Blogi

Internesia - kunpa muistaisin mistä sen löysin

Yhden sivun kotisivut – Ongelmia hakukoneoptimointiin?

Yhden sivun kotisivut ovat tulleet suositummiksi, kun verkkosivujen selailu kännykällä ja tabletilla on lisääntynyt huomattavasti. Sivun vierittäminen on tullut tavaksi ja yhden sivun kotisivut hyödyntävät tätä käyttäytymistä.

Mutta ovatko yhden sivun kotisivut ongelma sivun hakukoneoptimoinnille? Tähän ei ole selkeää kyllä tai ei vastausta, vaan täytyy pohtia monia eri asioita, jotta voidaan päättää kannattaako sivut toteuttaa tällä tavalla vai ei.

Yhden sivun kotisivut antavat sinulle tavallisesti mahdollisuuden optimoida sivun vain yhdelle päähakusanalle tai -lauseelle. Tämä toimii, jos tarjoat vain yhtä palvelua tietylle alueelle, mutta jos sinulla on useita palveluita ja haluat tarjota niitä myös lähiseudulle, et pysty sitä tekemään hyvin yhden sivun kotisivuilla. Jossain tapauksissa sivusi saattaa yltää korkeammalle hakutuloksissa myös hakusanoilla, joille sivuasi ei ole optimoitu. Varsinkin jos hakusanoilla ei ole paljon kilpailua. Mutta jos kilpailua on paljon, tarvitset oman sivun, jonka optimoit tietyille hakusanoille tai -lauseille.

Sinun tulisi siis myös ennen sivujen toteuttamista tai uudistamista miettiä tarkkaan yrityksesi tavoitteet. Minkä palvelun tarjoamiseen haluat panostaa eniten. Jos tavoitteesi ei ole löytyä ensimmäisenä hakukoneen hakutuloksissa, vaan potentiaaliset asiakkaasi löytävät sinut jotain muuta kautta ja haluat tarjota heille vain tarkempia tietoja palvelustasi, voi yhden sivun kotisivu olla hyvä ratkaisu. Esimerkiksi sivulla voi ensin olla lyhyt esittely sinusta tai yrityksestäsi, sitten muutamia kuvia ja suositteluja, ja lopuksi yhteystietosi. Tämä voi houkutella kävijöitä muuttumaan asiakkaiksesi. Yhden sivun kotisivut antavat myös paremman käyttökokemuksen varsinkin mobiili- ja tablettikäyttäjille.

Monisivuiset kotisivut

Useamman sivun kotisivut antavat sinulle mahdollisuuden optimoida niitä eri hakusanoille ja -lauseille. Voit optimoida jokaisen sivun osoitteen, otsikot, meta-kuvaukset ja kuvien alt-tekstit juuri tiettyyn aiheeseen sopiviksi. Yhden sivun kotisivuilla voit käyttää vain yhtä osoitetta, otsikkoa ja meta-kuvausta. Voit toki laittaa sivulle useita otsikoita (H1), mutta se ei ole yhtä tehokasta. Usean sivun kotisivuilla voit hyödyntää paremmin myös hakukoneiden kuvahakua luomalla tietyille aihealueille omia kuvagallerioita ja optimoimalla niiden hakusanat haluamiksesi.

Molempien sivutyyppien edut samalla sivustolla?

Mitä jos haluat hyödyntää molempien sivutyyppien etuja sivustollasi? Onnistuuko se? Toki voit tehdä etusivustasi pitkän, esittelytyyppisen sivun, jota käyttäjä voi vierittää alaspäin ja löytää tärkeimmät tiedot. Tämän lisäksi voit luoda muita sivuja, joilta käyttäjä löytää lisätietoja tietystä aihealueesta. Monilla yhden sivun kotisivuilla valikkolinkit ovat vain ankkureita samalla sivulla oleviin osioihin. Käyttäjä kuitenkin usein selaa sivun loppuun ennen kuin klikkaa valikosta, joten jos valikon klikkaaminen hyppää vain tiettyyn kohtaan samalla sivulla, voi tämä olla käyttäjälle pettymys.

Avainkohtien yhteenveto

  • Yhden sivun kotisivut antavat sinulle mahdollisuuden optimoida sivu vain yhdelle hakusanalle tai -lauseelle.
  • Yhden sivun kotisivut antavat sinulle mahdollisuuden hallita käyttäjän etenemää polkua pakottamalla käyttäjän selaamaan sivulla olevat asiat tietyssä järjestyksessä.
  • Yhden sivun kotisivut antavat usein paremman käyttökokemuksen mobiili- ja tablettikäyttäjille, koska vierittäminen näillä laitteilla on helpompaa kuin klikkailu.
  • Monisivuiset kotisivut sallivat edistyneempien hakukoneoptimointitekniikoiden käytön.
  • Monisivuiset kotisivut helpottavat sisällön yhdistämistä kuviisi, jolloin ne sijoittuvat paremmin kuvahaussa.
  • Sinun ei välttämättä tarvitse valita jompaa kumpaa, koska sivutyyppien yhdistäminen on myös mahdollista!

Lähteenä käytetty artikkelia: Single Page Websites | Bad News For SEO?

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Nettiajanvarauspalvelut esittelyssä

Asiakkaani etsi sivustolleen nettiajanvarauspalvelua. Itselläni ei ollut näistä palveluista aiempaa kokemusta, joten kysyin eräässä Facebook-ryhmässä vinkkejä hyvistä netissä toimivista ajanvarauspalveluista. Tässä esittely neljästä eri palvelusta, joita muut yrittäjät suosittelivat.

Kysyin palveluntarjoajilta seuraavat kysymykset. Alla näet mitä he vastasivat.
1) Lyhyt 2-3 lauseen esittely palvelustanne?
2) Hinnoitteluperiaatteenne, eri käyttötasot ym?
3) Miten asiakas saa palvelunne käyttöönsä? Kauan käyttöönotossa menee aikaa?
3) Miksi asiakkaan tulisi valita juuri teidän palvelunne? Miten eroatte kilpailijoistanne? Tarjoatteko jotain erityistä?
4) Voiko palvelunne liittää johonkin toisiin järjestelmiin?


DigitalBooker

Kysymyksiin vastasi Emmy Kurjenniemi DigitalBookerilta.

1) DigitalBooker on tehokas ja helppo sähköinen ajanvarausjärjestelmä kaikenkokoisille yrityksille. DigitalBooker sopii lähes kaikille toimialoille. Erityisen suosittu se on kauneus-, hyvinvointi- ja liikunta-alalla.

