Artikkelin sisältö
Verkkokaupan maksupalvelut
Kun pienyrittäjä perustaa verkkokaupan tulee usein eteen myös verkkomaksupalvelun valinta. Maksupalveluita löytyy useita ja niissä voi olla hyvin erilainen hinnoittelu. Olen tehnyt tähän artikkeliin yhteenvedon neljästä eri verkkomaksupalvelusta (Checkout Finland, Everyday, Klarna ja Paytrail), niiden ominaisuuksista ja hinnoitteluperiaatteista. Lähetin samat kysymykset jokaisen maksupalvelun asiakaspalveluun ja koostin esittelyt vastausten perusteella.
Checkout Finland
Checkout Finland Oy on Osuuspankin omistama maksunvälitykseen erikoistunut yritys. Checkout Finlandilla on yli 14 000 rekisteröitynyttä käyttäjää. Sen maksupalvelut kattaa kaikki kotimaiset pankit ja valikoiman luotettavia lasku- ja osamaksutapoja. Checkout Finlandin kautta mahdollistuvat myös räätälöidyt ratkaisut erilaisten verkkokaupparatkaisujen tarpeisiin.
Checkoutilla on käytössään kolme palvelupakettia:
- Starttipaketti: maksu per maksutapahtuma ja provisio/maksutapahtumamaksu
- Pankkipaketti: kuukausimaksu ja maksu per maksutapahtuma
- Laajapaketti: kuukausimaksu ja maksu per maksutapahtuma
Sopivan paketin valintaan vaikuttaa mm. verkkokaupan kuukausitulot. Starttipaketti sopii aloittaville ja pienimuotoista kaupankäyntiä harjoittaville verkkokauppiaille. Palvelusopimus on toistaiseksi voimassaoleva, joten sen voi aloittaa ja lopettaa ilman aloitus- tai lopetuskustannuksia. Kustannuksia ei tule niinä kuukausina, kun kaupassa ei ole maksuliikennettä, joten Checkout sopii hyvin, jos kaupankäynti on kausiluonteista.
Checkout Puoti -palvelun avulla tuotteita ja palveluita voi myydä kätevästi laskulla. Palvelu mahdollistaa myynnin myös verkkokaupan ulkopuolella.
Maksupalvelua voi testata etukäteen Checkout Finlandin asiakaspalvelusta saatavilla testitunnuksilla. Sopimuksen teko ja maksupalvelun käyttöönotto hoituu muutamassa päivässä. Checkout on yhteensopiva useiden verkkokauppaohjelmistojen kanssa.
Checkout Finland maksupalveluun on saatavilla kaikki kotimaiset pankkipainikkeet, yleisimmät luottokortit, Jousto-, Everyday-, Collector- ja Svea Web Pay osamaksu ja –laskupalvelut, GSM-maksaminen sekä Neocard. Checkout Finland tarjoaa myös uuden Kantis-maksutavan. Kantis tekee maksamisesta entistäkin helpompaa ja on näin oiva tapa kasvattaa verkkokaupan myyntiä. Kun Kantis on käytössä, asiakkaan tarvitsee syöttää luottokorttitiedot verkkokauppaan vain kerran ja jatkossa ostaminen käy kauppaan kirjautumisen jälkeen Osta-nappia painamalla.
Checkoutin palvelussa ei ole määräaikaisuuksia eikä irtisanomisaikoja. Sen tilitysraportit ovat kirjanpitokelvollisia sellaisenaan. Checkoutin palautusjärjestelmällä palautukset onnistuvat muutamalla napinpainalluksella maksutavasta riippumatta. Checkout Finland vastaa myös nopeasti ja edullisesti erilaisiin maksupalvelun räätälöintitarpeisiin. Asiakaspalvelu ja tekninen asiakaspalvelu on hyvin Checkout Finlandilla asiantuntevaa ja vastausajat ovat lyhyitä.
