Laita viestiä mari@internesia.fi | Kotisivut, verkkokaupat, ohjelmointi, mainokset, esitteet, koulutus ja valokuvaus – Internesia – Lahti

Blogi

Markkinointi eri sukupolville

Miten markkinoida eri sukupolville? Markkinointi on kehittynyt valvasti maailman digitalisoitumisen myötä. Oletko sinä jo päivittänyt oman yrityksesi markkinointistrategian? Tunnista oman yrityksesi kohderyhmä ja markkinoi heille tavalla, joka puhuttelee juuri heitä.

Suuret ikäluokat 1946-

Suuret ikäluokat eli Baby Boomers ovat jo tai alkavat pian olemaan eläkeiässä, joten heillä on nyt ja tulevaisuudessa runsaasti aikaa shoppailuun. Koska suuret ikäluokat muodostavat niin ison osan kuluttajista, olisi jokaisen yrityksen tärkeää ymmärtää heidän toiveensa ja tarpeensa markkinointia suunnitellessaan.

Kiinnitä huomiota näihin asioihin markkinoidessasi suurille ikäluokille:

  • Ostopäätöstä ei tehdä heti: Suuret ikäluokat eivät tee ostopäätöksiä kevyesti. He ovat nuorempiaan epävarmempia ostamaan tuotteita tai palveluita hetken mielijohteesta. He haluavat ennen ostoksen tekoa tutustua tuotteeseen tai palveluun kunnolla ja lukea myös kaikki pienellä painetut tekstit. Panosta siis tuotteesi ja palvelusi esittelyssä sisältöön ja faktatietoihin.
  • Paras markkinointikanava ovat hakukoneet: Siinä missä nuoremmat sukupolvet suosivat tabletteja ja kännyköitä tehdessään ostoksia verkossa, suuret ikäluokat luottavat edelleen tietokoneisiin ja kannettaviin. Panosta siis suurille ikäluokille markkinoidessasi verkkosivujesi ja verkkokauppasi hakukonenäkyvyyteen. Voit käyttää apuna myös Google Adwords -mainontaa ja laskeutumissivuja.
  • Muista myös sosiaalinen media: Vaikka hakukoneet ovat erittäin tehokas tapa tavoittaa suuria ikäluokkia, sosiaalisen median käyttöä suurten ikäluokkien löytämiseen ei kuitenkaan kannata jättää kokonaan huomiotta. Kun markkinoit sosiaalisen median kautta suurille ikäluokille, muista rajata kohderyhmäsi huolella, jotta tavoitat oikeat asiakkaat. Tarjoa asiakkaillesi aina myös mahdollisuus lukea aiheesta lisää verkkosivuiltasi.
  • Älä vihjaa, että he ovat vanhoja: Baby Boomersit eivät halua, että heitä kutsutaan vanhoiksi, koska he eivät sitä vielä koe olevansa. Kiinnitä siis huomiota markkinoinnissasi, että et saa heitä tuntemaan oloaan vanhaksi. Jos olet epävarma, älä yksinkertaisesti puhu suurten ikäluokkien iästä mitään, tai yritä saada heidät tuntemaan olonsa nuoremmaksi kuin mitä he todellisuudessa ovat.

X-sukupolvi 1965-

X-sukupolvi on joutunut itsenäistymään nuorena. He ovat omavaraisia ja itsenäisiä. Heidän nuoruuteensa kuuluivat jo kotitietokoneet ja pelikonsolit, mutta älypuhelimet ja internet tulivat heidän elämäänsä vasta aikuisena.

Kiinnitä huomiota näihin asioihin markkinoidessasi X-sukupolvelle:

  • Tarjoa paljon tietoa ja sisältöä: X-sukupolvi tutustuu kaikkeen mahdolliseen saamaansa tietoon ennen ostopäätöstä, joten tarjoa sitä runsaasti. Koska he ovat tottuneet käyttämään sekä perinteistä printtimediaa että digitaalista mediaa, heidät tavoittaa molemmilla. He ovat myös hyvin merkkiuskollisia.
  • Personointi: X-sukupolvi arvostaa markkinointia, joka heijastaa heidän arvojaan ja jotka kuvaavat elämän todellisia tilanteita. Kerro kuinka tuotteesi tai palvelusi auttaa heitä ja parantaa heidän elämäänsä. X-sukupolvi pitää myös tarinoista, joten muokkaa myyntipuheesi tarinan muotoon, niin vakuutat heidät paremmin.
  • Käytä videoita: Sukupolvi X rakastaa videoita! Video on loistava tapa esitellä tuotteitasi tai palveluitasi luovalla ja henkilökohtaisella tavalla. Vetoa X-sukupolveen todellisen tarinan avulla ja perusta mainontasi heidän arvoihinsa.
  • Tarjoa alennuksia: X-sukupolvi on tottunut tarjouksiin ja alennuksiin jo nuoruudessaan. Silloin he leikkasivat alennuskuponkeja lehdistä, mutta voit päivittää tämän tavan nykyaikaan käyttämällä markkinoinnissasi QR-koodeja, verkkokaupan alennuskuponkikoodeja ja arvontoja tai kilpailuja sosiaalisessa mediassa.

Milleniaalit 1981-

Milleniaalit eli Y-sukupolvi on verkostoitunein ja koulutetuin sukupolvi. Vanhat markkinointitavat eivät toimi enää heille – he haluavat tutkia ja löytää tuotteita, palveluita ja brändejä itse.

Kiinnitä huomiota näihin asioihin markkinoidessasi Milleniaaleille:

  • Ole luotettava ja aito: Pyri tarjoamaan asiakkaillesi paras mahdollinen lopputulos. Tarjoa asiakkaalle tuotteita tai palveluita, jotka ratkaisevat hänelle ongelman. Ole toiminnassasi rehellinen ja läpinäkyvä.
  • Ole tavoitettavissa verkossa, erityisesti sosiaalisessa mediassa: Tavoitat Milleniaalit parhaiten sosiaalisen median kautta. Heille tärkeää on kommunikoinnin helppous, johdonmukaisuus ja ajantasaisuus. Milleniaalit pitävät yhteyttä mieluiten tekstiviesteillä, sähköposteilla, sosiaalinen median kautta, puhelimella ja live-tapaamisilla.
  • Keskity sisältömarkkinointiin ja tiedon jakamiseen: Milleniaalit haluavat löytää tuotteita, palveluita ja brändejä itse, joten panosta hakukonenäkyvyyteen ja sisältömarkkinointiin. Kirjoita verkkosivuillesi blogiartikkeleita, tarinoita, vinkkejä ja ohjeita ja lisää julkaisuihin linkkejä aiheeseen liittyviin tuotteisiisi tai palveluihisi. Näin ostajalle ei tule olo, että on pakko ostaa, vaan annat heille mahdollisuuden ostamiseen heidän niin halutessaan. Tee sisällöstäsi myös helposti jaettavaa.
  • Pyydä asiakkaita jättämään arvosteluja: Ennen ostopäätöstä, milleniaalit etsivät muiden antamia arvosteluja tuotteesta tai palvelusta ja jättävät helposti ostamatta, jos niitä ei löydy. Milleniaalit arvostavat luotettavuutta ja haluavat tietää muiden kokemuksia ennen tuotteen tai palvelun hankkimista.

Z-sukupolvi 1997-

Z-sukupolvi on erilainen, siitä ei ole epäilystä. He ovat kasvaneet älypuhelimien, internetin ja sosiaalisen median kanssa. Tämä sukupolvi on arvotietoinen ja heihin vetoavat yritykset, jotka ovat aitoja. Z-sukupolvi on luova ja rohkea – he luovat itse omia trendejään.

Kiinnitä huomiota näihin asioihin markkinoidessasi Z-sukupolvelle:

  • Aseta arvot ensin: Törmätessään markkinointiin sosiaalisessa mediassa, Z-sukupolvi välittää yhtä paljon yrityksestä, kuin sen tarjoamasta tuotteesta tai palvelusta. He kiinnittävät huomionsa mainonnan uskottavuuteen ja läpinäkyvyyteen. Älä perusta markkinointiasi vain myymiseen, vaan jaa myös tietoa yrityksesi arvoista ja tarinasta.
  • Puhu heidän kieltään: Seuraa Z-sukupolven vaikuttajia ja kiinnitä huomiota heidän sisältöönsä, sanastoonsa, lyhenteisiinsä ja vitseihinsä. Ole kuitenkin huolellinen, jotta käytät trendisanoja oikein.
  • Viihdytä: Z-sukupolvi seuraa yrityksiä ja vaikuttajia, jotka tuottavat persoonallista sisältöä ja tietoa viihdyttävällä tavalla. Koska sisältöä on saatavilla jatkuvasti valtava määrä, täytyy sen olla viihdyttävää ja hauskaa, jotta sitä jaksaa seurata. Uskalla siis tehdä humorististakin sisältöä somekanaviisi!
  • Käytä oikeaa alustaa: Valitse alustasi tarkkaan, jos haluat tavoittaa Z-sukupolven. He viihtyvät enemmän TikTokissa ja Instagramissa, kuin Facebookissa tai Twitterissä. Ota rohkeasti uudet alustat haltuun, jos ne eivät ole sinulle ennestään tuttuja.

Alfa-sukupolvi 2010-

Kun markkinoit Alfa-sukupolvelle tulee sinun muistaa, että tämä sukupolvi on erilainen kuin mikään aiempi. Alfa-sukupolven ero Z-sukupolveen on, että he ovat kasvaneet taaperosta lähtien teknologian kanssa. He eivät tiedä elämää ilman älypuhelimia ja sovelluksia. Tämän sukupolven lapset ja nuoret voivat olla itse jo vaikuttajia sosiaalisessa mediassa nuoresta iästään huolimatta.

Kiinnitä huomiota näihin asioihin markkinoidessasi Alfa-sukupolvelle:

  • Hyödynnä visuaalisen ja vuorovaikutteisen sisällön voima: Perinteinen mainonta ei toimi heidän kanssaan, vaan he haluavat vuorovaikutteista, personoitua mainontaa, jossa he voivat itse osallistua.
  • Aseta aitous etusijalle: Alfa-sukupolvella on helppo pääsy valtavaan määrään tietoa, joten jos brändisi arvot eivät sovi heille tai et ole aito, he vaihtavat brändiä nopeasti.
  • Sisällytä markkinointiisi kestävyys ja sosiaalinen vastuu: Alfa-sukupolvi on sosiaalisesti tietoinen ja ympäristötietoinen sukupolvi. He kasvavat maailmassa, jossa esimerkiksi ilmastonmuutos on iso kysymys. He valitsevat siis mieluummin ympäristötietoisen brändin, joka sopii heidän arvomaailmaansa.
  • Hyödynnä vaikuttajamarkkinointia ja pelillistämistä: Vaikuttajamarkkinointi voi olla tehokas työkalu Alfa-sukupolven tavoittamiseen ja sitouttamiseen, koska heihin vaikuttavat suuresti heidän kaltaistensa mielipiteet ja suositukset. Pelillistäminen saa heidät kiinnostumaan tuotteestasi tai palvelustasi, koska he viettävät usein muutenkin paljon aikaa pelien ja videoiden parissa. Erilaiset sovellukset ovat heille normaalia arkipäivää.
Mari Lepistö | Internesia

Mari Lepistö | Internesia

Web-suunnittelija | Kotisivut, verkkokaupat, hakukoneoptimointi, koulutus, valokuvaus

mari@internesia.fi
044 534 1815

Uusimmat artikkelit

Suosituimmat artikkelit

Haluatko jakaa tämän artikkelin?

Etsitkö yrityksesi kotisivuille tai verkkokaupalle tekijää?

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää! Katso alla lisätietoja kotisivu- ja verkkokauppapaketeistani.