Artikkelin sisältö
Miten saada enemmän yhteydenottoja verkkosivujen kautta?
Tässä artikkelissa kerron asioita, jotka kannattaa tarkistaa, ovatko ne kunnossa tai olisiko jonkin kohdan osalta kehitettävää. Tarvitseko apua verkkosivujesi päivittämisessä tai ylläpidossa? Laita viestiä, niin jutellaan aiheesta lisää.
Yhteystiedot
Yhteystietojen oikeellisuus ja helppo löydettävyys ovat tärkeimpiä asioita verkkosivuillasi. Varsinkin jos sinulla on paikallinen palvelu tai kivijalkaliike. Yhteystiedot on hyvä sijoittaa verkkosivuilla yläpalkkiin, alapalkkiin tai vaikka molempiin. Nämä yhteystiedot ovat ne, joilla haluat asikkaidesi ensisijaisesti tavoittavan sinut eli esimerkiksi sähköpostiosoite ja puhelinnumero.
Erillisellä yhteystiedot-sivulla voidaan eritellä yhteystietoja tarkemmin esimerkiksi eri työntekijöiden osalta. Tarkistathan myös, että yhteystiedot ovat ajantasalla ja linkit toimivat, jotta esimerkiksi puhelinnumeroa on helppo suoraan klikata mobiilissa ja soittaa.
Call to Action - Kehoitteet toimintaan
Call to Actionit eli kehoitteet toimintaan ohjaavat kävijää toimimaan eli esimerkiksi ottamaan yhteyttä. CTA voi olla esimerkiksi palkki etusivulla, jossa kysytään tarvitseeko kävijä lisätietoja ja ota yhteyttä -painikkeella kävijä ohjataan yhteystiedot-sivulle tai yhteydenottolomakkeelle.
Yhteydenottolomake
Yhteydenottolomake ei ole verkkosivuilla pakollinen, mutta jotkut kävijät tykkäävät sitä käyttää. Lomakkeella voi samalla kysyä yhteydenottajalta vähän lisätietoja, jotta pääsette heti asiaan kun otat lähettäjään yhteyttä. Yhteydenottolomake voi olla myös suppeampi yhteydenottopyyntölomake, jolla kysytään vain pakolliset yhteystiedot.
Yhteydenottolomake on hyvä sijoittaa verkkosivuilla esimerkiksi etusivulle tai erillisille yhteystiedot-sivulle. Yhteydenottopyyntölomakkeelle hyvä paikka voi olla esimerkiksi verkkosivujen alapalkissa. Tarkista lomakkeen toimivuus ja viestien perille tulo säännöllisesti!
Chat
Verkkosivuille on mahdollista liittää myös chat-palvelu, joilloin kävijällä on mahdollisuus olla yhteydessä reaaliajassa. Chat-palvelu on mahdollista asettaa myös niin, että keskustelutoiminto on käytössä vain jos olet paikalla ja muutoin chat kehoittaa lähettämään viestin yhteydenottolomakkeella. Chat voi olla hyvinkin toimiva ratkaisu jos sinulla on mahdollisuus olla paikalla usein ja jos asiakkaasi tarvitsevat nopeasti tietoja ja ratkaisuja ongelmiinsa.
Laskeutumissivut
Laskeutumissivu eli landing page on sivu, jolle kävijä ohjataan esimerkiksi mainoskampanjasta. Sivulla on tällöin oleellista tietoja juuri mainoskampaanjaan liittyen, esimerkiksi jokin tarjous. Laskeutumissivulla kannattaa käyttää myös yhteydenottolomaketta ja Call to Actioneita, jotta kävijä saadaan tekemään haluttu toimenpide eli esimerkiksi ottamaan yhteyttä tai jättämään tarjouspyyntö.
Sosiaalinen media
Hyödynnä yhteydenotoissa myös sosiaalista mediaa. Some-kanavissa on usein mahdollista lisätä painike yhteydenottoja varten esimerkiksi viestin lähettämiseen tai soittamiseen. Voit myös mahdollistaa yhteydenotot esimerkiksi WhatsAppin tai Messengerin kautta. Mieti kuitenkin tarkkaan kuinka montaa eri yhteydenottokanavaa jaksat ylläpitää. Monesta eri kanavasta tulevia yhteydenottoja voi olla pidemmän päälle vaikea hallita. Rajaa siis yhteydenottotapoja tarpeen mukaan.
Tarvitseko apua verkkosivujesi kehittämiseen?
Puuttuuko verkkosivuiltasi jotain näistä ja haluaisit saada asian kuntoon, mutta et itse osaa? Ota yhteyttä, niin autan sinua!