Everyday
Everyday maksupalvelun takana on suomalainen rahoitusyhtiö OPR-Vakuus Oy. Everyday on joustava lasku- ja osamaksupalvelu verkko-ostoksiin ja on maksutapana jo 6 000 verkkokaupassa. Maksutapa on kauppiaalle ja kuluttajalle täysin riskitön ja käy 5-2 000 € ostoksiin. Everyday luottosopimuksen on tehnyt lähes 100 000 suomalaista kuluttajaa.
Everyday maksupalvelu on verkkokauppiaalle täysin maksuton ja siinä on kolmen kuukauden irtisanomisaika. Everyday verkkomaksupalvelun kautta voi maksaa laskulla tai osamaksulla. Kauppias-Online-palvelun kautta kauppias voi helposti seurata ja hallinnoida tehtyjä ostoja, tilityksiä sekä asiakas- ja laskutietoja reaaliaikaisesti.
Everyday maksupalvelu on saatavilla useimpiin verkkokauppa-alustoihin, mm. Clover Shop, Finqu ja WooCommerce. Everyday sisältyy myös joihinkin toisiin maksupalveluihin esim. Checkout Finland maksupalveluun.
Everyday on verkkokauppiaalle täysin maksuton ja sen lisäksi Everyday kantaa luottoriskin kauppiaan puolesta. Tilitykset hoidetaan kauppiaalle kerran viikossa. Kauppias voi myös mainostaa ilmaiseksi Everydayn kuukausikirjeessä (kohderyhmä yli 90 000 asiakasta). Asiakkaalle Everyday maksupalvelu antaa aina kuukauden kulutonta ja korotonta maksuaikaa. Lasku ei sisällä piilokuluja ja asiakas voi laskun saatuaan päättää maksaako sen kuluttomasti kertamaksuna vai luotolla erissä.
Klarna
Klarna on perustettu Tukholmassa vuonna 2005 ja sen ideana on yksinkertaistaa maksaminen. Klarnan avulla kuluttaja saa ensin tuotteet ja maksaa ne vasta myöhemmin. Klarna myös kantaa kauppiaan puolesta luotto- ja petosriskit. Klarna palvelee 45 miljoonaa kuluttajaa ja 65 000 kauppiasta ja sen tavoitteena on olla maailman suosituin maksutapa.
Klarna Checkout on suunniteltu tekemään verkossa ostamisesta ja maksamisesta mahdollisimman helppoa, niin kauppiaan kuin kuluttajan näkökulmasta. Kuluttaja täyttää Klarna Checkoutissa sähköposti-osoitteensa ja postinumeronsa, muita tietoja ei tarvita. Klarna lasku on oletusmaksutapana mutta kuluttaja voi halutessaan vaihtaa maksutapaa. Palvelun käyttöönotto on kauppiaalle helppoa ja nopeaa, Klarna Checkout toimii kaikilla yleisesti käytetyillä verkkokauppa-alustoilla. Kauppias saa yhdellä sopimuksella käyttöönsä kaikki yleisimmät maksutavat ja kaikki Klarnan tukipalvelut, kuten asiakaspalvelun.
Klarna Checkoutin hinnoittelu perustuu kuukausihintaan ja transaktiokohtaiseen kuluun. Sopimuskausi on yleensä 12 kk. Tarkemmat tiedot ja hinnat kauppias saa olemalla yhteydessä Klarnan myyntiin. Sekä hinnoittelu että sopimuskausi riippuvat kauppiaan käyttämästä verkkokauppa-alustasta, esimerkiksi Vilkas ja MyCashFlow verkkokauppa-alustoja käyttäviltä kauppiailta Klarna ei veloita ollenkaan kuukausimaksua.
