Laita viestiä mari@internesia.fi | Kotisivut, verkkokaupat, hakukoneoptimointi, mainokset, esitteet, koulutus ja valokuvaus – Internesia – Lahti

Blogi

Miten valitsen kotisivuilleni tekijän?

Miten valitsen kotisivuilleni tekijän - Internesia

Miten osaan valita tekijän kotisivuilleni? Mitä asioita kannattaa pohtia?

Tässä muutamia asioita joihin voit kiinnittää valinnassasi huomiota.

Hinta

Erilaiset asiakkaat valitsevat kotisivun tekijän eri tavoin, yhdelle merkitsevin ominaisuus on hinta, vaikka sen pitäisi olla se viimeinen valintakriteeri. Otetaan pieni vertauskohta. Hyvät kotisivut voivat maksaa yhtä paljon kuin auto, yksi asiakas laittaa 500 euroa katsastettuun autoon, joka toimii, toinen 3000 €, kolmas 35000 €. Jokainen heistä saa rahoilleen vastinetta. Sen sijaan että tuijottaisit pelkkää hintaa, niin katso mitä sillä saa.

Mistä sivujen hinta sitten muodostuu? Käsityöstä: Jos myydään sama paketti ilman käsityötä tuhansille asiakkaille, voidaan hinta painaa alas, muutamiin satasiin. Jos taas tehdään asiakkaalle ihan uniikki järjestelmä, jota ei ole muilla, niin hinnaksi voi muodostua kymmeniä tuhansia. Sen sijaan että tuijotetaan vain sivujen kertamaksu-tyyppistä hintaa, pitää ottaa huomioon kokonaisuus, kuinka paljon työntekijän aikaa menee sivujen käyttämiseen vai olisiko edullisempaa että joku päivittäisi ne palveluna.

Usein hankintaa ajatellaan vain kulueränä, vaikka kotisivut ovat sijoitus markkinointiin ja yrityksen brändiin. Minkä arvoinen yrityksesi brändi on? Sillä tavalla ajateltuna sijoitus ei tunnukaan enää niin pahalta.

Ulkoasu

Osa asiakkaista valitsee referenssi-asiakkaiden ulkoasun perusteella mutta tässä ajattelutavassa on se ongelma että hyvännäköiset sivut voivat todellisuudessa olla sisäiseltä rakenteeltaan ongelmallisia, jos koodia ei ole tehnyt asiaan perehtynyt henkilö. Ulkonäköä enemmän myynnin kannalta kannattaa kiinnittää huomiota sivujen sisältöön, niin tekevät myös hakukoneet, jotka tuovat sivuillesi kävijöitä ja tuotteidesi ostajia.

Nykyinen suuntaus ulkoasussa on responsiivisiin eli mobiiliystävällisiin sivutoteutuksiin. Jos sivut eivät toimi hyvin mobiilissa, voit mennettää asiakkaita, jotka käyttävät sivujasi kännykällä tai tabletilla. Onko sinulla siihen varaa? Mobiili ei tule vähenemään, vaan lisääntymään. Responsiivisten sivujen sijasta sivustosta voi tehdä ns. desktop-version ja mobiiliversion. Tämä mahdollistaa enemmän mm. ulkoasun suhteen desktop-versiossa.

Tekninen toteutus

Osa asiakkaista tietää kuinka toimivat sivut tehdään ja siihen on olemassa myös apuvälineitä. Sivujen teknisen toteutuksen voi tarkistaa lähdekoodin osalta ns. Validator-palvelulla, joka käy sivujen lähdekoodin oikeinkirjoituksen läpi. Tämän ongelma on se että on olemassa useita eri HTML-murteita ja versioita, ja jos koodi ei ole käsin kirjoitettua vaan jonkin ohjelman automaattisesti luomaa, niin se voi olla melko paljon virheitä sisältävää. Virheet voivat vaikuttaa sivujen toimivuuteen ja ulkoasuun negatiivisesti.

Selvitä siis kotisivujen tekijää valitessasi, että tekijä hallitsee myös teknisen puolen. Hienoilla sivuilla ei tee mitään, jos ne eivät toimi kunnolla tai niille ei kukaan löydä hakukoneilla. Myös jos haluat sivuillesi enemmän toiminnallisuutta, esim. ilmoittautumisjärjestelmän, voit tarvita sivujesi tekijäksi henkilön, joka osaa myös ohjelmoida.

Etsitkö kotisivuillesi tekijää?

Jos etsit kotisivuillesi tekijää, annan mielelläni sinulle tarjoukseni. Voit tutustua valmiisiin kotisivupaketteihini Kotisivut yritykselle -sivulla tai ottaa yhteyttä, niin jutellaan lisää.

Mari Lepistö | Internesia

Mari Lepistö | Internesia

Web-suunnittelija | Kotisivut, verkkokaupat, hakukoneoptimointi, koulutus, valokuvaus

mari@internesia.fi
044 534 1815

Uusimmat artikkelit

Suosituimmat artikkelit

Haluatko jakaa tämän artikkelin?

Etsitkö yrityksesi kotisivuille tai verkkokaupalle tekijää?

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää! Katso alla lisätietoja kotisivu- ja verkkokauppapaketeistani.