Blogi

Internesia - kunpa muistaisin mistä sen löysin

Miten muutan Facebook sivuni nimen ja osoitteen

Joskus voi tulla tarve vaihtaa Facebookin yrityssivun osoite ja nimi. Itselleni tämä tuli eteen valokuvausyritykseni kanssa, koska yritykseni brändin uudistamisen yhteydessä vaihdoin myös yrityksen nimen. Jännitin vähän Facebook-sivuni nimen vaihtamista, koska olin lukenut, että kaikilla nimen muuttaminen ei ollut sujunut helposti ja nimeä oli täytynyt vaihtaa useampaan kertaan. Jännitykseni oli kuitenkin turha, sillä osoitteen ja nimen vaihdos sujui helposti ja nopeasti.

Tässä ohjeet Facebook-yrityssivun osoitteen ja nimen vaihtamiseen. Itse muutin ensin sivun käyttäjänimen ja sitten vasta sivun nimen. Huomaathan, että sinun tulee olla FB-sivun ylläpitäjä, jotta voit tehdä näitä muutoksia.

1. Mene FB yrityssivullesi ja klikkaa Tietoja-sivulle.

2. Klikkaa Yleinen otsikon alta Käyttäjänimen kohdalta Muokkaa linkkiä. Vaihda kenttään uusi käyttäjänimi ja klikkaa Luo käyttäjänimi. Huomaathan, että vanha käyttäjänimesi lakkaa toimimasta, eikä vanha osoite ohjaudu uuteen.

  

3. Mene uudelleen yrityksesi FB-sivun Tietoja-sivulle ja klikkaa nyt nimen kohdalta Muokkaa-linkkiä. Vaihda nimi Uusi sivun nimi kenttään ja klikkaa Jatka. Facebook pyytää sinulta vielä vahvistusta nimen muutokselle ja tämän jälkeen ilmoittaa, että nimen vaihtoa tarkistetaan.

  

4. Kun sivun nimen muutos on hyväksytty (tai hylätty) saat siitä ilmoituksen. Jos nimen vaihtaminen ei onnistu, vaan pyyntösi hylätään, kokeile muuttaa nimeä pienissä osissa sana kerrallaan. Tähän voi mennä enemmän aikaa, mutta näin sivun nimen saa useinmiten lopulta vaihdettua.

 

 

Jos haluat tutustua valokuvausyritykseni uusiin kotisivuihin, jotka toteutin WordPressillä ja Avada-teemalla, niin klikkaa kuvaa tai linkkiä alla. Teen muuten myös yrityskuvausta!


Mari Rajaniemi Photography

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Uusien some-seuraajien hankinta

Moni varmasti kamppailee tämän aiheen parissa eli miten saada lisää uusia seuraajia sosiaalisessa mediassa. Kokosin tähän alle omien kokemuksien mukaan vinkkejä mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä. Toivottavasti näistä on sinulle apua.

Mitä kannattaa tehdä…

  • kehu ja kannusta muita kommentoimalla heidän julkaisujaan
  • muista aiheeseen olennaisesti liittyvät hastagit
  • keskity ihanneasiakkaidesi kiinnostuksen herättämiseen
  • jaa asiaa mielenkiintoisista aiheista, jotka herättävät keskustelua
  • kutsu julkaisuistasi tykänneitä seuraamaan sinua
  • muista mainostaa kaikkia some-kanaviasi kotisivuillasi
  • jaa julkaisusi some-kanavasta toiseen, esim. Instagramista Facebookkiin
  • seuraa, kommentoi ja auta itse potentiaalisia asiakkaitasi
  • ole aktiivinen oman aihealueesi ryhmissä ja keskusteluissa
  • pidä yllä sopivaa julkaisutahtia – ei liian usein, mutta ei liian harvoinkaan

… ja mitä ei kannata tehdä.

  • älä osta seuraajia – ostetut seuraajat eivät suurella todennäköisyydellä ole potentiaalisia asiakkaitasi
  • älä kerää seuraajia, jotka eivät ole aidosti kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi
  • älä tyrkytä – kommentoi aidosti ja kiinnostuneesti – älä mainosta suoraan
  • älä jaa julkaisuasi lyhyen ajan sisällä useaan ryhmään – tämä saattaa ärsyttää henkilöitä, jotka kuuluvat näihin kaikkiin ryhmiin ja näkevät julkaisusi monta kertaa omassa uutisvirrassaan, ärsyyntyminen voi johtaa siihen etteivät he enää halua seurata sinua
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Mikä ihmeen kestolinkki?

