Blogi

Internesia - kunpa muistaisin mistä sen löysin

5 syytä miksi sosiaalisen median markkinointisi ei toimi

Mietitkö joskus (tai usein) miksi some-markkinointisi ei toimi? Olet kokeillut monia erilaisia keinoja, mutta tuloksia ei vain synny? Markkinointi sosiaalisessa mediassa on niin kuin mikä tahansa markkinointi: ensin pitää kerätä yleisö, rajata oikeat kohderyhmät ja myydä kohdistetusti näille kohderyhmille.

Tässä muutamia vinkkejä mikä some-markkinoinnissasi saattaa olla pielessä.

1. Olet yliarvioinut yleisösi

Yleisön kerääminen on yksi tärkeä asia sosiaalisen median markkinoinnissa. Kuitenkin monet markkinoijat ymmärtävät täysin väärin millainen yleisö heidän tulisi kerätä.

Kun monet some-markkinoijat miettivät mitä yleisö tarkoittaa, he kuvittelevat tuhansia seuraajia yrityksesi ympärille, jotka kärsivällisesti odottavat sisältöä, joka heti parantaa heidän elämäänsä. Oikeasti, sinun tulisi esittää yleisöllesi yrityksesi tuotteiden ja palveluiden arvo opettavasti, informatiivisesti ja arvopohjaisista lähtökohdista, jotta kun heille tulee tarve yrityksesi tuotteille tai palveluille, he valitsevat sinun yrityksesi.

Meidän tulisi lopettaa teeskenetely, että ihmiset oikeasti haluavat olla yrityksemme “kavereita”. Jos pyytäisin sinua nyt nimeämään sosiaalisen median yleisösi henkilöt nimeltä, niin et todennäköisesti pystysi.

Kun ymmärrämme paremmin MILLAISEN yleisön haluamme kerätä ja MIKSI keräämme sen, sosiaalisen median markkinoinnin tuloksemme paranevat.

2. Et mainosta

Oletko vielä vastahakoinen kun puhutaan sosiaalisen median mainonnasta? Se on kuitenkin todella tehokas keino tavoittaa kohdennetusti haluamasi yleisö.

Valitettavasti mikään ei ole ilmaista. Vaikka sinulla ei olisikaan suurta mainosbudjettia, niin somessa pääset pienelläkin budjetilla pitkälle.

Suosittelen kokeilemaan some-mainontaa. Jos et halua edes kokeilla sosiaalisen median mainoksia, niin tulet todennäköisesti pettymään markkinoinnin tuloksiisi.

3. Hämäännyt erikoisista taktiikoista

Jos yrität pärjätä some-markkinnoissa “kikkailemalla”,  todennäköisesti epäonnistut. Ne eivät paranna asemaasi sosiaalisessa mediassa.

Sinun täytyy aloittaa siitä, että mietit tavoitteesi ja sitten katsot taaksepäin, miten sinun tulee toimia, jotta saavutat tavoitteesi.

Huomioi, että mitä tahansa teet, se vaatii aikaa. Arvioi miten paljon pystyt aikaasi käyttämään ja mitä sillä saavutat.

4. Et ymmärrä keräämiäsi tietoja

Yksi potentiaalisimmista heikkouksista sosiaalisen median markkinoinnissa on se, että et ymmärrä tietoja, joita se sinulle tarjoaa. Jos et pysty mittaamaan, analysoimaan ja reagoimaan tietoihin, joita saat sosiaalisen median kanavistasi, toimit laput silmillä.

Kun tutkit tietojasi, tulee sinun myös ymmärtää jotain attribuutiomalleista. Teoreettisesti asiakkaan ostoprosessi harvoin etenee niin, että asiakas näkee julkaisusi somessa, klikkaa linkkiä ja ostaa tuotteen. Asiakkaat selailevat siellä ja täällä ennen ostopäätöstä. Jos et ymmärrä miten sinun asiakkaasi ostoprosessi toimii, voi olla että tuhlaat rahojasi vääriin markkinointikampanjoihin.

