Vinkit verkkokaupan tuotesivujen hakukoneoptimointiin
Verkkokauppasi menestys koostuu monista eri asioista, mutta yksi niistä ehdottomasti on se kuinka hyvin tuotesivut ja tuoteryhmät löytyvät hakukoneiden tuloksista.
Tästä artikkelista löydät listan mitä sinun kannattaisi ottaa huomioon verkkokaupan tuotesivujen hakukoneoptimointia tehdessäsi. Tekemällä listan ehdottamat toimenpiteet saat selvän edun kilpailijoihisi nähden.
1. Aloita avainsanatutkimuksesta
Verkkokaupan tuotesivujen hakukoneoptimointi lähtee liikkeelle oikeiden avainsanojen tunnistamisesta. Tiedätkö millä avainsanoilla asiakkaasi etsivät tuotteitasi Googlesta? Oikeat avainsanat on tärkeää selvittää, jotta et tee turhaa työtä verkkokauppasi hakukoneoptimoinnin kanssa. Voit tehdä avainsanatutkimusta itse esimerkiksi Googlen Avainsanojen suunnittelijalla tai voit palkata ammattilaisen apuun, joka loihtii sinulle verkkokauppasi avainsanoista kattavan listan (hakumäärät, kilpailutilanne, haun tarkoitus). Lue lisää hakukoneoptimoinnin palveluistani.
2. Asenna SEO-työkalu avuksesi
3. Tarkista, että kaikilla sivuillasi on yksilöidyt otsikot ja kuvaukset
Yksi tärkemmistä hakukoneoptimoinnin askeleista on kirjoittaa jokaiselle tuoteryhmä- ja tuotesivulle yksilöidyt kuvaavat otsikot (title) ja meta-kuvaukset (meta-description). Otsikko kertoo muutamalla sanalla sivusta (esim. tuoteryhmän/tuotteen nimi) ja meta-kuvaus on lyhyt yhteenveto sivun sisällöstä. Sisällytä avainsana tuoteosaston nimeen, sen sijaan, että toistaisit sitä jokaisen tuotteen nimessä.
Keskity verkkokaupassani aluksi tuoteryhmien optimointiin ja vasta tämän jälkeen yksittäisten tuotteiden optimointiin. Useimmiten jos asiakas ei tiedä tuotteen nimeä, hän etsii tuotetta tuoteosastoon liittyvällä avainsanalla, eikä suoraan tietyn tuotteen nimellä.
4. Käytä hakukoneystävällisiä url-osoitteita
Hakukoneet indeksoivat huonosti dynaamisia sivuja kuten verkkotunnuksesi.fi/tuote.php?id=123&cat=4, joten sivun osoitteen tulisi paremminkin olla muotoa verkkotunnuksesi.fi/tuotteen-nimi.
Tähän et kuitenkaan aina voi vaikuttaa, jos verkkokauppa-alustasi ei tue tätä. Tällöin voi toki olla paikallaan miettiä olisiko syytä vaihtaa verkkokauppa-alustaa tai vähintäänkin toivoa alustan toteuttajilta muutosta asiaan.
Huom! Jos muutat sivujen url-osoitteita, muista tehdä uudelleenohjaukset, jotta Google tietää, että sivun osoite on muuttunut. Lue lisää uudelleenohjauksista.
5. Kirjoita hyvät ja kattavat kuvaukset tuoteosastoille ja tuotteille
Monesti verkkokaupoissa näkee tuoteosasto- ja tuotesivuja, joissa kuvausteksti on todella lyhyt ja kauppias luottaa, että tuotteet ja tuotekuvat kertovat ”enemmän kuin tuhat sanaa”. Mutta valitettavasti ne eivät kerro niitä tuhatta sanaa hakukoneelle.
Vain tuhat sanaa kuvaustekstissä kertoo hakukoneelle tuhat sanaa. Kirjoita siis helposti luettavat kattavat kuvaukset jokaiselle tuoteosastolle ja tuotteelle. Lisää tuotesivulle myös asiakaspalautteita, jotka vakuuttavat ostajan tuotteen erinomaisuudesta.
Tuotesivuille on hyvä lisätä myös tuotteen tekniset tiedot ja esimerkiksi upottaa video tuotteen eri käyttömahdollisuuksista tai hoito-ohjeista.
6. Käytä sivustokarttaa
Miksi et kertoisi hakukoneelle suoraan mitä tuoteosastoja ja tuotesivuja verkkokaupastasi löytyy käyttämällä sivustokarttaa (sitemap.xml)? Luo tili Google Search Consoleen ja lisää linkki verkkokauppasi sivustokarttaan. Näin autat Googlea indeksoimaan oman sivustosi paremmin. Search Consolessa on mahdollista pyytää myös yksittäisen uuden sivun indeksointia, mikä voi nopeuttaa sivun indeksoitumista.