Oletko pienyrittäjä ja pähkäiletkö yrityksesi kotisivujen kanssa? Mietitkö tekisitkö sivut itse vai teettäisitkö ne ammattilaisella?
Oletko ehkä tehnyt sivut jo itse, mutta et ole niihin täysin tyytyväinen tai olet epävarma onko ne oikein tehty, tietoturvalliset ja löytyvätkö ne hakukoneilla?
Pienyrittäjän kotisivut tarjoavat sinulle yrittäjänä monia etuja ja mahdollisuuksia, ja ne ovat yhtä tärkeä markkinointikanava kuin isommallekin yritykselle.
Kotisivut tuovat näkyvyyttä ja uskottavuutta
Hyvin toteutetut kotisivut ovat pienyrittäjälle paljon enemmän kuin pelkkä esittelysivu. Ne vahvistavat näkyvyyttäsi, herättävät luottamusta ja tukevat yrityksesi kasvua monella eri tavalla – esimerkiksi auttamalla sinua löytymään Googlessa, erottumaan kilpailijoista, markkinoimaan kustannustehokkaasti ja tekemään ensivaikutelmasta vakuuttavan.
Käydäänpä läpi mitä hyötyä kotisivut yrityksellesi käytännössä tuovat:
1. Näkyvyys verkossa
Nykyään suurin osa asiakkaista etsii tuotteita ja palveluita ensisijaisesti verkosta. Ilman kotisivuja yrityksesi voi jäädä helposti kilpailijoiden varjoon, vaikka tarjoaisit kuinka laadukkaita palveluja. Kotisivut parantavat näkyvyyttäsi verkossa ja tekevät yrityksestäsi helpommin löydettävän niille, jotka jo etsivät tarjoamiasi ratkaisuja.
Kotisivujen avulla voit esitellä palvelusi ja tuotteesi selkeästi yhdessä paikassa ja ohjata asiakkaan helposti seuraavaan askeleeseen: olipa se yhteydenotto, tarjouspyyntö tai tilauksen tekeminen.
2. Uskottavuus
Uskottavuus on yksi tärkeimmistä syistä hankkia kotisivut. Ensivaikutelma ratkaisee paljon, ja jos yrityksellä ei ole kotisivuja lainkaan – tai ne ovat puutteelliset, vanhentuneet tai vaikeakäyttöiset – se voi suoraan vähentää asiakkaan luottamusta. Koska hoidat työsi huolella ja ammattitaidolla, on luonnollista, että haluat asiakkaiden näkevän yrityksesi myös verkossa yhtä vakuuttavana.
Selkeät ja toimivat kotisivut antavat ammattimaisen kuvan ja osoittavat, että olet sitoutunut yritystoimintaasi sekä asiakkaidesi palvelemiseen parhaalla mahdollisella tavalla.
3. Markkinointi
Kotisivut toimivat yrityksesi markkinoinnin tukikohtana. Ne vahvistavat näkyvyyttäsi Googlessa ja auttavat asiakkaita löytämään sinut silloin, kun he etsivät palveluitasi. Sosiaalisen median, uutiskirjeiden ja mainoskampanjoiden kautta voit ohjata liikennettä kotisivuillesi, missä asiakas saa kootusti kaiken olennaisen tiedon ja voi ottaa sinuun helposti yhteyttä.
4. Kilpailuetu
Monilla pienyrityksillä ei vieläkään ole kotisivuja – tai ne eivät ole hakukoneoptimoituja löytymään oikeilla avainsanoilla. Laadukkaat kotisivut voivat siis olla merkittävä kilpailuetu. Ne auttavat sinua erottumaan joukosta ja houkuttelemaan uusia asiakkaita.
Pienyrittäjän kotisivujen kilpailuetuja ovat esimerkiksi:
- Yrityksesi löytyy helpommin Googlesta.
- Ammattimainen ensivaikutelma lisää asiakkaiden luottamusta.
- Kotisivut ovat avoinna 24/7, kun asiakas etsii tietoa.
- Voit esitellä yrityksesi omalla ilmeellä ja brändillä.
- Saat uusia asiakkaita tehokkaammin markkinoinnin avulla.
- Asiakkaat löytävät vastauksia helposti (esim. usein kysytyt kysymykset, lomakkeet).