WordPressissä on sivun ja artikkelin editointitilassa otsikkokentän alapuolella kestolinkki niminen kenttä. Mikä ihme se on ja kannattaako siihen kiinnittää sen enempää huomiota? No kyllä kannattaa! Tässä artikkelissa käyn tätä asiaa läpi WordPressin näkökulmasta, mutta vastaava kenttä löytyy monista muistakin sisällönhallintajärjestelmistä.

Okei, luot uuden sivun tai artikkelin WordPress-sivustollesi. Kirjoitat otsikon (ja tekstin ja lisäät kuvan) ja klikkaat julkaise. Kestolinkki muodostuu tässä vaiheessa itsestään otsikkoon kirjoittamastasi tekstistä. WordPress osaa poistaa siitä automaattisesti ääkköset ja välilyönnit korvaantuvat väliviivoilla. Helppoa kuin mikä, eikös? Nyt kun katsot julkaisemaasi uutta sivua kotisivuillasi näkyy tuo kestolinkki sivujesi osoitteena (url). Hakukoneissa kestolinkki näkyy hakutuloksissa otsikkorivin alapuolella.

Kestolinkin tulisi siis olla hyvin sivua kuvaava tieto, juuri niin kuin otsikkokin. Sen vuoksi se luodaan otsikosta, mutta sen ei ole pakko olla otsikon kopio. Mutta entä jos muutat otsikkotekstiä ihan toiseksi? Kestolinkki ei tässä tapauksessa päivity automaattisesti, vaan sinun tulee klikata kestolinkin perässä olevaa muokkaa-painiketta. Helpointa on poistaa vanha kestolinkki kentästä ja klikata ok. Tällöin WordPress jälleen luo kestolinkin uudelleen otsikkokentän sisällöstä. Sama ongelma tulee eteen jos kopioit olemassa olevan sivun tai artikkelin. Myös silloin kestolinkki on virheellinen ellei sitä korjaa.

Mitä väliä sillä sitten on, jos sivu kuitenkin toimii? No ensinnäkin hakukoneet tutkailevat myös sivujen osoitteita ja niiden sisältöjä. Jos sivujen otsikko ja teksti on ihan-jotain-muuta kuin mitä osoite kertoo, niin hakukone ei ehkä pidä sitä kovin luotettavana hakutuloksena. Osa sivuilla kävijöistäkin saattaa katsoa sivujen osoitetta tarkemmin, eikä virheellinen osoite anna viimeisteltyä ja ammattimaista kuvaa sivustosta. Kannattaa siis pitää mielessä tämä pieni, mutta tärkeä asia kotisivujen toteutuksessa ja päivittämisessä.

Jos tarvitset apua kotisivujesi luomiseen, uudistamiseen tai päivittämiseen, laita viestiä! Annan mielelläni sinulle tarjoukseni.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Vuoden 2017 luetuimmat blogiartikkelit

Jälleen on vuosi lopuillaan ja on aika katsoa mitkä aiheet kiinnostivat teitä lukijoita eniten tänä vuonna. Tässä lista 10 luetuimmasta artikkelista. Mikä sinun mielestäsi oli parhain teksti? Entä mistä aiheista haluaisit lukea ensi vuonna?

1. Nettiajanvarauspalvelut esittelyssä

Esittely neljästä eri nettiajanvarauspalvelusta, joita muut yrittäjät suosittelivat.
Lue lisää

2. Kuinka luoda toimiva Instagram strategia – 5 vinkkiä

Instagram voi olla toimiva markkinointikanava, jonka kautta saat myyntiä, liidejä ja uusia asiakkaita.
Lue lisää

3. Hyväksi todettuja WordPress teemoja

Teen paljon verkkosivuja WordPressille ja käytän sivujen pohjana valmiita teemoja, joita on saatavilla lukuisia.
Lue lisää

4. Kotisivujen peruspaketti tarjoushintaan

Tarvitseko kotisivut? Tai kaipaavatko nykyiset sivusi uudistamista?
Lue lisää

5. Miksi SSL salausta kannattaa käyttää?

SSL tarjoaa yksityisyyttä, kriittistä turvallisuutta ja tietojen eheyttä verkkosivuillesi ja niillä vieraileville.
Lue lisää

6. Yhden sivun kotisivut – Ongelmia hakukoneoptimointiin?


Ovatko yhden sivun kotisivut ongelma sivun hakukoneoptimoinnille?
Lue lisää

7. Case: Kipsikulma Oy

Internesia toteutti Kipsikulma Oy:lle kotisivut, käyntikortit, tuotelistat ja esitteet.
Lue lisää

8. Case: MusaEdu

Internesia toteutti MusaEdu-sivuston täysin räätälöitynä vuoden 2016 aikana. Ensin syksyllä 2016 palvelu avattiin opettajille ja vuoden lopussa oppilaille.
Lue lisää

9. 5 vinkkiä kuinka yhdistää videot some-markkinointiisi

Facebookissa ja Snapchatissa julkaistaan biljoonia videoita joka päivä ja YouTube on raportoinut, että heidän palvelustaan videoita katsotaan biljoonia tunteja joka vuorokausi. Mitä sinun siis tulisi tehdä, jotta pääsisit osalliseksi tästä?
Lue lisää

10. Mitä on personointi markkinoinnissa?

Miten persoonallinen ote markkinnoissa voi olla ratkaisu menestykseen? Miksi personoitu markkinointi toimii?
Lue lisää

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Avainsanat markkinoinnissa

Miksi kannattaa käyttää avainsanoja (engl. hashtag) markkinoinnissa

Kun saat ihmiset käyttämään yksilöllistä brändiisi liittyvää avainsanaa sosiaalisessa mediassa, se antaa yrityksellesi näkyvyyttä ilman, että käytät siihen itse juurikaan aikaa tai rahaa.

Ajattele, kun asiakkaasi julkaisee sosiaalisessa mediassa kuvan tuotteestasi, se toimii sinulle ilmaisena markkinointina.

Kuva itsessään on jo hyvä asia – asiakkaasi ystävät näkevät sen ja ehkäpä he haluat hankkia lisätietoja tuotteestasi. Kuitenkin, kuva avainsanan kera on vielä parempi, koska silloin asiakkaasi voivat löytää monia muita uusia tapoja käyttää tuotettasi ystävänsä tavan lisäksi. Se myös antaa asiakkaasi ystäville mahdollisuuden nähdä mitä muita tuotteita mahdollisesti myyt.

Mutta kuinka se toimii

Okei, kun mietit avainsanamarkkinointia, saatat ajatella, että käytän vain avainsanaa #yritykseninimi ja alan lisäämään sitä julkaisuihini. Et olisi täysin väärässä, kyllä tällainenkin voi toimia. Mutta entä jos haluat aiheuttaa vielä suuremman aallon avainsanamarkkinnoinnillasi? Jos haluat edetä tuntemattomasta satoihin, tuhansiin, jopa miljooniin ihmisiin, jotka puhuisivat yrityksestäsi ja käyttäisivät avainsanaasi?

Siinä tapauksessa on aika luoda erittäin luova, mukaansatempaava ja hauska avainsanakampanja.

Esimerkiksi Ikea on käyttänyt markkinoinnissaan avainsanaa #elohuone. Olohuone on elohuone. Avainsana on helppo, hauska ja helposti muistettava – se jää mieleen. Asiakas hankkii sisustustavaransa olohuoneeseensa Ikeasta ja jakaa siitä kuvan sosiaalisessa mediassa hauskalla avainsanalla #elohuone.

#elohuone

Daintys julkaisi tänä vuonna kalenterin Elämäni vuosi, josta muodostui avainsana ihan itsestään. #elämänivuosi avainsanalla löytyy lähiaikoina useita jaettuja kuvia kalenterista. Itsekin tilasin tämän kalenterin ja voin suositella. 🙂

Kuinka luoda oma avainsanakampanja

Jos haluat edistää suusta suuhun markkinointia avainsanojen avulla sinun täytyy tehdä vähän pohjatyötä. Koska tietysti avainsana jota kukaan ei käytä, ei toimi.

1. Keksi nokkela sanonta

Parhaimmilla ja suosituimmilla avainsanoilla on jotain yhteistä, ne ovat luovia. Mieti missä yhteydessä tuotteitasi käytetään, mikä voisi olla hauska ja nokkela sanonta tähän liittyen. Mieti tarkkaan myös kohderyhmäsi ja missä sosiaalisen median kanavassa haluat heidät tavoittaa. Missä tilanteissa kohderyhmääsi kuuluvat henkilöt käyttävät eniten tuotettasi?

2. Pyydä alkuun apua vaikuttajilta

Jotta saat kampanjasi hyvin käyntiin tarvitset todennäköisesti apua. Vaikuttaja on henkilö, jolla on paljon seuraajia tai faneja sosiaalisessa mediassa. Nykypäivänä vaikuttaja voi olla vloggaaja, yrityksen johtaja tai bloggaava kotiäiti. Vaikuttajia yhdistää se, että heillä on tuhansia, jopa miljoonia, seuraajia somessa, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita siitä mitä he sanovat. He siis voivat helposti saada seuraajansa kiinnostumaan ja ostamaan tuotteen jota suosittelevat. Voit löytää sopivan vaikuttajan esimerkiksi tekemällä Twitterissä tai Instagramissa avainsanahaun. Hae sanalla joka sopii tuotteellesi ja katso ketkä ovat lisänneet julkaisuja aiheesta ja kuinka paljon heillä on seuraajia, tykkääjiä ja kommentoijia. Googlen haulla taas löydät helpommin bloggaajia, jotka sopivat valitsemaasi aihepiiriin.

Esimerkiksi hakemalla Twitterissä avainsanalla #asiakaskokemus saat listan ihmisistä, jotka usein twiittaavat asiakaskokemuksista. Voit tällä tavalla hakea omaan tuotteeseesi tai palveluusi liittyvällä hakusanalla vaikuttajia.

3. Vahvista omaa viestiäsi

Seuraa tarkkaan kampanjasi kehittymistä. Kun saat kysymyksiä kampanjaasi liittyen mieti olisiko esimerkiksi humoristinen vastaus persoonallisempi vaihtoehto. Muista kuitenkin pysyä valitsemassasi linjassa. Voit myös julkaista parhaimmat jaot uudelleen omassa sosiaalisessa mediassasi, ja näin ollen kannustaa ihmisiä käyttämään avainsanaasi. Mieti myös olisiko pieni panostus maksulliseen markkinointiin paikallaan avainsanakampanjasi yhteydessä. Näin saisit sille nopeammin enemmän lisänäkyvyyttä.

 

Lähteenä käytetty artikkelia: An Essential, 3 Step Guide to Hashtag Marketing

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Case: Yeseco Oy

Yeseco Oy on suomalainen sisustuksellisia akustiikkatuotteita Suomessa kehittävä ja valmistava yritys, jonka tuotteet ovat ekologisia ja akustisesti erittäin tehokkaita. Yesecon tuotteita löytyy mm. eduskunnan puhesalista.

Internesia uudisti Yeseco Oy:n verkkosivut yhdessä freelancer graafikon kanssa. Graafikko suunnitteli sivuston ulkoasun. WordPress teemaksi valittiin Stockholm, joka sopi parhaiten suunniteltuun ulkoasuun. Internesia toteutti sivuston muokkaamalla ulkoasua ja syöttämällä sisällön sivustolle.

Yesecon vanhat sivut kaipasivat selkeyttämistä ja nykyaikaistamista. Uusista sivuista tehtiin selkeät ja mobiiliystävälliset.

“Vanhat nettisivut kehittyivät sivu sivulta. Ulkoasu tarvitsi ajantasaistamista ja rakenne selkeytystä. Yeseco haluaa olla luotettava korkealaatuisten ekologisten akustiikkapaneelien toimittaja. Oli tarpeen päivittää sivut kommunikoimaan Yesecon tahtotilaa ja arvoja, esittelemään tuotteita ja palveluja ja tarjoamaan apua akustiikan valintaan useilla kielillä ja erilaisilla laitteilla.” kertoo Ari Heikkinen Yesecolta.

Sivuston toteutukselle haasteita toivat sisällön uudistaminen ulkoasun ohella. Muutamia kohtia jouduttiin muuttamaan alun suunnitelmista, jotta sivustosta saatiin mahdollisimman hyvin toimiva ja käyttäjäystävällinen.

“Sivujen kehitys alkoi tavoitteista ja sivujen suunnittelijan tekemästä visuaalisen ilmeen kehittämisestä. Itse sisällön tuottaminen oli yritykselle odottamattoman suuri ja haastava, paljon mietintää vaatinut tehtävä, joka viivytti muutoin hyvin sujunutta sivujen toteutusta.” kertoo Ari.

Sivujen toteuttajaksi kannattaa valita ammattilainen, vaikka tuntuisi että itsekin osaa tehdä. Ammattilaisen kanssa säästää aikaa ja hermoja, ja voi itse keskittyä omaan ydinosaamiseen sivujen koodaamisen sijaan.

“Alunperin sivuja ajateltiin toteuttaa enemmän evoluutiomaisesti omin voimin, mutta asiat etenivät kovin hitaasti. Lopulta päätettiin ottaa toteuttajaksi visuaalisen suunnittelijan oman aiemman yhteistyönsä pohjalta suosittelema Internesia ja tehdä sivut Word Pressillä.” Ari Yesecolta kertoo.

Yrityksen verkkosivuja tulisi päivittää ja kehittää säännöllisesti. Esimerkiksi hakukoneet arvostavat uutta tuoretta sisältöä. Sivuja ei siis tule unohtaa ja jättää oman onnensa nojaan niiden uudistamisen jälkeenkään.

“Yesecon kansainvälistyessä sivujen kieliversiot tulevat lisääntymään ja sitten varioitumaan kielialueiden kulttuurien asettamien vaatimusten mukaisesti. Jo nyt esiin nousseita markkina-alueiden tarpeita ovat tuotteiden käyttäjien henkilökohtaiset todistukset ja jatkuva uusien referenssikuvien tarve.” Ari sanoo.

Tutustu Yesecon sivuihin

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Mitä on personointi markkinoinnissa?

Miten persoonallinen ote markkinnoissa voi olla ratkaisu menestykseen?

Muistatko, kun joku on joskus jutellut sinulle ja kehunut kuinka sinulla on kauneimmat silmät koko maailmassa? Tunsit varmasti olosi erityiseksi. Entä jos kuulisit saman henkilön kertovan toiselle henkilölle kuinka myös hänellä on maailman kauneimmat silmät? Tuntisit olosi varmasti vähän vähemmän erityiseksi, eikö niin? Personointi markkinoinnissa tähtää juuri siihen, että markkinoinnin kohde tuntee, että hänellä on maailman kauneimmat silmät.

Personoidussa markkinoinnissa on ideana markkinoida oikeaa asiaa oikealla hetkellä, mutta entäpä markkinointi oikealle henkilölle? Personoitu markkinointi käyttää hyväkseen asiakas- ja kohderyhmätietoja sekä käyttäytymistä määritelläkseen parhaan paikan ja oikean ajan oikealle henkilölle.

Miksi personoitu markkinointi toimii?
Personoitu markkinointi on muutakin kuin vain keino saada henkilö tuntemaan itsensä erityiseksi. Ensinnäkin nykypäivänä hukumme mainoksiin, niitä tulvii tietoomme joka paikasta, jopa niin paljon, että ne häviävät isona massana taustalla. Personoitu markkinointi suodattaa pois ei-toivotun tiedon ja antaa henkilölle mahdollisuuden valita juuri häntä kiinnostavat asiat.

Personoidun markkinoinnin etuja:

  • Myynnin kasvu: Yksi personoidun markkinnoinnin tavoitteista on myynnin kasvattaminen, myyntikertojen kasvattaminen ja myynnin loppusumman kasvattaminen.
  • Parempien asiakassuhteiden luominen: Myyt sitten kuluttajille tai yrityksille, me kaikki yritämme luoda hyvät suhteet asiakkaisiimme. Personoitu markkinointi auttaa vahvistamaan näitä suhteita. Niistä tulee aidompia ja ainutlaatuisempia.
  • Asiakaskokemuksen parantaminen: Kun räätälöit markkinointiasi asiakkaillesi sopivaksi, asiakkaasi saavat paremman asiakaskokemuksen yrityksesi kanssa.
  • Asiakkaan huomion saaminen: Personoitu markkinointi lisää asiakkaan sitoutumista. Markkinoit asiakkaalle tuotteita, joista hän on oikeasti kiinnostunut, lähetät hänelle viestejä, jotka tarkoittavat jotain ja jätät pois tarpeettoman tiedon.
  • Asiakkaat palaavat: Personoitu markkinointi parantaa asiakaskokemusta, jäät asiakkaidesi mieleen ja he muistavat sinut paremmin, kun heille tulee tarve ostaa tuotteitasi/palveluitasi uudelleen tulevaisuudessa.
  • Tietämyksesi asiakkaistasi lisääntyy: Personoitu markkinointi toimii tietojen pohjalta. Kun saat lisää tietoja asiakkaistasi, pystyt tekemään heille parempaa markkinointia.

Mitkä sitten ovat personoidun markkinoinnin haasteet?
Jos edut ovat näin hyvät, miksi kaikki eivät käytä tätä markkinointikeinoa? Tietojen kerääminen ja niiden ymmärtäminen sekä oikean tarjouksen luominen asiakkaallesi on vaikeaa ilman oikeita työkaluja. Haasteita luovat myös tietojen saaminen tarpeeksi nopeasti, riittävä tietojen määrä ja tietojen oikeellisuus. Toisaalta oikeiden tietojen käyttö oikealla tavalla auttaa ymmärtämään asiakkaiden mieltymyksiä.

Vielä lopuksi esimerkki personoidusta markkinoinnista
Käyt ruokakaupassa ostoksilla, käytät ehkä samalla etukorttiasi? Olet myös mahdollisesti tilannut kyseisen ruokakaupan uutis- ja etukirjeen sähköpostiisi? Ruokakaupat yhdistävät nämä tiedot ja tarjoavat sähköpostitse juuri sinulle ostostesi perusteella mietittyjä tarjouksia ja etuja. Samalla tavalla toimivat monet verkkokaupat, esimerkiksi Amazon tarjoaa sinulle ostostesi perusteella sopivia tuotteita ja tarjouksia.

Olisiko sinun jo aika ottaa personoitu markkinointi käyttöön yrityksessäsi?

 

Lähteenä käytetty artikkelia: What Is Personalization in Marketing?

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Hyväksi todettuja WordPress teemoja

Teen paljon verkkosivuja WordPressille ja käytän sivujen pohjana valmiita teemoja, joita on saatavilla lukuisia. Aina uutta teemaa ostaessa kyllä vähän jännittää, että millainenkohan tämä onkaan toimivuudeltaan, vaikka teeman saamat arvostelut olisivatkin hyvät. Teemoissa kun on paljonkin eroja niiden tekijästä riippuen. On teemoja, jotka toimivat kuin unelma ja joissa on myös toimiva tukipalvelu, jos johonkin asiaan kaipaa neuvoa. Sitten on myös teemoja, joiden kanssa joutuu tappelemaan iltamyöhään ja joiden tukipalvelu vastaa (jos vastaa), että ei voi mitään. Listaan tähän nyt muutamia hyväksi havaitsemiani teemoja ja niiden tekijöitä.

Avada

Avada on monipuolinen teema, jota pystyy kustomoimaan paljon esim. omilla tyyleillä. Avadalla olen toteuttanut mm. Recair Oy:n Daikin lämpöpumput sivuston.

Tutustu teemaan Avada

BuildPress

BuildPress teema on sopiva mm. kone- ja rakennusalan yrityksille. Tällä teemalla olen toteuttanut AF-Partsin sivut.

Tutustu teemaan BuildPress

Dream Spa

Dream Spa teema sopii hyvin kauneudenhoitoalan yrityksille. Toteutin tällä teemalla Hoitola Laventelin kotisivut.

Tutustu teemaan Dream Spa

Enfold

Enfold on minulle uusi tuttavuus, sivut tällä teemalla asiakkaalleni ovat vielä työn alla, mutta teema tuntuu toimivan todella hyvin.

Tutustu teemaan Enfold

Logistic

Tämä teema sopii esimerkiksi kuljetus- ja rakennusalan yrityksille. Tällä teemalla olen toteuttanut Averfin Oy:n kotisivut.

Tutustu teemaan Logistic

Unicon

Unicon on monipuolinen ja yksinkertaisen kaunis teema monenlaisille sivuille. Toteutin tällä teemalla Human Insight kotisivut.

Tutustu teemaan Unicon

ShapedPixels teemat

ShapedPixels tarjoaa monia eri teemoja. Asiakaspalvelu pelaa! Näillä teemoilla olen toteuttanut mm. Kylmannin ja Kennel Snowmistin kotisivut.

Tutustu ShapedPixels teemoihin

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kuinka luoda toimiva Instagram strategia – 5 vinkkiä

Instagram voi olla toimiva markkinointikanava, jonka kautta saat myyntiä, liidejä ja uusia asiakkaita. Tässä artikkelissa kerrotaan viisi vinkkiä miten luot toimivan strategian Instagram-markkinointiin.

1. Päätä pääaiheesi

Instragram on paikka jossa haluat jakaa hienoimmat kuvasi, mutta vaikka Instagram edellyttää sinua jakamaan kuvia, älä harhaudu jakamaan sellaisia kuvia, jotka eivät edusta yrityksesi tarkoitusta. Sen sijaan sinun tulee keksiä luovia tapoja kuvata yrityksesi toimintaa.

Miksi tämä on tärkeää? Siksi koska kun ihmiset miettivät alkavatko he seuraamaan Instagram-tiliäsi, he selaavat kuviasi läpi ja katsovat onko suurin osa julkaisemistasi kuvista heitä kiinnostavia. Jos julkaiset usein samasta aiheesta ja tämä aihe on kiinnostava, saat uusia seuraajia.

Esimerkiksi Dell’Eco myy luonnonmukaisia hyvinvointiin liittyviä tuotteita. He tuovat Instagram tilillään esille tuotekuvia ja muita hyvinvointiin ja kauneuteen liittyviä kuvia sekä vinkkejä asiakkaille tuotteiden käyttöön.

Vinkkejä mitä Instagramin yritystilin kuvissa voisi olla:

  • Kuvia kulissien takaa
  • Käyttäjien luomaa sisältöä
  • Kulttuurisidonnaista materiaalia
  • Asiakastarinoita
  • Toimialaan liittyviä kuvia

Monet B2B yritykset haluavat keskittyä kulttuurisidonnaiseen sisältöön ja kulissien takaa otettuihin kuviin. Sen sijaan B2C yritykset keskittyvät mieluummin tuotteisiinsa ja asiakastarinoihin. Tuotteita voi kuvata myös inspiroivassa ympäristössä tai jakaa vinkkejä asiakkaille tuotteiden käyttöön.

2. Keksi teema

Kun olet päättänyt aiheesi, on aika valita teema. Teemaa valitessa on hyvä miettiä väri tai muutama väri, joita kuvissa tuo esille. Tämä auttaa tekemään Instagram tilistäsi muistettavamman. Mieti miten erotut parhaiten kilpailijoistasi. Teeman valinnan pääideana on miettiä miten jäät ihmisten mieleen.

Esimerkiksi valokuvaaja Valokuvaus Rajaniemi käyttää kuvissaan paljon luonnon valoa ja pehmeitä sävyjä.

3. Suunnittele viikottain kuvaus

Suosituimmat Instagram vaikuttajat julkaisevat vähintään kerran päivässä. Hyvän kuvauksen stailaaminen, kuvan ottaminen ja editointi päivittäin ei kuitenkaan ole järkevää. Tämän vuoksi onkin hyvä valita yksi päivä viikossa, jonka pyhität kuvien ottamiselle ja editoit useita kuvia kerralla. Kuvauksia varten sinun ei tarvitse hankkia kallista järjestelmäkameraa, alkuun pääset hyvällä luonnonvalolla ja puhelimesi kameralla. Usein on tapana kuvata tuotteita valoista taustaa vasten, jotta ne erottuvat paremmin, mutta ole rohkea ja kokeile myös muita taustoja, niin kuin Colorius on käyttänyt alla olevassa kuvassa. Ideana on käyttää taustaa, joka ei vielä liikaa huomiota kuvattavalta kohteelta.

4. Ajasta julkaisusi

Kun otat kuvia riittämään viikon jokaiselle päivälle, voit myös ajastaa julkaisusi etukäteen. Ei haittaa vaikka olisit kiireinen, julkaisusi julkaistaa ajallaan. No, tavallaan. Voit käyttää Intagramin julkaisuiden ajastamiseen Bufferia tai Hootsuitea. Voit ladata sinne kuvan, kirjoittaa kuvatekstin ja ajastaa julkaisun, mutta Instagram vaatii kuitenkin, että manuaalisesti julkaiset kuvan. Nämä apuohjelmat lähettävät sinulle ilmoituksen kun on aika lähettää julkaisu. Ohjelman avulla voit viedä julkaisusi Instagramiin, joudut vielä lisäämään mahdolliset flitterin kuvaan ja painamaan julkaise-nappia. Tämä kuitenkin auttaa sinua paljon, koska sinun ei tarvitse muistaa julkaista kuvaa, miettiä kesken töiden kuvatekstejä ja hastageja, vaan olet miettinyt ne jo valmiiksi.

      

5. Vaihda profiilisi linkki säännöllisesti

Viimeiseksi on hyvä tarkistaa Instagram profiilisi linkki. Jotta saat Instagramista uusia kävijöitä sivuillesi, ja jos et käytä Instagramin mainostyökaluja, sinun täytyy lisätä linkki profiiliisi. Monet lisäävät sivujensa linkin profiiliinsa ja unohtavat sen sinne ikiajoiksi. Sen sijaa menestyvät brändit päivittävät linkkiä aina kun haluavat tuoda esille jotain tiettyä sivuillaan, kuten mainoskampanjaa tai tarjoustuotetta. Näin voit tarjoustuotteen kuvan julkaisun yhteydessä mainita, että osta tämä tuote klikkaamalla profiilimme linkkiä.

Esimerkiksi valokuvaaja Naniannette käyttää tätä Instagram tilillään. Hän julkaisi koirakuvan yhteydessä vinkin, että linkki 30 päivän koirakuvaus haasteeseen (30 Day Dog Photography Challenge) löytyy hänen profiilistaan.

Profiiliinsa hän on lisännyt linkin 30 päivän koirakuvaus haasteeseen (30 Day Dog Photography Challenge), joka löytyy Pinterestistä.

Profiilissa olevan linkin kautta aiheesta kiinnostunut henkilö pääsee heti yhdellä klikkauksella oikealle sivulle.

Aloita jo tänään

Noniin, nyt kun olet lukenut kaikki vinkit Instagram strategian luomiseen, on aika aloittaa. Jos jo olemassa oleva Instagram tilisi näyttää hieman sekavalta, ei hätää, jatka uudella strategialla ja pian tilisi näyttää jo paljon paremmalta. Muista, että avainsana on johdonmukaisuus, ihmeitä ei tapahdu yhdessä yössä vaan pidemmällä aikavälillä.

Lähteenä käytetty artikkelia: 5 Key Steps to Creating an Instagram Strategy that Converts

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kotisivujen peruspaketti tarjoushintaan

Tarvitseko kotisivut? Tai kaipaavatko nykyiset sivusi uudistamista? Toukokuun ajan Internesian toteuttamat peruspaketin kotisivut tarjoushinnalla vain 414 eur + alv (ovh 514 eur + alv).

Peruspaketti sisältää:

  • Sisällönhallintajärjestelmän asennuksen palvelimelle (WordPress tai Joomla!)
  • Tarvittavien ilmaisten lisäosien asennuksen sisällönhallintajärjestelmään
  • Tyylikkään responsiivisen (mobiiliystävällisen) sivupohjan asennettuna
  • Sisällön (tekstit ja kuvat) syöttämisen sivustolle
  • Etusivu + 5 sisältösivua
  • Hakukoneoptimoinnin
  • Kävijäseurannan
  • Sisällönhallintajärjestelmän käytön opastuksen sähköpostitse/puhelimitse

Referenssejä toteuttamistani sivustoista löydät Referenssit-sivulta.

Kiinnostuitko? Laita viestiä mari@internesia.fi ja kerro millaiset sivut haluaisit, niin jutellaan lisää.

Tarjous on voimassa 1.-31.5.2017 tehtyihin uusiin tilauksiin. Peruspaketin laajentaminen sovittavissa erikseen.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail