Mitä asiakkaat oikeasti haluavat sosiaaliselta medialta – ja mikä heitä ärsyttää? Sprout Social niminen sivusto teki hiljaittain asiasta kyselyn, johon vastasi yli 1000 ihmistä. Vaikka vastanneiden määrä onkin suhteessa melko pieni, tuli kyselyn vastauksissa esille suuntauksia joihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos haluat maksimoida yrityksesi sosiaalisen median läsnäolon.
Ihan aluksi, kyselyyn vastanneet osoittivat että edelleen ärsyttävin asia mitä brändit tekevät sosiaalisessa mediassa on yli-mainostaminen.
Kuten sanottua, sosiaalinen media on keskustelualusta, joka soveltuu parhaiten kaksisuuntaiseen vuorovaikutukseen hyökkäävien mainoksien sijaan. Sosiaalisen median alustoilla on mahtava yleisö, mutta et voi unohtaa sosiaalista näkökulmaa ja kohdella sitä samalla tavalla kuin muita medioita. On eri asia käyttää maksullisia mainoksia, kuin muuta sosiaalista sisältöä, jonka kanssa ei ole hyvä olla liian mainostava. Sproutin kyselyssä selviää miksi.
Muita syitä miksi ihmiset ärsyyntyvät sosiaalisessa mediassa brändeihin:
- Brändi käyttää slangia tai outoja sanoja – Älä yritä liikaa, vaan valitse oikea tyyli, joka sopii brändillesi ja yleisöllesi.
- Brändin käyttäjätili on persoonaton – On tärkeää määritellä brändisi päämäärä ja tarkoitus ennen kuin rakennat sosiaalisen median sisällön suunnitelmasi.
- Yritetään olla hauskoja, mutta ei oikeasti olla – Kaikkea kannattaa aina kokeilla, mutta ehkä jossain vaiheessa on parempi hyväksyä jos jokin asia ei vain toimi.
- Yhteydenottoihin ei vastata – Tämän olisi odottanut saavan enemmän huomiota, mutta toisaalta ehkä seuraamme sosiaalisessa mediassa brändejä ja sivuja joiden sisältöä haluamme nähdä, emme välttämättä niitä kenelle haluamme lähettää viestejä. Tämä asia kuitenkin varmasti tulee lisääntymään, kun sosiaalisen median alustojen vuorovaikutteisuus kasvaa.
Nämä syyt vahvistavat myös mielikuvaa siitä miksi ihmiset lakkaavat seuraamasta tiettyjä brändejä.
Sprout kysyi myös miksi ihmiset seuraavat jotakin brändiä ja yleisin syy oli kiinnostus tuotetta tai palvelua kohtaan.
Ihmiset seuraavat brändejä myös saadakseen tietoa heidän tarjouksistaan ja kannustimistaan. Osa seuraa vain viihdyttääkseen itseään. Tämä on myös asia joka kannattaa huomioida kun rakennat brändisi edustusta. Seuraajien hankkiminen on yksi asia, mutta vuorovaikutus yleisösi kanssa ja sitoutuneiden seuraajien saaminen on paljon tehokkaampaa. Jos pystyt viihdyttämään seuraajiasi ja saat heidät kiinnostumaan tuotteistasi, on suurempi todennäköisyys että heistä myöhemmin tulee maksavia asiakkaitasi.
Toiseksi suurin asia miksi ihmiset eivät seuraa oli ’tieto ei ole merkityksellistä’. On tärkeää olla viihdyttävä ja tarjota sisältöä miksi ihmiset haluaisivat seurata brändiäsi, kuten tarjouksia ja kannustimia. Mutta on myös tärkeää että nämä viestit ovat sisällöllisesti merkityksellisiä.
Sprout sai myös selville, että huikeat 75% vastaajista oli ostanut jotain, koska olivat nähneet tietoa asiasta sosiaalisessa mediassa.
Sprout sai selville myös, että suurin osa ihmisistä ostaa todennäköisesti sellaisen brändin tuotteen, jota he seuraavat sosiaalisessa mediassa.
Nämä löydökset vahvistavat sosiaalisen median kenttää – tarjoa yleisöllesi sisällöllisesti merkityksellistä, viihdyttävää sisältöä ja muutamia kannustimia ja erikoistarjouksia, niin he todennäköisesti ostavat sinulta. Haaste on tietysti yhteisön ymmärtämisessä, että osaat jakaa merkityksellistä ja brändiäsi vahvistavaa sisältöä. Mutta Sproutin tiedot osoittavat, että jos teet kotiläksysi ja onnistut saamaan sitoutuneita seuraajia, sinulla on suuremmat mahdollisuudet päästä eteenpäin ostoprosessissa.