Blogi

Internesia - kunpa muistaisin mistä sen löysin

Hyväksi todettuja WordPress teemoja

Teen paljon verkkosivuja WordPressille ja käytän sivujen pohjana valmiita teemoja, joita on saatavilla lukuisia. Aina uutta teemaa ostaessa kyllä vähän jännittää, että millainenkohan tämä onkaan toimivuudeltaan, vaikka teeman saamat arvostelut olisivatkin hyvät. Teemoissa kun on paljonkin eroja niiden tekijästä riippuen. On teemoja, jotka toimivat kuin unelma ja joissa on myös toimiva tukipalvelu, jos johonkin asiaan kaipaa neuvoa. Sitten on myös teemoja, joiden kanssa joutuu tappelemaan iltamyöhään ja joiden tukipalvelu vastaa (jos vastaa), että ei voi mitään. Listaan tähän nyt muutamia hyväksi havaitsemiani teemoja ja niiden tekijöitä.

Avada

Avada on monipuolinen teema, jota pystyy kustomoimaan paljon esim. omilla tyyleillä. Avadalla olen toteuttanut mm. Recair Oy:n Daikin lämpöpumput sivuston.

Tutustu teemaan Avada

BuildPress

BuildPress teema on sopiva mm. kone- ja rakennusalan yrityksille. Tällä teemalla olen toteuttanut AF-Partsin sivut.

Tutustu teemaan BuildPress

Dream Spa

Dream Spa teema sopii hyvin kauneudenhoitoalan yrityksille. Toteutin tällä teemalla Hoitola Laventelin kotisivut.

Tutustu teemaan Dream Spa

Enfold

Enfold on minulle uusi tuttavuus, sivut tällä teemalla asiakkaalleni ovat vielä työn alla, mutta teema tuntuu toimivan todella hyvin.

Tutustu teemaan Enfold

Logistic

Tämä teema sopii esimerkiksi kuljetus- ja rakennusalan yrityksille. Tällä teemalla olen toteuttanut Averfin Oy:n kotisivut.

Tutustu teemaan Logistic

Unicon

Unicon on monipuolinen ja yksinkertaisen kaunis teema monenlaisille sivuille. Toteutin tällä teemalla Human Insight kotisivut.

Tutustu teemaan Unicon

ShapedPixels teemat

ShapedPixels tarjoaa monia eri teemoja. Asiakaspalvelu pelaa! Näillä teemoilla olen toteuttanut mm. Kylmannin ja Kennel Snowmistin kotisivut.

Tutustu ShapedPixels teemoihin

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kuinka luoda toimiva Instagram strategia – 5 vinkkiä

Instagram voi olla toimiva markkinointikanava, jonka kautta saat myyntiä, liidejä ja uusia asiakkaita. Tässä artikkelissa kerrotaan viisi vinkkiä miten luot toimivan strategian Instagram-markkinointiin.

1. Päätä pääaiheesi

Instragram on paikka jossa haluat jakaa hienoimmat kuvasi, mutta vaikka Instagram edellyttää sinua jakamaan kuvia, älä harhaudu jakamaan sellaisia kuvia, jotka eivät edusta yrityksesi tarkoitusta. Sen sijaan sinun tulee keksiä luovia tapoja kuvata yrityksesi toimintaa.

Miksi tämä on tärkeää? Siksi koska kun ihmiset miettivät alkavatko he seuraamaan Instagram-tiliäsi, he selaavat kuviasi läpi ja katsovat onko suurin osa julkaisemistasi kuvista heitä kiinnostavia. Jos julkaiset usein samasta aiheesta ja tämä aihe on kiinnostava, saat uusia seuraajia.

Esimerkiksi Dell’Eco myy luonnonmukaisia hyvinvointiin liittyviä tuotteita. He tuovat Instagram tilillään esille tuotekuvia ja muita hyvinvointiin ja kauneuteen liittyviä kuvia sekä vinkkejä asiakkaille tuotteiden käyttöön.

Vinkkejä mitä Instagramin yritystilin kuvissa voisi olla:

  • Kuvia kulissien takaa
  • Käyttäjien luomaa sisältöä
  • Kulttuurisidonnaista materiaalia
  • Asiakastarinoita
  • Toimialaan liittyviä kuvia

Monet B2B yritykset haluavat keskittyä kulttuurisidonnaiseen sisältöön ja kulissien takaa otettuihin kuviin. Sen sijaan B2C yritykset keskittyvät mieluummin tuotteisiinsa ja asiakastarinoihin. Tuotteita voi kuvata myös inspiroivassa ympäristössä tai jakaa vinkkejä asiakkaille tuotteiden käyttöön.

2. Keksi teema

Kun olet päättänyt aiheesi, on aika valita teema. Teemaa valitessa on hyvä miettiä väri tai muutama väri, joita kuvissa tuo esille. Tämä auttaa tekemään Instagram tilistäsi muistettavamman. Mieti miten erotut parhaiten kilpailijoistasi. Teeman valinnan pääideana on miettiä miten jäät ihmisten mieleen.

Esimerkiksi valokuvaaja Valokuvaus Rajaniemi käyttää kuvissaan paljon luonnon valoa ja pehmeitä sävyjä.

3. Suunnittele viikottain kuvaus

Suosituimmat Instagram vaikuttajat julkaisevat vähintään kerran päivässä. Hyvän kuvauksen stailaaminen, kuvan ottaminen ja editointi päivittäin ei kuitenkaan ole järkevää. Tämän vuoksi onkin hyvä valita yksi päivä viikossa, jonka pyhität kuvien ottamiselle ja editoit useita kuvia kerralla. Kuvauksia varten sinun ei tarvitse hankkia kallista järjestelmäkameraa, alkuun pääset hyvällä luonnonvalolla ja puhelimesi kameralla. Usein on tapana kuvata tuotteita valoista taustaa vasten, jotta ne erottuvat paremmin, mutta ole rohkea ja kokeile myös muita taustoja, niin kuin Colorius on käyttänyt alla olevassa kuvassa. Ideana on käyttää taustaa, joka ei vielä liikaa huomiota kuvattavalta kohteelta.

4. Ajasta julkaisusi

Kun otat kuvia riittämään viikon jokaiselle päivälle, voit myös ajastaa julkaisusi etukäteen. Ei haittaa vaikka olisit kiireinen, julkaisusi julkaistaa ajallaan. No, tavallaan. Voit käyttää Intagramin julkaisuiden ajastamiseen Bufferia tai Hootsuitea. Voit ladata sinne kuvan, kirjoittaa kuvatekstin ja ajastaa julkaisun, mutta Instagram vaatii kuitenkin, että manuaalisesti julkaiset kuvan. Nämä apuohjelmat lähettävät sinulle ilmoituksen kun on aika lähettää julkaisu. Ohjelman avulla voit viedä julkaisusi Instagramiin, joudut vielä lisäämään mahdolliset flitterin kuvaan ja painamaan julkaise-nappia. Tämä kuitenkin auttaa sinua paljon, koska sinun ei tarvitse muistaa julkaista kuvaa, miettiä kesken töiden kuvatekstejä ja hastageja, vaan olet miettinyt ne jo valmiiksi.

      

5. Vaihda profiilisi linkki säännöllisesti

Viimeiseksi on hyvä tarkistaa Instagram profiilisi linkki. Jotta saat Instagramista uusia kävijöitä sivuillesi, ja jos et käytä Instagramin mainostyökaluja, sinun täytyy lisätä linkki profiiliisi. Monet lisäävät sivujensa linkin profiiliinsa ja unohtavat sen sinne ikiajoiksi. Sen sijaa menestyvät brändit päivittävät linkkiä aina kun haluavat tuoda esille jotain tiettyä sivuillaan, kuten mainoskampanjaa tai tarjoustuotetta. Näin voit tarjoustuotteen kuvan julkaisun yhteydessä mainita, että osta tämä tuote klikkaamalla profiilimme linkkiä.

Esimerkiksi valokuvaaja Naniannette käyttää tätä Instagram tilillään. Hän julkaisi koirakuvan yhteydessä vinkin, että linkki 30 päivän koirakuvaus haasteeseen (30 Day Dog Photography Challenge) löytyy hänen profiilistaan.

Profiiliinsa hän on lisännyt linkin 30 päivän koirakuvaus haasteeseen (30 Day Dog Photography Challenge), joka löytyy Pinterestistä.

Profiilissa olevan linkin kautta aiheesta kiinnostunut henkilö pääsee heti yhdellä klikkauksella oikealle sivulle.

Aloita jo tänään

Noniin, nyt kun olet lukenut kaikki vinkit Instagram strategian luomiseen, on aika aloittaa. Jos jo olemassa oleva Instagram tilisi näyttää hieman sekavalta, ei hätää, jatka uudella strategialla ja pian tilisi näyttää jo paljon paremmalta. Muista, että avainsana on johdonmukaisuus, ihmeitä ei tapahdu yhdessä yössä vaan pidemmällä aikavälillä.

Lähteenä käytetty artikkelia: 5 Key Steps to Creating an Instagram Strategy that Converts

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kotisivujen peruspaketti tarjoushintaan

Tarvitseko kotisivut? Tai kaipaavatko nykyiset sivusi uudistamista? Toukokuun ajan Internesian toteuttamat peruspaketin kotisivut tarjoushinnalla vain 414 eur + alv (ovh 514 eur + alv).

Peruspaketti sisältää:

  • Sisällönhallintajärjestelmän asennuksen palvelimelle (WordPress tai Joomla!)
  • Tarvittavien ilmaisten lisäosien asennuksen sisällönhallintajärjestelmään
  • Tyylikkään responsiivisen (mobiiliystävällisen) sivupohjan asennettuna
  • Sisällön (tekstit ja kuvat) syöttämisen sivustolle
  • Etusivu + 5 sisältösivua
  • Hakukoneoptimoinnin
  • Kävijäseurannan
  • Sisällönhallintajärjestelmän käytön opastuksen sähköpostitse/puhelimitse

Referenssejä toteuttamistani sivustoista löydät Referenssit-sivulta.

Kiinnostuitko? Laita viestiä mari@internesia.fi ja kerro millaiset sivut haluaisit, niin jutellaan lisää.

Tarjous on voimassa 1.-31.5.2017 tehtyihin uusiin tilauksiin. Peruspaketin laajentaminen sovittavissa erikseen.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Paranna hakutuloksiasi oikealla kuvien käytöllä

Mitä tehdä, kun esimerkiksi Facebookissa yrityksesi saavuttaa orgaanisesti aina vain vähemmän ihmisiä? Yksi helppo tapa lisätä julkaisujen huomiota on lisätä niihin kuvia.

Kuva jokaiseen julkaisuun

Miksi kuvia?

“Kun ihmiset saavat tietoa, he muistavat siitä vain noin 10% kolme päivää myöhemmin. Jos taas tiedon yhteydessä on asiaan sopiva kuva, muistavat ihmiset tiedosta 65% kolme päivää myöhemmin.” Lähde

Jos siis olet tehnyt Facebookkiin paljon tekstiä sisältäviä julkaisuja ja tuntuu, että julkaisun näkevien ihmisten määrä vain laskee, kokeile lisätä julkaisuun kuva ja kirjoita vain muutama rivi tekstiä. Tee pidempi teksti vaikka blogiin ja linkitä julkaisusta sinne. Käytä myös #hästägejä eli avainsanoja, joiden avulla myös Facebookissa julkaisusi voidaan löytää haulla.

Kuvien tulisi tarkoituksenmukaisia

Lisää julkaisuun kuva, joka sopii siihen. Jos mainostat esimerkiksi kirjanpitopalvelua, älä lisää julkaisuun kuvaa lapsista leikkimässä leikkipaikalla. Kuvien tulee visuaalisesti tukea sisältöäsi.

Käytä laadukkaita kuvia

Houkuttelevaa räpsiä kuvia itse nopeasti vanhalla kännykällä? Suosittelen käyttämään korkealaatuisia kuvia. Toki nykypäivänä myös kännykällä voi ottaa sellaisia omassa kodissaan, mutta se vaatii pientä opiskelua valaistuksesta ja sommittelusta. Jos muuten haluat oppia lisää valokuvauksesta, suosittelen Alias Edun Kuvaamisen taito -verkkokurssia.

Facebookissa käytettävät kuvat kannattaa optimoida. Kuvan pitkän sivun tulisi olla 2048 pikseliä ja kuvien latauksessa on suositeltavaa käyttää korkeaa laatua. Jos sinulla ei itselläsi ole sopivia kuvia, eikä budjetti riitä kuvien teettämiseen tai ostamiseen, voit ladata kuvia myös ilmaiseksi kuvapankeista. Lue lisää Oletko jo kuullut näistä ilmaisista kuvasivustoista?

Yksilöllisiä kuvia

Jos oikeasti haluat, että julkaisusi näkevät ihmiset pysähtyvät ja ajattelevat, että hei, tässäpä hieno erilainen kuva, niin sinun täytyy panostaa hieman enemmän käyttämiisi kuviin. Tämä ei välttämättä tarkoita isoa budjettia, mutta voit joutua käyttämään hieman enemmän omaa aikaasi kuvien ottamisen opetteluun.

Huomaathan myös että Facebookissa voi samaan julkaisuun lisätä useamman kuvan. Voit tehdä kuvistasi myös videon, joka herättää vielä enemmän huomiota.

 

Lähteenä käytetty artikkelia: Learn How to Use Images to Increase Your Organic Reach

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Vinkit verkkokaupan hakukoneoptimointiin

Verkkokauppasi menestys koostuu monista eri asioista, mutta yksi niistä ehdottomasti on se kuinka hyvin sivusi löytyvät hakukoneiden hakutuloksista. Tästä artikkelista löydät listan mitä sinun kannattaisi ottaa huomioon verkkokauppasi hakukoneoptimoinnissa. Tekemällä listan ehdottamat toimenpiteet saat selvän edun kilpailijoihisi nähden.

1. Tarkista että kaikki sivustollasi olevat sisäiset linkit ohjaavat samaan verkkotunnukseen

Tarkoitan tällä sitä, että sivustosi linkit ohjaantuvat joko

https://www.verkkotunnuksesi.fi

tai

https://verkkotunnuksesi.fi

Miksi näin? Koska hakukoneet tulkitsevat käytännössä nämä kaksi osoitetta eri sivustoiksi. Jos annat hakukoneiden indeksoida molemmat osoitteet, se vaikuttaa negatiivisesti sijoittumiseesi hakutuloksissa. Myös sivustosi etusivun tulisi olla verkkotunnuksesi.fi, ei verkkotunnuksesi.fi/index.php tai verkkotunnuksesi.fi/index.html.

2. Käytä 301 uudelleenohjauksia oikein

Jos valitsit sivustosi osoitteeksi esim. https://verkkotunnuksesi.fi tulee sinun tehdä .htaccess tiedosto palvelimellesi tai muokata jo olemassa olevaa tiedostoa ja asettaa 301 ohjaus kaikista sivustollesi tulevista www-alkuisista linkeistä verkkotunnuksesi.fi osoitteeseen. Tämä on tärkeää, koska haluat lujittaa sivujesi indeksoimista samaan verkkotunnukseen saavuttaaksesi parhaan mahdollisen sijoituksen hakutuloksissa.

3. Valitse oikea verkkotunnus

Valitse verkkotunnus, jossa on myymäsi tuotteen avainsana. Jos valitse jonkun muun kivan kuuloisen verkkotunnuksen, joudut brändäämään sivustoasi huomattavasti enemmän.

Lue lisää verkkotunnuksen valinnasta: Verkkotunnuksen valinnan tärkeimmät 11 kohtaa

4. Tarkista, että kaikilla sivuillasi on yksilöidyt otsikot (title) ja meta-kuvaukset (meta-description)

Yksi tärkemmistä hakukoneoptimoinnin kohdista on kirjoittaa jokaiselle sivulle yksilöidyt kuvaavat otsikot ja meta-kuvaukset. Otsikko kertoo muutamalla sanalla sivusta (esim. tuotteen nimi ja jokin avainsana) ja meta-kuvaus on lyhyt yhteenveto sivun sisällöstä. Voit lisätä myös meta-hakusanoja, mutta nämä eivät enää nykyään ole niin tärkeitä hakukoneille kuin otsikko ja meta-kuvaus. Otsikon maksimi pituus on 60 merkkiä ja meta-kuvauksen sekä meta-hakusanojen maksimi merkkimäärä 160 merkkiä.

5. Käytä tuotesivujesi osoitteissa (url) avainsanoja

Jos mahdollista, käytä sivujen osoitteissa avainsanoja. Hakukoneet indeksoivat huonosti dynaamisia sivuja esim. verkkotunnuksesi.fi/tuote.php?id=123&cat=4. Osoitteen tulisi paremminkin olla muotoa verkkotunnuksesi.fi/tuotteen-nimi-ja-avainsana. Tähän et kuitenkaan aina voi vaikuttaa, jos verkkokauppa-alustasi ei tue hakukoneystävällisiä osoitteita. Tällöin voi toki miettiä olisiko syytä vaihtaa verkkokauppa-alustaa tai vähintään toivoa verkkokauppa-alusta ylläpidolta muutosta asiaan.

6. Kirjoita hyvät ja kattavat tuotekuvaukset tuotteillesi

Monesti verkkokaupoissa näkee tuotesivuja, joissa tuotekuvaus on todella lyhyt ja kauppias luottaa, että tuotekuva kertoo “enemmän kuin tuhat sanaa”. Mutta valitettavasti se ei kerro niitä tuhatta sanaa hakukoneelle. Vain tuhat sanaa tuotekuvauksen tekstissä kertoo hakukoneelle tuhat sanaa. Kirjoita siis helposti luettavat kattavat tuotekuvaukset jokaiselle tuotteellesi.

7. Käytä sivustokarttaa

Miksi et kertoisi hakukoneelle suoraan mitä sivuja sivustoltasi löytyy käyttämällä sivustokarttaa? Monille hakukoneille voi itse käydä kertomassa mistä osoitteesta oman sivuston sivustokartta löytyy ja auttaa näin hakukonetta indeksoimaan omaa sivustoa paremmin. Muista käyttää tämäkin kohta hyväksesi!

Lue myös Näin teet verkkosivuistasi käyttäjäystävällisemmät

 

Tuliko mieleen jotain kysyttävää hakukoneoptimoinnista? Laita viestiä, niin jutellaan. 🙂

 

Lähteenä käytetty artikkelia: SEO: 10 Ways to Optimize Your Online Store for the Search Engines

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

5 vinkkiä kuinka yhdistää videot some-markkinointiisi

Nykyään usein kun katsot Facebook-tiliäsi, huomaat, että joku kavereistasi on tehnyt Facebook Live-julkaisun tai julkaissut videon. Kun kasaat huonekalujasi, mistä etsit ohjeita? YouTubesta. Kun olet lauantai-iltana kavereiden kanssa ulkona, minne postaat videoita? Snapchattiin. Mutta sosiaaliset videot ovat paljon muuta kuin huonekalujen kokoamisohjeita tai kavereiden juhlinnan katselemista. Facebookissa ja Snapchatissa julkaistaan biljoonia videoita joka päivä ja YouTube on raportoinut, että heidän palvelustaan videoita katsotaan biljoonia tunteja joka vuorokausi. Mitä sinun siis tulisi tehdä, jotta pääsisit osalliseksi tästä?

1. Valitse kanavasi

Kaikilla suurimmilla sosiaalisen median alustoilla on tällä hetkellä käytössä jonkinlainen video-ominaisuus. Yksistään live-videoon sinulla on useita vaihtoehtoja, kuten Facebook Live, Instgram, Periscope (Twitterin omistama) ja YouTube. Mihin kanavaan sinun siis tulisi keskittyä? Mieti mistä kanavasta tavoitat eniten yleisöä? Jos sinulla on paljon seuraajia Twitterissä, Periscope voi olla hyvä valinta. Jos taas asiakkaasi viihtyvät Facebooksissa, valitse Facebook Live.

2. Luo sisältöä joka toimii

Hauskat videot, joita katselijat jakavat eteenpäin, ovat aina hyviä. “Kuinka teen” videot ovat haetuimpia videoita YouTubessa, joten ne voivat olla yksi hyvä tapa saada yhteys asiakkaisiisi. Miten tahansa päädyt toteuttamaan videoita, tuo jokaisessa videossa brändisi persoonallisuus esille ja kerro sisällölläsi johdonmukainen tarina.

3. Pura esteet sinun ja asiakkaasi väliltä

Tämä on helpointa toteuttaa kysymällä asiakkailtasi millaista sisältöä he haluavat sinun heille tuottavan. Voi olla, että ajattelet asiakkaidesi haluavan tietynlaista sisältöä ja he yllättävät sinut pyytämällä ihan jotain muuta.

4. Ole johdonmukainen

Tämä pätee niin live-videoihin kuin nauhotettuihin videoihin. Ajattele asiaa esimerkiksi tv-ohjelman näkökulmasta. Se tulee tv:stä tiettynä päivä tiettyyn aikaan. Siinä ei ole yhtäkkiä kahden viikon taukoa eikä se sen jälkeen ilmesty eri päivänä eri aikaan. Kun olet johdonmukainen videoidesi julkaisemissa, asiakkaasi osaavat jo odottaa niitä.

5. Älä pelkää live-videota

Et tarvitse suurta markkinointibudjettia. Voit kuvata videon puhelimellasi. Tietysti et voi odottaa suurta katselijajoukkoa heti alusta alkaen, mutta ota yhteys yleisöösi ja pidä hauskaa. Live-video oli jokaisella vuoden 2017 trendilistalla, joten sitä kannattaa kokeilla juuri nyt!

Lähteenä käytetty artikkelia: 5 Tips for Adding Video Content into Your Social Media Marketing Mix

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Case: Hoitola Laventeli

Sain Internesian sähköpostiin eräänä päivänä sähköpostiviestin naapuriltani Angelikalta. Hän oli perustanut yhdessä yrittäjäkollegansa kanssa kauneushoitolan ja he tarvitsivat hoitolalleen kotisivut. Sovimme tapaamisen, johon ei ollut pitkä matka, koska se pidettiin Angelikan luona naapuriasunnossa. Kävimme yhdessä läpi millaisia tarpeita Angelikalla ja Catalinalla oli sivujen suhteen ja juttelimme myös heidän tarpeestaan ajanvarauspalveluun.

Angelikan ja Catalinan Hoitola Laventeli on kauneus- ja hyvinvointihoitola Mukkulassa Lahdessa. Hoitolassa työskentelevät SKY-kosmetologi-jalkahoitaja Catalina ja hieroja-luontaisterapeutti Angelika. Catalina hoitaa kasvohoidot, jalka- ja käsihoidot. Hän tekee myös kotihoitoja ja käy palvelutaloissa. Angelika hoitaa erilaiset hieronnat kuten klassinen hieronta, selluliittihieronta, raskausajan- ja vauvahieronta sekä imukuppihieronta. Luontaishoidoista hän tekee aromaterapiahoitoa, vyöhyketerapiaa (myös vauvoille sekä raskaana oleville), ayurvedisia hoitoja, Bachin kukkaterapiaa. Hän tekee klassista hieronta myös työpaikoilla.

“Kotisivut on tärkeät näkyvyyden kannalta ja että hoitola tulisi tunnetuksi Lahdessa. Kotisivuilla voimme mainostaa omia palveluitamme ja tietysti saada lisää asiakkaita.” kertovat Angelika ja Catalina.

Hoitolan kotisivujen sisällönhallintajärjestelmäksi valitsimme WordPressin, koska se on helppokäyttöinen ja mukautuva. Sopivan ulkoasuteeman löysimme Envato Marketin Themeforestista. Angelika kirjoitti tekstit omista palveluistaan sivujaan varten ja Catalinan tekstit olivatkin jo valmiina hänen vanhoilla sivuillaan. Logon toteutuksessa käännyimme jälleen yhteistyökumppanini Taru Pyykön puoleen. Hän suunnitteli Hoitola Laventelille kauniin ja tyylikkään logon.

Hoitola Laventeli

“Meidän mielestämme toteutus sujui todella hyvin. Mari ymmärsi heti mitä haluamme ja ehkä siitä hienosta Laventeli-kuvasta tuli hyvä alku ja sen ympärille oli helppo rakentaa kokonaisuutta.” Angelika ja Catalina sanovat.

Hyvä ja asiantunteva tekijä on kotisivujen suunnittelussa ja toteutuksessa tärkeä.

“Sivujen toteutuksessa olikin haastavin löytää hyvä kotisivujen tekijä. Otimme hintatarjouksia muualtakin. Mutta onnistuimme hyvin, kun löysin netin kautta Internesian ja kun huomasin, että Mari on myös naapurini, valinnasta ei ollut melkein epäilystäkään. Marin yrityksellä Internesialla on hyvät, selkeät ja ymmärrettävät kotisivut ja hän tuntui luotettavalta yhteistyökumppanilta. Sekin on plussaa, että saimme Internesia kautta hyvän logon suunnittelijan. Olemme todella tyytyväisiä kotisivuihimme ja logoomme.” Angelika kertoo.

Sivujen toteutuksen jälkeen on hyvä hetki vähän hengähtää, mutta sivuja ei sovi unohtaa, vaan niitä on tärkeää päivittää säännöllisesti ja aina voi miettiä myös uusia ideoita sivuille. Angelikan ja Catalinan tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluvat ajanvaraus ja ehkä joskus blogikirjoitukset (se on vain haastavaa, koska suomi ei ole meille kummallekaan äidinkieli).

Tutustu Hoitola Laventelin sivuihin

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhden sivun kotisivut – Ongelmia hakukoneoptimointiin?

Yhden sivun kotisivut ovat tulleet suositummiksi, kun verkkosivujen selailu kännykällä ja tabletilla on lisääntynyt huomattavasti. Sivun vierittäminen on tullut tavaksi ja yhden sivun kotisivut hyödyntävät tätä käyttäytymistä.

Mutta ovatko yhden sivun kotisivut ongelma sivun hakukoneoptimoinnille? Tähän ei ole selkeää kyllä tai ei vastausta, vaan täytyy pohtia monia eri asioita, jotta voidaan päättää kannattaako sivut toteuttaa tällä tavalla vai ei.

Yhden sivun kotisivut antavat sinulle tavallisesti mahdollisuuden optimoida sivun vain yhdelle päähakusanalle tai -lauseelle. Tämä toimii, jos tarjoat vain yhtä palvelua tietylle alueelle, mutta jos sinulla on useita palveluita ja haluat tarjota niitä myös lähiseudulle, et pysty sitä tekemään hyvin yhden sivun kotisivuilla. Jossain tapauksissa sivusi saattaa yltää korkeammalle hakutuloksissa myös hakusanoilla, joille sivuasi ei ole optimoitu. Varsinkin jos hakusanoilla ei ole paljon kilpailua. Mutta jos kilpailua on paljon, tarvitset oman sivun, jonka optimoit tietyille hakusanoille tai -lauseille.

Sinun tulisi siis myös ennen sivujen toteuttamista tai uudistamista miettiä tarkkaan yrityksesi tavoitteet. Minkä palvelun tarjoamiseen haluat panostaa eniten. Jos tavoitteesi ei ole löytyä ensimmäisenä hakukoneen hakutuloksissa, vaan potentiaaliset asiakkaasi löytävät sinut jotain muuta kautta ja haluat tarjota heille vain tarkempia tietoja palvelustasi, voi yhden sivun kotisivu olla hyvä ratkaisu. Esimerkiksi sivulla voi ensin olla lyhyt esittely sinusta tai yrityksestäsi, sitten muutamia kuvia ja suositteluja, ja lopuksi yhteystietosi. Tämä voi houkutella kävijöitä muuttumaan asiakkaiksesi. Yhden sivun kotisivut antavat myös paremman käyttökokemuksen varsinkin mobiili- ja tablettikäyttäjille.

Monisivuiset kotisivut

Useamman sivun kotisivut antavat sinulle mahdollisuuden optimoida niitä eri hakusanoille ja -lauseille. Voit optimoida jokaisen sivun osoitteen, otsikot, meta-kuvaukset ja kuvien alt-tekstit juuri tiettyyn aiheeseen sopiviksi. Yhden sivun kotisivuilla voit käyttää vain yhtä osoitetta, otsikkoa ja meta-kuvausta. Voit toki laittaa sivulle useita otsikoita (H1), mutta se ei ole yhtä tehokasta. Usean sivun kotisivuilla voit hyödyntää paremmin myös hakukoneiden kuvahakua luomalla tietyille aihealueille omia kuvagallerioita ja optimoimalla niiden hakusanat haluamiksesi.

Molempien sivutyyppien edut samalla sivustolla?

Mitä jos haluat hyödyntää molempien sivutyyppien etuja sivustollasi? Onnistuuko se? Toki voit tehdä etusivustasi pitkän, esittelytyyppisen sivun, jota käyttäjä voi vierittää alaspäin ja löytää tärkeimmät tiedot. Tämän lisäksi voit luoda muita sivuja, joilta käyttäjä löytää lisätietoja tietystä aihealueesta. Monilla yhden sivun kotisivuilla valikkolinkit ovat vain ankkureita samalla sivulla oleviin osioihin. Käyttäjä kuitenkin usein selaa sivun loppuun ennen kuin klikkaa valikosta, joten jos valikon klikkaaminen hyppää vain tiettyyn kohtaan samalla sivulla, voi tämä olla käyttäjälle pettymys.

Avainkohtien yhteenveto

  • Yhden sivun kotisivut antavat sinulle mahdollisuuden optimoida sivu vain yhdelle hakusanalle tai -lauseelle.
  • Yhden sivun kotisivut antavat sinulle mahdollisuuden hallita käyttäjän etenemää polkua pakottamalla käyttäjän selaamaan sivulla olevat asiat tietyssä järjestyksessä.
  • Yhden sivun kotisivut antavat usein paremman käyttökokemuksen mobiili- ja tablettikäyttäjille, koska vierittäminen näillä laitteilla on helpompaa kuin klikkailu.
  • Monisivuiset kotisivut sallivat edistyneempien hakukoneoptimointitekniikoiden käytön.
  • Monisivuiset kotisivut helpottavat sisällön yhdistämistä kuviisi, jolloin ne sijoittuvat paremmin kuvahaussa.
  • Sinun ei välttämättä tarvitse valita jompaa kumpaa, koska sivutyyppien yhdistäminen on myös mahdollista!

Lähteenä käytetty artikkelia: Single Page Websites | Bad News For SEO?

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Nettiajanvarauspalvelut esittelyssä

Asiakkaani etsi sivustolleen nettiajanvarauspalvelua. Itselläni ei ollut näistä palveluista aiempaa kokemusta, joten kysyin eräässä Facebook-ryhmässä vinkkejä hyvistä netissä toimivista ajanvarauspalveluista. Tässä esittely neljästä eri palvelusta, joita muut yrittäjät suosittelivat.

Kysyin palveluntarjoajilta seuraavat kysymykset. Alla näet mitä he vastasivat.
1) Lyhyt 2-3 lauseen esittely palvelustanne?
2) Hinnoitteluperiaatteenne, eri käyttötasot ym?
3) Miten asiakas saa palvelunne käyttöönsä? Kauan käyttöönotossa menee aikaa?
3) Miksi asiakkaan tulisi valita juuri teidän palvelunne? Miten eroatte kilpailijoistanne? Tarjoatteko jotain erityistä?
4) Voiko palvelunne liittää johonkin toisiin järjestelmiin?


DigitalBooker

Kysymyksiin vastasi Emmy Kurjenniemi DigitalBookerilta.

1) DigitalBooker on tehokas ja helppo sähköinen ajanvarausjärjestelmä kaikenkokoisille yrityksille. DigitalBooker sopii lähes kaikille toimialoille. Erityisen suosittu se on kauneus-, hyvinvointi- ja liikunta-alalla.

2) Hinnoittelumme muuttuu palvelun laajuuden mukaan, ks. hinnastomme. Tarjoamme aina ensimmäiset 14 päivää ilmaiseksi.

3) Käyttöönotto tapahtuu sivujemme kautta. Koska kyseessä on pilvipalvelu, on käyttöönotto on helppoa ja nopeaa – asiakkaan tulee vain syöttää tietonsa ja järjestelmä on luotu. Tarvittaessa tarjoamme apua käyttöönotossa ja tukipalvelumme ovat maksuttomia.

4) DigitalBooker toimii myös asiakasrekisterinä, eli käyttäjä saa kaikki asiakkaansa yksiin kansiin.

Markkinointitoiminnolla on mahdollista lähettää tekstareita (0,08€/kpl) ja sähköposteja (4,99€/kk) suoraan ajanvarausjärjestelmästä. Asiakasrekisterin avulla markkinointitoiminnolla voidaan luoda kohdennettuja kampanjoita esimerkiksi asiakkaan varaushistorian perusteella.

Olemme erityisen ylpeitä siitä, että DigitalBooker on markkinoiden parhaimman näköinen ajanvarausjärjestelmä. Sen ulkoasun muokkausmahdollisuudet ovat todella laajat, ja sen saa näyttämään juuri sellaiselta kuin haluaa – esimerkiksi samalta kuin yrityksen kotisivut tai muu ilme näyttää.

Tarjoamme säännöllisesti ilmaisia verkkokoulutuksia asiakkaillemme, ja lisäksi tukemme on maksuton.

Olemme toimineet alalla jo 10 vuotta ja olemme vankalla pohjalla myös jatkossa. DigitalBooker yhdistyi kesällä 2016 Visma Passeli Oy:n, josta on etua asiakkaillemme. Kauttamme asiakkaamme saa kaiken tarpeellisen yrityksen arjen pyörittämiseen taloushallinnosta ja ajanvarauksesta kotisivuihin ja verkkokauppaan saakka. Haluamme tarjota kaiken ns. yhden luukun periaatteella, jolloin asiakas saa kaiken yhdestä paikasta eikä asiakkaan tarvitse ongelmatilanteissa ottaa yhteyttä moneen eri paikkaan.

5) Uutiskirjepalvelu MailChimpin lisäksi DigitalBookerin voi liittää Passeli Kassaan, jossa varauksia voidaan käsitellä kassamaksuina. Jos Passelista löytyy myös laskutusosio, voidaan varaus laskuttaa ja viedä samaisen varauksen tiedot laskun pohjaksi.

Tutustu DigitalBookeriin


Slotti

Kysymyksiin vastasi Tatu Teräväinen Slotista.

1) Slotti on palveluyrittäjille suunniteltu nettiajanvaraus- ja kassapalvelu, joka toimii pilvipalveluna, vähentäen yrittäjän omia IT-murheita. Itse ohjelmiston lisäksi järjestämme tarpeen mukaan myös laitteet ja usein annamme myös neuvoja liiketoimintaan verkossa.

2) Slotti ajanvaraus maksaa 10 € / kk / käyttäjä + alv. Tässä on mukana kaikki toiminnot toimipistelisäosaa lukuunottamatta. Slotti kassa pakettina ajanvarauksen kanssa maksaa myös 10 € / kk / käyttäjä + alv.

3) Slotin saa käyttöön suoraan nettisivuilta tekemällä tilin. Tili on käytettävissä heti ja riippuen yrityksen koosta ja palveluvalikoiman monimutkaisuudesta asetusten läpikäyntiin menee useimmiten 15min – 1h.

4) Monet yritykset valitsevat Slotin saamansa nopean ja henkilökohtaisen palvelun vuoksi ja siksi, että Slotin ajanvaraus- ja kassapalveluiden yhdistelmän ansiosta he pystyvät hankkimaan ohjelmisto- ja laitetarpeensa yhdeltä toimittajalta. Lisäksi Slotti on täysin kotimainen, pienyritykseltä pienyrityksille tarjottu palvelu. Usein yrittäjät arvostavat sitä, että pääsevät helposti puhumaan Slotin takana olevien yrittäjien kanssa, joille pienyrittäjän arki on tuttua.

5) Slotin voi liittää Gifti lahjakorttikauppaan, Voissi laskutuspalveluun, WooCommerce verkkokauppaan, Google Analyticsiin ja Facebook pikseliin. Nettivarauksien yhteyteen voi liittää myös verkkomaksamisen. Lisäksi Slotti on helppo upottaa nettisivuille esim. tuesta saatavalla WordPress-pluginilla.

Tutustu Slottiin


Timma

Kysymyksiin vastasi Jaakko Hyytiäinen Timmasta.

1) Timma on Suomen käytetyin nettiajanvaraus- ja kassajärjestelmä, joka on suunniteltu erityisesti kampaamo-, kauneus- ja hierontayrittäjille (1 300 liikettä käyttää Timmaa). Timman ajanvarauksen käyttäjillä on myös mahdollisuus tarjota tyhjäksi jääneitä aikoja timma.fi -kuluttajapalvelussa. Timma.fi -palvelun kautta kuluttajat löytävät sopivimpaan aikaan itselleen parhaan palveluntarjoajan.

2) Hinnoittelu on yksinkertainen:
– Ajanvaraus 15 €/kk/tekijä
– Kassa 5 €/kk/tekijä
– Timma.fi -palvelun kautta varatuista ajoista otamme 10% komission

Yli 5 tekijän paikoissa hinnoittelusta sovitaan erikseen.

3) Timman käyttöönotto kestää vain tunnin. Järjestämme kaikille asiakkaillemme tunnin kestoisen esittelyn ja käyttöönoton (mikäli kiinnostuu Timmasta), jonka jälkeen yrittäjän tarvitsee ainoastaan siirtää varaukset aikaisemmasta kalenterista. Tämän jälkeen Timman ajanvarauksen voi laittaa omille kotisivuilleen.

4) Yksikään liike ei ole ikinä vaihtanut Timmaa mihinkään toiseen järjestelmään, mutta Timman käyttäjistä n. joka kolmannes on aikaisemmin käyttänyt jotain muuta ajanvarausjärjestelmää.

Timmassa pyrimme panostamaan:
– Hyvään asiakaspalveluun
– Asiakkaan kuuntelemiseen
– Helppokäyttöisyyteen
– Uusimpiin teknologioihin ja nykyaikaisuuteen

5) Timmaa ei pysty liittämään muihin järjestelmiin.

Tutustu Timmaan


Vello

Kysymyksiin vastasi Joni Kouvo Vellosta.

1) Vello on maailman helpoin, käyttökokemukseltaan ylivertainen ajanvaraus- ja asiakasrekisterisovellus. Se on 100% suomalaista työtä, ja sitä käyttää jo 800 yritystä ja järjestöä yli 50 eri toimialalta. Vellosta löytyy yksittäisten palveluvarausten lisäksi tilavarausmahdollisuus ja ryhmätunti-ominaisuus, minkä lisäksi Vello-sovellus on räätälöitävissä jokaisen käyttäjänsä näköiseksi.

2) Vello on Suomen ainoa ajanvarauspalvelu, jota startup- ja pienyrittäjät voivat käyttää ilmaiseksi “hamaan tulevaisuuteen” (ilman aikarajoitusta). Laajempaan tarpeeseen tarjoamme Vello Basic -pakettia (10 €/kk) ja ryhmätunteihin Vello Premium -pakettia (15 €/kk). Hinnat ovat kuukausihintoja per työntekijä/kohde. Ei aloitus- tai perustamiskuluja.

3) Asiakas (yrittäjä) saa palvelun käyttöönsä heti luomalla yritykselleen Vello-tilin osoitteessa vello.fi. Käyttöönottoon menee aikaa 10-20 minuuttia riippuen työntekijöiden ja palveluvalikoiman määrästä. Loppuasiakas (kuluttaja) voi käyttää Velloa ajanvarauksiin ilman rekisteröitymistä tai käyttäjätunnuksia.

4) Pienasiakkaan tulisi valita juuri Vello ajanvaraus- ja asiakasrekisterijärjestelmäkseen, koska sen käyttö on ilmaista. Suurempien asiakkaiden tulisi valita Vello, koska se skaalautuu hyvin eri käyttötarpeisiin ja kokoluokan muutoksiin (esim. uudet toimipaikat) ilman, että palvelun käytettävyys tai nopeus kärsii.

Vello eroaa kilpailijoistaan ehdottomasti käytettävyyden ja visuaalisuuden osalta. Lisäksi ryhmätilaisuudet ja soveltuvuus myös tilavarauksiin ovat Vellon kilpailuetuja. Kansainvälisesti Vello on lanseerattu Suomen lisäksi Isossa Britanniassa, Ranskassa, Espanjassa, Virossa ja Australiassa, ja nämä kaikki kieliversiot löytyvät Vellosta kaikille käyttäjille.

Erityisenä yksityiskohtana Vellon saa aidosti “upotettua” yrityksen verkkosivuille ja ryhmätilaisuudet sisältävät Nimenhuuto-ominaisuuden paikallaolijoiden kirjaamiseksi. Lisäksi, asiakasrekisteri muodostuu Vellossa automaattisesti varausten pohjalta.

5) Vellon voi liittää verkkosivuille aitona upotuksena ja varaukset ovat tallennettavissa myös ulkoisiin kalentereihin (esim. Outlook).

Tutustu Velloon

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Case: MusaEdu

MusaEdun ideana on yhdistää soitonopetusta tarjoavat opettajat opetusta etsiviin oppilaisiin valtakunnallisesti koko Suomen alueella.

Internesia toteutti MusaEdu-sivuston täysin räätälöitynä vuoden 2016 aikana. Ensin syksyllä 2016 palvelu avattiin opettajille ja vuoden lopussa oppilaille.

“Tarkoituksena on, että oppilaat voisivat löytää itselleen sopivimman opettajan muun muassa sijainnin, musiikkityylin ja tietysti opiskeltavan instrumentin perusteella sivustolle integroidusta hakukoneesta. Tarkoituksena on myös, että sivusto toimisi palvellen alan kaikkia toimijoita. Tätä varten on muun muassa osto- ja myyntipalsta, sekä mahdollisuus ilmoittaa esimerkiksi tulevista omista keikoista / konserteista, pääsykokeista tai etsiä vaikkapa soittokaveria.” kertovat MusaEdun Mikael ja Jan

Projekti oli pitkä, koska sivuston luonne ja toiminnallisuus muotoituivat sitä toteutettaessa.

“Sivusto idealle sai alkunsa samalla, kun yritysidea muotoutui. Yritysidea oikeastaan herää henkiin vasta palvelun alustan avulla. Alun perin sivuston suhteen toiveena oli luoda palvelu, joka perustuu lähinnä juuri opettajien sekä oppilaiden yhdistämiseen. Matkan varrella olemme kuitenkin tehneet isojakin lisäyksiä sivuston suhteen sen mukaan, kun olemme huomanneet että esimerkiksi käyttökokemusta tarvitsee parantaa joillakin muokkauksilla.
Olemme myös lisänneet alkuperäiseen suunnitelmaan aika paljon lisää toiminnallisia elementtejä, joita emme vielä osanneet toivoa, kun sivustoa alettiin rakentamaan.” MusaEdun Mikael ja Jan kommentoivat

Yhteistyö MusaEdun Mikaelin ja Janin kanssa on sujunut ilman ongelmia, vaikka aikatauluissa on jouduttu joustamaan sivuston muutosten vuoksi.

“Kilpailutimme muutaman palveluntarjoajan, ja Internesia nousi ykköseksi hyvällä hinta-laatu–suhteellaan. Ensimmäisessä tapaamisessa tuli heti sellainen olo, että olemme löytäneet meille sopivimman sivustojen toteuttajan. Ennakoimme myös, että sivuston rakentaminen on pitkä prosessi, ja meille oli myös tärkeää valita tekijäksi sellainen ihminen, jonka kanssa uskoimme hommien sujuvan mallikkaasti. Internesia osoittautui enemmän kuin toiveidemme mukaiseksi.” kertovat Mikael ja Jan

Sivusto on toteutettu pääosin PHP-kielellä ja joitakin osioita on toteutettu lisäksi JavaScriptillä.

“Sivuston toteutus sujui hienosti. On ollut hienoa, että olemme saaneet sivustoon kaikki ne toiminnallisuudet, joita olemme tarvinneet. Olemme myös tehneet todella paljon muutoksia alkuperäiseen suunnitelmaan, mutta Internesia on toteuttanut niistä kaikki erinomaisella asenteella.” kommentoivat Mikael ja Jan

Sivuston kehittäminen jatkuu edelleen vilkkaana, mm. ylläpito-osiota on tarkoitus kehittää edelleen.

“Sivuston jatkokehittely on oikeastaan jo käynnissä, sillä haluamme, että palvelun alusta on juuri sellainen kuin me ja käyttäjät haluamme. On myös hienoa, että voimme edelleen tehdä Internesian kanssa yhteistyötä. Luo myös varmuutta, kun sivuston tekijä osoittaa sitoutumista myös sen jälkeen, kun alkuperäinen työsuunnitelma on saatu täytettyä.” Mikael ja Jan toteavat

Tutustu MusaEdu-sivustoon

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail