Oletko miettinyt oman alasi asiantuntijana sitä, mitkä ovat kokemuksiisi ja näkemyksiisi perustuen asioita, joita et ikinä tekisi?
Vuosien varrella on tullut seurailtua oman sekä muiden alojen tekijöitä. Ammattilainen tunnistaa, mikä omassa työssä on olennaista. Esimerkiksi SEO-asiantuntija ei laittaisi kaikkia palveluita samalle sivulle, maksetun mainonnan ammattilainen ei jättäisi seuraamatta sivujesi konversioprosenttia ja valokuvaaja ei ottaisi kuvaa, jonka horisontti on vinossa.
Kohta 20 vuotta digimarkkinoinnin asiantuntijuuden parissa työskennelleenä keksin useammankin asian, jota en tällä tietämyksellä itse tekisi.
En ikinä laittaisi keskeneräisiä nettisivuja julkisesti näkyville
Valmis sivusto viestii siitä, että asiat hoidetaan kunnolla loppuun saakka. Kiire käyttöönottoon on joskus kova, mutta keskeneräisten nettisivujen julkaiseminen saattaa luoda huolimattoman ja epäammattimaisen vaikutelman. Jos sivuillasi näkyy vuodesta toiseen Lorem ipsum -tekstiä sekä sivuja päivitetään -merkintöjä, millaisen mielikuvan tällaiset sivut antavat vierailijalle?
Aloittaessasi nettisivuprojektin, suosittelen viemään sen loppuun saakka. Jos aika tai resurssit ovat vähissä, voit tehdä yrityksesi sivuista ns. käyntikortin, jossa lukee ainoastaan yrityksesi perustiedot ja yhteystiedot.
Puolivalmiita sivuja ei oikeastaan kannata julkaista ollenkaan.
En ikinä tekisi nettisivuja, jotka eivät toimi mobiilissa tai ole SSL-suojatut
Nykyään suurin osa meistä selaa nettisivuja mobiilissa. Siksi on tärkeää, että sivustosi toimii myös pienemmillä näytöillä. Jos nettisivusi eivät skaalaudu mobiiliin, niiden zoomailu ja tihrustelu todennäköisesti ajavat potentiaalisen asiakkaasi pois sivustoltasi.
SSL-suojaus eli salattu yhteys on nykyisin perusvaatimus. Google huomioi nämä asiat hakutuloksissaan ja rankaisee, jos sivusi eivät toimi mobiilissa tai ole SSL-suojatut. Jos nämä asiat on laiminlyöty, sivustosi ei todennäköisesti myöskään näy Googlen hakutuloksissa, ainakaan kärkisijoilla.
En ikinä perustaisi verkkokauppaa ilman markkinointisuunnitelmaa
Verkkokaupan perustaminen kuulostaa monen mielestä houkuttelevalta idealta. Mutta pelkästään se, että sinulla on verkkokauppa, ei takaa asiakkaita ja rahan virtaamista tilille. Verkkokauppa tarvitsee markkinointia menestyäkseen.
Hakukoneoptimoitu, Googlesta löytyvä sekä hyvin markkinoitu verkkokauppa helpottaa tuotteidesi sekä palveluidesi löytämistä. Toki aina on mahdollista, että asiakas saapuu sivuillesi etsimään tietoa ja huomaa siinä yhteydessä verkkokauppasi. Tällaiset sattumat ovat mahdollisia, mutta koko liiketoimintaa ei kannata rakentaa pelkästään onnenkantamoisten varaan.
En ikinä olettaisi nettisivujeni löytyvät Googlesta heti, kun ne on julkaistu
Yksi yleinen olettamus on myös se, että juuri julkaistut nettisivut nousisivat välittömästi Googlen hakutulosten kärkeen. Vaikka sivut olisivat hakukoneoptimoidut, eivät ne välttämättä pomppaa heti kärkisijoille tai ylipäänsä löydy Googlesta.
Sivujen indeksoituminen sekä Googlen hakusijoituksissa nouseminen ottaa aikaa, vaikka sivuston perusasiat olisi tehty oikein. Lisäämällä sivut Google Search Consoleen voit kertoa Googlelle sivustosi olemassaolosta, jolloin se mahdollisesti nopeuttaa indeksoitumisprosessia.
