Laita viestiä mari@internesia.fi | Kotisivut, verkkokaupat, hakukoneoptimointi ja koulutus  – Internesia – Lahti

Case: Italian Kaakeli – Verkkokaupan toteutus

Italian Kaakeli - Verkkokaupan toteutus

Artikkelin sisältö

Sain viime vuoden lopussa yhteydenoton Italian Kaakeleiden Olli Haaralalta, että he tarvitsivat nopeasti apuani. Heillä oli ollut käynnissä verkkokaupan toteutus, mutta sukset olivat menneet pahemman kerran ristiin aiemman verkkokaupan tekijän kanssa ja nyt he tarvitsivat projektille kiireellisesti uuden tekijän.

Onneksi minulla oli kalenterissa tilaa ja pääsimme nopeasti hommiin!

Onnistunut verkkokaupan toteutus vaatii hyvää yhteistyötä

Italian Kaakeleiden verkkokauppaprojektin starttasimme aloituspalaverilla, jossa kävimme läpi Ollin ja Jukan toiveet ja tarpeet verkkokaupan suhteen – mitä toiminnallisuuksia he kauppaan toivoivat, mikä tulisi olemaan projektin osalta työnjako ja millaisen ulkoasun he kauppaan haluaisivat.

Suunnittelin ja toteutin verkkokauppaan tyylikkään ja selkeän ulkoasun. Lisäksi lisäsin kauppaan tuoteosastot sekä maksu- ja toimitustavat. Olli halusi itse syöttää kauppaan tuotteita heti alusta lähtien, joten opastin häntä miten se onnistuu.

Pidimme projektin mittaan useamman palaverin, jossa kävimme läpi mitä muutoksia ja korjauksia kauppa vielä kaipasi. Kun kaikki muutokset oli saatu tehtyä ja Olli oli saanut syötettyä kauppaan riittävästi tuotteita, kauppa julkaistiin. Työ ei vielä kuitenkaan tähän lopu, vaan verkkokauppa vaatii jatkuvaa ylläpitoa, kehittämistä ja markkinointia.

Verkkokaupan toteutus ennen ja jälkeen

Palaute Italian Kaakeli verkkokaupan toteutuksesta

Haastattelin Ollia ja Jukkaa tätä blogiartikkelia varten ja näin he kertoivat ajatuksiaan yhteistyöstämme.

Italian Kaakeli on vuonna 2008 perustettu italialaisten designlaattojen maahantuoja ja tukkukauppa. Nykyään yrityksellä on myös laattojen ja kylpyhuoneiden erikoismyymälä sekä Inaria Studio -myymälä, jotka avattiin noin 2,5 vuotta sitten. Italian Kaakelin myymälä sijaitsee Launeenkadulla Lahdessa.

Valitsimme Marin toteuttamaan verkkokaupamme suosittelijan vinkistä. Verkkokaupan toteutus sujui mielestämme erinomaisesti ja huomasimme heti, että olemme vahvan ammattilaisen kanssa tekemisissä.

Olemme tyytyväsiä uuteen verkkokauppaamme. Ulkoasu ja brändi on Italian Kaakeleiden mukainen ja asiakaspalaute verkkokaupasta on ollut kiitettävää ulkoasun ja selkeyden vuoksi.

Yhteistyö Marin kanssa toi meille paljon hyötyä, saimme hyviä vinkkejä ja joustavaa palvelua.

Tulevaisuudessa meillä on toiveena saada kaupallemme lisää tunnettavuutta ja kasvua.

Suosittelemme lämpimästi Maria vastaaviin projekteihin.

Harkitsetko verkkokaupan toteuttamista yrityksellesi?

Mietitkö, mitä kaikkea verkkokaupan toteuttamisessa olisi hyvä ottaa huomioon ja muistaa? Listasin alle muistilistan asioista, jotka kannattaa miettiä läpi ennen kuin aloittaa verkkokaupan toteutuksen – itsenäisesti tai yhdessä jonkun palveluntarjoajan kanssa.

Muistilista verkkokaupan toteutukseen

  1. Tavoitteet ja tarpeet
    Määrittele selkeät tavoitteet ja tarpeet verkkokauppallesi ennen kuin aloitat. Mitä haluat saavuttaa verkkokaupallasi?
  2. Kohdeyleisö
    Ymmärrä kohdeyleisösi ja heidän tarpeensa. Millainen käyttäjäkokemus houkuttelee ja sitouttaa heidät? Mikä saa heidät ostamaan ja mitä oston esteitä heillä saattaa olla?
  3. Alustan valinta
    Valitse sopiva verkkokauppa-alusta tarpeidesi perusteella. Voit valita valmiin alustan, kuten WooCommerce, tai teettää räätälöidyn ratkaisun.
  4. Suunnittelu ja käytettävyys
    Panosta selkeään ulkoasuun ja käyttäjäystävälliseen rakenteeseen. Toimivuus ja helppokäyttöisyys ovat avainasemassa. Varmista, että verkkokauppasi toteuttaja ymmärtää toiveesi ja tarpeesi.
  5. Maksutavat
    Tarjoa asiakkaillesi turvalliset ja monipuoliset maksutavat. Itse suosittelen maksutapojen palveluntarjoajaksi Paytrailia, mutta monia muitakin hyviä vaihtoehtoja on olemassa.
  6. Toimitustavat
    Suunnittele tehokas toimitusketju ja varmista nopeat ja luotettavat toimitukset. Hyvä varastonhallinta on tärkeää.
  7. Markkinointi ja näkyvyys
    Kehitä markkinointistrategia houkutellaksesi asiakkaita ja lisätäksesi verkkokauppasi näkyvyyttä. Sosiaalinen media, hakukoneoptimointi ja mainonta voivat auttaa tässä. Muista, että pelkästään se, että verkkokauppasi on olemassa – hieno, toimiva ja käyttäjäystävällinen – ei yksin riitä!
  8. Asiakaspalvelu
    Tarjoa laadukasta asiakaspalvelua vastaamaan kysymyksiin ja ratkaisemaan asiakkaidesi ongelmia. Hyvä asiakaspalvelu lisää asiakastyytyväisyyttä ja uskollisuutta.
  9. Säädökset ja lakiasiat
    Huolehdi siitä, että verkkokauppasi noudattaa kaikkia asiaankuuluvia lakeja ja säädöksiä, kuten tietosuoja- ja verolakeja.
  10. Verkkokaupan toteuttajan valinta
    Valitse luotettava ja ammattitaitoinen kumppani toteuttamaan verkkokauppasi, jos et tee sitä itse. Tutki referenssejä ja tarkista tekijän osaaminen ja kokemus.

Jaa tämä artikkeli