- Sivuilta löytyy aina ajantasainen tieto palveluistasi.
- Kävijäseuranta kertoo, mitä asiakkaasi oikeasti etsivät.
5. Kustannustehokkuus
Kotisivut ovat pienyrittäjälle yksi kustannustehokkaimmista tavoista markkinoida ja tavoittaa asiakkaita. Alkuinvestoinnin jälkeen sivut pysyvät näkyvillä ympäri vuorokauden ilman jatkuvia suuria kuluja. Ne toimivat pitkäaikaisena sijoituksena, joka maksaa itsensä takaisin uusien asiakkaiden ja lisämyynnin kautta.
Kotisivut myös täydentävät muita markkinointikanavia. Esimerkiksi somekampanjoista tai uutiskirjeistä voit ohjata liikenteen suoraan sivuillesi. Näin kotisivut kokoavat markkinoinnin yhteen paikkaan ja tekevät siitä tehokkaampaa. Vielä kun sivuja on helppo päivittää itse, vältät ylimääräisiä kustannuksia ja pystyt pitämään sisällön helposti ajantasalla.
Pienyrittäjän kotisivujen hinta
Kotisivujen hinta mietityttää monia pienyrittäjiä, eikä yhtä ainoaa oikeaa summaa ole olemassa. Kustannuksiin vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka laajat sivut ovat ja millaisia toiminnallisuuksia niihin sisältyy. Hyvä uutinen on, että omat kotisivut eivät vaadi suurta investointia heti alkuun. Jo kohtuullisella budjetilla saa toimivat ja selkeät sivut, jotka tukevat yrityksen kasvua.
Kotisivut ovat pitkäaikainen sijoitus, joka maksaa itsensä takaisin uusina asiakkaina ja säästyneenä työaikana. Tärkeintä on, että sivut sopivat juuri sinun yrityksesi tarpeisiin ja budjettiin. Voit myös aloittaa pienemmällä kokonaisuudella ja laajentaa sivuja myöhemmin yrityksen mukana.
Tyypillisesti pienyrittäjän kotisivujen hinta asettuu noin 1000-2500 euron välille riippuen sivujen laajuudesta ja vaadituista ominaisuuksista.
Voinko itse vaikuttaa kotisivujeni hintaan?
Kotisivujen hintaan voit vaikuttaa omilla valinnoillasi. Esimerkiksi sivujen laajuus, toiminnallisuudet ja sisällön määrä ratkaisevat paljon. Jos pystyt itse tuottamaan valmiit tekstit ja kuvat, säästät aikaa ja kustannuksia. Myös se, tarvitseko vain perussivut vai esimerkiksi verkkokaupan, vaikuttaa suoraan hintaan.
Miksi ei kannata valita kotisivujen tekijää pelkästään hinnan perusteella?
Edullisin vaihtoehto voi houkutella, mutta liian halvat sivut saattavat tulla kalliiksi myöhemmin. Ne voivat olla vaikeasti käytettävät, huonosti hakukoneoptimoidut tai vaatia jatkuvia lisäkorjauksia. Laadukkaat kotisivut sen sijaan kestävät aikaa, tukevat yrityksesi kasvua ja säästävät hermoja sekä rahaa pitkällä aikavälillä. Siksi kannattaa kiinnittää huomiota myös tekijän osaamiseen, referensseihin ja siihen, että yhteistyö sujuu mutkattomasti.
Kotisivut ovat pienyrittäjän paras investointi
Kotisivut on erinomainen investointi pienyrittäjän markkinointiin jos tavoitteena on parantaa yrityksen näkyvyyttä verkossa, houkutella uusia asiakkaita ja kasvattaa liikentoimintaa.
Käytännön toteutus ja tekniset asiat
Kotisivujen tekeminen voi tuntua alkuun monimutkaiselta, mutta todellisuudessa se etenee askel kerrallaan. Voit rakentaa sivut itse valmiiden työkalujen avulla tai teettää ne ammattilaisella. Kumpikin vaihtoehto on toimiva, ja tärkeintä on valita juuri sinun yrityksellesi sopiva tapa.
Kotisivujen tekemisen perusvaiheet ovat toteutustavasta riippumatta:
- Ensin määritellään, mitä varten sivut tehdään ja mitä niillä halutaan saavuttaa.