Klarna Checkout maksutavat ovat esiasennettuina kaikkiin yleisimpiin verkkokauppajärjestelmiin tai sille on saatavilla erikseen asennettava lisäosa. Vilkkaan ja MyCashflown verkkokaupoissa Klarna Checkout on oletusmaksutapana. Klarna tarjoaa myös kehitystyökalut eri ohjelmointikielille mikäli kauppiaalla on käytössään räätälöity verkkokaupparatkaisu.
Klarna tarjoaa kuluttajan käyttöön kaikki suosituimmat maksutavat, Suomessa Klarna laskun ja erämaksun lisäksi pankkien verkkomaksupainikkeet ja yleisimmät luottokortit. Uusia maksutapoja lisätään jatkuvasti Klarna Checkoutiin sitä mukaa kun ne yleistyvät markkinoilla. Klarna Checkoutissa on tällä hetkellä tuettuna seitsemän maata; Suomen lisäksi Ruotsi, Norja, Saksa, Itävalta, UK ja USA. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi ruotsalaiselle asiakkaalle tarjotaan paikalliset suositut maksutavat ja pankit.
Paytrail
Paytrail (entinen Suomen Verkkomaksut) on suomalainen maksupalveluntarjoaja. Paytrailin konsepti on hyvin yksinkertainen ”yhdellä sopimuksella asiakas saa kaiken mitä hän tarvitsee maksujen vastaanottamiseen verkossa”. Paytrail hoitaa tällä hetkellä yli 10 000 verkkokaupan/-palvelun maksuliikenteen.
Paytrailin palvelun saa käyttöön kuukausimaksulla, jonka lisäksi veloitetaan palvelun käytöstä aiheutuvat kustannukset:
- jokaisesta suoritetusta maksusta veloitetaan hinnaston mukainen transaktiomaksu
- luottokortilla sekä lasku- ja osamaksulla tehtävistä maksuista veloitetetaan komissio maksun summasta
Sopimus toistaiseksi voimassa ja palvelun irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi. Katso Paytrailin hinnasto
Paytrailin maksupalvelu löytyy valmiiksi integroituna yleisimpiin verkkokauppa-alustoihin tai sen käyttöön löytyy erillinen lisäosa. Palvelua voi testata etukäteen testitunnuksilla. Maksupalvelun saa tilauksen jälkeen käyttöön muutamassa päivässä.
Paytrailiin sisältyy kaikkien suomalaisten pankkien omat verkkomaksutavat sekä lisäksi yleisimmät luottokorttimaksutavat. Paytrailin kautta voi maksaa myös laskulla tai osamaksulla. Nopeampaa ja helpompaa maksamista varten Paytrail on kehittänyt oman Paytrail-tili -maksutavan. Verkkomaksun maksaja luo itselleen tilin ja liittää siihen haluamansa luottokortin. Tämän jälkeen asiakas voi maksaa kaikissa Paytrail-tili -maksutavan tarjoavissa verkkokaupoissa pelkällä käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Maksu veloitetaan tiliin liitetyltä luottokortilta. Tili on kuluttajalle maksuton.
Paytrailin maksutapapalvelu on selkeä, kustannustehokas ja toimintavarma. Paytrail on Suomen ensimmäisiä ja maksumääriltään suurin verkkomaksamiseen erikoistunut yritys. Verkkokauppiaalle Paytrail tarjoaa monipuolista Kauppiaspaneeli-työkalua, jonka avulla verkkokaupan ylläpitäjä voi mm. seurata maksuja ja palautuksia, ladata raportteja maksuista ja tilityksistä. Paytrail kehittää palveluitaan jatkuvasti ja tarjoaa myös apua ja konsultaatiota tarvittaessa.
Apua verkkokaupan toteuttamiseen
Tarvitseko apua verkkomaksupalvelun valinnassa ja lisäämisessä verkkokauppaasi? Ota yhteyttä, autan mielelläni!
Haluatko tarjouksen verkkokaupan toteuttamisesta? Katso lisätietoja Verkkokauppa yritykselle -sivulta.