Artikkelin sisältö
Mietitkö miksi kukaan ei osta mitään sun verkkokaupasta? Tai ehkä mietit miten saisit lisää myyntiä?
Verkkokaupassa myynnin esteitä voi olla useita, erityisesti uuden asiakkaan tavoittaminen ja vakuuttaminen ostopäätökseen asti voi olla hankalaa. Poistamalla myynnin esteitä voit parantaa verkkokauppasi konversioprosenttia (eli sitä verkkokaupan kävijöiden osuutta, jotka tekevät ostoksen loppuun asti) ja kasvattaa verkkokauppasi kannattavuutta.
Verkkokaupan alhaiset myyntiluvut voivat johtua monista eri tekijöistä, kuten huonosta käyttökokemuksesta, väärin kohdennetusta markkinoinnista, puutteellisesta tuotevalikoimasta, epäluottamuksesta, korkeasta kilpailusta tai huonosta asiakaspalvelusta. Lisäksi heikko SEO (hakukoneoptimointi) ja väärä hinnoittelu voivat vaikuttaa verkkokauppasi myyntilukuihin.
On siis tärkeää tunnistaa nämä ongelmat ja tehdä tarvittavat korjaukset. Esittelen tässä artikkelissa yleisimpiä syitä miksi verkkokauppasi ei myy.
Yhdeksän verkkokaupan myynnin estettä
1. Verkkokauppasi käyttökokemus on heikko
Verkkokauppasi käyttökokemus voi olla sekava tai monimutkainen navigoida. Sivujen pitkät latausajat, vanhentunut ulkoasu, puutteelliset maksu- ja toimitustavat sekä toimimattomuus mobiilissa voivat kaikki vaikuttaa negatiivisesti kävijöiden kokemukseen verkkokaupastasi.
2. Tuotevalikoimasi tai tuotteidesi tiedot ovat puutteelliset
Nykypäivänä ihmiset ovat entistä valveutuneimpia ja haluavat saada tuotteista tarkkoja tietoja ennen ostopäätöstä. Myös muiden asiakkaiden arviot ja kokemukset vaikuttavat usein paljon ostovalintoihin. Jos verkkokauppasi tuotevalikoima ei vastaa asiakkaiden tarpeita tai jos tuotteidesi esittely on puutteellista (esim. heikot kuvat, vähäiset tuotetiedot), jättää asiakas helpommin ostoprosessin kesken ja lähtee etsimään tuotetta kilpailijan verkkokaupasta.
3. Tuotteidesi varastotilanne on huono tai tuotteita ei ole saatavilla
Pidä tuotteidesi varastosaldot ajantasalla. Tuo selkeästi esille, jos tuote on esimerkiksi tilaustuote tai toimitusaika on normaalia pidempi. Näin asiakas tietää jo tuotetta ostaessaan, että sitä ei mahdollisesti ole heti saatavilla. Jos kuitenkin sinulle käy kömmähdys varastosaldojen kanssa ja asiakkaasi tilaakin tuotteen, jota ei olekaan varastossasi, kerro tästä asiakkaalle heti. Selkeä ja avoin kommunikointi lisää asiakastyytyväisyyttä.
4. Asiakas ei pidä verkkokauppaasi luotettavana
Jos verkkokauppasi ei vaikuta luotettavalta, esimerkiksi sivuston toimimattomuuden, puutteellisten asiakaspalvelun yhteystietojen, epäselvien palautuskäytäntöjen tai heikon tietoturvan vuoksi, asiakkaasi eivät välttämättä uskalla tehdä ostoksia. Moni myös etsii muiden asiakkaiden kokemuksia verkkokaupasta, varsinkin ennen isompaa ostopäätöstä. Jos kokemukset ovat negatiivisia tai niitä ei löydy ollenkaan, saattaa asiakas epäillä kaupan luotettavuutta.