Tutustu siis näihin: Facebook Insights, Facebook Analytics (Facebook pikseli) ja Google Analytics.

Tärkeintä sosiaalisen median markkinoinnissa ei siis ole kuinka paljon tykkäyksiä, sitoutumisia tai jakoja saat. Nämä ovat itseasiassa aika merkityksettömiä, kun ajattelet yrityksesi markkinointitavoitteita laajemmin.

5. Käyttäydyt kuin suuri brändi – joka et ole

Jos ajattelit ottaa mallia yrityksesi sosiaalisen median markkinointistrategiaan isoilta kuuluisilta yrityksiltä, niin se ei todennäköisesti toimi. Nämä yritykset ovat rakentaneet brändiään vuosikymmeniä, joten jos et ole valmis laittamaan paljon euroja markkinointibudjettiisi, niin ideoiden lainaaminen isoilta yrityksiltä ei todennäköisesti onnistu.

Pienien ja keskisuurien yritysten täytyy tehdä erittäin paljon (ja fiksusti) töitä, jotta yrityksesi huomataan sosiaalisessa mediassa. Älä oleta, että ihmiset tietävät yrityksesi tai että he automaattisesti ymmärtävät mitä yrität heille myydä. Ole realistinen, nöyrä ja markkinoi yritystäsi fiksusti ja sitkeästi joka päivä.

Et voi olla rakentamatta brändiäsi ja olettaa, että kaikki vain menee hyvin ilmankin. Käytä aikaasi ja rahaasi saavuttaaksesi tietoisuutta ja etsi aktiivisesti uusia asiakkaita. Ajan kuluessa, brändisi kasvaa.

Kun tutustut näihin vinkkeihin ajatuksella ja toimit ohjeiden mukaan, näet, että sosiaalisen median markkinointisi paranee ajan kanssa. On korkea aika oikeasti käyttää sosiaalista mediaa markkinointiin.

Lähteenä käytetty artikkelia: 5 Reasons Why Your Social Media Marketing Strategy Isn’t Working

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Case: Kultakiila Oy

Kultakiila on kultasepänpaja ja -myymälä, joka on ollut Lahdessa Puistokadulla jo 52 vuoden ajan. Myymälässä on myynnissä Kultakiilan oman malliston tuotteita sekä muiden pienten suomalaisten pajojen tuotteita. Lisäksi pajalla korjataan koruja, suunnitellaan ja valmistetaan uniikkikoruja ja sekä tehdään niin käsikaiverruksia kuin koneellisiakin kaiverrustöitä.

Kesällä 2018 toteutin Kultakiilalle uudet nettisivut ja verkkokaupan. Alustaksi valittiin yhdessä WordPress ja siihen WooCommerce-verkkokauppalisäosa. Uusien sivujen tarkoituksena on esitellä Kultakiilan toimintaa, palveluita sekä tuotteita. Lisäksi Kultakiila halusi avata verkkokaupan, josta asiakkaat pääsevät tutkimaan ja hankkimaan Kultakiilan oman malliston tuotteita.

Kultakiilan yrittäjä Laura Tennberg otti minuun ensin yhteyttä keväällä sähköpostitse. Kyselin häneltä toiveita ja tarpeita sivujen suhteen, ja tämän jälkeen pystyin lähettämään hänelle tarjoukseni. Kun asumme molemmat samassa kaupungissa, päätimme tavata kahvittelun merkeissä ja samalla kävimme tarjoustani läpi. Sivujen ja verkkokaupan toteutuksen sovimme alkavaksi kesällä, koska se sopi molempien aikatauluihin. Laura halusi itse syöttää sisältöä sivuille, joten minun tehtäväkseni jäi sivuston pohjan rakentaminen ja verkkokaupan konfigurointi.

“Toteutus sujui todella joustavasti, vaikka omat työt veivät välillä paljonkin aikaa nettisivuprojektilta. Mutta aina, kun sain oman osuuteni valmiiksi tuli toivomani muutokset, vastaukset kysymyksiin ja tiedot seuraavista vaiheista todella nopeasti ja ymmärrettävällä kielellä tietokoneummikolle.”

Miksi Kultakiila sitten valitsi sivujen toteuttajaksi juuri yritykseni Internesian?

“Vaikeinta oli kaikista mahdollisista tekijöistä ja tarjouksista seuloa minun tarpeisiini sopiva palvelu ja tekijä! Internesian tarjous tuntui sopivalta tarpeisiini ja tärkeänä pointtina se, että tekijä oli lähistöltä. Nyt kävi onni, kun vielä toimitaan samassa kaupungissa, mutta olin alustavasti toivonut, että tekijä olisi sellaisen välimatkan päässä, että olisi mahdollista järjestää tapaaminen kasvokkain. Minulle oli tärkeää päästä tapaamaan ja vaihtamaan ajatuksia ennen lopullista valintaa. Halusin tämän siksi, että voisin varmistella, että tekijä ymmärtää toiveitani mahdollisimman hyvin.” kertoo Kultakiilan Laura Tennberg.

Kultakiilan sivut ovat nyt olleet käytössä jo muutaman kuukauden. Laura on muun muassa mainostanut sivujaan omilla Facebook-sivuillaan. Onko Lauralla suunnitelmia sivujen suhteen tulevaisuudessa?

“Vielä ei isompia visioita ole. Haluan ensin hieman seurailla miten sivut toimivat ja mihin suuntaan ne luonnollisesti lähtevät. Kehittämistä lähdetään varmasti toteuttamaan tulevan vuoden aikana, kun ajatus selkiytyy.” kertoo Laura.

Mitä mieltä Laura on koko kotisivu- ja verkkokauppaprojektista?

“Olen tosi tyytyväinen niin prosessiin kuin lopputulokseen – Kiitos!”

Tutustu Kultakiilan kotisivuihin ja verkkokauppaan

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kokemuksia iZettlen maksupäätteen käytöstä

Minulla on kotisivujen teon ja ohjelmoinnin lisäksi toinen työ – valokuvaus. Kuvaan paljon kuluttaja-asiakkaita ja pyydän heiltä maksun ennen kuvausta kuvauspaikalla. Aluksi otin vastaan vain käteistä, mutta koska järjestän jonkin verran myös ns. minikuvauspäiviä, joihin tulee useita kuvattavia samalle päivälle, koin että jokin korttimaksupääte voisi olla näppärä, jotta asiakkaani voisivat maksaa minulle myös kortilla käteisen sijaan. Tämä ratkaisu myös vähentäisi minulta reissuja talletusautomaatille.

Kollegoillani oli kokemusta iZettlestä ja koska sen hankintakustannukset olivat edulliset, eikä käytöstä mene mitään kuukausimaksua, päätin kokeilla. Laitteesta ei siis olisi haittaa (kuluja), vaikka se lojuisi pöytälaatikossa.

Menin ensin iZettlen sivuille, rekisteröidyin käyttäjäksi ja tilasin maksupäätteen – helppoa ja nopeaa. Olin positiivisesti yllättynyt miten nopeasti päätelaite tuli perille, muutamassa päivässä. Tilaus toimii siis näppärästi, jos tarvitset laitteen esimerkiksi pikaisesti messuille tms. tapahtumaan ja laitteen tilaaminen jää viime tippaan. Maksupäätteelle voi tilata myös telakan, jos käytät maksupäätettä esim. kivijalkaliikkeessä, niin voit säilyttää ja ladata päätettä kätevästi telakassa.

Kun maksupääte saapui, oli pakkaus yksinkertainen ja tyylikäs. Plussaa olis myös se, että päätelaitteessa oli akku lähes täynnä eli se oli heti käyttövalmis. Laitteen käyttöönotto on helppoa. Kirjaudut vain omalle tilillesi ja lisäät tuotteet/palvelut mitä haluat myydä. Itselläni on iphone ja ipad, joilla iZettlen käyttö onnistuu. Latasin iZettle-sovelluksen molempiin, tablettiini ja puhelimeeni, ja kirjauduin sisään aiemmin luomillani tunnuksilla. Iphonesta tai ipadista tarvitaan myös nettiyhteys ja bluethoot päälle, jotta se saa yhteyden iZettleen. Alkuun laitteista täytyy muodostaa laiteparit ja tarpeen mukaan päivittää iZettlen ohjelmisto. Sovelluksen kautta näet myös esim. jos päätelaitteen akkua tarvitsee ladata.

Sitten kun myyntiä alkaa tulemaan, pääset kätevästi iZettlen sivuilta hallintaan, josta saat tallennettua tai tulostettua raportit kirjanpitoa varten. Myös tilitykset ovat tulleet tililleni nopeasti. Uusista tilityksistä saan ilmoituksen sähköpostitse.

Toimintavarmuus on iZettlessä ollut hyvä, akku on kestänyt hyvin. Tosin en ole testannut kovempaa käyttöä, jota esim. messuilla voi tulla. Ainoa huono puoli on tullut kerran esiin, kun vaihdoin tabletin kännykkään, niin uuden laiteparin muodostaminen kesti suht kauan (tai ainakin tuntui siltä, kun asiakas odotti maksukortti kädessä). En ole myöskään vielä selvittänyt miten laitteita saisi kätevästi vaihdettua, koska iZettle etsii oletuksena viimeksi käytettyä laiteparia. Tähän varmasti löytyy ratkaisu, mutta toistaiseksi olen käyttänyt iZettleä vain puhelimellani, koska se on aina mukana ja siten kätevää.

Lue lisää iZettlestä

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

12 tärkeää asiaa sivustosi etusivulla tulisi olla

Oletko aikeissa toteuttaa yrityksellesi kotisivut tai uudistamassa vanhoja sivuja? Mietitkö mitä kaikkea sivuilla tulisi olla? Lue nämä 12 kohtaa ja tarkista, että ne löytyvät sivujesi etusivulta. Miksi etusivulta? Koska ensivaikutelma on tärkein ja koska etusivulle usein ohjautuu eniten liikennettä. On siis tärkeää, että se on optimoitu hyvin.

1. Otsikko

Sivustosi täytyy kertoa potentiaaliselle asiakkaallesi ensimmäisen 3 sekunnin aikana mitä myyt. Tee sivustosi otsikosta selkeä ja yksinkertainen!

2. Alaotsikko

Sivustosi alaotsikon tulisi kertoa lyhyesti mitä teet, myyt tai tarjoat. Kerro jotain olennaista kohdeyleisöllesi. Kirjoita ymmärrettävästi ja kerro mitä hyötyä asiakkaasi saa tuotteistasi tai palveluistasi.

3. Tärkeimmät toimintakutsut

Etusivusi yksi tärkeä tehtävä on innostaa kävijöitä tutustumaan sivuihisi tarkemmin ja saada heidät lähemmäksi yhteydenottoa ja mahdollista kauppaa. Lisää siis etusivullesi 2-3 kutsua toimintaan (esim. yhteydenotto, tarjouspyyntö, tuotteen tilaus).

4. Kuvat

Muista kuvat! Lisää sivustosi etusivulle kuva tai kuvia, ehkäpä jopa lyhyt video, jotka kertovat selkeästi mitä tarjoat. Käytä kuvia, jotka saavat aikaan tunnereaktion ja houkuttelevat toimintaan, vältä epäaitoja ja sivujesi aiheeseen sopimattomia kuvapankkikuvia.

5. Edut

Sen lisäksi, että kerrot mitä teet tai myyt, on tärkeää kertoa miksi asiakkaiden tulisi ostaa juuri sinulta. Muista kirjoittaa selkeästi ja niin, että asiakkaasi ymmärtävät sinua. Vältä liian ammatti- tai teknistä kieltä.

6. Suositukset

Suositukset lisäävät luotettavuutta. Lisää etusivullesi muutama paras (lyhyt) saamasi palaute ja linkitä nämä tarkempiin asiakaskuvauksiin jos niitä on käytettävissä. Nimen ja kuvan lisääminen suositukseen tekee niistä entistäkin uskottavampia.

