Laita viestiä mari@internesia.fi | Kotisivut, verkkokaupat, hakukoneoptimointi ja koulutus  – Internesia – Lahti

Vinkit verkkokaupan hakukoneoptimointiin

Vinkit verkkokaupan hakukoneoptimointiin - Internesia

Artikkelin sisältö

Vinkkejä verkkokaupan hakukoneoptimointiin

Verkkokauppasi menestys koostuu monista eri asioista, mutta yksi niistä ehdottomasti on se kuinka hyvin sivusi löytyvät hakukoneiden hakutuloksista.

Tästä artikkelista löydät listan mitä sinun kannattaisi ottaa huomioon verkkokauppasi hakukoneoptimoinnissa. Tekemällä listan ehdottamat toimenpiteet saat selvän edun kilpailijoihisi nähden.

1. Teetä avainsanatutkimus

Verkkokaupan hakukoneoptimointi lähtee liikkeelle oikeiden avainsanojen tunnistamisesta. Tiedätkö millä avainsanoilla asiakkaasi etsivät tuotteitasi Googlesta? Oikeat avainsanat on tärkeää selvittää, jotta et tee turhaa työtä verkkokauppasi hakukoneoptimoinnin kanssa.

2. Asenna SEO työkalu avuksesi

Jos mahdollista, asenna verkkokauppaasi hakukoneoptimoinnin työkalu, joka auttaa sinua hakukoneoptimoinnissa. Esimerkiksi WordPressille hyviä SEO lisäosia ovat Rank Math ja Yoast.

3. Tarkista, että kaikilla sivuillasi on yksilöidyt otsikot ja kuvaukset

Yksi tärkemmistä hakukoneoptimoinnin kohdista on kirjoittaa jokaiselle sivulle yksilöidyt kuvaavat otsikot (title) ja meta-kuvaukset (meta-description). Otsikko kertoo muutamalla sanalla sivusta (esim. tuotteen nimi ja jokin avainsana) ja meta-kuvaus on lyhyt yhteenveto sivun sisällöstä. Keskity verkkokaupassani aluksi tuoteosastojen optimointiin ja vasta tämän jälkeen yksittäisten tuotteiden optimointiin, koska usein asiakas etsii tuotetta tuoteosaston avainsanalla, kuin suoraan esimerkiksi tietyn tuotteen nimellä.

4. Käytä tuotesivujesi osoitteissa (url) avainsanoja

Jos mahdollista, käytä sivujen osoitteissa avainsanoja. Hakukoneet indeksoivat huonosti dynaamisia sivuja esim. verkkotunnuksesi.fi/tuote.php?id=123&cat=4. Osoitteen tulisi paremminkin olla muotoa verkkotunnuksesi.fi/tuotteen-nimi-ja-avainsana.

Tähän et kuitenkaan aina voi vaikuttaa, jos verkkokauppa-alustasi ei tue hakukoneystävällisiä osoitteita. Tällöin voi toki miettiä olisiko syytä vaihtaa verkkokauppa-alustaa tai vähintään toivoa verkkokauppa-alusta ylläpidolta muutosta asiaan.

Huom! Jos muutat sivujen url-osoitteita, muista tehdä uudelleenohjaukset, jotta Google tietää, että sivun osoite on muuttunut.

5. Kirjoita hyvät ja kattavat kuvaukset tuoteosastoille ja tuotteille

Monesti verkkokaupoissa näkee tuoteosasto- ja tuotesivuja, joissa kuvausteksti on todella lyhyt ja kauppias luottaa, että tuotteet ja tuotekuvat kertovat ”enemmän kuin tuhat sanaa”. Mutta valitettavasti ne eivät kerro niitä tuhatta sanaa hakukoneelle.

Vain tuhat sanaa kuvaustekstissä kertoo hakukoneelle tuhat sanaa. Kirjoita siis helposti luettavat kattavat kuvaukset jokaiselle tuoteosastolle ja tuotteelle.

6. Tarkista että kaikki sivustollasi olevat sisäiset linkit ohjaavat samaan verkkotunnukseen

Tällä tarkoitetaan sitä, että sivustosi linkit ohjaantuvat joko https://www.verkkotunnuksesi.fi tai https://verkkotunnuksesi.fi osoitteisiin.

Miksi tämä on tärkeää? Koska hakukoneet tulkitsevat käytännössä nämä kaksi osoitetta eri sivustoiksi.

Jos annat hakukoneiden indeksoida molemmat osoitteet, se vaikuttaa negatiivisesti verkkokauppasi sijoittumiseen hakutuloksissa. Myös sivustosi etusivun tulisi olla muotoa verkkotunnuksesi.fi, ei verkkotunnuksesi.fi/index.php tai verkkotunnuksesi.fi/index.html.

7. Käytä 301 uudelleenohjauksia oikein

Jos valitsit sivustosi osoitteeksi esim. https://www.verkkotunnuksesi.fi tulee sinun tehdä .htaccess tiedosto palvelimellesi tai muokata jo olemassa olevaa tiedostoa ja asettaa 301 ohjaus kaikista sivustollesi tulevista ei-www-alkuisista linkeistä www.verkkotunnuksesi.fi osoitteeseen.

Tämän ohjauksen pystyy usein tekemään myös webhotellin hallintapaneelista.

8. Käytä sivustokarttaa

Miksi et kertoisi hakukoneelle suoraan mitä sivuja verkkokaupastasi löytyy käyttämällä sivustokarttaa (sitemap)? Monille hakukoneille voi itse käydä kertomassa mistä osoitteesta oman sivuston sivustokartta löytyy ja auttaa näin hakukonetta indeksoimaan omaa sivustoa paremmin. Esimerkiksi Googlella on Search Console niminen työkalu, jonne on mahdollista lisätä linkki oman sivuston sivukarttaan.

Tarvitseko apua?

Oliko kaikki ylläoleva sinulle ihan hepreaa? Haluaisitko osata, mutta et ymmärrä aiheesta mitään? Tai tuliko mieleesi jotain lisäkysymyksiä hakukoneoptimoinnista? Laita viestiä, niin jutellaan lisää verkkokauppasi kehittämisestä ja hakukoneoptimoinnista! Autan mielelläni!

Jaa vinkkejä muillekin!