2) Hinnoittelumme muuttuu palvelun laajuuden mukaan, ks. hinnastomme. Tarjoamme aina ensimmäiset 14 päivää ilmaiseksi.

3) Käyttöönotto tapahtuu sivujemme kautta. Koska kyseessä on pilvipalvelu, on käyttöönotto on helppoa ja nopeaa – asiakkaan tulee vain syöttää tietonsa ja järjestelmä on luotu. Tarvittaessa tarjoamme apua käyttöönotossa ja tukipalvelumme ovat maksuttomia.

4) DigitalBooker toimii myös asiakasrekisterinä, eli käyttäjä saa kaikki asiakkaansa yksiin kansiin.

Markkinointitoiminnolla on mahdollista lähettää tekstareita (0,08€/kpl) ja sähköposteja (4,99€/kk) suoraan ajanvarausjärjestelmästä. Asiakasrekisterin avulla markkinointitoiminnolla voidaan luoda kohdennettuja kampanjoita esimerkiksi asiakkaan varaushistorian perusteella.

Olemme erityisen ylpeitä siitä, että DigitalBooker on markkinoiden parhaimman näköinen ajanvarausjärjestelmä. Sen ulkoasun muokkausmahdollisuudet ovat todella laajat, ja sen saa näyttämään juuri sellaiselta kuin haluaa – esimerkiksi samalta kuin yrityksen kotisivut tai muu ilme näyttää.

Tarjoamme säännöllisesti ilmaisia verkkokoulutuksia asiakkaillemme, ja lisäksi tukemme on maksuton.

Olemme toimineet alalla jo 10 vuotta ja olemme vankalla pohjalla myös jatkossa. DigitalBooker yhdistyi kesällä 2016 Visma Passeli Oy:n, josta on etua asiakkaillemme. Kauttamme asiakkaamme saa kaiken tarpeellisen yrityksen arjen pyörittämiseen taloushallinnosta ja ajanvarauksesta kotisivuihin ja verkkokauppaan saakka. Haluamme tarjota kaiken ns. yhden luukun periaatteella, jolloin asiakas saa kaiken yhdestä paikasta eikä asiakkaan tarvitse ongelmatilanteissa ottaa yhteyttä moneen eri paikkaan.

5) Uutiskirjepalvelu MailChimpin lisäksi DigitalBookerin voi liittää Passeli Kassaan, jossa varauksia voidaan käsitellä kassamaksuina. Jos Passelista löytyy myös laskutusosio, voidaan varaus laskuttaa ja viedä samaisen varauksen tiedot laskun pohjaksi.

Tutustu DigitalBookeriin


Slotti

Kysymyksiin vastasi Tatu Teräväinen Slotista.

1) Slotti on palveluyrittäjille suunniteltu nettiajanvaraus- ja kassapalvelu, joka toimii pilvipalveluna, vähentäen yrittäjän omia IT-murheita. Itse ohjelmiston lisäksi järjestämme tarpeen mukaan myös laitteet ja usein annamme myös neuvoja liiketoimintaan verkossa.

2) Slotti ajanvaraus maksaa 10 € / kk / käyttäjä + alv. Tässä on mukana kaikki toiminnot toimipistelisäosaa lukuunottamatta. Slotti kassa pakettina ajanvarauksen kanssa maksaa myös 10 € / kk / käyttäjä + alv.

3) Slotin saa käyttöön suoraan nettisivuilta tekemällä tilin. Tili on käytettävissä heti ja riippuen yrityksen koosta ja palveluvalikoiman monimutkaisuudesta asetusten läpikäyntiin menee useimmiten 15min – 1h.

4) Monet yritykset valitsevat Slotin saamansa nopean ja henkilökohtaisen palvelun vuoksi ja siksi, että Slotin ajanvaraus- ja kassapalveluiden yhdistelmän ansiosta he pystyvät hankkimaan ohjelmisto- ja laitetarpeensa yhdeltä toimittajalta. Lisäksi Slotti on täysin kotimainen, pienyritykseltä pienyrityksille tarjottu palvelu. Usein yrittäjät arvostavat sitä, että pääsevät helposti puhumaan Slotin takana olevien yrittäjien kanssa, joille pienyrittäjän arki on tuttua.

5) Slotin voi liittää Gifti lahjakorttikauppaan, Voissi laskutuspalveluun, WooCommerce verkkokauppaan, Google Analyticsiin ja Facebook pikseliin. Nettivarauksien yhteyteen voi liittää myös verkkomaksamisen. Lisäksi Slotti on helppo upottaa nettisivuille esim. tuesta saatavalla WordPress-pluginilla.

Tutustu Slottiin


Timma

Kysymyksiin vastasi Jaakko Hyytiäinen Timmasta.

1) Timma on Suomen käytetyin nettiajanvaraus- ja kassajärjestelmä, joka on suunniteltu erityisesti kampaamo-, kauneus- ja hierontayrittäjille (1 300 liikettä käyttää Timmaa). Timman ajanvarauksen käyttäjillä on myös mahdollisuus tarjota tyhjäksi jääneitä aikoja timma.fi -kuluttajapalvelussa. Timma.fi -palvelun kautta kuluttajat löytävät sopivimpaan aikaan itselleen parhaan palveluntarjoajan.

2) Hinnoittelu on yksinkertainen:
– Ajanvaraus 15 €/kk/tekijä
– Kassa 5 €/kk/tekijä
– Timma.fi -palvelun kautta varatuista ajoista otamme 10% komission

Yli 5 tekijän paikoissa hinnoittelusta sovitaan erikseen.

3) Timman käyttöönotto kestää vain tunnin. Järjestämme kaikille asiakkaillemme tunnin kestoisen esittelyn ja käyttöönoton (mikäli kiinnostuu Timmasta), jonka jälkeen yrittäjän tarvitsee ainoastaan siirtää varaukset aikaisemmasta kalenterista. Tämän jälkeen Timman ajanvarauksen voi laittaa omille kotisivuilleen.

4) Yksikään liike ei ole ikinä vaihtanut Timmaa mihinkään toiseen järjestelmään, mutta Timman käyttäjistä n. joka kolmannes on aikaisemmin käyttänyt jotain muuta ajanvarausjärjestelmää.

Timmassa pyrimme panostamaan:
– Hyvään asiakaspalveluun
– Asiakkaan kuuntelemiseen
– Helppokäyttöisyyteen
– Uusimpiin teknologioihin ja nykyaikaisuuteen

5) Timmaa ei pysty liittämään muihin järjestelmiin.

Tutustu Timmaan


Vello

Kysymyksiin vastasi Joni Kouvo Vellosta.

1) Vello on maailman helpoin, käyttökokemukseltaan ylivertainen ajanvaraus- ja asiakasrekisterisovellus. Se on 100% suomalaista työtä, ja sitä käyttää jo 800 yritystä ja järjestöä yli 50 eri toimialalta. Vellosta löytyy yksittäisten palveluvarausten lisäksi tilavarausmahdollisuus ja ryhmätunti-ominaisuus, minkä lisäksi Vello-sovellus on räätälöitävissä jokaisen käyttäjänsä näköiseksi.

2) Vello on Suomen ainoa ajanvarauspalvelu, jota startup- ja pienyrittäjät voivat käyttää ilmaiseksi “hamaan tulevaisuuteen” (ilman aikarajoitusta). Laajempaan tarpeeseen tarjoamme Vello Basic -pakettia (10 €/kk) ja ryhmätunteihin Vello Premium -pakettia (15 €/kk). Hinnat ovat kuukausihintoja per työntekijä/kohde. Ei aloitus- tai perustamiskuluja.

3) Asiakas (yrittäjä) saa palvelun käyttöönsä heti luomalla yritykselleen Vello-tilin osoitteessa vello.fi. Käyttöönottoon menee aikaa 10-20 minuuttia riippuen työntekijöiden ja palveluvalikoiman määrästä. Loppuasiakas (kuluttaja) voi käyttää Velloa ajanvarauksiin ilman rekisteröitymistä tai käyttäjätunnuksia.

4) Pienasiakkaan tulisi valita juuri Vello ajanvaraus- ja asiakasrekisterijärjestelmäkseen, koska sen käyttö on ilmaista. Suurempien asiakkaiden tulisi valita Vello, koska se skaalautuu hyvin eri käyttötarpeisiin ja kokoluokan muutoksiin (esim. uudet toimipaikat) ilman, että palvelun käytettävyys tai nopeus kärsii.

Vello eroaa kilpailijoistaan ehdottomasti käytettävyyden ja visuaalisuuden osalta. Lisäksi ryhmätilaisuudet ja soveltuvuus myös tilavarauksiin ovat Vellon kilpailuetuja. Kansainvälisesti Vello on lanseerattu Suomen lisäksi Isossa Britanniassa, Ranskassa, Espanjassa, Virossa ja Australiassa, ja nämä kaikki kieliversiot löytyvät Vellosta kaikille käyttäjille.

Erityisenä yksityiskohtana Vellon saa aidosti “upotettua” yrityksen verkkosivuille ja ryhmätilaisuudet sisältävät Nimenhuuto-ominaisuuden paikallaolijoiden kirjaamiseksi. Lisäksi, asiakasrekisteri muodostuu Vellossa automaattisesti varausten pohjalta.

5) Vellon voi liittää verkkosivuille aitona upotuksena ja varaukset ovat tallennettavissa myös ulkoisiin kalentereihin (esim. Outlook).

Tutustu Velloon

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Case: MusaEdu

MusaEdun ideana on yhdistää soitonopetusta tarjoavat opettajat opetusta etsiviin oppilaisiin valtakunnallisesti koko Suomen alueella.

Internesia toteutti MusaEdu-sivuston täysin räätälöitynä vuoden 2016 aikana. Ensin syksyllä 2016 palvelu avattiin opettajille ja vuoden lopussa oppilaille.

“Tarkoituksena on, että oppilaat voisivat löytää itselleen sopivimman opettajan muun muassa sijainnin, musiikkityylin ja tietysti opiskeltavan instrumentin perusteella sivustolle integroidusta hakukoneesta. Tarkoituksena on myös, että sivusto toimisi palvellen alan kaikkia toimijoita. Tätä varten on muun muassa osto- ja myyntipalsta, sekä mahdollisuus ilmoittaa esimerkiksi tulevista omista keikoista / konserteista, pääsykokeista tai etsiä vaikkapa soittokaveria.” kertovat MusaEdun Mikael ja Jan

Projekti oli pitkä, koska sivuston luonne ja toiminnallisuus muotoituivat sitä toteutettaessa.

“Sivusto idealle sai alkunsa samalla, kun yritysidea muotoutui. Yritysidea oikeastaan herää henkiin vasta palvelun alustan avulla. Alun perin sivuston suhteen toiveena oli luoda palvelu, joka perustuu lähinnä juuri opettajien sekä oppilaiden yhdistämiseen. Matkan varrella olemme kuitenkin tehneet isojakin lisäyksiä sivuston suhteen sen mukaan, kun olemme huomanneet että esimerkiksi käyttökokemusta tarvitsee parantaa joillakin muokkauksilla.
Olemme myös lisänneet alkuperäiseen suunnitelmaan aika paljon lisää toiminnallisia elementtejä, joita emme vielä osanneet toivoa, kun sivustoa alettiin rakentamaan.” MusaEdun Mikael ja Jan kommentoivat

Yhteistyö MusaEdun Mikaelin ja Janin kanssa on sujunut ilman ongelmia, vaikka aikatauluissa on jouduttu joustamaan sivuston muutosten vuoksi.

“Kilpailutimme muutaman palveluntarjoajan, ja Internesia nousi ykköseksi hyvällä hinta-laatu–suhteellaan. Ensimmäisessä tapaamisessa tuli heti sellainen olo, että olemme löytäneet meille sopivimman sivustojen toteuttajan. Ennakoimme myös, että sivuston rakentaminen on pitkä prosessi, ja meille oli myös tärkeää valita tekijäksi sellainen ihminen, jonka kanssa uskoimme hommien sujuvan mallikkaasti. Internesia osoittautui enemmän kuin toiveidemme mukaiseksi.” kertovat Mikael ja Jan

Sivusto on toteutettu pääosin PHP-kielellä ja joitakin osioita on toteutettu lisäksi JavaScriptillä.

“Sivuston toteutus sujui hienosti. On ollut hienoa, että olemme saaneet sivustoon kaikki ne toiminnallisuudet, joita olemme tarvinneet. Olemme myös tehneet todella paljon muutoksia alkuperäiseen suunnitelmaan, mutta Internesia on toteuttanut niistä kaikki erinomaisella asenteella.” kommentoivat Mikael ja Jan

Sivuston kehittäminen jatkuu edelleen vilkkaana, mm. ylläpito-osiota on tarkoitus kehittää edelleen.

“Sivuston jatkokehittely on oikeastaan jo käynnissä, sillä haluamme, että palvelun alusta on juuri sellainen kuin me ja käyttäjät haluamme. On myös hienoa, että voimme edelleen tehdä Internesian kanssa yhteistyötä. Luo myös varmuutta, kun sivuston tekijä osoittaa sitoutumista myös sen jälkeen, kun alkuperäinen työsuunnitelma on saatu täytettyä.” Mikael ja Jan toteavat

Tutustu MusaEdu-sivustoon

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Nämä aiheet kiinnostivat vuonna 2016 – luetuimmat blogiartikkelit

Kokosin tähän artikkeliin vuoden 2016 luetuimmat artikkelit Internesian blogista. Näistä aiheista te lukijani olitte kiinnostuneita. Mistä aiheista sinä haluaisit lukea ensi vuonna? Laita viestiä!

1. Lisää vanhan tietokoneesi nopeutta SSD-levyllä

Mikä on SSD-levy? Miten se eroaa HDD-levystä? Miksi hankkisin SSD-levyn? Miten valitsen sopivan SSD-levyn? Mistä voin hankkia SSD-levyn?
Lue lisää 

2. 5 yleisintä asiakaspalautetyyppiä – Miten suhtautua asiakaspalautteisiin

Kuinka voit tehokkaasti ratkaista asiakkaasi ongelmat ja ehkäistä asiakasmenetykset?
Lue lisää

3. Googlen ilmaiset julkaisutyökalut pienyrittäjälle

Googlen ilmaisia julkaisutyökaluja esittelyssä. Oletko jo tutustunut näihin työkaluihin?
Lue lisää

4. 4 suosittua verkkomaksupalvelua esittelyssä

Kun pienyrittäjä perustaa verkkokaupan tulee usein eteen myös verkkomaksupalvelun valinta. Tässä artikkelissa esitellään neljä suosittua maksupalvelua.
Lue lisää

5. Fi-verkkotunnukset palveluntarjoajien hallintaan

Syyskuussa 2016 fi-verkkotunnuksien myöntämisessä ja hallinnoimisessa oettiin käyttöön uusi toimintamalli. Uusi toimintamalli tarkoittaa sitä, että nykyään fi-verkkotunnuksen ja kaikki siihen liittyvät palvelut voi hankkia ainoastaan omalta verkkotunnusvälittäjältään.
Lue lisää

6. Case: Lasse Hoikka & Souvarit

Lasse Hoikka & Souvarit on suosittu tanssiyhtye Suomen Lapista. Internesia toteutti Souvareille uudet verkkosivut WordPressillä.
Lue lisää

7. Kolme palvelua tiedostojen jakamiseen

Iso tiedosto, jota ei voi lähettää sähköpostitse, mutta haluat jakaa sen kollegallesi tai asiakkaallesi? Netistä löytyy useita palveluita, joiden avulla voit jakaa tiedostosi helposti, nopeasti ja palvelusta riippuen myös ilmaiseksi!
Lue lisää

8. Mistä kotisivujen hinta muodostuu?

Toteutin omille sivuilleni laskurin, jolla voit laskea hinta-arvion kotisivuillesi. Toivon, että tämä auttaa sinua hahmottamaan tarpeitasi kotisivujen suhteen. Artikkelissa avataan niitä kohtia, mistä kotisivujen hinta muodostuu.
Lue lisää

9. Mitä ovat Black Friday ja Cyber Monday?

Jos et ole vielä ottanut omassa kaupassasi tai verkkokaupassasi näitä päiviä käyttöön markkinoinnissa, niin ehkä kannattaisi? Mainokset, tarjoukset ja alennuskoodit Black Fridaysta ja Cyber Mondaysta on hyvä tehdä verkkokauppaan hyvissä ajoin, jotta Google ehtii indeksoida ne.
Lue lisää

10. Case: Averfin Oy

Averfin Oy on vuonna 1998 perustettu yritys, joka erikoistuu maanrakennuskoneiden hydrauliikan suunnitteluun, konesähkön- ja ohjausjärjestelmien rakentamiseen sekä lisälaiteasennuksiin. Internesia uudisti Averfinin verkkosivujen ulkoasun.
Lue lisää

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Case: Kipsikulma Oy

Kipsikulma Oy tarjoaa saneeraus- ja uudisrakentamiseen niitä helpottavia ratkaisuja kustannustehokkaasti. Kipsikulma on huomioitu Euroopassa v. 2015 ja se sai Vuoden tulokas -palkinnon rakennustuoteryhmässä. Tuotteet Kipsikulma ja Ikkunakantti nopeuttavat rakentamista noin 80% vanhaan menetelmään verrattuna.

Internesia toteutti Kipsikulma Oy:lle kotisivut, käyntikortit, tuotelistat ja esitteet. Kipsikulman logon toteutti Internesia yhteistyökumppani Taru Pyykkö. Sivut toteutettiin WordPressillä ja teemaksi valittiin tyylikäs Incept, joka muokattiin asiakkaan toiveiden mukaiseksi.

“Sivut toteutettiin, jotta asiakkaat löytäisivät meidän tuotteemme helposti. Latasimme sivuille myös esitteet, jotta niiden päivittäminen olisi vaivatonta ja asiakas voi ladata itselleen ajankohtaiset esitteet ja tiedot. Toteutus sujui joustavasti. Internesia valikoitui siitä saadun palautteen ja sijainnin kautta.” kertoo Mia Sajalahti Kipsikulma Oy:stä

Sivujen toteutuksen aikana tapasimme Mian kanssa muutamaan otteeseen, mutta suurin osa materiaalien ja toiveiden vaihdosta käytiin sähköpostitse tai puhelimitse. Kipsikulman sivut tehtiin aluksi suomeksi ja englanniksi, myöhemmin lisättiin kieleksi myös venäjä. Tämä onnistui helposti WordPressin käännöslisäosan avulla.

“Ajatuksia ‘verkkokaupan’ tai vastaavan tilausjärjestelmän perustamisesta on. Samoin uutissivun avaaminen on ajankohtaista!” sanoo Mia tulevaisuuden suunnitelmista sivujen suhteen.

Tutustu Kipsikulman sivuihin

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Miksi SSL salausta kannattaa käyttää?

SSL on internettimme tietoturvan pohja, joka salaa arkaluonteisia tietojamme, kun ne matkustavat maailman tietokoneiden verkossa. SSL on tärkeässä asemassa kun haluat suojata verkkosivujesi tietoja, vaikka ne eivät olisikaan arkaluonteisia, kuten luottokorttitiedot. SSL tarjoaa yksityisyyttä, kriittistä turvallisuutta ja tietojen eheyttä verkkosivuillesi ja niillä vieraileville.

SSL salaa arkaluonteista tietoa

Yleisin syy SSL:n käyttöön on turvata arkaluonteisten tietojen lähetys salattuna internetissä, jotta vain tarkoitettu vastaanottaja voi tiedon ymmärtää. Tämä on tärkeää, koska tieto, jonka lähetät internetissä matkaa tietokoneelta tietokoneelle ennen kuin saavuttaa määränpäänsä. Mikä tahansa tietokone tällä reitillä voi nähdä arkaluonteiset tietosi kuten luottokorttitiedot, käyttäjätunnukset ja salasanat, jos niitä ei ole salattu SSL sertifikaatilla. Kun käytössä on SSL sertifikaatti, tietojasi ei voi lukea kukaan muu kuin se, jolle se on tarkoitettu. Tämä suojaa tietojasi hakkereilta ja indentiteettivarkailta.

SSL tarjoaa todennuksen

Salauksen lisäksi kunnollinen SSL sertifikaatti takaa tietojen eheyden eli sen, että tietosi todella menevät sinne minne olet ne lähettänyt, eivätkä huijarille, joka yrittää varastaa ne. Miksi tämä on tärkeää? Koska internet on rakennettu niin, että esimerkiksi asiakkaasi lähettämät tiedot kulkevat usean tietokoneen kautta. Mikä tahansa näistä tietokoneista voisi huijata olevansa sinun verkkosivusi ja näin saada haltuunsa asiakkaasi henkilökohtaiset tiedot. Tämän voi estää vain käyttämällä asianmukaisia salausavaimia ja hankkimalla SSL sertifikaatin luotetulta SSL:n sertifikaattien toimittajalta.

SSL luo luottamusta

Selaimet antavat visuaalisia vinkkejä, kuten lukon kuvan tai vihreän osoitepalkin, sivustosi vierailijoille sen merkiksi, että verkkosivu on tietoturvallinen. Tämän johdosta sivuillasi kävijät todennäköisesti luottavat sivustoosi enemmän ja esimerkiksi ostavat tietoturvallisesta verkkokaupasta suuremmalla todennäköisyydellä. Https suojaa sivustoasi myös tietojen kalastelulta eli että jokin taho lähettää esimerkiksi asiakkaallesi sähköpostin ja esittää sen tulevan sinulta ja linkkien vievän sinun verkkosivullesi. Kun sivustosi kävijät odottavat sivullasi näkyvän lukon kuvakkeen tietoturvan merkiksi, he huomaavat, että kyseessä on huijausviesti, koska huijarin on usein vaikea saada itselleen SSL sertifikaattia.

SSL:n haitat

Kun SSL sertifikaatin käytöllä on näin paljon etuja, miksi kaikki eivät käytä niitä? Hinta on yksi SSL salauksen haitoista. Koska sertifikaattien myöntäjien tulee luoda tietoturvalliset olosuhteet ja varmistaa sinun henkilöllisyytesi, aiheuttaa tämä kuluja. Tähän on kuitenkin tullut helpotusta alan suuren kilpailun vuoksi ja esimerkiksi Let’s Encrypt kautta voi hankkia SSL sertifikaatin ilmaiseksi.

Toinen SSL salauksen haitta on suorituskyky. Koska sivustosi tiedot täytyy ensin salata palvelimella, vievät ne palvelimelta enemmän resursseja kuin salaamattomat sivustot. Heikompi suorituskyky tulee kuitenkin esille vain sivustoilla, joilla on todella paljon kävijöitä ja asiaa voidaan auttaa oikeilla laitteistovalinnoilla.

Loppujen lopuksi SSL haittoja on vain muutama ja etuja useampia, joten SSL sertifikaattien käyttö on enemmän kuin suositeltavaa. Käyttämällä SSL-salausta autat suojelemaan asiakkaitasi, itseäsi ja saavutat asiakkaidesi luottamuksen ja täten pystyt myymään heille helpommin ja enemmän.

Myös Google suosii https-sivuja http-sivujen sijaan. Jos sinulla on molemmat sekä http että https sivustot, indeksoi Google mieluummin sivujesi https-version hakutuloksiinsa. Tulevaisuudessa voi olla, että Google alkaa suosimaan hakutuloksissaan suojattuja sivustoja suojaamattomien sivujen sijaan, niin kuin nyt on käynyt mobiiliystävällisten sivujen kanssa. Mutta toistaiseksi suojauksella ei vielä varsinaista vaikutusta näkymiseen hakutuloksissa.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Case: Banana Press Oy

Banana Press Oy on yhden miehen yritys, jolla on kahdenlaista liiketoimintaa: sisällöntuotto ja sarjakuvaverkkokauppa. Yrittäjä Markku Paretskoi kirjoittaa mm. käsikirjoituksia ja lehtikolumneja sekä sivubisneksenä pyörittää verkkokauppaa, joka myy sarjakuvia. Internesia auttoi Banana Pressiä siirtämään verkkokauppansa Valmiskaupasta Finquun. Mutta miksi ja miten tähän siirtoon päädyttiin?

“Syy verkkokaupan siirtoon oli varsin raadollinen. Verkkokaupan palveluntarjoaja ilmoitti kesällä, että se lopettaa käyttämäni kassajärjestelmän tukemisen Valmiskaupassa. – Muutenkin oli näköpiirissä, että Valmiskaupan kehittämien alkaa hiljetä. Finquun piti siis siirtyä.” Markku Paretskoi kommentoi.

Verkkokaupan siirto aloitettiin ottamalla Valmiskaupasta tuotteiden siirtotiedosto ja pyytämällä Finqun asiakastuesta vastaava tiedosto tuotekuvista. Sitten nämä tiedostot ajettiin jo valmiiksi luotuun Finqun verkkokauppaan. Suurin osa tuotetiedoista saatiin siirrettyä näin helposti, mutta osa täytyi naputella käsin, kuten esimerkiksi tuotteiden alennushinnat. Alussa jouduimme myös käyttämään Finqun sillä hetkellä ainoaa ulkoasupohjaa ja myöhemmin vaihdoimme sen toiseen, kun uusia ulkoasupohjia tuli lisää käyttöön.

“Siirto sujui vaivattomasti ja nopeasti. Tämä johtui siitä, että tajusin olla itse ryhtymättä moiseen puuhaan.
– En ollenkaan epäile, ettenkö olisi muutaman viikon voimistelun, ankaran kiroamisen ja Finqun asiakaspalvelun kiusaamisen jälkeen onnistunut siirron vaatimassa bittiaskartelussa.
– Mutta olen yhteiskuntatieteilijä – en insinööri! Digipuuhastelu ei minulta luonnostaan suju eikä se kannata tällaiselle tumpelolle ainakaan taloudellisesti.
– En nähnyt ainoatakaan syytä, miksi olisin homman opiskellut. Ko. tietotaito on varmasti jo totaalisen vanhentunut kun seuraava siirto-operaatio tulee joskus ajankohtaiseksi.
– Säästyneen ajan saatoin käyttää tuottavampaan hommaan – esimerkiksi kolumnien ja käsikirjoitusten rustaamiseen.” Markku kertoi.

Internesiaan Markku Paretskoi päätyi Finqun suosittelun ja hinnan perusteella sekä musta-tuntuu-menetelmällä. 🙂 Tulevaisuudessa verkkokauppaa tullaan päivittämään mahdollisten uusien lisäominaisuuksien tullessa käyttöön. Finqu päivittää verkkokauppasovellustaan säännöllisesti ja kehittää sitä eteenpäin jatkuvasti.

Tutustu Banana Pressin verkkokauppaan

Tarvitseko sinä apua Valmiskaupasta Finquun siirtymisessä tai muuten vain Finqun verkkokaupan kanssa? Ota yhteyttä, niin keskustellaan asiasta lisää.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kotisivut yritykselle – Viisi vinkkiä aloittelevalle pienyrittäjälle

Oletko tekemässä sivuja yrityksellesi ensimmäistä kertaa? Tuntuuko aihe vaikealta ymmärtää? Mitä kaikkea pitääkään ottaa huomioon? Mistä aloittaa? Tässä muutamia vinkkejä sivujen toteutukseen. Jos kaipaat vielä neuvoja johonkin asiaa, ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

1. Sivujen ulkoasu ja tyyli

Sivujen ulkoasun ja tyylin valitseminen voi tuntua työläältä. Erilaisia teemoja ja ulkoasupohjia on lukuisia, miten valita omalle yritykselle se oikea? Mieti ensin oman yrityksesi brändiä ja imagoa, haluatko antaa yrityksestäsi modernin vai perinteisemmän vaikutelman? Mitä asioita haluat tuoda esille? Haluatko esitellä paljon kuvia vai koostuvatko sivusi enemmän asiapitoisesta tekstistä? Usein valmiita teemoja pystyy muokkaamaan ainakin värien ja fonttien osalta. On hyvä valita mahdollisimman monipuolinen teema, jolloin myös ulkoasua pystyy enemmän muokkaamaan.

2. Sisällön tuottaminen sivuille

Ensivaikutelma on tärkein, joten mieti tarkkaan mitä ja millaista sisältöä sivustollesi laitat. Asiakkaallesi tulisi heti ensimmäisellä vilkaisulla käydä selväksi mitä yrityksesi tekee ja millaisia palveluja tarjoaa. Tuo siis nämä asiat heti etusivulla esille. Ryhmittele sisältöä alavalikoilla ja vältä liian pitkiä tekstejä. Suosi lyhyitä ja ytimekkäitä kappaleita ja käytä sopivasti listoja. Piristä sisällön ilmettä sopivilla kuvituskuvilla. Käytä vain muutamia eri fontteja ja värejä, jottei sivustosta tule liian sekava. Jos et itse pysty kirjoittamaan tekstejä sivuillesi, voit palkata sisällöntuottajan kirjoittamaan ne. Kuvia löydät kuvapankeista. Kuvien valinnassa on hyvä ottaa yrityksen oma imago huomioon ja välttää liian kaupallisia kuvia.

3. Sisällönhallintajärjestelmä

Jos haluat pystyä päivittämään sivujasi itse, tarvitset sivustollesi sisällönhallintajärjestelmän. Suosituimpia sisällönhallintajärjestelmiä ovat WordPress, Joomla ja Drupal. Näihin on saatavilla paljon ilmaisia ja myös maksullisia (edullisia) ulkoasupohjia ja lisäosia. Näitä yleisimpiä sisällönhallintajärjestelmiä ylläpidetään säännöllisesti tietoturvan ja korjausten osalta. Lisäksi ne ovat kaikki ilmaisia.

Lue artikkeli eri sisällönhallintajärjestelmistä: WordPress, Joomla vai Drupal?

4. Yhteistyökumppanit

Jos olet näppärä tietokoneiden kanssa, saatat pystyä toteuttamaan sivustosi itse, mutta usein apua tarvitaan ainakin sisällönhallintajärjestelmän asentamiseen ja ulkoasun muokkaamiseen. Tässä kohtaa hyvät yhteistyökumppanit ovat tärkeitä! Tarvitset mahdollisesti sivujesi ulkoasulle suunnittelijan, logollesi tekijän, sisällöntuottajan ja sivuston teknisen puolen toteuttajan, tai sitten vain jotain näistä. Tärkeää kuitenkin on että näiden tekijöiden kanssa yhteistyö pelaa! Aina ei siis kannata valita tekijää vain hinnan perusteella. Se voi kostautua, kun ja jos ongelmia ilmenee ja tekijä ei siinä vaiheessa enää vastaa yhteydenottoihisi tai levittelee käsiään ongelmien kanssa.

5. Budjetti

Budjettisi vaikuttaa aika suorasti siihen miten hienot ja laajat sivut saat. Jos et siis tee niitä itse. Ajattele sivustoa osana markkinointibudjettiasi, koska sehän se on, markkinoinnin perusta. Sivuiltasi löytyvät kaikki tärkeät tiedot, ohjaa siis liikennettä niille. Ensivaikutelma on tässäkin kohtaa olennainen asia. Älä siis tee sivujasi kiireellä “kunhan nyt jotain saadaan äkkiä nettiin”. Myönnä itsellesi, jos et hallitse tätä osa-aluetta, jätä se silloin paremmin osaavien käsiin, älä tee itse kotikutoisen näköisiä sivuja. Vaikka sivujen sisältö onkin ulkoasua tärkeämpää, vaikuttaa ulkoasu kuitenkin siihen millaisen kuvan asiakkaasi yrityksestäsi saa. Budjettisi voi kuitenkin olla alkuun pieni ja voit silti saada teetettyä tyylikkäät sivut. Kysy tarjousta useammalta tekijältä ja suosituksia muilta yrittäjiltä, näin saat paremmin muodostettua mielikuvan siitä mitä mikäkin maksaa.

Vinkki, vinkki… Internesialtakin kannattaa kysyä tarjousta!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

5 yleisintä asiakaspalautetyyppiä – Miten suhtautua asiakaspalautteisiin

Verkkoyhteisö voi olla mainio alusta yrityksesi asiakaskokemuksen vahvistamiseen. Asiakkaasi voi etsiä ensin itse ratkaisua ongelmaansa ja hän voi hyödyntää muiden vastaavassa ongelmatilanteessa olleiden asiakkaiden saamia ratkaisuja.

Toisaalta mikään asiakaspalvelustrategia ei ole täydellinen. Asiakkaat tulevat edelleen tekemään valituksia ja asiakaspalvelu ei aina onnistu täyttämään heidän odotuksiaan. Itseasiassa 78% asiakkaista lopettaa asiakassuhteen johtuen huonosta asiakaspalvelusta.

Kuinka voit siis tehokkaasti ratkaista asiakkaasi ongelmat ja ehkäistä asiakasmenetykset? Se riippuu paljon asiakkaasi asenteesta ja tarpeista.

Tässä on esitelty viisi erilaista asiakastyyppiä ja heidän ongelmansa. Jokaisella tyypillä on omat odotuksensa, jotka asiakaspalvelusi tulisi ottaa huomioon, jotta he voivat tehokkaasti ratkaista asiakkaasi ongelman.

1. Alistuva asiakas

Alistuva asiakas välttelee asiakaspalautteen lähettämistä, koska ei halua olla vaivaksi ja luulee ettet välitä.

Miten toimia: Ole itse aktiivinen, kysy palautetta esimerkiksi kun tarkistat onko asiakas tyytyväinen ostamaansa tuotteeseen tai saamaansa palveluun. Ratkaise aktiivisesti asiakkaan ongelmat.

Riskit: Asiakas häviää vähin äänin kertomatta koskaan tyytymättömyyttään. 91% asiakkaista, jotka eivät anna palautetta poistuvat koskaan palaamatta. Älä siis oleta, että palautteen puuttuminen tarkoittaa tyytyväistä asiakasta.

2. Aggressiivinen asiakas

Alistuvan asiakkaan vastakohta, ilmoittaa kovaäänisesti epäkohdista, eikä hyväksy tekosyitä.

Miten toimia: Kiitä asiakasta palautteesta ja kuuntele. Ole ystävällinen, hyväksy ongelma ja selitä mitä aiot ongelmalle tehdä ja milloin.

Riskit: Tunteet kuumenevat helposti ja voi olla vaikeaa pysyä rauhallisena. Negatiivinen reagointi kuitenkin vain pahentaa tilannetta. Kiittämällä asiakasta palautteesta osoitat, että olet kiinnostunut hänen mielipiteestään ja haluat ratkaista ongelman kaikkia tyydyttävällä tavalla.

3. Vaativa asiakas

Nämä asiakkaat maksavat hyvin ja odottavat rahoilleen vastinetta myös asiakaspalvelun osalta. Vaativa asiakas ilmaisee usein ongelmansa sivistyneesti, jollei hän sitten ole osittain aggressiivinen asiakas.

Miten toimia: Vaativa asiakas haluaa parasta. Kuuntele kunnioittavasti, myönnä ongelman olemassa olo, ymmärrä asian yksityiskohdat ja pyri ratkaisemaan ongelma mahdollisimman nopeasti.

Riskit: Niin kuin aggressiivinen asiakas, vaativat asiakkaat eivät myöskään halua kuulla tekosyitä. He haluavat että ongelma ratkaistaan viipyilemättä.

4. Hyötyjä metsästävä asiakas

Ratkaisun tai neuvojen sijaan hyötyjä metsästävä asiakas haluaa saada jotain.

Miten toimia: Säilytä malttisi ja vastaa objektiivisesti. Jos asiakas jatkuvasti ja toistuvasti ilmoittaa, ettei ratkaisusi ole tarpeeksi hyvä, esitä asiakkaalle faktatietoa ratkaisusi tueksi.

Riskit: Jos tätä asiakasta ei osaa käsitellä oikein, hän käyttää yritystäsi hyväkseen ja voi saavuttaa jotain mitä ei ansaitse.

5. Jatkuva valittaja

Jatkuvasti valittava asiakas ei ole koskaan tyytyväinen ja tuo esiin jatkuvasti uusia ongelmia.

Miten toimia: Voi olla turhauttavaa vastata tälle asiakkaalle, mutta se on silti velvollisuutesi. Hän haluaa anteeksipyynnön. Kuuntele asiakasta kärsivällisesti ja yritä parhaasi mukaan korjata tilanne.

Riskit: Jatkuva valittaja ottaa suurella todennäköisyydellä jälleen yhteyttä yrityksesi asiakastukeen. Toisin kun hyötyä metsästävä asiakas, jatkuva valittaja hyväksyy ja arvostaa ponnistelujasi ongelman ratkaisemiseksi. Toistuvista valituksista huolimatta, jatkuvasti valittava asiakas kuitenkin usein ostaa uudelleen ja kertoo eteenpäin saamastaan hyvästä asiakaspalvelusta.

Palautteen antavan asiakkaan tyypistä riippumatta, ole aktiivinen ja kuuntele mitä asiakkaasi sinulle kertovat. Vaikka valitukset voivat olla rasittavia käsitellä, ne antavat yrityksellesi mahdollisuuden kehittää toimintaansa. Kun olet ratkaissut asiakkaasi ongelman, käytä palautetta inspiraationa sisältömarkkinointisi suunnittelussa. Voit esimerkiksi koota usein kysytyt kysymykset sivun tai toteuttaa videon tilanteesta, johon tyytymätön asiakas joutui. Tämä antaa asiakkaillesi mahdollisuuden löytää enemmän tietoa itse ja siitä hyötyy myös asiakaspalvelutiimisi.

Tähän artikkeliin on referoitu kirjoitusta 5 of the Most Common Types of Customer Complaints, and How to Handle Them

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Näin teet verkkosivuistasi käyttäjäystävällisemmät

On olemassa kahdenlaisia verkkosivujen uudistusprojekteja. Sivut voidaan toteuttaa kokonaan uudelleen, joka vaatii huolellista suunnittelua ja aikaa tähän projektiin voi mennä useita kuukausia. Toinen tapa on keskittyä uudistamisessa tiettyihin pieniin, mutta tärkeisiin asioihin. Nämä voidaan toteuttaa helposti ja nopeasti varsinkin jos sivusto on jo rakennettu käyttäjäystävällisen sisällönhallintajärjestelmän päälle.

Kun lähdet tähän projektiin, ota käyttöön käyttäjäystävällinen ajatusmaailma. Sivustosi tulisi tarjota kävijälleen sen mitä hän etsii ilman erillistä hässäkkää. Iloa? Kyllä. Ongelmia? Ei kiitos. Sivustosi saattaa olla ulkoasultaan täydellinen. Sisältö saattaa olla viimeisen päälle viilattu. Mutta jos sivustosi aiheuttaa kävijälleen tarpeettomia haasteita tiedon löytämiselle, se on todennäköisesti yksi este menestymisellesi.

Tässä muutamia vinkkejä uudistamisprojektia ajatellen:

Brändi
Miltä logosi näyttää? Onko se sopivan kokoinen ja tarpeeksi yksinkertainen. Paras paikka sille on sivujesi vasen yläkulma. Jätä sille myös tilaa ympärilleen. Rajoita sivustosi päävärit 2-3 yhteensopivaan väriin, älä tee sivustosta värikaaosta. Muista myös suosikit-ikoni (favicon). Se näkyy selaimessa osoiterivin vieressä ja lnkin edessä jos sivustosi lisätään suosikkeihin.

Viestintä
Käytä sivuillasi selkeitä asiapitoisia otsikoita. Mieti tarkkaan haluatko käyttää kuvakarusellia, olisiko yksi selkeä kuva ja viesti parempi vaihtoehto? Mobiilissa kuvakarusellin kytkeminen pois päältä tai korvaaminen pelkällä kuvalla on myös asia jota on hyvä miettiä. Älä jaarittele teksteissäsi, vaan mene asiaan nopeasti. Vältä liian pitkiä ja vaikealukuisia tekstejä.

Uskottavuus
Valitse sivusi kuvat tarkkaan. Erityisesti jos käytät ostettuja kuvia, yritä löytää mahdollisimman aidon näköisiä kuvia. Monista kuvista näkee, että ne ovat ostettuja ja kävijä saa sivuistasi epäuskottavan vaikutelman. Jos sinulla on sivuillasi asiakkaidesi suosituksia, nosta niitä esiin eri sivuilla sen sijaan, että hautaat ne yhdelle “Suositukset”-sivulle.

Luettavuus
Käytä väliotsikoita ja vältä liian pitkiä kappaleita. Tekstisi voi olla todella mielenkiintoista luettavaa, mutta kukaan ei jaksa lukea sitä jos se on sivullasi yhtenä pötkönä. Voit myös tyylitellä sivun fontin kevyemmäksi ja lisätä hieman rivinväliä, jotta luettavuus paranee. Käytä sopivissa kohdissa listoja ja numerointia sekä tyylittele sivusi vain muutamalla hyvällä fontilla lukuisten erilaisten fonttien sijaan.

Ulkoasu
Asettele sivusi sisältö kiinnostavasti. Voit käyttää editorissa lisäosia, jotka mahdollistavat tekstin ja kuvien asettelun esimerkiksi sarakkeisiin. Tarkista myös sosiaalisen median ikoneiden paikka. Haluat varmasti, että kävijät seuraavat sinua sosiaalisessa mediassa, mutta todennäköisesti haluat heidän vierailevan enemmän sivuillasi.

Navigointi
Tarkastele sivujesi valikkoa kriittisesti. Onko se selkeä vai sekava? Käytä pudotusvalikoita valikkolinkkien ryhmittelyyn ja valikon selkeyttämiseen. Voit lisätä pitkiä tekstejä sisältävälle sivulle myös alavalikon, joka helpottaa sivulla liikkumista. Laita virhesivusi kuntoon, jotta kävijä ei heti lähde sivultasi, jos jokin linkeistäsi ei toimikaan. Kerro virhesivulla suosituimpien sivujesi linkit. Laajalle sivustolle voi olla hyvä lisätä hakukenttä, jolla kävijä voi itse etsiä haluamaansa sisältöä sivustoltasi. Voit myös ryhmitellä sivujesi sisältöä kävijöiden mukaan, esimerkiksi omat osiot kumppaneille ja asiakkaille.

Konversiot
Muista lisätä sivuillesi kutsuja toimintaan (Call to Action). Jos niitä on jo, tarkista houkuttelevatko ne todella kävijää klikkaamaan. Lomakkeet voivat helposti olla liian työläitä täyttää, joten karsi turhat kentät pois, erityisesti jos lomaketta ei tällä hetkellä käytetä mielestäsi riittävästi. Kun keräät sivuillasi sähköpostilistaa, kannattaa listalle liittymiseen houkutella jollakin tarjouksella, ainakin alkuun, ennen kuin saat listastasi tarpeeksi kattavan. Älä lisää sähköpostiosoitettasi suoraan toimintakutsuun, vaan ohjaa kutsu yhteydenottolomakkeelle. Näin vältät roskapostin omaan sähköpostilaatikkoosi. Jos sinulla on kivijalkakauppa ja haluat lisää kävijöitä, lisää yhteystiedot-sivuillesi kartta ja ajo-ohjeet.

Sitouttaminen
Joko sivuillasi on video? Jos ei, niin sellainen kannattaa lisätä. Hyvä paikka on esimerkiksi yritysesittely-sivu. Blogi-sivulle on hyvä lisätä sosiaalisen median jakopainikkeet. Muista myös seurata tuloksia. Älä tyylittele linkkejä piiloon, vaan tuo ne selkeästi esiin. Jos sivuiltasi ei selkeästi selviä, että sisältö jatkuu näkyvän osan jälkeen, lisää nuolia osoittamaan että sivua tulee vierittää alaspäin. Chatin lisääminen sivuillesi voi olla hyvä juttu, jos esimerkiksi myyt tuotteita tai palveluita, joista asiakkaasi haluavat usein kysyä lisätietoja.

Sivuston nopeus
Latautuuko sivusi nopeasti vai hitaasti? Jos hitaasti, kannattaa tarkistaa esimerkiksi sivuilla olevien kuvien koko ja optimoida ne tiedostokooltaan mahdollisimman pieniksi laadusta kuitenkaan tinkimättä. Selaimen välimuistin hyödyntäminen kannattaa myös selvittää. Siihen löytyy lisäosia ja jotkut webhotellien palveluntarjoajat tarjoavat oletuksena tällaisen palvelun.

Hakukoneoptimointi
Kirjoita sivuille asiapitoiset otsikot, jotka sisältävät tärkeitä avainsanoja. Muista kirjoittaa sivuillesi myös meta-kuvaukset, ne näkyvät hakukoneiden hakutuloslinkkien alapuolella sivua kuvaavana tietona. Tärkeää on myös lisätä kuviin alt-tekstit ja linkittää sivuja toisiinsa esimerkiksi blogissa. Hae sivujasi hakukoneella, katso mitkä sivut eivät löydy ensimmäiseltä hakutulossivulta ja kiinnitä niihin erityistä huomiota.

Analysointi
Seuraa sivujesi kävijöitä esimerkiksi ilmaisella Google Analytics -työkalulla. Search Console on toinen Googlen tarjoama ilmainen työkalu, jolla voit tarkastella, määritellä ja optimoida sivujesi sisältöä.

Tähän artikkeliin on referoitu kirjoitusta 39 Easy Website Improvements to Create a Better User Experience.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail