Verkkokauppa pienyrittäjälle on kuin rajaton markkinapaikka, jolla ei ole aukioloaikoja. Se voi tarjota pienyrittäjälle koko liiketoiminnan ytimen tai sen avulla on mahdollista kehittää pääpalvelua tukevia lisäpalveluita.
Esimerkiksi joogaohjaajan varsinainen bisnes voi olla joogatuntien pitäminen studiolla tai verkkokurssialustalla. Siinä ohessa hän myy lisäpalveluna välineistöä kuten joogablokkeja, joogamattoja tai bolstereita verkkokaupassaan.
Millainen verkkokauppa pienyrittäjälle on hyvä ratkaisu ja miksi?
Pienyrittäjälle sopivan verkkokaupan täytyy olla helppokäyttöinen, kustannuksiltaan edullinen sekä sen pitää olla muokattavissa kasvavan liiketoiminnan tarpeisiin. Pienyrittäjälle suosittuja verkkokauppavaihtoehtoja ovat esimerkiksi WooCommerce, Finqu sekä Shopify.
- WooCommerce on WordPressillä toimiva, pienen budjetin verkkokauppa-alusta, joka tarjoaa laajat muokkaus- sekä lisäosamahdollisuudet.
- Finqu on suomalainen vaihtoehto, joka on suunniteltu erityisesti suomalaisen lainsäädännön sekä maksutapojen tarpeisiin. Helpon käyttöönoton vuoksi se soveltuu hyvin aloittaville yrityksille.
- Shopify on kansainvälisesti tunnettu, kasvavan yrityksen valinta. Sitä pystyy muokkaamaan yrityksen laajennustarpeisiin. Shopify ei välttämättä ole paras vaihtoehto pienimuotoiseen toimintaan, koska sen kuukausikustannukset voivat kohota muita alustoja korkeammiksi.
Selkeys on toimivan verkkokaupan valttikortti
Toimiva verkkokauppa on kuin lumen peitosta aurattu jalkakäytävä. Kun kulkuväylä on puhdas, et oikeastaan kiinnitä asiaan sen kummempaa huomiota. Kun lunta on yli kengän mitan eikä lumikonetta näy, verenpaine alkaa nousta.
Verkkokauppa on pienyrittäjälle yrityksen käyntikortti. Sen käyttöliittymän on oltava selkeä sekä looginen niin, että asiakas löytää etsimänsä tuotteet vaivattomasti. Verkkokaupan laadukkaat sekä informatiiviset tuotekuvaukset sekä -kuvat vahvistavat positiivista kokonaiskuvaa yrityksestä.
Suurin osa verkkokaupan käyttäjistä tekee ostoksiaan mobiililaitteilla. Jos sivut takeltelevat eikä asiakas pääse ilman kiroamista edes ostoskorille saakka, jäävät kaupat tekemättä. Varmista siis, että verkkokaupassasi on miellyttävää asioida myös puhelimilla sekä tableteilla.
Hakukoneoptimoimalla tuoteosastojen ja tuotteiden tekstit varmistat, että hakukoneet havaitsevat verkkokauppasi. Tämä mahdollistaa uusien asiakkaiden löytämisen ilman lisäkustannuksia. Verkkokaupassa selkeästi esillä olevat yhteystiedot sekä hyvä asiakaspalvelu herättävät luottamusta.
Olen kirjoittanut myös verkkokaupan myynnillisistä haasteista blogipostauksen.
Verkkokaupan ylläpidon sudenkuopat
Verkkokauppaa hallinnoivan pienyrittäjän yleisimmät haasteet liittyvät kokemukseni mukaan verkkokaupan ylläpitoon, markkinointiin sekä asiakaspalveluun.
On ymmärrettävää, että joskus saattaa tuntua hankalalta pitää kaikkia lankoja käsissään. Pysyäkseen ajan hermoilla verkkokauppa tarvitsee teknistä ylläpitoa, johon kuuluu verkkokauppa-alustan päivittäminen. Sivuston toimivuus voi vaarantua, jos päivityksien tekoa lykätään.
Mestarillisimminkaan luotu verkkokauppa ei palvele tarkoitusta, jos maksavat asiakkaat eivät löydä sitä. Verkkokauppaa on markkinoitava aktiivisesti, jotta siellä riittää kävijöitä. Hakukoneoptimointi eli SEO on yksi apuväline, jolla voidaan maksimoida verkkokaupan löydettävyys.
Kuten verkkokaupan päivittäminen, myös hakukoneoptimointi edellyttää jatkuvaa panostusta. Jos hakukoneoptimointi tuntuu heprealta, ja siihen perehtyminen vaivalloiselta, autan mielelläni.
Esimerkiksi laatimani kotisivujen SEO tsekkauksen avulla pääset alkuun. Voit ostaa minulta myös muita, laajempia hakukoneoptimoinnin palveluita.
Lisää tietoa sekä vinkkejä hakukoneoptimointiin löydät blogistani.
Asiakkaille turvallinen verkkokauppa
Kukaan ei halua jakaa yhteys- ja tilaustietojaan tai muita henkilökohtaisia asioitaan sen vuoksi, että kohta ne komeilevat Moskovan torin ilmoitustaululla. Menestyksekkään verkkokaupan edellytys on kunnossa oleva tietoturva.
Ohessa muutama tärppi tietoturvan ylläpitämiseen:
- Käytä aina SSL-salausta, jotta jaetut tiedot pysyvät suojattuina verkkokauppasivuston sekä siellä asioivan käyttäjän välillä.
- Valitse tunnettu ja luotettava maksupalveluntarjoaja, joka takaa turvalliset maksutapahtumat. Voin suositella esimerkiksi Paytrailia.
- Pidä verkkokauppa-alustan sekä sen lisäosien päivitykset ajan tasalla. Päivittämätön ohjelmisto on kuin reikäinen verkko, jonka läpi tietoturvauhkien on nätti uida.
- Luo selkokielinen tietosuojaseloste, jossa on nähtävillä, millä tavalla käsittelet asiakkaiden tietoja.
- Varmuuskopioi sivut riittävän usein. Muista tehdä varmuuskopiointi aina ennen alustan päivittämistä.
Verkkokaupan varastot sekä maksutavat kuntoon ja bisnes rullaa
Olet varmaan joskus ollut tilanteessa, jossa olet hyljännyt ostoskorin ja antanut verkkokauppaostoksen olla. Ehkä maksutapa olisi vaatinut lompakossa olevan maksukortin tietojen esiin kaivamista tai et ole löytänyt tarpeeksi tietoa, joka vahvistaisi ostopäätöksesi.
Verkkokauppiaan kannattaa olla tarkkana siitä, että verkkokaupan varastosaldot ovat ajan tasalla eikä ylivarauksia pääse syntymään. Tähän on olemassa erilaisia varastonhallintatyökaluja. Kaikissa aiemmin mainituissa alustoissa (WooCommerce, Finqu, Shopify) on sisäänrakennettu varastonhallinta.
Asiakas ei jää pitkään haahuilemaan toimimattomaan systeemiin, jossa maksun suorittaminen ei onnistu. Verkkokauppaan kannattaa lisätä yleisimmät maksutavat, kuten verkkopankkimaksut, luottokortit sekä mobiilimaksut. Tämä parantaa asiakkaiden ostokokemusta sekä vähentää ostoskorien hylkäämistä.
Ilman asiakkaita ei ole verkkokauppaa, joten kohtele asiakkaita arvokkaasti: vastaa ripeästi sähköposteihin tai tarjoa esimerkiksi chat-palvelumahdollisuutta. Reagoi palautteisiin ja ole tavoitettavissa lupaamallasi tavalla.
Mitä maksaa verkkokauppa pienyrittäjälle?
Verkkokaupan aiheuttama kustannusten määrä riippuu sen alustasta, verkkokaupan toiminnoista sekä tarvittavista lisäosista.
WooCommerce itsessään on ilmainen alusta, mutta verkkokaupan suunnitteleminen sekä toteuttaminen vaatii sinulta joko omaa ajallista tai rahallista pääomaa. Riippuen siitä teetkö toimet itse vai ostatko perustamispalvelun muualta.
WooCommerceen voi tulla lisäkuluja laajennusten myötä. Finqussa ja Shopifyssä on kuukausimaksu, johon sisältyy tukipalvelu sekä päivityksiä. WooCommercen tavoin niihin tulee lisäkustannuksia, jos ulkoistat niiden perustamisen.
WooCommerce verkkokauppa tarvitsee webhotellin, oman verkkotunnuksen ja SSL-sertifikaatin. Finquun ja Shopifyyn riittää verkkotunnus sekä SSL-salaus. Jos haluat verkkotunnukselle esimerkiksi sähköpostilaatikoita, on järkevämpää ottaa pieni webhotelli.
Webhotelli maksaa noin 100-150 €/vuosi, verkkotunnus noin 10-20 €/vuosi ja SSL-salaus sisältyy yleensä webhotellin hintaan.
Kuten sanottu, verkkokaupan markkinointiin sekä hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa varaamalla niihin budjettia. Autan mielelläni laittamaan yrityksesi verkkokaupan sekä SEO-asiat kuntoon.
Verkkokaupan toimintaa voi kehittää ja automatisoida lisäämällä sinne maksullisia lisäosia kuten nopeusoptimointi, automaatio, analytiikka tai varastonhallintajärjestelmä. Esillä olleista alustoista WooCommerce on parhaiten laajennettavissa.
Mitä tehdä verkkokaupan perustamisen jälkeen?
Kauppa sekä edellytykset suosioon ovat nyt olemassa. Huomioi muun muassa seuraavat asiat verkkokaupan perustamisen jälkeen:
- Kerää asiakaspalautetta. Kysy asiakkailta palautetta ja hyödynnä saatu tieto verkkokaupan kehittämisessä. Tämän toiminnon voi myös automatisoida.
- Pidä huolta verkkokaupan toimivuudesta, optimoi ja päivitä sitä tarvittaessa.
- Markkinoi verkkokauppaasi. Hyödynnä orgaanista näkyvyyttä avainsanatutkimuksiin perustuvilla blogikirjoituksilla, sosiaalisessa mediassa, sähköpostimarkkinoinnissa sekä hakukonemainonnassa.
- Seuraa myyntiä ja analysoi asiakaskäyttäytymistä. Hyödynnä Google Analyticsin kaltaisia työkaluja ymmärtääksesi, mitä kautta asiakkaat ovat löytäneet sinut, ja miten he käyttäytyvät sivustollasi.
- Ota sivuista varmuuskopiot säännöllisesti. Muista tehdä varmuuskopiot myös ennen alustan päivitystä.
Jos tarvitset apua verkkokaupan perustamisessa tai kehittämisessä, autan mielelläni. Ota yhteyttä, niin hoidetaan yhdessä asiat kuntoon!