Blogi

Internesia - kunpa muistaisin mistä sen löysin

12 tärkeää asiaa sivustosi etusivulla tulisi olla

Oletko aikeissa toteuttaa yrityksellesi kotisivut tai uudistamassa vanhoja sivuja? Mietitkö mitä kaikkea sivuilla tulisi olla? Lue nämä 12 kohtaa ja tarkista, että ne löytyvät sivujesi etusivulta. Miksi etusivulta? Koska ensivaikutelma on tärkein ja koska etusivulle usein ohjautuu eniten liikennettä. On siis tärkeää, että se on optimoitu hyvin.

1. Otsikko

Sivustosi täytyy kertoa potentiaaliselle asiakkaallesi ensimmäisen 3 sekunnin aikana mitä myyt. Tee sivustosi otsikosta selkeä ja yksinkertainen!

2. Alaotsikko

Sivustosi alaotsikon tulisi kertoa lyhyesti mitä teet, myyt tai tarjoat. Kerro jotain olennaista kohdeyleisöllesi. Kirjoita ymmärrettävästi ja kerro mitä hyötyä asiakkaasi saa tuotteistasi tai palveluistasi.

3. Tärkeimmät toimintakutsut

Etusivusi yksi tärkeä tehtävä on innostaa kävijöitä tutustumaan sivuihisi tarkemmin ja saada heidät lähemmäksi yhteydenottoa ja mahdollista kauppaa. Lisää siis etusivullesi 2-3 kutsua toimintaan (esim. yhteydenotto, tarjouspyyntö, tuotteen tilaus).

4. Kuvat

Muista kuvat! Lisää sivustosi etusivulle kuva tai kuvia, ehkäpä jopa lyhyt video, jotka kertovat selkeästi mitä tarjoat. Käytä kuvia, jotka saavat aikaan tunnereaktion ja houkuttelevat toimintaan, vältä epäaitoja ja sivujesi aiheeseen sopimattomia kuvapankkikuvia.

5. Edut

Sen lisäksi, että kerrot mitä teet tai myyt, on tärkeää kertoa miksi asiakkaiden tulisi ostaa juuri sinulta. Muista kirjoittaa selkeästi ja niin, että asiakkaasi ymmärtävät sinua. Vältä liian ammatti- tai teknistä kieltä.

6. Suositukset

Suositukset lisäävät luotettavuutta. Lisää etusivullesi muutama paras (lyhyt) saamasi palaute ja linkitä nämä tarkempiin asiakaskuvauksiin jos niitä on käytettävissä. Nimen ja kuvan lisääminen suositukseen tekee niistä entistäkin uskottavampia.

7. Valikko

Tee sivustosi valikko- ja sivurakenteesta selkeä, jotta asiakkaasi löytävät sivustoltasi sen mitä ovat tulleet sinne etsimään. Sijoita valikko mieluiten sivun ylälaitaan. Lisää myös hakulomake, jos mahdollista ja tarpeen.

8. Sisältötarjous

Saadaksesi etusivulta mahdollisimman paljon yhteydenottoja ja tarjouspyyntöjä, lisää etusivullesi jokin todella houkutteleva tarjous, esimerkiksi e-kirja tai opas.

9. Kutsut toimintaan

Jos sivuillasi vieraileva kävijä ei ole kiinnostunut siitä mitä pääasiassa myyt, niin lisää sivuillesi myös muita toimintakutsuja, jotka saattaisivat kiinnostaa tämänkaltaista vierailijaa, esimerkiksi linkkejä lisätietoihin tai artikkeleihin.

10. Ominaisuudet

Etujen lisäksi, listaa etusivulle palveluidesi tai tuotteidesi tärkeitä ominaisuuksia. Tämä auttaa potentiaalisia asiakkaitasi ymmärtämään millaista palvelua tai tuotetta myyt. Pidä lista selkeänä ja helppolukuisena.

11. Resurssit

Moni sivuillesi eksyvä vierailija ei välttämättä ole vielä valmis ostamaan palveluasi tai tuotettasi, mutta he ovat todennäköisesti kiinnostuneita aiheesta, joten lisää etusivullesi esimerkiksi linkki blogiisi tai linkkejä kiinnostaviin artikkeleihin.

12. Menestyksen mittarit

Hyvässä ensivaikutelmassa voi auttaa asiakaskokemusten lisäksi myös mahdolliset palkinnot ja tunnustukset. Jos olet sellaisia saavuttanut, niin kerro niistä rohkeasti.

Lähteenä käytetty artikkelia: 12 Critical Elements Every Homepage Must Have [Infographic]

Jos etsit kotisivuillesi tekijää tai uudistajaa, niin laita viestiä! Annan sinulle mielelläni tarjoukseni niiden toteuttamisesta.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Case: Korulinkki

Korulinkki on lahtelainen yhden naisen yritys, joka valmistaa koruja sekä maahantuo korunosia, koruja, unisieppareita ja Hamam-pyyhkeitä. Korulinkin Irene otti minuun vuoden alussa yhteyttä, koska tarvitsi apua Valmiskaupassa olleen verkkokauppansa siirtämisessä Finquun.

Irene halusi saada kaupastaan turvallisemman ja mobiiliystävällisemmän. Finqussa oli mahdollista ottaa käyttöön ssl-salaus ja se on tietysti kaikin puolin toimiva, käyttäjäystävällinen ja nykyaikainen verkkokauppa-alusta.

Finquun verkkokaupan perustaminen sujuu ammattilaiselta melko helposti ja nopeasti. Ulkoasu valittiin Finqun ilmaisista ulkoasupohjista ja sitä muokattiin Korulinkin näköiseksi.

“Toteutus sujui hyvin Marin rautaisen ammattitaidon vuoksi. Mari jaksoi kärsivällisesti vastata kaikkiin kysymyksiini.” Irene vastasi, kun kysyin miten verkkokauppaprojekti hänen mielestään sujui.

Moni yrittäjä varmasti miettii oman verkkokaupan toteuttamista, mutta jos oma osaaminen tietotekniikan suhteen ei riitä, saattaa verkkokaupan perustaminen tuntua liian työläältä projektilta. Siksi kannattaakin ottaa avuksi henkilö, jolle nämä asiat ovat tuttuja.

Kysyin Ireneltä miksi hän valitsi minut avuksi verkkokaupan siirtämiseen ja hän vastasi: “Kuulin, että Marilla on kokemusta vastaavista töistä ja että hän osaa myös hakukoneoptimoinnin.”

Vanhasta kaupasta tehtiinkin siirron yhteydessä uudelleenohjaukset uuteen kauppaan jokaiselle tuotteelle, jotta hakukonenäkyvyys ei siirrosta niin paljon kärsisi. Uudessa kaupassa on myös hakukoneystävälliset osoitteet käytössä. Verkkokaupassa hakukonenäkyvyyttä voi myös kauppias itse helposti lisätä esimerkiksi kirjoittamalla tuotteistaan hyvät ja kattavat tuotekuvaukset.

Tutustu Korulinkin verkkokauppaan

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Näin lisäät Tilaa uutiskirje -välilehden Facebookiin

Onko sinulla käytössä MailChimp-sivusto uutiskirjeesi tilaajia varten ja Facebookissa yrityssivu? Haluaisitko saada Facebookin sivullesi Tilaa uutiskirje -välilehden? Tässä artikkelissa kerron sinulle miten tämä onnistuu.

MailChimpin asetukset uutiskirje-välilehden lisäämiselle Facebookkiin

1. Kirjaudu ensin sisään Facebookiin ja varmista, että olet kirjautunut tunnuksella, jolla on ylläpito-oikeudet sivullesi.

2. Kirjaudu sisään MailChimppiin.

3. Klikkaa MailChimpissä oikealta ylhäältä tilisi tiedoista kohtaan Account.

4. Klikkaa Integrations-välilehdelle,  klikkaa seuraavaksi sovellusta Facebook ja tämän jälkeen vielä Log in.

5. Valitse onnistuneen kirjautumisen jälkeen listasta Facebook-sivusi ja MailChimp-listasi, johon haluat liittyjät ohjata.

6. Voit vielä valita käytätkö uutiskirjeen liittymislomakkeella MailChimpin ulkoasua vai Facebookin ulkoasua. Itse valitsin tässä kohtaa MailChimpin ulkoasun (My List’s Theme).

7. Kirjoita lopuksi Facebookin välilehdellä näkyvä otsikko ja klikkaa sitten Tallenna.

Nyt kun menet Facebook-sivullesi ja päivität sivun selaimessasi, pitäisi sinne olla ilmestynyt uusi välilehti, jota klikkaamalla aukeaa liittymislomake uutiskirjeesi tilaajaksi.

Tilaa uutiskirje -välilehti Facebook-sivulla

Eikö onnistunut? Tarvitseko apua? Laita viestiä, niin laitetaan homma kuntoon!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Miten muutan Facebook sivuni nimen ja osoitteen

Joskus voi tulla tarve vaihtaa Facebookin yrityssivun osoite ja nimi. Itselleni tämä tuli eteen valokuvausyritykseni kanssa, koska yritykseni brändin uudistamisen yhteydessä vaihdoin myös yrityksen nimen. Jännitin vähän Facebook-sivuni nimen vaihtamista, koska olin lukenut, että kaikilla nimen muuttaminen ei ollut sujunut helposti ja nimeä oli täytynyt vaihtaa useampaan kertaan. Jännitykseni oli kuitenkin turha, sillä osoitteen ja nimen vaihdos sujui helposti ja nopeasti.

Tässä ohjeet Facebook-yrityssivun osoitteen ja nimen vaihtamiseen. Itse muutin ensin sivun käyttäjänimen ja sitten vasta sivun nimen. Huomaathan, että sinun tulee olla FB-sivun ylläpitäjä, jotta voit tehdä näitä muutoksia.

1. Mene FB yrityssivullesi ja klikkaa Tietoja-sivulle.

2. Klikkaa Yleinen otsikon alta Käyttäjänimen kohdalta Muokkaa linkkiä. Vaihda kenttään uusi käyttäjänimi ja klikkaa Luo käyttäjänimi. Huomaathan, että vanha käyttäjänimesi lakkaa toimimasta, eikä vanha osoite ohjaudu uuteen.

  

3. Mene uudelleen yrityksesi FB-sivun Tietoja-sivulle ja klikkaa nyt nimen kohdalta Muokkaa-linkkiä. Vaihda nimi Uusi sivun nimi kenttään ja klikkaa Jatka. Facebook pyytää sinulta vielä vahvistusta nimen muutokselle ja tämän jälkeen ilmoittaa, että nimen vaihtoa tarkistetaan.

  

4. Kun sivun nimen muutos on hyväksytty (tai hylätty) saat siitä ilmoituksen. Jos nimen vaihtaminen ei onnistu, vaan pyyntösi hylätään, kokeile muuttaa nimeä pienissä osissa sana kerrallaan. Tähän voi mennä enemmän aikaa, mutta näin sivun nimen saa useinmiten lopulta vaihdettua.

 

 

Jos haluat tutustua valokuvausyritykseni uusiin kotisivuihin, jotka toteutin WordPressillä ja Avada-teemalla, niin klikkaa kuvaa tai linkkiä alla. Teen muuten myös yrityskuvausta!


Mari Rajaniemi Photography

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Uusien some-seuraajien hankinta

Moni varmasti kamppailee tämän aiheen parissa eli miten saada lisää uusia seuraajia sosiaalisessa mediassa. Kokosin tähän alle omien kokemuksien mukaan vinkkejä mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä. Toivottavasti näistä on sinulle apua.

Mitä kannattaa tehdä…

  • kehu ja kannusta muita kommentoimalla heidän julkaisujaan
  • muista aiheeseen olennaisesti liittyvät hastagit
  • keskity ihanneasiakkaidesi kiinnostuksen herättämiseen
  • jaa asiaa mielenkiintoisista aiheista, jotka herättävät keskustelua
  • kutsu julkaisuistasi tykänneitä seuraamaan sinua
  • muista mainostaa kaikkia some-kanaviasi kotisivuillasi
  • jaa julkaisusi some-kanavasta toiseen, esim. Instagramista Facebookkiin
  • seuraa, kommentoi ja auta itse potentiaalisia asiakkaitasi
  • ole aktiivinen oman aihealueesi ryhmissä ja keskusteluissa
  • pidä yllä sopivaa julkaisutahtia – ei liian usein, mutta ei liian harvoinkaan

… ja mitä ei kannata tehdä.

  • älä osta seuraajia – ostetut seuraajat eivät suurella todennäköisyydellä ole potentiaalisia asiakkaitasi
  • älä kerää seuraajia, jotka eivät ole aidosti kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi
  • älä tyrkytä – kommentoi aidosti ja kiinnostuneesti – älä mainosta suoraan
  • älä jaa julkaisuasi lyhyen ajan sisällä useaan ryhmään – tämä saattaa ärsyttää henkilöitä, jotka kuuluvat näihin kaikkiin ryhmiin ja näkevät julkaisusi monta kertaa omassa uutisvirrassaan, ärsyyntyminen voi johtaa siihen etteivät he enää halua seurata sinua
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Mikä ihmeen kestolinkki?

WordPressissä on sivun ja artikkelin editointitilassa otsikkokentän alapuolella kestolinkki niminen kenttä. Mikä ihme se on ja kannattaako siihen kiinnittää sen enempää huomiota? No kyllä kannattaa! Tässä artikkelissa käyn tätä asiaa läpi WordPressin näkökulmasta, mutta vastaava kenttä löytyy monista muistakin sisällönhallintajärjestelmistä.

Okei, luot uuden sivun tai artikkelin WordPress-sivustollesi. Kirjoitat otsikon (ja tekstin ja lisäät kuvan) ja klikkaat julkaise. Kestolinkki muodostuu tässä vaiheessa itsestään otsikkoon kirjoittamastasi tekstistä. WordPress osaa poistaa siitä automaattisesti ääkköset ja välilyönnit korvaantuvat väliviivoilla. Helppoa kuin mikä, eikös? Nyt kun katsot julkaisemaasi uutta sivua kotisivuillasi näkyy tuo kestolinkki sivujesi osoitteena (url). Hakukoneissa kestolinkki näkyy hakutuloksissa otsikkorivin alapuolella.

Kestolinkin tulisi siis olla hyvin sivua kuvaava tieto, juuri niin kuin otsikkokin. Sen vuoksi se luodaan otsikosta, mutta sen ei ole pakko olla otsikon kopio. Mutta entä jos muutat otsikkotekstiä ihan toiseksi? Kestolinkki ei tässä tapauksessa päivity automaattisesti, vaan sinun tulee klikata kestolinkin perässä olevaa muokkaa-painiketta. Helpointa on poistaa vanha kestolinkki kentästä ja klikata ok. Tällöin WordPress jälleen luo kestolinkin uudelleen otsikkokentän sisällöstä. Sama ongelma tulee eteen jos kopioit olemassa olevan sivun tai artikkelin. Myös silloin kestolinkki on virheellinen ellei sitä korjaa.

Mitä väliä sillä sitten on, jos sivu kuitenkin toimii? No ensinnäkin hakukoneet tutkailevat myös sivujen osoitteita ja niiden sisältöjä. Jos sivujen otsikko ja teksti on ihan-jotain-muuta kuin mitä osoite kertoo, niin hakukone ei ehkä pidä sitä kovin luotettavana hakutuloksena. Osa sivuilla kävijöistäkin saattaa katsoa sivujen osoitetta tarkemmin, eikä virheellinen osoite anna viimeisteltyä ja ammattimaista kuvaa sivustosta. Kannattaa siis pitää mielessä tämä pieni, mutta tärkeä asia kotisivujen toteutuksessa ja päivittämisessä.

Jos tarvitset apua kotisivujesi luomiseen, uudistamiseen tai päivittämiseen, laita viestiä! Annan mielelläni sinulle tarjoukseni.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Vuoden 2017 luetuimmat blogiartikkelit

Jälleen on vuosi lopuillaan ja on aika katsoa mitkä aiheet kiinnostivat teitä lukijoita eniten tänä vuonna. Tässä lista 10 luetuimmasta artikkelista. Mikä sinun mielestäsi oli parhain teksti? Entä mistä aiheista haluaisit lukea ensi vuonna?

1. Nettiajanvarauspalvelut esittelyssä

Esittely neljästä eri nettiajanvarauspalvelusta, joita muut yrittäjät suosittelivat.
Lue lisää

2. Kuinka luoda toimiva Instagram strategia – 5 vinkkiä

Instagram voi olla toimiva markkinointikanava, jonka kautta saat myyntiä, liidejä ja uusia asiakkaita.
Lue lisää

3. Hyväksi todettuja WordPress teemoja

Teen paljon verkkosivuja WordPressille ja käytän sivujen pohjana valmiita teemoja, joita on saatavilla lukuisia.
Lue lisää

4. Kotisivujen peruspaketti tarjoushintaan

Tarvitseko kotisivut? Tai kaipaavatko nykyiset sivusi uudistamista?
Lue lisää

5. Miksi SSL salausta kannattaa käyttää?

SSL tarjoaa yksityisyyttä, kriittistä turvallisuutta ja tietojen eheyttä verkkosivuillesi ja niillä vieraileville.
Lue lisää

6. Yhden sivun kotisivut – Ongelmia hakukoneoptimointiin?


Ovatko yhden sivun kotisivut ongelma sivun hakukoneoptimoinnille?
Lue lisää

7. Case: Kipsikulma Oy

Internesia toteutti Kipsikulma Oy:lle kotisivut, käyntikortit, tuotelistat ja esitteet.
Lue lisää

8. Case: MusaEdu

Internesia toteutti MusaEdu-sivuston täysin räätälöitynä vuoden 2016 aikana. Ensin syksyllä 2016 palvelu avattiin opettajille ja vuoden lopussa oppilaille.
Lue lisää

9. 5 vinkkiä kuinka yhdistää videot some-markkinointiisi

Facebookissa ja Snapchatissa julkaistaan biljoonia videoita joka päivä ja YouTube on raportoinut, että heidän palvelustaan videoita katsotaan biljoonia tunteja joka vuorokausi. Mitä sinun siis tulisi tehdä, jotta pääsisit osalliseksi tästä?
Lue lisää

10. Mitä on personointi markkinoinnissa?

Miten persoonallinen ote markkinnoissa voi olla ratkaisu menestykseen? Miksi personoitu markkinointi toimii?
Lue lisää

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Avainsanat markkinoinnissa

Miksi kannattaa käyttää avainsanoja (engl. hashtag) markkinoinnissa

Kun saat ihmiset käyttämään yksilöllistä brändiisi liittyvää avainsanaa sosiaalisessa mediassa, se antaa yrityksellesi näkyvyyttä ilman, että käytät siihen itse juurikaan aikaa tai rahaa.

Ajattele, kun asiakkaasi julkaisee sosiaalisessa mediassa kuvan tuotteestasi, se toimii sinulle ilmaisena markkinointina.

Kuva itsessään on jo hyvä asia – asiakkaasi ystävät näkevät sen ja ehkäpä he haluat hankkia lisätietoja tuotteestasi. Kuitenkin, kuva avainsanan kera on vielä parempi, koska silloin asiakkaasi voivat löytää monia muita uusia tapoja käyttää tuotettasi ystävänsä tavan lisäksi. Se myös antaa asiakkaasi ystäville mahdollisuuden nähdä mitä muita tuotteita mahdollisesti myyt.

Mutta kuinka se toimii

Okei, kun mietit avainsanamarkkinointia, saatat ajatella, että käytän vain avainsanaa #yritykseninimi ja alan lisäämään sitä julkaisuihini. Et olisi täysin väärässä, kyllä tällainenkin voi toimia. Mutta entä jos haluat aiheuttaa vielä suuremman aallon avainsanamarkkinnoinnillasi? Jos haluat edetä tuntemattomasta satoihin, tuhansiin, jopa miljooniin ihmisiin, jotka puhuisivat yrityksestäsi ja käyttäisivät avainsanaasi?

Siinä tapauksessa on aika luoda erittäin luova, mukaansatempaava ja hauska avainsanakampanja.

Esimerkiksi Ikea on käyttänyt markkinoinnissaan avainsanaa #elohuone. Olohuone on elohuone. Avainsana on helppo, hauska ja helposti muistettava – se jää mieleen. Asiakas hankkii sisustustavaransa olohuoneeseensa Ikeasta ja jakaa siitä kuvan sosiaalisessa mediassa hauskalla avainsanalla #elohuone.

#elohuone

Daintys julkaisi tänä vuonna kalenterin Elämäni vuosi, josta muodostui avainsana ihan itsestään. #elämänivuosi avainsanalla löytyy lähiaikoina useita jaettuja kuvia kalenterista. Itsekin tilasin tämän kalenterin ja voin suositella. 🙂

Kuinka luoda oma avainsanakampanja

Jos haluat edistää suusta suuhun markkinointia avainsanojen avulla sinun täytyy tehdä vähän pohjatyötä. Koska tietysti avainsana jota kukaan ei käytä, ei toimi.

1. Keksi nokkela sanonta

Parhaimmilla ja suosituimmilla avainsanoilla on jotain yhteistä, ne ovat luovia. Mieti missä yhteydessä tuotteitasi käytetään, mikä voisi olla hauska ja nokkela sanonta tähän liittyen. Mieti tarkkaan myös kohderyhmäsi ja missä sosiaalisen median kanavassa haluat heidät tavoittaa. Missä tilanteissa kohderyhmääsi kuuluvat henkilöt käyttävät eniten tuotettasi?

2. Pyydä alkuun apua vaikuttajilta

Jotta saat kampanjasi hyvin käyntiin tarvitset todennäköisesti apua. Vaikuttaja on henkilö, jolla on paljon seuraajia tai faneja sosiaalisessa mediassa. Nykypäivänä vaikuttaja voi olla vloggaaja, yrityksen johtaja tai bloggaava kotiäiti. Vaikuttajia yhdistää se, että heillä on tuhansia, jopa miljoonia, seuraajia somessa, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita siitä mitä he sanovat. He siis voivat helposti saada seuraajansa kiinnostumaan ja ostamaan tuotteen jota suosittelevat. Voit löytää sopivan vaikuttajan esimerkiksi tekemällä Twitterissä tai Instagramissa avainsanahaun. Hae sanalla joka sopii tuotteellesi ja katso ketkä ovat lisänneet julkaisuja aiheesta ja kuinka paljon heillä on seuraajia, tykkääjiä ja kommentoijia. Googlen haulla taas löydät helpommin bloggaajia, jotka sopivat valitsemaasi aihepiiriin.

Esimerkiksi hakemalla Twitterissä avainsanalla #asiakaskokemus saat listan ihmisistä, jotka usein twiittaavat asiakaskokemuksista. Voit tällä tavalla hakea omaan tuotteeseesi tai palveluusi liittyvällä hakusanalla vaikuttajia.

3. Vahvista omaa viestiäsi

Seuraa tarkkaan kampanjasi kehittymistä. Kun saat kysymyksiä kampanjaasi liittyen mieti olisiko esimerkiksi humoristinen vastaus persoonallisempi vaihtoehto. Muista kuitenkin pysyä valitsemassasi linjassa. Voit myös julkaista parhaimmat jaot uudelleen omassa sosiaalisessa mediassasi, ja näin ollen kannustaa ihmisiä käyttämään avainsanaasi. Mieti myös olisiko pieni panostus maksulliseen markkinointiin paikallaan avainsanakampanjasi yhteydessä. Näin saisit sille nopeammin enemmän lisänäkyvyyttä.

 

Lähteenä käytetty artikkelia: An Essential, 3 Step Guide to Hashtag Marketing

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Case: Yeseco Oy

Yeseco Oy on suomalainen sisustuksellisia akustiikkatuotteita Suomessa kehittävä ja valmistava yritys, jonka tuotteet ovat ekologisia ja akustisesti erittäin tehokkaita. Yesecon tuotteita löytyy mm. eduskunnan puhesalista.

Internesia uudisti Yeseco Oy:n verkkosivut yhdessä freelancer graafikon kanssa. Graafikko suunnitteli sivuston ulkoasun. WordPress teemaksi valittiin Stockholm, joka sopi parhaiten suunniteltuun ulkoasuun. Internesia toteutti sivuston muokkaamalla ulkoasua ja syöttämällä sisällön sivustolle.

Yesecon vanhat sivut kaipasivat selkeyttämistä ja nykyaikaistamista. Uusista sivuista tehtiin selkeät ja mobiiliystävälliset.

“Vanhat nettisivut kehittyivät sivu sivulta. Ulkoasu tarvitsi ajantasaistamista ja rakenne selkeytystä. Yeseco haluaa olla luotettava korkealaatuisten ekologisten akustiikkapaneelien toimittaja. Oli tarpeen päivittää sivut kommunikoimaan Yesecon tahtotilaa ja arvoja, esittelemään tuotteita ja palveluja ja tarjoamaan apua akustiikan valintaan useilla kielillä ja erilaisilla laitteilla.” kertoo Ari Heikkinen Yesecolta.

Sivuston toteutukselle haasteita toivat sisällön uudistaminen ulkoasun ohella. Muutamia kohtia jouduttiin muuttamaan alun suunnitelmista, jotta sivustosta saatiin mahdollisimman hyvin toimiva ja käyttäjäystävällinen.

“Sivujen kehitys alkoi tavoitteista ja sivujen suunnittelijan tekemästä visuaalisen ilmeen kehittämisestä. Itse sisällön tuottaminen oli yritykselle odottamattoman suuri ja haastava, paljon mietintää vaatinut tehtävä, joka viivytti muutoin hyvin sujunutta sivujen toteutusta.” kertoo Ari.

Sivujen toteuttajaksi kannattaa valita ammattilainen, vaikka tuntuisi että itsekin osaa tehdä. Ammattilaisen kanssa säästää aikaa ja hermoja, ja voi itse keskittyä omaan ydinosaamiseen sivujen koodaamisen sijaan.

“Alunperin sivuja ajateltiin toteuttaa enemmän evoluutiomaisesti omin voimin, mutta asiat etenivät kovin hitaasti. Lopulta päätettiin ottaa toteuttajaksi visuaalisen suunnittelijan oman aiemman yhteistyönsä pohjalta suosittelema Internesia ja tehdä sivut Word Pressillä.” Ari Yesecolta kertoo.

Yrityksen verkkosivuja tulisi päivittää ja kehittää säännöllisesti. Esimerkiksi hakukoneet arvostavat uutta tuoretta sisältöä. Sivuja ei siis tule unohtaa ja jättää oman onnensa nojaan niiden uudistamisen jälkeenkään.

“Yesecon kansainvälistyessä sivujen kieliversiot tulevat lisääntymään ja sitten varioitumaan kielialueiden kulttuurien asettamien vaatimusten mukaisesti. Jo nyt esiin nousseita markkina-alueiden tarpeita ovat tuotteiden käyttäjien henkilökohtaiset todistukset ja jatkuva uusien referenssikuvien tarve.” Ari sanoo.

Tutustu Yesecon sivuihin

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Mitä on personointi markkinoinnissa?

Miten persoonallinen ote markkinnoissa voi olla ratkaisu menestykseen?

Muistatko, kun joku on joskus jutellut sinulle ja kehunut kuinka sinulla on kauneimmat silmät koko maailmassa? Tunsit varmasti olosi erityiseksi. Entä jos kuulisit saman henkilön kertovan toiselle henkilölle kuinka myös hänellä on maailman kauneimmat silmät? Tuntisit olosi varmasti vähän vähemmän erityiseksi, eikö niin? Personointi markkinoinnissa tähtää juuri siihen, että markkinoinnin kohde tuntee, että hänellä on maailman kauneimmat silmät.

Personoidussa markkinoinnissa on ideana markkinoida oikeaa asiaa oikealla hetkellä, mutta entäpä markkinointi oikealle henkilölle? Personoitu markkinointi käyttää hyväkseen asiakas- ja kohderyhmätietoja sekä käyttäytymistä määritelläkseen parhaan paikan ja oikean ajan oikealle henkilölle.

Miksi personoitu markkinointi toimii?
Personoitu markkinointi on muutakin kuin vain keino saada henkilö tuntemaan itsensä erityiseksi. Ensinnäkin nykypäivänä hukumme mainoksiin, niitä tulvii tietoomme joka paikasta, jopa niin paljon, että ne häviävät isona massana taustalla. Personoitu markkinointi suodattaa pois ei-toivotun tiedon ja antaa henkilölle mahdollisuuden valita juuri häntä kiinnostavat asiat.

Personoidun markkinoinnin etuja:

  • Myynnin kasvu: Yksi personoidun markkinnoinnin tavoitteista on myynnin kasvattaminen, myyntikertojen kasvattaminen ja myynnin loppusumman kasvattaminen.
  • Parempien asiakassuhteiden luominen: Myyt sitten kuluttajille tai yrityksille, me kaikki yritämme luoda hyvät suhteet asiakkaisiimme. Personoitu markkinointi auttaa vahvistamaan näitä suhteita. Niistä tulee aidompia ja ainutlaatuisempia.
  • Asiakaskokemuksen parantaminen: Kun räätälöit markkinointiasi asiakkaillesi sopivaksi, asiakkaasi saavat paremman asiakaskokemuksen yrityksesi kanssa.
  • Asiakkaan huomion saaminen: Personoitu markkinointi lisää asiakkaan sitoutumista. Markkinoit asiakkaalle tuotteita, joista hän on oikeasti kiinnostunut, lähetät hänelle viestejä, jotka tarkoittavat jotain ja jätät pois tarpeettoman tiedon.
  • Asiakkaat palaavat: Personoitu markkinointi parantaa asiakaskokemusta, jäät asiakkaidesi mieleen ja he muistavat sinut paremmin, kun heille tulee tarve ostaa tuotteitasi/palveluitasi uudelleen tulevaisuudessa.
  • Tietämyksesi asiakkaistasi lisääntyy: Personoitu markkinointi toimii tietojen pohjalta. Kun saat lisää tietoja asiakkaistasi, pystyt tekemään heille parempaa markkinointia.

Mitkä sitten ovat personoidun markkinoinnin haasteet?
Jos edut ovat näin hyvät, miksi kaikki eivät käytä tätä markkinointikeinoa? Tietojen kerääminen ja niiden ymmärtäminen sekä oikean tarjouksen luominen asiakkaallesi on vaikeaa ilman oikeita työkaluja. Haasteita luovat myös tietojen saaminen tarpeeksi nopeasti, riittävä tietojen määrä ja tietojen oikeellisuus. Toisaalta oikeiden tietojen käyttö oikealla tavalla auttaa ymmärtämään asiakkaiden mieltymyksiä.

Vielä lopuksi esimerkki personoidusta markkinoinnista
Käyt ruokakaupassa ostoksilla, käytät ehkä samalla etukorttiasi? Olet myös mahdollisesti tilannut kyseisen ruokakaupan uutis- ja etukirjeen sähköpostiisi? Ruokakaupat yhdistävät nämä tiedot ja tarjoavat sähköpostitse juuri sinulle ostostesi perusteella mietittyjä tarjouksia ja etuja. Samalla tavalla toimivat monet verkkokaupat, esimerkiksi Amazon tarjoaa sinulle ostostesi perusteella sopivia tuotteita ja tarjouksia.

Olisiko sinun jo aika ottaa personoitu markkinointi käyttöön yrityksessäsi?

 

Lähteenä käytetty artikkelia: What Is Personalization in Marketing?

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail