Uskalla tuoda oma persoonasi esille nettisivuillasi
Huomaatko pohtivasi ajatusta, että et halua laittaa omia kuviasi nettisivuillesi? Ehkä ajattelet, että et tykkää olla esillä ja ammattitaitosi puhuu kyllä puolestaan.
Et myöskään tahdo painostaa henkilökuntaasi kuvauksiin, jos se tuntuu heistä kiusalliselta. Mietit myös kuvien jatkuvan päivittämisen aiheuttamaa lisätyötä?
Monet yrittäjät pohtivat, kuinka tehdä itsestään ja yrityksestään helpommin lähestyttävämpiä asiakkailleen. Nettisivuilla olevat kuvat voivat toimia tehokkaana keinona mielikuvan luomisessa. Uskalla siis varata aika henkilökuvaukseen.
Kun tiedämme ennakkoon, kenen kanssa olemme tekemisissä, tapaaminen tuntuu luontevammalta. Tämä pieni psykologinen tekijä voi helpottaa yhteydenottoa ja luoda pohjan keskinäiselle luottamukselle. Se voi olla ratkaiseva asia, joka tekee yhteistyöstä sujuvampaa ja miellyttävämpää.
Kuvittele astuvasi sinulle täysin vieraaseen tilaan. Olet menossa kokoukseen ensimmäistä kertaa, mutta mielessäsi on jo kuvia sekä odotuksia. Olet nähnyt henkilökuvia nettisivuilta, joten katseesi etsii automaattisesti tilasta kuvan profiileihin sopivia henkilöitä. Sinulla tavallaan on jo ennakkoajatus tapaamisestanne sekä siitä, että vastassa lienee mukavanoloisia persoonia.
Sama pätee myös etäyhteyksissä. Pelkkä puheenvuoro ei aina riitä välittämään tunnetta, joten kasvojen näkeminen luo vuorovaikutukseen luontevuutta. Verkkopalaverissakin on suuri ero, puhutko pelkästään kuvakkeille vai näkyvätkö ruudulla vastapuolen kasvot kaikkine ilmeineen ja eleineen.
Nettisivut ilman henkilökuvia luovat vähän samantyylisen etäisyyden tunteen kuin etäpalaveri, jossa kenelläkään osallistujalla ei ole kamera päällä.


Kuvien herättämä tunne voi vaikuttaa siihen valitseeko asiakas yrityksesi
Yleisesti ihmisiä kiinnostavat nettisivut, joilla esiintyy muita ihmisiä. Pelkkiä tekstejä sisältävät sivut saattavat käydä tylsiksi. Kun tutustut uuteen yritykseen, on hyvin todennäköistä, että menet palveluihin/tuotteisiin tutustumisen jälkeen lukemaan yrittäjän oman esittelyn tai henkilöstö-sivulle. Tai etsiessäsi yhteystietoja ilahdut siitä, että niiden lisäksi sivuilta löytyvät myös työntekijöiden kuvat. Myös asiakkaasi toimii näin.
Vaikka et välttämättä ollut ajatellut vierailla sivuilla kovin pitkään, saatat silti jäädä selailemaan sivuston kuvia, jotka herättävät mielenkiintosi. Kuulostaako tutulta? Kuvien tyylillä myös sinun yrityksesi kertoo itsestään sekä arvoistaan. Enkä malta olla lisäämättä, että myös Google-näkyvyyden kannalta sivustollasi pidempään viipyilevät vierailijat ovat hyvä asia!
Esimerkiksi johtajuus voi näyttäytyä kuvissa monella eri tavalla: Kuvassa leveästi hymyilevä huppariin pukeutunut tilitoimiston johtaja seisoo oviaukossa vanhan tyylin laskin sylissään. Toisessa kuvassa totinen tilitoimiston johtaja istuu kädet puuskassa suorassa ryhdissä puvun takki päällään huoneessa, jonka jokainen yksityiskohta on tarkoin harkittu.
Kumpikaan tyyli ei ole väärä. Katsojana saat samaistumispintaa sekä aistit yritykseen liittyvän tunnelman jo pelkästään kuvia katsoessa. Tämä tunne voi olla merkittävä vaikuttaja, kun asiakkaasi valitsee itselleen sopivaa tekijää.
Kuvat myös ilmentävät yrityksesi brändiä. Millä tavalla tiiminne pukeutuu ja kuinka sen henkilöt katsovat toisiaan? Jos työpaikkasi ilmapiiri on rento ja epävirallinen, saa se näkyä myös kuvissa. Jos taas yrityksesi on korostetun asiallinen ja virallinen, kuvien sävy voi olla samanlainen.
Tärkeintä on, että kuvat ovat aitoja ja yrityksesi viestintää tukevia sekä sen arvoihin sopivia. Henkilöstön kuvien lisääminen nettisivuille lisää asiakkaasi luottamusta ja parantaa asiakaskokemusta monin eri tavoin.
Nettisivulla olevat henkilökuvat rakentavat luottamusta sekä helpottavat yhteydenottoa
Miltä sinusta tuntuu mennä nettisivuille, joilla ei kerrota, ketä yrityksessä työskentelee?
Kuvien avulla voit esitellä itsesi, yrityksesi ja mahdolliset työntekijäsi sekä osoittaa, että toiminnan taustalla on oikeita ihmisiä eikä pelkkiä kasvottomia tekijöitä. Oletpa sitten yksinyrittäjänä tai kolmen henkilön tiimissä, henkilökuvaus ja kasvokuvien laittaminen verkkosivuille on panostus, jota ei kannata jättää tekemättä.
Kuvittele tilanne, jossa työskentelet tiiviisti yhteistyöyrityksen varastotiimin sekä toimitusjohtajan kumppanina. Eikö olekin mukava saada kasvot niille henkilöille, joiden kanssa puhut päivittäin puhelimessa?
Henkilökuvat antavat myös ammattimaisen vaikutelman siitä, että yrityksesi haluaa tuoda esiin tiiminsä ja näyttää, että työntekijät seisovat vahvasti palveluiden ja tuotteiden takana.
Kuvien avulla yrityksesi asiakkaille välittyy inhimillisempi ja aidompi mielikuva tavastanne hoitaa asioita.
Meillä ihmisillä on tarve nähdä yhteistyökumppanimme olemus, joka viestittää jo sanattomasti paljon. Asiakkaan on tärkeää tietää, että hänen asiaansa hoitaa yrityksen palveluksessa oleva ihminen, joka kohtaa hänet yksilönä sekä ymmärtää hänen tarpeensa.

Henkilökuvaus rennolla otteella
Rakastan ottaa kuvia, joissa henkilöt pääsevät loistamaan omina itsenään. Kuvittele, jos esittelykuvasi otettaisiin toimiston sijaan oman harrastuksesi parissa golfkentällä tai hevostelemassa? Menisimme yhdessä kuvaamaan paikkaan, jossa tunnet olosi erityisen kotoisaksi?
Autan yrityskuvien avulla luomaan yrityksestäsi ja liiketoiminnastasi helposti lähestyttävän sekä mielenkiintoa herättävän vaikutelman. Kuvaan miljöössä Lahdessa sekä sen lähialueilla. Lisää tietoa yrityskuvauksesta sekä myös kuvia minusta löydät nettisivuiltani. 😉
Ota yhteyttä, niin suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä ikimuistoinen henkilökuvaus.