7. Valikko

Tee sivustosi valikko- ja sivurakenteesta selkeä, jotta asiakkaasi löytävät sivustoltasi sen mitä ovat tulleet sinne etsimään. Sijoita valikko mieluiten sivun ylälaitaan. Lisää myös hakulomake, jos mahdollista ja tarpeen.

8. Sisältötarjous

Saadaksesi etusivulta mahdollisimman paljon yhteydenottoja ja tarjouspyyntöjä, lisää etusivullesi jokin todella houkutteleva tarjous, esimerkiksi e-kirja tai opas.

9. Kutsut toimintaan

Jos sivuillasi vieraileva kävijä ei ole kiinnostunut siitä mitä pääasiassa myyt, niin lisää sivuillesi myös muita toimintakutsuja, jotka saattaisivat kiinnostaa tämänkaltaista vierailijaa, esimerkiksi linkkejä lisätietoihin tai artikkeleihin.

10. Ominaisuudet

Etujen lisäksi, listaa etusivulle palveluidesi tai tuotteidesi tärkeitä ominaisuuksia. Tämä auttaa potentiaalisia asiakkaitasi ymmärtämään millaista palvelua tai tuotetta myyt. Pidä lista selkeänä ja helppolukuisena.

11. Resurssit

Moni sivuillesi eksyvä vierailija ei välttämättä ole vielä valmis ostamaan palveluasi tai tuotettasi, mutta he ovat todennäköisesti kiinnostuneita aiheesta, joten lisää etusivullesi esimerkiksi linkki blogiisi tai linkkejä kiinnostaviin artikkeleihin.

12. Menestyksen mittarit

Hyvässä ensivaikutelmassa voi auttaa asiakaskokemusten lisäksi myös mahdolliset palkinnot ja tunnustukset. Jos olet sellaisia saavuttanut, niin kerro niistä rohkeasti.

Lähteenä käytetty artikkelia: 12 Critical Elements Every Homepage Must Have [Infographic]

Jos etsit kotisivuillesi tekijää tai uudistajaa, niin laita viestiä! Annan sinulle mielelläni tarjoukseni niiden toteuttamisesta.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Case: Korulinkki

Korulinkki on lahtelainen yhden naisen yritys, joka valmistaa koruja sekä maahantuo korunosia, koruja, unisieppareita ja Hamam-pyyhkeitä. Korulinkin Irene otti minuun vuoden alussa yhteyttä, koska tarvitsi apua Valmiskaupassa olleen verkkokauppansa siirtämisessä Finquun.

Irene halusi saada kaupastaan turvallisemman ja mobiiliystävällisemmän. Finqussa oli mahdollista ottaa käyttöön ssl-salaus ja se on tietysti kaikin puolin toimiva, käyttäjäystävällinen ja nykyaikainen verkkokauppa-alusta.

Finquun verkkokaupan perustaminen sujuu ammattilaiselta melko helposti ja nopeasti. Ulkoasu valittiin Finqun ilmaisista ulkoasupohjista ja sitä muokattiin Korulinkin näköiseksi.

“Toteutus sujui hyvin Marin rautaisen ammattitaidon vuoksi. Mari jaksoi kärsivällisesti vastata kaikkiin kysymyksiini.” Irene vastasi, kun kysyin miten verkkokauppaprojekti hänen mielestään sujui.

Moni yrittäjä varmasti miettii oman verkkokaupan toteuttamista, mutta jos oma osaaminen tietotekniikan suhteen ei riitä, saattaa verkkokaupan perustaminen tuntua liian työläältä projektilta. Siksi kannattaakin ottaa avuksi henkilö, jolle nämä asiat ovat tuttuja.

Kysyin Ireneltä miksi hän valitsi minut avuksi verkkokaupan siirtämiseen ja hän vastasi: “Kuulin, että Marilla on kokemusta vastaavista töistä ja että hän osaa myös hakukoneoptimoinnin.”