5. Verkkokauppasi ei löydy hakukoneella
Huono näkyvyys hakukoneissa voi johtaa siihen, että potentiaaliset asiakkaasi eivät löydä verkkokauppaasi. Kauppasi orgaanisen näkyvyyden tulisi olla kunnossa ennen maksullista markkinointia. Kiinnitä hakukoneoptimoinnissa (SEO) huomiota erityisesti tärkeimpiin tuoteosastoihin ja tuotteisiin. Saattaa esimerkiksi olla järkevämpää optimoida kokonainen tuoteosastosivu hyvin yksittäisten tuotesivujen sijaan.
6. Kohdennat markkinoinnin väärin
Jos markkinointisi ei tavoita oikeaa kohdeyleisöä tai viestisi ei resonoi asiakkaillesi, verkkokauppasi myyntiluvut voivat jäädä alhaisiksi. Selvitä siis ennen markkinointitoimenpiteitä tarkkaan kenelle markkinoit, minkä asiakkaasi ongelman tuotteesi ratkaisee ja mitä uskomuksia asiakkaallasi saattaa tuotteestasi olla, jotka estävät ostoksen tekemistä. Muista myös vanhoja asiakkaitasi, pidä heidät ajantasalla tuoteuutuuksista ja kampanjoista esimerkiksi uutiskirjeen avulla. Harkitse myös vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämistä, jos tuotteesi on siihen sopiva.
7. Et erotu tarpeeksi kilpailijoistasi
Tiukassa kilpailutilanteessa on vaikeampi erottua kilpailijoista. Mieti mitkä ovat sinun tuotteidesi kilpailuetuja ja tuo niitä esille verkkokaupassasi. Ovatko tuotteesi esimerkiksi kotimaisia, edullisia, helppoja käyttää, korkealaatuisia, luonnonmukaisia? Miksi asiakkaasi kannattaisi ostaa juuri sinun verkkokaupastasi?
8. Asiakaspalvelussasi on parantamisen varaa
Huono asiakaspalvelu voi johtaa huonoihin arvosteluihin ja asiakkaiden menettämiseen. Hoida asiakaspalvelutilanteet ammattitaidolla ja pidä huoli, että kauppasi tilaus- ja toimitusehdot ovat tarpeeksi yksityiskohtaiset ja ajantasalla. Ole tarpeen mukaan joustava, mutta muista, että aina asiakas ei ole oikeassa ja kaikkea ei tarvitse sietää.
9. Hintasi ovat liian korkeat tai annat jatkuvasti alennuksia
Liian korkeat hinnat, epäselvät tarjoukset tai alennukset voivat vaikuttaa negatiivisesti verkkokauppasi myyntiin. Jatkuvat alennuskampanjat voivat karkoittaa ostajia tai vähintäänkin houkutella vääränlaisia asiakkaita – sellaisia, jotka tulevat aina ostamaan vain alennuksella tai tarjousten perässä.
Tunnistitko näistä kohdista jotain puutteita omassa verkkokaupassasi?
Vaikka verkkokaupan menestymättömyys voi olla pettymys, se tarjoaa myös mahdollisuuden oppia ja parantaa. Tutkimalla huolellisesti verkkokauppasi käyttäjäkokemusta, toimivuutta, sisältöä, hakukonenäkyvyyttä ja markkinointistrategioita voit tunnistaa mahdolliset ongelmat ja tehdä tarvittavat muutokset.
Muista keskittyä hyvään asiakaskokemukseen, tuotteiden esittelyyn ja markkinoinnin kohdentamiseen, jotta voit herättää kiinnostusta ja luottamusta asiakkaidesi keskuudessa. Pitkäjänteisellä kehitystyöllä voit parantaa verkkokauppaasi ja sen myyntiä.
Jos tarvitset apua verkkokauppasi kehittämiseen, päivittämiseen, uudistamiseen tai hakukoneoptimointiin, ota yhteyttä, autan mielelläni.