Vaikka nettisivuillesi on tehty avainsanatutkimusta sekä hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä, se ei aina yksin välttämättä riitä. Googlen kärkisijoille pääseminen vaatii tavoitteellista ja pitkäjänteistä työtä. Esimerkiksi säännölliset blogikirjoitukset voivat parantaa sivustosi näkyvyyttä.
En ikinä ostaisi nettisivuja tai verkkokauppaa joltain tekijältä pelkästään hinnan perusteella
Halvalla ei valitettavasti aina saa parasta laatua. Jos tahdot hyvät ja toimivat oman brändisi mukaiset nettisivut, vaatii se aikaa ja osaamista, josta kannattaa maksaa. Vaikka hinnat vaihtelevat, hälytyskellojen on syytä soida, jos tonnin työtä tarjotaan vain parilla sadalla eurolla.
Sinun ei tietenkään ole tarpeellista investoida nettisivuihin viittä tonnia. On kuitenkin hyvä muistaa, että ammattilaisen palkkaaminen sekä asianmukainen korvaus varmistavat sen, että saat kerralla toimivat sivut, eikä edullinen hinta aiheuta myöhemmin kalliita ongelmia.
En ikinä teettäisi jatkuvaa hakukoneoptimointia nettisivuilleni saamatta raportteja siitä, mitä oikeasti on tehty
Myyntipuheiden mukaan sivuillesi tehdään jatkuvaa hakukoneoptimointia, mutta sähköpostiisi kuukauden välein kilahtava tonnin lasku ei välttämättä kerro, mitä todellisuudessa on tapahtunut.
Sinulla on oikeus saada selkeä raportti sekä tarkempia tietoa tehdyistä toimenpiteistä. Sokea luottamus siihen, että asiat varmaan etenevät, voi olla riskialtista. Eli varmistu, että saat tilaamasi palvelut sekä vastinetta rahoillesi.
En ikinä lataisi liian isoja tai huonolaatuisia kuvia nettisivuille
Liian isot kuvat hidastavat nettisivujen latautumista ja vaikuttavat sen vuoksi hakukonenäkyvyyteen sekä käytettävyyteen. Mikäli itselläsi ei ole käytössä hyvälaatuisia kuvia, kuvapankkikuvat ovat siinä tapauksessa hyvä vaihtoehto.
Suttuiset kuvat saattavat antaa yrityksestäsi sekä imagostasi epämääräisen tai harhaanjohtavan vaikutelman. Kuvissa kannattaa myös panostaa yhtenäisyyteen. Haasteellisin tilanne syntyy, jos osa otoksista on laadukkaita ja osa epäselviä. Tällöin sivuston kokonaisvaikutelmasta tulee sekava.
Kannattaa siis joko napata kuvat kuvapankista tai palkata ammattikuvaaja, joka varmistaa kuvien olevan linjassa loistavan brändisi kanssa.
En ikinä ylipäätään tekisi verkkokauppaa (tai sivustoa) joka on sillisalaatti
Mottoni ja periaatteeni on, että nettisivujen on oltava toimivat ja selkeät. Jos esimerkiksi verkkokaupassa jokaiselle tuotteelle on perustettu oma tuoteosasto, tekee se verkkokaupan selailusta asiakkaan näkökulmasta erittäin sekavan.
Sama pätee myös perus nettisivustoon. Jos valikossa ei ole selkeästi esillä palveluita tai kaikki sivut on laitettu valikkoon päätasolle, ei sivuston rakenne ole optimaalinen.
Myös Google tykkää selkeästi jaotellusta sekä hiearkkisesti rakennetusta sivustosta eli myös tämä asia vaikuttaa hakukoneoptimointiin.
Digimarkkinointi kerralla kuntoon
Ei hätää! Tästäkin selvitään, jos tunsit piston sydämessäsi yllä olevaa tekstiä lukiessasi.
Ota yhteyttä, niin tehdään yrityksesi nettisivu- ja verkkokauppakuviot näkyviksi ja kerralla kuntoon.