella uusia asiakkaita ja kasvattaa liikentoimintaasi.
Kannattaako pienyrittäjän tehdä kotisivut itse vai teettää ammattilaisella?
Pienyrittäjän kannattaa harkita tarkkaan, tekeekö kotisivut itse vai teettääkö ne ammattilaisella.
Mieti ensimmäiseksi: osaatko tehdä kotisivut itse? Onko sinulla siihen aikaa (ja hermoja)?
Kotisivujen tekeminen itse
Kustannussäästöt – Yksi suurimmista syistä tehdä kotisivut itse on raha. Erityisesti, jos budjetti on tiukka, DIY-menetelmä voi olla houkutteleva vaihtoehto. Jos sinulla on lehmän hermot ja paljon aikaa, niin uuden opettelu voi olla myös hauska ja palkitseva kokemus. Varaudu kuitenkin tuijottamaan iltamyöhällä YouTube-videoita, kun etsit ratkaisua kotisivujen tekemisessä eteen tulleeseen ongelmaan.
Aikataulu – Kun teet sivut itse voit itse päättää millä aikataululla sivut toteutat. Tässä on myös riski, että sivut eivät valmistu ollenkaan, jos kotisivualustan toimintojen opetteleminen tuntuu työläältä tai eteen tulee ongelmia, joita et saa ratkaistua.
Helppokäyttöiset kotisivualustat – Tutustumisen arvoisia alustoja kotisivujen tekemiseen itse ovat esimerkiksi Wix, Squarespace ja Webflow. Nämä alustat eivät vaadi suurta teknistä osaamista.
Kotisivujen teettäminen ammattilaisella
Säästä aikaa – Ammattilainen pystyy luomaan yrityksellesi toimivat ja selkeät toiveidesi mukaiset kotisivut nopeammin ja tehokkaammin, jolloin voit keskittyä oman liiketoimintasi ydinalueisiin. Ammattilaiselta saat myös teknistä tukea ja ylläpitopalveluita, joiden avulla varmistut, että sivustosi toimii ja on tietoturvallinen.
Google-näkyvyys – Hakukoneoptimointi on osa-alue, joka monella DIY-tekijällä jää tekemättä ja mitä loppujen lopuksi teet kotisivuilla, jotka eivät löydy Googlesta? SEO optimointi on paljon muutakin kuin muutaman avainsanan lisääminen sisältötekstin joukkoon. Ammattilainen osaa tehdä kotisivuistasi hakukoneystävälliset ja osa tekijöistä tarjoaa palveluna myös avainsanatutkimusta ja hakukoneoptimointia.
WordPress kotisivut – Toteutan verkkosivut asiakkailleni suositulle ja monipuoliselle WordPress-alustalle. WordPress asennetaan asiakkaan omaan webhotelliin (esim. Zonerille tai Hostaanille). Opastan myös asiakkaitani jokaisen kotisivuprojektin valmistuttua miten he voivat päivittää sivujaan itse. Tällä tavalla asiakkaillani on täysi hallinta omiin kotisivuihinsa, eivätkö he ole sidottu käyttämään ylläpitopalveluitani, joita toki tarjoan niitä tarvitseville.
Riittääkö some pienyrittäjälle markkinointiin kotisivujen sijaan?
Somekanavat voivat olla tehokas markkinointikanava pienyrittäjälle, mutta en suosittele korvaamaan niillä kotisivuja.
Miksi en? Koska somekanavasi voidaan mikä hetki tahansa hakkeroida ja tilin takaisin saaminen voi olla työlästä tai jopa mahdotonta. Somekanavasi voi myös yhtäkkiä lakata toimimasta tai päättää lopettaa toimintansa. Mitä yritystoiminnallesi silloin tapahtuu, jos some on ainoa markkinointikanavasi?
Täytyy myös muistaa, että kaikki eivät edelleenkään ole sosiaalisessa mediassa tai ainakaan kovin aktiivisesti. Moni etsii edelleen ensimmäiseksi tietoa tuotteesta tai palvelusta ensimmäiseksi Googlesta.
Somekanavien edut
- Helppokäyttöisyys ja nopeus – Somekanavat tarjoavat helpon tavan jakaa sisältöä ja viestiä asiakkaille nopeasti ilman suuria teknisiä taitoja. Tämä mahdollistaa reagoinnin nopeasti ajankohtaisiin tapahtumiin ja trendeihin.
- Vuorovaikutus ja sitouttaminen – Somekanavat tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden suoraan vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa. Kommentit, viestit ja keskustelut luovat läheisemmän suhteen asiakkaisiin ja voivat lisätä sitoutumista yritykseesi.
- Kohdentaminen ja mainonnan tehokkuus – Some-algoritmit mahdollistavat tarkan kohdentamisen, mikä auttaa pienyrityksiä tavoittamaan oikeat ihmiset oikeaan aikaan. Lisäksi some-mainonta voi olla kustannustehokasta ja tarjota hyvän tuoton pienelläkin budjetilla.
- Brändin rakentaminen – Somekanavat tarjoavat tehokkaan alustan brändin rakentamiseen ja näkyvyyden kasvattamiseen ilman suuria markkinointibudjetteja. Jatkuva vuorovaikutus ja sisällön julkaisu auttavat vahvistamaan brändiä ja luomaan yhteisöä ympärille.
Somekanavien haitat
Algoritmien muutokset – Some-alustojen algoritmit voivat muuttua yllättäen, mikä voi vaikuttaa näkyvyyteesi huomattavasti. Tämä tekee some-markkinoinnista epävarmempaa pitkällä aikavälillä.
Riippuvuus alustasta – Pienyritykset, jotka keskittyvät liikaa some-markkinointiin, voivat tulla riippuvaisiksi yhdestä alustasta. Jos alusta muuttaa käytäntöjään tai sulkee tilisi, se voi vaikuttaa merkittävästi liiketoimintaasi.
Kilpailu – Somekanavat ovat täynnä kilpailua ja sisällön tulvaa, mikä tekee erottumisesta vaikeampaa. Pienyritysten on työskenneltävä kovasti erottuakseen ja saadakseen huomionsa.
Yksityisyys- ja tietoturvaongelmat – Somekanavilla on ollut useita tietoturvaongelmia ja yksityisyysriskejä, jotka voivat vaikuttaa asiakkaiden luottamukseen ja vaikuttaa negatiivisesti yrityksen maineeseen.
Somekanavat tarjoavat monia etuja pienyrittäjille markkinointiin, mutta niiden käyttöön liittyy myös riskejä. Parhaan tuloksen saavuttamiseksi on tärkeää käyttää some-markkinointia osana laajempaa markkinointistrategiaa, joka sisältää myös muita kanavia, kuten omat kotisivut.
Pienyrittäjän kotisivut - Referenssejä
Olen toteuttanut monen pienyrittäjän kotisivut. Tässä muutamia referenssejä tyytyväisistä asiakkaistani.
Pienyrittäjä, pyydä tarjous kotisivuista yrityksellesi ammattilaiselta
Tarvitseko apua yrityksesi verkkosivujen toteuttamiseen? Toimi näin: laita minulle viestiä, kerro yrityksestäsi ja millaiset kotisivut sinulla on mielessä, niin suosittelen sinulle mielestäni parasta ratkaisua ja kerron mitä tarjoamani työ sisältää, miten kotisivuprojekti etenee ja mitä se maksaa. Voit halutessasi jo etukäteen käydä katsomassa kotisivupakettieni hinnat Kotisivut yritykselle -sivulta.