Vanhasta kaupasta tehtiinkin siirron yhteydessä uudelleenohjaukset uuteen kauppaan jokaiselle tuotteelle, jotta hakukonenäkyvyys ei siirrosta niin paljon kärsisi. Uudessa kaupassa on myös hakukoneystävälliset osoitteet käytössä. Verkkokaupassa hakukonenäkyvyyttä voi myös kauppias itse helposti lisätä esimerkiksi kirjoittamalla tuotteistaan hyvät ja kattavat tuotekuvaukset.

Tutustu Korulinkin verkkokauppaan

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Näin lisäät Tilaa uutiskirje -välilehden Facebookiin

Onko sinulla käytössä MailChimp-sivusto uutiskirjeesi tilaajia varten ja Facebookissa yrityssivu? Haluaisitko saada Facebookin sivullesi Tilaa uutiskirje -välilehden? Tässä artikkelissa kerron sinulle miten tämä onnistuu.

MailChimpin asetukset uutiskirje-välilehden lisäämiselle Facebookkiin

1. Kirjaudu ensin sisään Facebookiin ja varmista, että olet kirjautunut tunnuksella, jolla on ylläpito-oikeudet sivullesi.

2. Kirjaudu sisään MailChimppiin.

3. Klikkaa MailChimpissä oikealta ylhäältä tilisi tiedoista kohtaan Account.

4. Klikkaa Integrations-välilehdelle,  klikkaa seuraavaksi sovellusta Facebook ja tämän jälkeen vielä Log in.

5. Valitse onnistuneen kirjautumisen jälkeen listasta Facebook-sivusi ja MailChimp-listasi, johon haluat liittyjät ohjata.

6. Voit vielä valita käytätkö uutiskirjeen liittymislomakkeella MailChimpin ulkoasua vai Facebookin ulkoasua. Itse valitsin tässä kohtaa MailChimpin ulkoasun (My List’s Theme).

7. Kirjoita lopuksi Facebookin välilehdellä näkyvä otsikko ja klikkaa sitten Tallenna.

Nyt kun menet Facebook-sivullesi ja päivität sivun selaimessasi, pitäisi sinne olla ilmestynyt uusi välilehti, jota klikkaamalla aukeaa liittymislomake uutiskirjeesi tilaajaksi.

Tilaa uutiskirje -välilehti Facebook-sivulla

Eikö onnistunut? Tarvitseko apua? Laita viestiä, niin laitetaan homma kuntoon!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Miten muutan Facebook sivuni nimen ja osoitteen

Joskus voi tulla tarve vaihtaa Facebookin yrityssivun osoite ja nimi. Itselleni tämä tuli eteen valokuvausyritykseni kanssa, koska yritykseni brändin uudistamisen yhteydessä vaihdoin myös yrityksen nimen. Jännitin vähän Facebook-sivuni nimen vaihtamista, koska olin lukenut, että kaikilla nimen muuttaminen ei ollut sujunut helposti ja nimeä oli täytynyt vaihtaa useampaan kertaan. Jännitykseni oli kuitenkin turha, sillä osoitteen ja nimen vaihdos sujui helposti ja nopeasti.

Tässä ohjeet Facebook-yrityssivun osoitteen ja nimen vaihtamiseen. Itse muutin ensin sivun käyttäjänimen ja sitten vasta sivun nimen. Huomaathan, että sinun tulee olla FB-sivun ylläpitäjä, jotta voit tehdä näitä muutoksia.

1. Mene FB yrityssivullesi ja klikkaa Tietoja-sivulle.

2. Klikkaa Yleinen otsikon alta Käyttäjänimen kohdalta Muokkaa linkkiä. Vaihda kenttään uusi käyttäjänimi ja klikkaa Luo käyttäjänimi. Huomaathan, että vanha käyttäjänimesi lakkaa toimimasta, eikä vanha osoite ohjaudu uuteen.

  

3. Mene uudelleen yrityksesi FB-sivun Tietoja-sivulle ja klikkaa nyt nimen kohdalta Muokkaa-linkkiä. Vaihda nimi Uusi sivun nimi kenttään ja klikkaa Jatka. Facebook pyytää sinulta vielä vahvistusta nimen muutokselle ja tämän jälkeen ilmoittaa, että nimen vaihtoa tarkistetaan.

  

4. Kun sivun nimen muutos on hyväksytty (tai hylätty) saat siitä ilmoituksen. Jos nimen vaihtaminen ei onnistu, vaan pyyntösi hylätään, kokeile muuttaa nimeä pienissä osissa sana kerrallaan. Tähän voi mennä enemmän aikaa, mutta näin sivun nimen saa useinmiten lopulta vaihdettua.

 

 

Jos haluat tutustua valokuvausyritykseni uusiin kotisivuihin, jotka toteutin WordPressillä ja Avada-teemalla, niin klikkaa kuvaa tai linkkiä alla. Teen muuten myös yrityskuvausta!


Mari Rajaniemi Photography

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Uusien some-seuraajien hankinta

Moni varmasti kamppailee tämän aiheen parissa eli miten saada lisää uusia seuraajia sosiaalisessa mediassa. Kokosin tähän alle omien kokemuksien mukaan vinkkejä mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä. Toivottavasti näistä on sinulle apua.

Mitä kannattaa tehdä…

  • kehu ja kannusta muita kommentoimalla heidän julkaisujaan
  • muista aiheeseen olennaisesti liittyvät hastagit
  • keskity ihanneasiakkaidesi kiinnostuksen herättämiseen
  • jaa asiaa mielenkiintoisista aiheista, jotka herättävät keskustelua
  • kutsu julkaisuistasi tykänneitä seuraamaan sinua
  • muista mainostaa kaikkia some-kanaviasi kotisivuillasi
  • jaa julkaisusi some-kanavasta toiseen, esim. Instagramista Facebookkiin
  • seuraa, kommentoi ja auta itse potentiaalisia asiakkaitasi
  • ole aktiivinen oman aihealueesi ryhmissä ja keskusteluissa
  • pidä yllä sopivaa julkaisutahtia – ei liian usein, mutta ei liian harvoinkaan

… ja mitä ei kannata tehdä.

  • älä osta seuraajia – ostetut seuraajat eivät suurella todennäköisyydellä ole potentiaalisia asiakkaitasi
  • älä kerää seuraajia, jotka eivät ole aidosti kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi
  • älä tyrkytä – kommentoi aidosti ja kiinnostuneesti – älä mainosta suoraan
  • älä jaa julkaisuasi lyhyen ajan sisällä useaan ryhmään – tämä saattaa ärsyttää henkilöitä, jotka kuuluvat näihin kaikkiin ryhmiin ja näkevät julkaisusi monta kertaa omassa uutisvirrassaan, ärsyyntyminen voi johtaa siihen etteivät he enää halua seurata sinua
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Mikä ihmeen kestolinkki?

WordPressissä on sivun ja artikkelin editointitilassa otsikkokentän alapuolella kestolinkki niminen kenttä. Mikä ihme se on ja kannattaako siihen kiinnittää sen enempää huomiota? No kyllä kannattaa! Tässä artikkelissa käyn tätä asiaa läpi WordPressin näkökulmasta, mutta vastaava kenttä löytyy monista muistakin sisällönhallintajärjestelmistä.

Okei, luot uuden sivun tai artikkelin WordPress-sivustollesi. Kirjoitat otsikon (ja tekstin ja lisäät kuvan) ja klikkaat julkaise. Kestolinkki muodostuu tässä vaiheessa itsestään otsikkoon kirjoittamastasi tekstistä. WordPress osaa poistaa siitä automaattisesti ääkköset ja välilyönnit korvaantuvat väliviivoilla. Helppoa kuin mikä, eikös? Nyt kun katsot julkaisemaasi uutta sivua kotisivuillasi näkyy tuo kestolinkki sivujesi osoitteena (url). Hakukoneissa kestolinkki näkyy hakutuloksissa otsikkorivin alapuolella.