- Sen jälkeen suunnitellaan sivujen sisältörakenne ja kirjoitetaan tarvittavat sisältötekstit ja valitaan sopivat kuvat.
- Ulkoasu ja sivujen visuaalinen rakenne suunnitellaan yrityksen ilmeeseen sopivaksi.
- Sivut rakennetaan valitulle alustalle, esimerkiksi WordPressiin tai Squarespaceen.
- Valmiit sivut testataan ja viimeistellään eri laitteilla toimiviksi.
- Lopuksi sivut julkaistaan ja ne asetetaan asiakkaiden löydettäväksi verkossa.
- Sivujen sisältöä ja tekniikkaa päivitetään säännöllisesti, jotta ne pysyvät ajan tasalla.
Jos haluat tehdä sivut itse, verkkosivualustat kuten Squarespace ja Wix ovat helppokäyttöisiä ja tarjoavat valmiita malleja, joilla pääsee nopeasti alkuun. Niiden huonoja puolia ovat kuitenkin esimerkiksi se, että ne voivat olla joustamattomia, rajoittavat muokkausmahdollisuuksia ja tulla pitkällä aikavälillä kalliiksi. Sivuja ei myöskään ole helppo siirtää toiselle alustalle myöhemmin.
Jos taas haluat ammattilaisen avuksi sivujesi toteutukseen, työ etenee nopeammin ja vaivattomammin. Sinulle kerrotaan selkeästi, mitä tietoja ja materiaaleja tarvitaan, ja kaikki tekninen työ hoidetaan puolestasi. Näin lopputuloksena on ammattimaiset, hakukoneystävälliset ja yrityksesi näköiset sivut. Huonona puolena on se, että alkuinvestointi on suurempi kuin itse tehden.
Toisaalta hyvin tehdyt kotisivut kestävät aikaa, ovat helppoja päivittää ja maksavat itsensä takaisin uusien asiakkaiden kautta. Itse toteutan asiakkailleni kotisivuja WordPressillä, koska se on monipuolinen, joustava ja laajennettavissa lähes loputtomasti. WordPressillä rakennettu sivusto on helppo pitää ajan tasalla, ja se kasvaa tarvittaessa yrityksen mukana.
Verkkotunnus ja webhotelli
Kotisivut tarvitsevat aina osoitteen eli verkkotunnuksen (domainin). Useimmiten domainiksi valitaan yrityksen nimi, mutta se voi olla myös palveluun liittyvä avainsana. Osoitteen valinta kannattaa miettiä tarkkaan, jotta se sopii yrityksellesi myös tulevaisuudessa. Vaihtaminen myöhemmin on mahdollista, mutta aiheuttaa ylimääräistä työtä ja kustannuksia.
Domainin rinnalle kannattaa hankkia myös sähköpostiosoite samalla päätteellä – esimerkiksi etunimi@yrityksennimi.fi. Se luo ammattimaisemman kuvan kuin ilmaiset sähköpostipalvelut. Yleensä verkkotunnus ja sähköpostit myydään yhdessä ns. webhotellipakettien kautta. Jos sivustosi toteutetaan WordPressillä, tarvitset webhotellin myös kotisivutilaksi.
Webhotellin palveluntarjoajaa ei kuitenkaan kannata valita vain hinnan perusteella. Halvin vaihtoehto voi tarkoittaa hidasta sivustoa, heikkoa asiakaspalvelua tai toistuvia teknisiä ongelmia. Luotettava ja laadukas palveluntarjoaja varmistaa, että kotisivusi toimivat vakaasti ja ovat asiakkaidesi käytettävissä 24/7.
Itse tehdyt kotisivut vai ammattilaisen kädenjälki?
Pienyrittäjänä sinun on hyvä pohtia, toteutatko kotisivut itse vai annatko ne ammattilaisen tehtäväksi. Kannattaa miettiä ensiksi, löytyykö itseltä osaamista ja aikaa sekä halua paneutua asiaan. Molemmissa vaihtoehdoissa on puolensa. Itse tekemällä säästät rahaa ja opit samalla uutta, mutta aikaa voi kulua paljon ja lopputulos riippuu omista taidoista. Ammattilaisen kanssa saat yleensä nopeammin toimivat ja viimeistellyt kotisivut, jotka tukevat yrityksesi tavoitteita heti alusta alkaen.
Kotisivujen tekeminen itse
Kustannussäästöt – Yksi suurimmista syistä tehdä kotisivut itse on raha. Erityisesti, jos budjetti on tiukka, DIY-menetelmä voi olla houkutteleva vaihtoehto. Jos sinulla on lehmän hermot ja paljon aikaa, niin uuden opettelu voi olla myös hauska ja palkitseva kokemus. Varaudu kuitenkin tuijottamaan iltamyöhällä YouTube-videoita, kun etsit ratkaisua kotisivujen tekemisessä eteen tulleeseen ongelmaan.
Aikataulu – Kun teet sivut itse voit itse päättää millä aikataululla sivut toteutat. Tässä on myös riski, että sivut eivät valmistu ollenkaan, jos kotisivualustan toimintojen opetteleminen tuntuu työläältä tai eteen tulee ongelmia, joita et saa ratkaistua.
Helppokäyttöiset kotisivualustat – Tutustumisen arvoisia alustoja kotisivujen tekemiseen itse ovat esimerkiksi Wix, Squarespace ja Webflow. Nämä alustat eivät vaadi suurta teknistä osaamista.
Kotisivujen teettäminen ammattilaisella
Säästä aikaa – Ammattilainen pystyy luomaan yrityksellesi toimivat ja selkeät toiveidesi mukaiset kotisivut nopeammin ja tehokkaammin, jolloin voit keskittyä oman liiketoimintasi ydinalueisiin. Ammattilaiselta saat myös teknistä tukea ja ylläpitopalveluita, joiden avulla varmistut, että sivustosi toimii ja on tietoturvallinen.
Google-näkyvyys – Hakukoneoptimointi on osa-alue, joka monella DIY-tekijällä jää tekemättä ja mitä loppujen lopuksi teet kotisivuilla, jotka eivät löydy Googlesta? SEO optimointi on paljon muutakin kuin muutaman avainsanan lisääminen sisältötekstin joukkoon. Ammattilainen osaa tehdä kotisivuistasi hakukoneystävälliset ja osa tekijöistä tarjoaa palveluna myös avainsanatutkimusta ja hakukoneoptimointia.
WordPress kotisivut – Toteutan verkkosivut asiakkailleni suositulle ja monipuoliselle WordPress-alustalle. WordPress asennetaan asiakkaan omaan webhotelliin (esim. Zonerille tai Hostaanille). Opastan myös asiakkaitani jokaisen kotisivuprojektin valmistuttua miten he voivat päivittää sivujaan itse. Tällä tavalla asiakkaillani on täysi hallinta omiin kotisivuihinsa, eivätkö he ole sidottu käyttämään ylläpitopalveluitani, joita toki tarjoan niitä tarvitseville.
Tutustu muiden pienyrittäjien kotisivuihin
Ennen omien sivujen toteuttamista kannattaa vilkaista, millaisia ratkaisuja muut yrittäjät ovat tehneet. Olen itse saanut toteuttaa kotisivut monelle pienyrittäjälle, ja useat ovat kertoneet, että ammattilaisen puoleen kääntyminen oli heidän yritykselleen paras päätös.
”Yrittäjän aika on rahaa. Jos olisin koettanut yksin väsätä näitä sivuja, olisi siihen mennyt varmasti käsittämättömän pitkä aika. Enkä silti olisi osannut huomioida sellaisia asioita, jotka vain ammattilainen tietää. Onneksi en lähtenyt säätämään tätä itse. Melko monta hermoromahdusta säästyi, kun ulkoistin sivujen teknisen puolen työstämisen Marille. Yllätyin, kuinka iso työmaa sivujen tekemisessä on. En tiedä, missä olisin ilman sinun apuasi! Palvelu oli todellakin jokaisen sijoitetun euron arvoinen. Tuhannet kiitokset! Yhteistyömme jatkukoon tulevaisuudessakin.” – Hilkka Tolonen / Tanssii sanojen kanssa
Tarvitseko apua yrityksesi verkkosivujen toteuttamiseen?
Pyydä tarjous kotisivuista ammattilaiselta. Saat helposti selkeän hinta-arvion ja ehdotuksen juuri sinun yrityksellesi sopivasta ratkaisusta. Näin kotisivujen toteutus käy vaivattomasti ja voit itse keskittyä omaan työhösi.
Toimi näin:
- Ota minuun yhteyttä
- Kerro lyhyesti yrityksestäsi ja siitä, mitä tuotteita tai palveluja tarjoat
- Suosittelen sinulle parhaiten sopivaa ratkaisua
- Kerron selkeästi, mitä työ sisältää ja miten projekti etenee
- Saat samalla tiedon kotisivujen hinnasta
Voit halutessasi jo etukäteen käydä katsomassa kotisivupakettieni hintoja, tutustua minuun ja referensseihini.
Odotan jo innolla, että kuulen sinusta lisää!
Miksi pelkkä some ei riitä?
Somekanavat voivat olla pienyrittäjälle loistava lisä markkinointiin, mutta niiden varaan ei kannata rakentaa kaikkea.
Miksi? Siksi, että someprofiilit ovat aina muiden alustojen hallinnassa. Jos tili esimerkiksi joutuu hakkeroiduksi tai poistuu syystä tai toisesta käytöstä, sen takaisin saaminen voi olla hankalaa – joskus jopa mahdotonta. Lisäksi kaikki eivät ole aktiivisia somessa, ja osa asiakkaista ei käytä sitä lainkaan.
Moni lähtee yhä ensiksi etsimään tietoa Googlesta. Omat kotisivut varmistavat, että yrityksesi löytyy ja herättää luottamusta, riippumatta siitä, mitä somessa tapahtuu.
Somekanavien edut
- Helppokäyttöisyys ja nopeus – Somekanavat tarjoavat helpon tavan jakaa sisältöä ja viestiä asiakkaille nopeasti ilman suuria teknisiä taitoja. Tämä mahdollistaa reagoinnin nopeasti ajankohtaisiin tapahtumiin ja trendeihin.
- Vuorovaikutus ja sitouttaminen – Somekanavat tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden suoraan vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa. Kommentit, viestit ja keskustelut luovat läheisemmän suhteen asiakkaisiin ja voivat lisätä sitoutumista yritykseesi.
- Kohdentaminen ja mainonnan tehokkuus – Some-algoritmit mahdollistavat tarkan kohdentamisen, mikä auttaa pienyrityksiä tavoittamaan oikeat ihmiset oikeaan aikaan. Lisäksi some-mainonta voi olla kustannustehokasta ja tarjota hyvän tuoton pienelläkin budjetilla.
- Brändin rakentaminen – Somekanavat tarjoavat tehokkaan alustan brändin rakentamiseen ja näkyvyyden kasvattamiseen ilman suuria markkinointibudjetteja. Jatkuva vuorovaikutus ja sisällön julkaisu auttavat vahvistamaan brändiä ja luomaan yhteisöä ympärille.
Somekanavien haitat
Algoritmien muutokset – Some-alustojen algoritmit voivat muuttua yllättäen, mikä voi vaikuttaa näkyvyyteesi huomattavasti. Tämä tekee some-markkinoinnista epävarmempaa pitkällä aikavälillä.
Riippuvuus alustasta – Pienyritykset, jotka keskittyvät liikaa some-markkinointiin, voivat tulla riippuvaisiksi yhdestä alustasta. Jos alusta muuttaa käytäntöjään tai sulkee tilisi, se voi vaikuttaa merkittävästi liiketoimintaasi.
Kilpailu – Somekanavat ovat täynnä kilpailua ja sisällön tulvaa, mikä tekee erottumisesta vaikeampaa. Pienyritysten on työskenneltävä kovasti erottuakseen ja saadakseen huomionsa.
Yksityisyys- ja tietoturvaongelmat – Somekanavilla on ollut useita tietoturvaongelmia ja yksityisyysriskejä, jotka voivat vaikuttaa asiakkaiden luottamukseen ja vaikuttaa negatiivisesti yrityksen maineeseen.
Some + kotisivut = voittamaton yhdistelmä
Somekanavat voivat olla pienyrittäjälle mainio apu markkinoinnissa ja näkyvyyden lisäämisessä. Jotta tulokset olisivat mahdollisimman hyvät ja kestävät, somea kannattaa kuitenkin käyttää yhdessä muiden kanavien, kuten omien kotisivujen, kanssa.