Artikkelin sisältö
Huomioi verkkotunnuksen valinnassa nämä kohdat
Verkkotunnus on osa yrityksen imagoa, siksi sen valinnassa kannattaa olla tarkka ja miettiä useampaa tärkeää asiaa. Tässä listattuna 11 kohtaa.
1. Avainsanat
Mieti useampia yrityksesi liiketoimintaan liittyviä avainsanoja. Valitse näistä tärkein ja käytä sitä mahdollisuuksien mukaan verkkotunnuksessasi. Verkkotunnuksessa oleva avainsana auttaa sivujasi löytymään paremmin hakukoneilla.
2. Yksilöllisyys
Valitse yrityksellesi yksilöllinen verkkotunnus. Älä valitse verkkotunnusta, joka muistuttaa läheisesti jo jotain olemassa olevaa verkkotunnusta tai on jo olemassa oleva verkkotunnus väärin kirjoitettuna. Kävijät sekoittavat helposti toisiaan muistuttavat osoitteet ja tämä vaikeuttaa yrityksen brändäystä.
3. Verkkotunnuksen pääte
Verkkotunnuksen päätteen valintaan vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi toimiiko yrityksesi vain Suomessa vai myös ulkomailla. Suomalaiselle yritykselle fi-verkkotunnus on helppo valinta, mutta voit tietysti hankkia myös useampia verkkotunnuksia ja ohjata ne eri sivustoille esimerkiksi kielivalinnan mukaan. Verkkotunnuksen pääte voi vaikuttaa myös yrityksen uskottavuuteen ja taas toisaalta se voi olla hauska sanaleikki.
4. Kirjoitettavuus
Verkkotunnuksen tulisi olla helppo kirjoittaa. Jos joudut tavaamaan asiakkaalle miten verkkotunnus kirjoitetaan, vaikeuttaa tämä yrityksesi brändäystä ja markkinointia. Vältä vaikeasti kirjoitettavia sanoja ja kirjaimia sekä ääkkösiä, vaikka fi-domainin voikin hankkia myös ääkkösillä kirjoitettuna.
5. Muistettavuus
Valitse verkkotunnus joka on helppo muistaa. Mitä teet hienoilla kotisivuilla, joista edes ystäväsi eivät voi kertoa eteenpäin, koska eivät muista sivujen osoitetta?
6. Lyhyt verkkotunnus
Lyhyt kotisivujen osoite on helpompi kirjoittaa ja helpompi muistaa. Se sopii myös paremmin esimerkiksi printtimediaan ja kaikkeen muuhun ei-internetmarkkinointiin (mm. puskaradio).
7. Kuvaava verkkotunnus
Paras lopputulos olisi, että verkkotunnuksestasi selviäisi heti millaista sisältöä kotisivuillasi on esillä. Esimerkkejä tällaisista verkkotunnuksista on muun muassa Koirat.com, Pizza-online.fi, Telkku.com ja Tori.fi. Jos verkkotunnuksesta ei selviä mitä myyt tai mitä palveluita tarjoat, joudut tekemään paljon enemmän töitä brändäyksen eteen. Toisaalta jos tavoitteesi on luoda kokonaan jotain uutta, voi ei-selkeä verkkotunnus olla hyvä valinta.
8. Tekijän oikeudet
Finlexistä löytyy verkkotunnuslaki. Sieltä selviää millaiset fi-verkkotunnukset ovat sallittuja ja millaiset eivät. Ulkomaalaisten tunnusten osalta voi olla myös tarpeen selvittää, ettei tunnus riko tekijänoikeuksia. Usein näin ei ole, mutta tällainen rikkomus voi tehokkaasti kuopata hyvän verkkotunnuksen.
9. Erotu brändäämällä
Jos haluat luoda jotain uutta ja sinulla on mahdollisuus panostaa paljon yrityksesi brändäämiseen, valitse jokin erikoisempi verkkotunnus kotisivujesi osoitteeksi. Brändi on paljon muutakin kuin vain muutama kuvaava sana, esimerkiksi DNA, F-Secure ja Nokia.
10. Unohda tavuviivat ja numerot
Verkkotunnukseen ei kannata sisällyttää tavuviivoja tai numeroita. Ne vaikeuttavat verkkotunnuksen ilmaisemista puheessa ja vaikuttavat negatiivisesti muistettavuuteen, ne myös hankaloittavat brändäystä ja eivät lisää hakukonelöydettävyyttä. Ääkkösten käyttö on ollut mahdollista fi-domaineissa jo vuodesta 2005, mutta ne eivät silti ole suosittuja.
11. Tarkista verkkotunnuksen saatavuus
Fi-verkkotunnuksen saatavuuden voit tarkistaa suoraan Viestintäviraston sivuilta. Muiden päätteiden tarkistamiseen löytyy useita sivustoja, esimerkiksi useimmat palveluntarjoajat tarjoavat sivuillaan tällaisen palvelun. Voit tarkistaa verkkotunnusten saatavuuden myös yhteistyökumppanini Zonerin sivuilla.