Kestolinkin tulisi siis olla hyvin sivua kuvaava tieto, juuri niin kuin otsikkokin. Sen vuoksi se luodaan otsikosta, mutta sen ei ole pakko olla otsikon kopio. Mutta entä jos muutat otsikkotekstiä ihan toiseksi? Kestolinkki ei tässä tapauksessa päivity automaattisesti, vaan sinun tulee klikata kestolinkin perässä olevaa muokkaa-painiketta. Helpointa on poistaa vanha kestolinkki kentästä ja klikata ok. Tällöin WordPress jälleen luo kestolinkin uudelleen otsikkokentän sisällöstä. Sama ongelma tulee eteen jos kopioit olemassa olevan sivun tai artikkelin. Myös silloin kestolinkki on virheellinen ellei sitä korjaa.

Mitä väliä sillä sitten on, jos sivu kuitenkin toimii? No ensinnäkin hakukoneet tutkailevat myös sivujen osoitteita ja niiden sisältöjä. Jos sivujen otsikko ja teksti on ihan-jotain-muuta kuin mitä osoite kertoo, niin hakukone ei ehkä pidä sitä kovin luotettavana hakutuloksena. Osa sivuilla kävijöistäkin saattaa katsoa sivujen osoitetta tarkemmin, eikä virheellinen osoite anna viimeisteltyä ja ammattimaista kuvaa sivustosta. Kannattaa siis pitää mielessä tämä pieni, mutta tärkeä asia kotisivujen toteutuksessa ja päivittämisessä.

Jos tarvitset apua kotisivujesi luomiseen, uudistamiseen tai päivittämiseen, laita viestiä! Annan mielelläni sinulle tarjoukseni.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Vuoden 2017 luetuimmat blogiartikkelit

Jälleen on vuosi lopuillaan ja on aika katsoa mitkä aiheet kiinnostivat teitä lukijoita eniten tänä vuonna. Tässä lista 10 luetuimmasta artikkelista. Mikä sinun mielestäsi oli parhain teksti? Entä mistä aiheista haluaisit lukea ensi vuonna?

1. Nettiajanvarauspalvelut esittelyssä

Esittely neljästä eri nettiajanvarauspalvelusta, joita muut yrittäjät suosittelivat.
Lue lisää

2. Kuinka luoda toimiva Instagram strategia – 5 vinkkiä

Instagram voi olla toimiva markkinointikanava, jonka kautta saat myyntiä, liidejä ja uusia asiakkaita.
Lue lisää

3. Hyväksi todettuja WordPress teemoja

Teen paljon verkkosivuja WordPressille ja käytän sivujen pohjana valmiita teemoja, joita on saatavilla lukuisia.
Lue lisää

4. Kotisivujen peruspaketti tarjoushintaan

Tarvitseko kotisivut? Tai kaipaavatko nykyiset sivusi uudistamista?
Lue lisää

5. Miksi SSL salausta kannattaa käyttää?

SSL tarjoaa yksityisyyttä, kriittistä turvallisuutta ja tietojen eheyttä verkkosivuillesi ja niillä vieraileville.
Lue lisää

6. Yhden sivun kotisivut – Ongelmia hakukoneoptimointiin?


Ovatko yhden sivun kotisivut ongelma sivun hakukoneoptimoinnille?
Lue lisää

7. Case: Kipsikulma Oy

Internesia toteutti Kipsikulma Oy:lle kotisivut, käyntikortit, tuotelistat ja esitteet.
Lue lisää

8. Case: MusaEdu

Internesia toteutti MusaEdu-sivuston täysin räätälöitynä vuoden 2016 aikana. Ensin syksyllä 2016 palvelu avattiin opettajille ja vuoden lopussa oppilaille.
Lue lisää

9. 5 vinkkiä kuinka yhdistää videot some-markkinointiisi

Facebookissa ja Snapchatissa julkaistaan biljoonia videoita joka päivä ja YouTube on raportoinut, että heidän palvelustaan videoita katsotaan biljoonia tunteja joka vuorokausi. Mitä sinun siis tulisi tehdä, jotta pääsisit osalliseksi tästä?
Lue lisää

10. Mitä on personointi markkinoinnissa?

Miten persoonallinen ote markkinnoissa voi olla ratkaisu menestykseen? Miksi personoitu markkinointi toimii?
Lue lisää

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail