Blogi

Internesia - kunpa muistaisin mistä sen löysin

Case: Yeseco Oy

Yeseco Oy on suomalainen sisustuksellisia akustiikkatuotteita Suomessa kehittävä ja valmistava yritys, jonka tuotteet ovat ekologisia ja akustisesti erittäin tehokkaita. Yesecon tuotteita löytyy mm. eduskunnan puhesalista.

Internesia uudisti Yeseco Oy:n verkkosivut yhdessä freelancer graafikon kanssa. Graafikko suunnitteli sivuston ulkoasun. WordPress teemaksi valittiin Stockholm, joka sopi parhaiten suunniteltuun ulkoasuun. Internesia toteutti sivuston muokkaamalla ulkoasua ja syöttämällä sisällön sivustolle.

Yesecon vanhat sivut kaipasivat selkeyttämistä ja nykyaikaistamista. Uusista sivuista tehtiin selkeät ja mobiiliystävälliset.

“Vanhat nettisivut kehittyivät sivu sivulta. Ulkoasu tarvitsi ajantasaistamista ja rakenne selkeytystä. Yeseco haluaa olla luotettava korkealaatuisten ekologisten akustiikkapaneelien toimittaja. Oli tarpeen päivittää sivut kommunikoimaan Yesecon tahtotilaa ja arvoja, esittelemään tuotteita ja palveluja ja tarjoamaan apua akustiikan valintaan useilla kielillä ja erilaisilla laitteilla.” kertoo Ari Heikkinen Yesecolta.

Sivuston toteutukselle haasteita toivat sisällön uudistaminen ulkoasun ohella. Muutamia kohtia jouduttiin muuttamaan alun suunnitelmista, jotta sivustosta saatiin mahdollisimman hyvin toimiva ja käyttäjäystävällinen.

“Sivujen kehitys alkoi tavoitteista ja sivujen suunnittelijan tekemästä visuaalisen ilmeen kehittämisestä. Itse sisällön tuottaminen oli yritykselle odottamattoman suuri ja haastava, paljon mietintää vaatinut tehtävä, joka viivytti muutoin hyvin sujunutta sivujen toteutusta.” kertoo Ari.

Sivujen toteuttajaksi kannattaa valita ammattilainen, vaikka tuntuisi että itsekin osaa tehdä. Ammattilaisen kanssa säästää aikaa ja hermoja, ja voi itse keskittyä omaan ydinosaamiseen sivujen koodaamisen sijaan.

“Alunperin sivuja ajateltiin toteuttaa enemmän evoluutiomaisesti omin voimin, mutta asiat etenivät kovin hitaasti. Lopulta päätettiin ottaa toteuttajaksi visuaalisen suunnittelijan oman aiemman yhteistyönsä pohjalta suosittelema Internesia ja tehdä sivut Word Pressillä.” Ari Yesecolta kertoo.

Yrityksen verkkosivuja tulisi päivittää ja kehittää säännöllisesti. Esimerkiksi hakukoneet arvostavat uutta tuoretta sisältöä. Sivuja ei siis tule unohtaa ja jättää oman onnensa nojaan niiden uudistamisen jälkeenkään.

“Yesecon kansainvälistyessä sivujen kieliversiot tulevat lisääntymään ja sitten varioitumaan kielialueiden kulttuurien asettamien vaatimusten mukaisesti. Jo nyt esiin nousseita markkina-alueiden tarpeita ovat tuotteiden käyttäjien henkilökohtaiset todistukset ja jatkuva uusien referenssikuvien tarve.” Ari sanoo.

Tutustu Yesecon sivuihin

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Mitä on personointi markkinoinnissa?

Miten persoonallinen ote markkinnoissa voi olla ratkaisu menestykseen?

Muistatko, kun joku on joskus jutellut sinulle ja kehunut kuinka sinulla on kauneimmat silmät koko maailmassa? Tunsit varmasti olosi erityiseksi. Entä jos kuulisit saman henkilön kertovan toiselle henkilölle kuinka myös hänellä on maailman kauneimmat silmät? Tuntisit olosi varmasti vähän vähemmän erityiseksi, eikö niin? Personointi markkinoinnissa tähtää juuri siihen, että markkinoinnin kohde tuntee, että hänellä on maailman kauneimmat silmät.

Personoidussa markkinoinnissa on ideana markkinoida oikeaa asiaa oikealla hetkellä, mutta entäpä markkinointi oikealle henkilölle? Personoitu markkinointi käyttää hyväkseen asiakas- ja kohderyhmätietoja sekä käyttäytymistä määritelläkseen parhaan paikan ja oikean ajan oikealle henkilölle.

Miksi personoitu markkinointi toimii?
Personoitu markkinointi on muutakin kuin vain keino saada henkilö tuntemaan itsensä erityiseksi. Ensinnäkin nykypäivänä hukumme mainoksiin, niitä tulvii tietoomme joka paikasta, jopa niin paljon, että ne häviävät isona massana taustalla. Personoitu markkinointi suodattaa pois ei-toivotun tiedon ja antaa henkilölle mahdollisuuden valita juuri häntä kiinnostavat asiat.

Personoidun markkinoinnin etuja:

  • Myynnin kasvu: Yksi personoidun markkinnoinnin tavoitteista on myynnin kasvattaminen, myyntikertojen kasvattaminen ja myynnin loppusumman kasvattaminen.
  • Parempien asiakassuhteiden luominen: Myyt sitten kuluttajille tai yrityksille, me kaikki yritämme luoda hyvät suhteet asiakkaisiimme. Personoitu markkinointi auttaa vahvistamaan näitä suhteita. Niistä tulee aidompia ja ainutlaatuisempia.
  • Asiakaskokemuksen parantaminen: Kun räätälöit markkinointiasi asiakkaillesi sopivaksi, asiakkaasi saavat paremman asiakaskokemuksen yrityksesi kanssa.
  • Asiakkaan huomion saaminen: Personoitu markkinointi lisää asiakkaan sitoutumista. Markkinoit asiakkaalle tuotteita, joista hän on oikeasti kiinnostunut, lähetät hänelle viestejä, jotka tarkoittavat jotain ja jätät pois tarpeettoman tiedon.
  • Asiakkaat palaavat: Personoitu markkinointi parantaa asiakaskokemusta, jäät asiakkaidesi mieleen ja he muistavat sinut paremmin, kun heille tulee tarve ostaa tuotteitasi/palveluitasi uudelleen tulevaisuudessa.
  • Tietämyksesi asiakkaistasi lisääntyy: Personoitu markkinointi toimii tietojen pohjalta. Kun saat lisää tietoja asiakkaistasi, pystyt tekemään heille parempaa markkinointia.

Mitkä sitten ovat personoidun markkinoinnin haasteet?
Jos edut ovat näin hyvät, miksi kaikki eivät käytä tätä markkinointikeinoa? Tietojen kerääminen ja niiden ymmärtäminen sekä oikean tarjouksen luominen asiakkaallesi on vaikeaa ilman oikeita työkaluja. Haasteita luovat myös tietojen saaminen tarpeeksi nopeasti, riittävä tietojen määrä ja tietojen oikeellisuus. Toisaalta oikeiden tietojen käyttö oikealla tavalla auttaa ymmärtämään asiakkaiden mieltymyksiä.

Vielä lopuksi esimerkki personoidusta markkinoinnista
Käyt ruokakaupassa ostoksilla, käytät ehkä samalla etukorttiasi? Olet myös mahdollisesti tilannut kyseisen ruokakaupan uutis- ja etukirjeen sähköpostiisi? Ruokakaupat yhdistävät nämä tiedot ja tarjoavat sähköpostitse juuri sinulle ostostesi perusteella mietittyjä tarjouksia ja etuja. Samalla tavalla toimivat monet verkkokaupat, esimerkiksi Amazon tarjoaa sinulle ostostesi perusteella sopivia tuotteita ja tarjouksia.

Olisiko sinun jo aika ottaa personoitu markkinointi käyttöön yrityksessäsi?

 

Lähteenä käytetty artikkelia: What Is Personalization in Marketing?

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Hyväksi todettuja WordPress teemoja

Teen paljon verkkosivuja WordPressille ja käytän sivujen pohjana valmiita teemoja, joita on saatavilla lukuisia. Aina uutta teemaa ostaessa kyllä vähän jännittää, että millainenkohan tämä onkaan toimivuudeltaan, vaikka teeman saamat arvostelut olisivatkin hyvät. Teemoissa kun on paljonkin eroja niiden tekijästä riippuen. On teemoja, jotka toimivat kuin unelma ja joissa on myös toimiva tukipalvelu, jos johonkin asiaan kaipaa neuvoa. Sitten on myös teemoja, joiden kanssa joutuu tappelemaan iltamyöhään ja joiden tukipalvelu vastaa (jos vastaa), että ei voi mitään. Listaan tähän nyt muutamia hyväksi havaitsemiani teemoja ja niiden tekijöitä.

Avada

Avada on monipuolinen teema, jota pystyy kustomoimaan paljon esim. omilla tyyleillä. Avadalla olen toteuttanut mm. Recair Oy:n Daikin lämpöpumput sivuston.

Tutustu teemaan Avada

BuildPress

BuildPress teema on sopiva mm. kone- ja rakennusalan yrityksille. Tällä teemalla olen toteuttanut AF-Partsin sivut.

Tutustu teemaan BuildPress

Dream Spa

Dream Spa teema sopii hyvin kauneudenhoitoalan yrityksille. Toteutin tällä teemalla Hoitola Laventelin kotisivut.

Tutustu teemaan Dream Spa

Enfold

Enfold on minulle uusi tuttavuus, sivut tällä teemalla asiakkaalleni ovat vielä työn alla, mutta teema tuntuu toimivan todella hyvin.

Tutustu teemaan Enfold

Logistic

Tämä teema sopii esimerkiksi kuljetus- ja rakennusalan yrityksille. Tällä teemalla olen toteuttanut Averfin Oy:n kotisivut.

Tutustu teemaan Logistic

Unicon

Unicon on monipuolinen ja yksinkertaisen kaunis teema monenlaisille sivuille. Toteutin tällä teemalla Human Insight kotisivut.

Tutustu teemaan Unicon

ShapedPixels teemat

ShapedPixels tarjoaa monia eri teemoja. Asiakaspalvelu pelaa! Näillä teemoilla olen toteuttanut mm. Kylmannin ja Kennel Snowmistin kotisivut.

Tutustu ShapedPixels teemoihin

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kuinka luoda toimiva Instagram strategia – 5 vinkkiä

Instagram voi olla toimiva markkinointikanava, jonka kautta saat myyntiä, liidejä ja uusia asiakkaita. Tässä artikkelissa kerrotaan viisi vinkkiä miten luot toimivan strategian Instagram-markkinointiin.

1. Päätä pääaiheesi

Instragram on paikka jossa haluat jakaa hienoimmat kuvasi, mutta vaikka Instagram edellyttää sinua jakamaan kuvia, älä harhaudu jakamaan sellaisia kuvia, jotka eivät edusta yrityksesi tarkoitusta. Sen sijaan sinun tulee keksiä luovia tapoja kuvata yrityksesi toimintaa.

Miksi tämä on tärkeää? Siksi koska kun ihmiset miettivät alkavatko he seuraamaan Instagram-tiliäsi, he selaavat kuviasi läpi ja katsovat onko suurin osa julkaisemistasi kuvista heitä kiinnostavia. Jos julkaiset usein samasta aiheesta ja tämä aihe on kiinnostava, saat uusia seuraajia.

Esimerkiksi Dell’Eco myy luonnonmukaisia hyvinvointiin liittyviä tuotteita. He tuovat Instagram tilillään esille tuotekuvia ja muita hyvinvointiin ja kauneuteen liittyviä kuvia sekä vinkkejä asiakkaille tuotteiden käyttöön.

Vinkkejä mitä Instagramin yritystilin kuvissa voisi olla:

  • Kuvia kulissien takaa
  • Käyttäjien luomaa sisältöä
  • Kulttuurisidonnaista materiaalia
  • Asiakastarinoita
  • Toimialaan liittyviä kuvia

Monet B2B yritykset haluavat keskittyä kulttuurisidonnaiseen sisältöön ja kulissien takaa otettuihin kuviin. Sen sijaan B2C yritykset keskittyvät mieluummin tuotteisiinsa ja asiakastarinoihin. Tuotteita voi kuvata myös inspiroivassa ympäristössä tai jakaa vinkkejä asiakkaille tuotteiden käyttöön.

2. Keksi teema

Kun olet päättänyt aiheesi, on aika valita teema. Teemaa valitessa on hyvä miettiä väri tai muutama väri, joita kuvissa tuo esille. Tämä auttaa tekemään Instagram tilistäsi muistettavamman. Mieti miten erotut parhaiten kilpailijoistasi. Teeman valinnan pääideana on miettiä miten jäät ihmisten mieleen.

Esimerkiksi valokuvaaja Valokuvaus Rajaniemi käyttää kuvissaan paljon luonnon valoa ja pehmeitä sävyjä.

3. Suunnittele viikottain kuvaus

Suosituimmat Instagram vaikuttajat julkaisevat vähintään kerran päivässä. Hyvän kuvauksen stailaaminen, kuvan ottaminen ja editointi päivittäin ei kuitenkaan ole järkevää. Tämän vuoksi onkin hyvä valita yksi päivä viikossa, jonka pyhität kuvien ottamiselle ja editoit useita kuvia kerralla. Kuvauksia varten sinun ei tarvitse hankkia kallista järjestelmäkameraa, alkuun pääset hyvällä luonnonvalolla ja puhelimesi kameralla. Usein on tapana kuvata tuotteita valoista taustaa vasten, jotta ne erottuvat paremmin, mutta ole rohkea ja kokeile myös muita taustoja, niin kuin Colorius on käyttänyt alla olevassa kuvassa. Ideana on käyttää taustaa, joka ei vielä liikaa huomiota kuvattavalta kohteelta.

4. Ajasta julkaisusi

Kun otat kuvia riittämään viikon jokaiselle päivälle, voit myös ajastaa julkaisusi etukäteen. Ei haittaa vaikka olisit kiireinen, julkaisusi julkaistaa ajallaan. No, tavallaan. Voit käyttää Intagramin julkaisuiden ajastamiseen Bufferia tai Hootsuitea. Voit ladata sinne kuvan, kirjoittaa kuvatekstin ja ajastaa julkaisun, mutta Instagram vaatii kuitenkin, että manuaalisesti julkaiset kuvan. Nämä apuohjelmat lähettävät sinulle ilmoituksen kun on aika lähettää julkaisu. Ohjelman avulla voit viedä julkaisusi Instagramiin, joudut vielä lisäämään mahdolliset flitterin kuvaan ja painamaan julkaise-nappia. Tämä kuitenkin auttaa sinua paljon, koska sinun ei tarvitse muistaa julkaista kuvaa, miettiä kesken töiden kuvatekstejä ja hastageja, vaan olet miettinyt ne jo valmiiksi.

      

5. Vaihda profiilisi linkki säännöllisesti

Viimeiseksi on hyvä tarkistaa Instagram profiilisi linkki. Jotta saat Instagramista uusia kävijöitä sivuillesi, ja jos et käytä Instagramin mainostyökaluja, sinun täytyy lisätä linkki profiiliisi. Monet lisäävät sivujensa linkin profiiliinsa ja unohtavat sen sinne ikiajoiksi. Sen sijaa menestyvät brändit päivittävät linkkiä aina kun haluavat tuoda esille jotain tiettyä sivuillaan, kuten mainoskampanjaa tai tarjoustuotetta. Näin voit tarjoustuotteen kuvan julkaisun yhteydessä mainita, että osta tämä tuote klikkaamalla profiilimme linkkiä.

Esimerkiksi valokuvaaja Naniannette käyttää tätä Instagram tilillään. Hän julkaisi koirakuvan yhteydessä vinkin, että linkki 30 päivän koirakuvaus haasteeseen (30 Day Dog Photography Challenge) löytyy hänen profiilistaan.

Profiiliinsa hän on lisännyt linkin 30 päivän koirakuvaus haasteeseen (30 Day Dog Photography Challenge), joka löytyy Pinterestistä.

Profiilissa olevan linkin kautta aiheesta kiinnostunut henkilö pääsee heti yhdellä klikkauksella oikealle sivulle.

Aloita jo tänään

Noniin, nyt kun olet lukenut kaikki vinkit Instagram strategian luomiseen, on aika aloittaa. Jos jo olemassa oleva Instagram tilisi näyttää hieman sekavalta, ei hätää, jatka uudella strategialla ja pian tilisi näyttää jo paljon paremmalta. Muista, että avainsana on johdonmukaisuus, ihmeitä ei tapahdu yhdessä yössä vaan pidemmällä aikavälillä.

Lähteenä käytetty artikkelia: 5 Key Steps to Creating an Instagram Strategy that Converts

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kotisivujen peruspaketti tarjoushintaan

Tarvitseko kotisivut? Tai kaipaavatko nykyiset sivusi uudistamista? Toukokuun ajan Internesian toteuttamat peruspaketin kotisivut tarjoushinnalla vain 414 eur + alv (ovh 514 eur + alv).

Peruspaketti sisältää:

  • Sisällönhallintajärjestelmän asennuksen palvelimelle (WordPress tai Joomla!)
  • Tarvittavien ilmaisten lisäosien asennuksen sisällönhallintajärjestelmään
  • Tyylikkään responsiivisen (mobiiliystävällisen) sivupohjan asennettuna
  • Sisällön (tekstit ja kuvat) syöttämisen sivustolle
  • Etusivu + 5 sisältösivua
  • Hakukoneoptimoinnin
  • Kävijäseurannan
  • Sisällönhallintajärjestelmän käytön opastuksen sähköpostitse/puhelimitse

Referenssejä toteuttamistani sivustoista löydät Referenssit-sivulta.

Kiinnostuitko? Laita viestiä mari@internesia.fi ja kerro millaiset sivut haluaisit, niin jutellaan lisää.

Tarjous on voimassa 1.-31.5.2017 tehtyihin uusiin tilauksiin. Peruspaketin laajentaminen sovittavissa erikseen.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Paranna hakutuloksiasi oikealla kuvien käytöllä

Mitä tehdä, kun esimerkiksi Facebookissa yrityksesi saavuttaa orgaanisesti aina vain vähemmän ihmisiä? Yksi helppo tapa lisätä julkaisujen huomiota on lisätä niihin kuvia.

Kuva jokaiseen julkaisuun

Miksi kuvia?

“Kun ihmiset saavat tietoa, he muistavat siitä vain noin 10% kolme päivää myöhemmin. Jos taas tiedon yhteydessä on asiaan sopiva kuva, muistavat ihmiset tiedosta 65% kolme päivää myöhemmin.” Lähde

Jos siis olet tehnyt Facebookkiin paljon tekstiä sisältäviä julkaisuja ja tuntuu, että julkaisun näkevien ihmisten määrä vain laskee, kokeile lisätä julkaisuun kuva ja kirjoita vain muutama rivi tekstiä. Tee pidempi teksti vaikka blogiin ja linkitä julkaisusta sinne. Käytä myös #hästägejä eli avainsanoja, joiden avulla myös Facebookissa julkaisusi voidaan löytää haulla.

Kuvien tulisi tarkoituksenmukaisia

Lisää julkaisuun kuva, joka sopii siihen. Jos mainostat esimerkiksi kirjanpitopalvelua, älä lisää julkaisuun kuvaa lapsista leikkimässä leikkipaikalla. Kuvien tulee visuaalisesti tukea sisältöäsi.

Käytä laadukkaita kuvia

Houkuttelevaa räpsiä kuvia itse nopeasti vanhalla kännykällä? Suosittelen käyttämään korkealaatuisia kuvia. Toki nykypäivänä myös kännykällä voi ottaa sellaisia omassa kodissaan, mutta se vaatii pientä opiskelua valaistuksesta ja sommittelusta. Jos muuten haluat oppia lisää valokuvauksesta, suosittelen Alias Edun Kuvaamisen taito -verkkokurssia.

Facebookissa käytettävät kuvat kannattaa optimoida. Kuvan pitkän sivun tulisi olla 2048 pikseliä ja kuvien latauksessa on suositeltavaa käyttää korkeaa laatua. Jos sinulla ei itselläsi ole sopivia kuvia, eikä budjetti riitä kuvien teettämiseen tai ostamiseen, voit ladata kuvia myös ilmaiseksi kuvapankeista. Lue lisää Oletko jo kuullut näistä ilmaisista kuvasivustoista?

Yksilöllisiä kuvia

Jos oikeasti haluat, että julkaisusi näkevät ihmiset pysähtyvät ja ajattelevat, että hei, tässäpä hieno erilainen kuva, niin sinun täytyy panostaa hieman enemmän käyttämiisi kuviin. Tämä ei välttämättä tarkoita isoa budjettia, mutta voit joutua käyttämään hieman enemmän omaa aikaasi kuvien ottamisen opetteluun.

Huomaathan myös että Facebookissa voi samaan julkaisuun lisätä useamman kuvan. Voit tehdä kuvistasi myös videon, joka herättää vielä enemmän huomiota.

 

Lähteenä käytetty artikkelia: Learn How to Use Images to Increase Your Organic Reach

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Vinkit verkkokaupan hakukoneoptimointiin

Verkkokauppasi menestys koostuu monista eri asioista, mutta yksi niistä ehdottomasti on se kuinka hyvin sivusi löytyvät hakukoneiden hakutuloksista. Tästä artikkelista löydät listan mitä sinun kannattaisi ottaa huomioon verkkokauppasi hakukoneoptimoinnissa. Tekemällä listan ehdottamat toimenpiteet saat selvän edun kilpailijoihisi nähden.

1. Tarkista että kaikki sivustollasi olevat sisäiset linkit ohjaavat samaan verkkotunnukseen

Tarkoitan tällä sitä, että sivustosi linkit ohjaantuvat joko

https://www.verkkotunnuksesi.fi

tai

https://verkkotunnuksesi.fi

Miksi näin? Koska hakukoneet tulkitsevat käytännössä nämä kaksi osoitetta eri sivustoiksi. Jos annat hakukoneiden indeksoida molemmat osoitteet, se vaikuttaa negatiivisesti sijoittumiseesi hakutuloksissa. Myös sivustosi etusivun tulisi olla verkkotunnuksesi.fi, ei verkkotunnuksesi.fi/index.php tai verkkotunnuksesi.fi/index.html.

2. Käytä 301 uudelleenohjauksia oikein

Jos valitsit sivustosi osoitteeksi esim. https://verkkotunnuksesi.fi tulee sinun tehdä .htaccess tiedosto palvelimellesi tai muokata jo olemassa olevaa tiedostoa ja asettaa 301 ohjaus kaikista sivustollesi tulevista www-alkuisista linkeistä verkkotunnuksesi.fi osoitteeseen. Tämä on tärkeää, koska haluat lujittaa sivujesi indeksoimista samaan verkkotunnukseen saavuttaaksesi parhaan mahdollisen sijoituksen hakutuloksissa.

3. Valitse oikea verkkotunnus

Valitse verkkotunnus, jossa on myymäsi tuotteen avainsana. Jos valitse jonkun muun kivan kuuloisen verkkotunnuksen, joudut brändäämään sivustoasi huomattavasti enemmän.

Lue lisää verkkotunnuksen valinnasta: Verkkotunnuksen valinnan tärkeimmät 11 kohtaa

4. Tarkista, että kaikilla sivuillasi on yksilöidyt otsikot (title) ja meta-kuvaukset (meta-description)

Yksi tärkemmistä hakukoneoptimoinnin kohdista on kirjoittaa jokaiselle sivulle yksilöidyt kuvaavat otsikot ja meta-kuvaukset. Otsikko kertoo muutamalla sanalla sivusta (esim. tuotteen nimi ja jokin avainsana) ja meta-kuvaus on lyhyt yhteenveto sivun sisällöstä. Voit lisätä myös meta-hakusanoja, mutta nämä eivät enää nykyään ole niin tärkeitä hakukoneille kuin otsikko ja meta-kuvaus. Otsikon maksimi pituus on 60 merkkiä ja meta-kuvauksen sekä meta-hakusanojen maksimi merkkimäärä 160 merkkiä.

5. Käytä tuotesivujesi osoitteissa (url) avainsanoja

Jos mahdollista, käytä sivujen osoitteissa avainsanoja. Hakukoneet indeksoivat huonosti dynaamisia sivuja esim. verkkotunnuksesi.fi/tuote.php?id=123&cat=4. Osoitteen tulisi paremminkin olla muotoa verkkotunnuksesi.fi/tuotteen-nimi-ja-avainsana. Tähän et kuitenkaan aina voi vaikuttaa, jos verkkokauppa-alustasi ei tue hakukoneystävällisiä osoitteita. Tällöin voi toki miettiä olisiko syytä vaihtaa verkkokauppa-alustaa tai vähintään toivoa verkkokauppa-alusta ylläpidolta muutosta asiaan.

6. Kirjoita hyvät ja kattavat tuotekuvaukset tuotteillesi

Monesti verkkokaupoissa näkee tuotesivuja, joissa tuotekuvaus on todella lyhyt ja kauppias luottaa, että tuotekuva kertoo “enemmän kuin tuhat sanaa”. Mutta valitettavasti se ei kerro niitä tuhatta sanaa hakukoneelle. Vain tuhat sanaa tuotekuvauksen tekstissä kertoo hakukoneelle tuhat sanaa. Kirjoita siis helposti luettavat kattavat tuotekuvaukset jokaiselle tuotteellesi.

7. Käytä sivustokarttaa

Miksi et kertoisi hakukoneelle suoraan mitä sivuja sivustoltasi löytyy käyttämällä sivustokarttaa? Monille hakukoneille voi itse käydä kertomassa mistä osoitteesta oman sivuston sivustokartta löytyy ja auttaa näin hakukonetta indeksoimaan omaa sivustoa paremmin. Muista käyttää tämäkin kohta hyväksesi!

Lue myös Näin teet verkkosivuistasi käyttäjäystävällisemmät

 

Tuliko mieleen jotain kysyttävää hakukoneoptimoinnista? Laita viestiä, niin jutellaan. 🙂

 

Lähteenä käytetty artikkelia: SEO: 10 Ways to Optimize Your Online Store for the Search Engines

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

5 vinkkiä kuinka yhdistää videot some-markkinointiisi

Nykyään usein kun katsot Facebook-tiliäsi, huomaat, että joku kavereistasi on tehnyt Facebook Live-julkaisun tai julkaissut videon. Kun kasaat huonekalujasi, mistä etsit ohjeita? YouTubesta. Kun olet lauantai-iltana kavereiden kanssa ulkona, minne postaat videoita? Snapchattiin. Mutta sosiaaliset videot ovat paljon muuta kuin huonekalujen kokoamisohjeita tai kavereiden juhlinnan katselemista. Facebookissa ja Snapchatissa julkaistaan biljoonia videoita joka päivä ja YouTube on raportoinut, että heidän palvelustaan videoita katsotaan biljoonia tunteja joka vuorokausi. Mitä sinun siis tulisi tehdä, jotta pääsisit osalliseksi tästä?

1. Valitse kanavasi

Kaikilla suurimmilla sosiaalisen median alustoilla on tällä hetkellä käytössä jonkinlainen video-ominaisuus. Yksistään live-videoon sinulla on useita vaihtoehtoja, kuten Facebook Live, Instgram, Periscope (Twitterin omistama) ja YouTube. Mihin kanavaan sinun siis tulisi keskittyä? Mieti mistä kanavasta tavoitat eniten yleisöä? Jos sinulla on paljon seuraajia Twitterissä, Periscope voi olla hyvä valinta. Jos taas asiakkaasi viihtyvät Facebooksissa, valitse Facebook Live.

2. Luo sisältöä joka toimii

Hauskat videot, joita katselijat jakavat eteenpäin, ovat aina hyviä. “Kuinka teen” videot ovat haetuimpia videoita YouTubessa, joten ne voivat olla yksi hyvä tapa saada yhteys asiakkaisiisi. Miten tahansa päädyt toteuttamaan videoita, tuo jokaisessa videossa brändisi persoonallisuus esille ja kerro sisällölläsi johdonmukainen tarina.

3. Pura esteet sinun ja asiakkaasi väliltä

Tämä on helpointa toteuttaa kysymällä asiakkailtasi millaista sisältöä he haluavat sinun heille tuottavan. Voi olla, että ajattelet asiakkaidesi haluavan tietynlaista sisältöä ja he yllättävät sinut pyytämällä ihan jotain muuta.

4. Ole johdonmukainen

Tämä pätee niin live-videoihin kuin nauhotettuihin videoihin. Ajattele asiaa esimerkiksi tv-ohjelman näkökulmasta. Se tulee tv:stä tiettynä päivä tiettyyn aikaan. Siinä ei ole yhtäkkiä kahden viikon taukoa eikä se sen jälkeen ilmesty eri päivänä eri aikaan. Kun olet johdonmukainen videoidesi julkaisemissa, asiakkaasi osaavat jo odottaa niitä.

5. Älä pelkää live-videota

Et tarvitse suurta markkinointibudjettia. Voit kuvata videon puhelimellasi. Tietysti et voi odottaa suurta katselijajoukkoa heti alusta alkaen, mutta ota yhteys yleisöösi ja pidä hauskaa. Live-video oli jokaisella vuoden 2017 trendilistalla, joten sitä kannattaa kokeilla juuri nyt!

Lähteenä käytetty artikkelia: 5 Tips for Adding Video Content into Your Social Media Marketing Mix

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Case: Hoitola Laventeli

Sain Internesian sähköpostiin eräänä päivänä sähköpostiviestin naapuriltani Angelikalta. Hän oli perustanut yhdessä yrittäjäkollegansa kanssa kauneushoitolan ja he tarvitsivat hoitolalleen kotisivut. Sovimme tapaamisen, johon ei ollut pitkä matka, koska se pidettiin Angelikan luona naapuriasunnossa. Kävimme yhdessä läpi millaisia tarpeita Angelikalla ja Catalinalla oli sivujen suhteen ja juttelimme myös heidän tarpeestaan ajanvarauspalveluun.

Angelikan ja Catalinan Hoitola Laventeli on kauneus- ja hyvinvointihoitola Mukkulassa Lahdessa. Hoitolassa työskentelevät SKY-kosmetologi-jalkahoitaja Catalina ja hieroja-luontaisterapeutti Angelika. Catalina hoitaa kasvohoidot, jalka- ja käsihoidot. Hän tekee myös kotihoitoja ja käy palvelutaloissa. Angelika hoitaa erilaiset hieronnat kuten klassinen hieronta, selluliittihieronta, raskausajan- ja vauvahieronta sekä imukuppihieronta. Luontaishoidoista hän tekee aromaterapiahoitoa, vyöhyketerapiaa (myös vauvoille sekä raskaana oleville), ayurvedisia hoitoja, Bachin kukkaterapiaa. Hän tekee klassista hieronta myös työpaikoilla.

“Kotisivut on tärkeät näkyvyyden kannalta ja että hoitola tulisi tunnetuksi Lahdessa. Kotisivuilla voimme mainostaa omia palveluitamme ja tietysti saada lisää asiakkaita.” kertovat Angelika ja Catalina.

Hoitolan kotisivujen sisällönhallintajärjestelmäksi valitsimme WordPressin, koska se on helppokäyttöinen ja mukautuva. Sopivan ulkoasuteeman löysimme Envato Marketin Themeforestista. Angelika kirjoitti tekstit omista palveluistaan sivujaan varten ja Catalinan tekstit olivatkin jo valmiina hänen vanhoilla sivuillaan. Logon toteutuksessa käännyimme jälleen yhteistyökumppanini Taru Pyykön puoleen. Hän suunnitteli Hoitola Laventelille kauniin ja tyylikkään logon.

Hoitola Laventeli

“Meidän mielestämme toteutus sujui todella hyvin. Mari ymmärsi heti mitä haluamme ja ehkä siitä hienosta Laventeli-kuvasta tuli hyvä alku ja sen ympärille oli helppo rakentaa kokonaisuutta.” Angelika ja Catalina sanovat.

Hyvä ja asiantunteva tekijä on kotisivujen suunnittelussa ja toteutuksessa tärkeä.

“Sivujen toteutuksessa olikin haastavin löytää hyvä kotisivujen tekijä. Otimme hintatarjouksia muualtakin. Mutta onnistuimme hyvin, kun löysin netin kautta Internesian ja kun huomasin, että Mari on myös naapurini, valinnasta ei ollut melkein epäilystäkään. Marin yrityksellä Internesialla on hyvät, selkeät ja ymmärrettävät kotisivut ja hän tuntui luotettavalta yhteistyökumppanilta. Sekin on plussaa, että saimme Internesia kautta hyvän logon suunnittelijan. Olemme todella tyytyväisiä kotisivuihimme ja logoomme.” Angelika kertoo.

Sivujen toteutuksen jälkeen on hyvä hetki vähän hengähtää, mutta sivuja ei sovi unohtaa, vaan niitä on tärkeää päivittää säännöllisesti ja aina voi miettiä myös uusia ideoita sivuille. Angelikan ja Catalinan tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluvat ajanvaraus ja ehkä joskus blogikirjoitukset (se on vain haastavaa, koska suomi ei ole meille kummallekaan äidinkieli).

Tutustu Hoitola Laventelin sivuihin

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhden sivun kotisivut – Ongelmia hakukoneoptimointiin?

Yhden sivun kotisivut ovat tulleet suositummiksi, kun verkkosivujen selailu kännykällä ja tabletilla on lisääntynyt huomattavasti. Sivun vierittäminen on tullut tavaksi ja yhden sivun kotisivut hyödyntävät tätä käyttäytymistä.

Mutta ovatko yhden sivun kotisivut ongelma sivun hakukoneoptimoinnille? Tähän ei ole selkeää kyllä tai ei vastausta, vaan täytyy pohtia monia eri asioita, jotta voidaan päättää kannattaako sivut toteuttaa tällä tavalla vai ei.

Yhden sivun kotisivut antavat sinulle tavallisesti mahdollisuuden optimoida sivun vain yhdelle päähakusanalle tai -lauseelle. Tämä toimii, jos tarjoat vain yhtä palvelua tietylle alueelle, mutta jos sinulla on useita palveluita ja haluat tarjota niitä myös lähiseudulle, et pysty sitä tekemään hyvin yhden sivun kotisivuilla. Jossain tapauksissa sivusi saattaa yltää korkeammalle hakutuloksissa myös hakusanoilla, joille sivuasi ei ole optimoitu. Varsinkin jos hakusanoilla ei ole paljon kilpailua. Mutta jos kilpailua on paljon, tarvitset oman sivun, jonka optimoit tietyille hakusanoille tai -lauseille.

Sinun tulisi siis myös ennen sivujen toteuttamista tai uudistamista miettiä tarkkaan yrityksesi tavoitteet. Minkä palvelun tarjoamiseen haluat panostaa eniten. Jos tavoitteesi ei ole löytyä ensimmäisenä hakukoneen hakutuloksissa, vaan potentiaaliset asiakkaasi löytävät sinut jotain muuta kautta ja haluat tarjota heille vain tarkempia tietoja palvelustasi, voi yhden sivun kotisivu olla hyvä ratkaisu. Esimerkiksi sivulla voi ensin olla lyhyt esittely sinusta tai yrityksestäsi, sitten muutamia kuvia ja suositteluja, ja lopuksi yhteystietosi. Tämä voi houkutella kävijöitä muuttumaan asiakkaiksesi. Yhden sivun kotisivut antavat myös paremman käyttökokemuksen varsinkin mobiili- ja tablettikäyttäjille.

Monisivuiset kotisivut

Useamman sivun kotisivut antavat sinulle mahdollisuuden optimoida niitä eri hakusanoille ja -lauseille. Voit optimoida jokaisen sivun osoitteen, otsikot, meta-kuvaukset ja kuvien alt-tekstit juuri tiettyyn aiheeseen sopiviksi. Yhden sivun kotisivuilla voit käyttää vain yhtä osoitetta, otsikkoa ja meta-kuvausta. Voit toki laittaa sivulle useita otsikoita (H1), mutta se ei ole yhtä tehokasta. Usean sivun kotisivuilla voit hyödyntää paremmin myös hakukoneiden kuvahakua luomalla tietyille aihealueille omia kuvagallerioita ja optimoimalla niiden hakusanat haluamiksesi.

Molempien sivutyyppien edut samalla sivustolla?

Mitä jos haluat hyödyntää molempien sivutyyppien etuja sivustollasi? Onnistuuko se? Toki voit tehdä etusivustasi pitkän, esittelytyyppisen sivun, jota käyttäjä voi vierittää alaspäin ja löytää tärkeimmät tiedot. Tämän lisäksi voit luoda muita sivuja, joilta käyttäjä löytää lisätietoja tietystä aihealueesta. Monilla yhden sivun kotisivuilla valikkolinkit ovat vain ankkureita samalla sivulla oleviin osioihin. Käyttäjä kuitenkin usein selaa sivun loppuun ennen kuin klikkaa valikosta, joten jos valikon klikkaaminen hyppää vain tiettyyn kohtaan samalla sivulla, voi tämä olla käyttäjälle pettymys.

Avainkohtien yhteenveto

  • Yhden sivun kotisivut antavat sinulle mahdollisuuden optimoida sivu vain yhdelle hakusanalle tai -lauseelle.
  • Yhden sivun kotisivut antavat sinulle mahdollisuuden hallita käyttäjän etenemää polkua pakottamalla käyttäjän selaamaan sivulla olevat asiat tietyssä järjestyksessä.
  • Yhden sivun kotisivut antavat usein paremman käyttökokemuksen mobiili- ja tablettikäyttäjille, koska vierittäminen näillä laitteilla on helpompaa kuin klikkailu.
  • Monisivuiset kotisivut sallivat edistyneempien hakukoneoptimointitekniikoiden käytön.
  • Monisivuiset kotisivut helpottavat sisällön yhdistämistä kuviisi, jolloin ne sijoittuvat paremmin kuvahaussa.
  • Sinun ei välttämättä tarvitse valita jompaa kumpaa, koska sivutyyppien yhdistäminen on myös mahdollista!

Lähteenä käytetty artikkelia: Single Page Websites | Bad News For SEO?

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail