Artikkelin sisältö
Mitä tarvitaan verkkokaupan perustamiseen?
Tietenkin mahtava idea ja rutkasti sinnikkyyttä! 🤩
Sinulla täytyy olla kirkas idea ja ajatus siitä, mitä haluat myydä ja kenelle. Lisäksi tarvitset myös aimo annoksen sisua ja sinnikkyyttä, jotta et heitä hanskoja tiskiin, jos myyntiä ei heti tulekaan.
Sitten jos mietitään asiaa käytännön kannalta, niin verkkokaupan perustaminen edellyttää, että tietyt perusasiat on kunnossa. Listasin alle muutaman kohdan, mitkä kannattaa ainakin heti alkuun selvittää ja laittaa kuntoon.
Käyn tässä artikkelissa läpi myös muita verkkokaupan perustamiseen liittyviä tärkeitä huomioon otettavia asioita ja kysymyksiä.
Verkkokaupan perustamista varten sinulla täytyy olla verkkotunnus, webhotelli (esim. Zoner tai Hostaan) ja verkkokauppaohjelma.
Verkkokauppaohjelmia ja -alustoja on saatavilla useita eri vaihtoehtoja, mutta itse suosittelen asiakkailleni WooCommercea, joka on WordPressiin asennettava verkkokauppalisäosa. Se on monipuolinen ja helppokäyttöinen, sekä skaalautuu myös isommille verkkokaupoille. Verkkokauppaohjelma kannattaa valita huolella, koska ohjelman/alustan vaihtaminen toiseen on usein työlästä, vaikkakaan ei mahdotonta.
Verkkotunnuksen tarvitset, jos haluat perustaa verkkokaupan ilman, että sinulla on ennestään WordPress kotisivuja tai jos haluat pitää kotisivut ja verkkokaupan eri osoitteissa. Itse suosittelen perustamaan verkkokaupan kotisivujen yhteyteen, koska kotisivuilla on usein jo Google näkyvyyttä ennestään ja asiakkaasi löytävät kotisivujesi kautta verkkokauppaasi helpommin.
Jos sinulla on jo kotisivut, niin sinulla on todennäköisesti myös jo webhotelli. Et siis välttämättä tarvitse hankkia uutta webhotellia, mutta kannattaa tarkistaa, että nykyinen webhotelli on riittävän kokoinen verkkokaupalle.
Joskus voi olla järkevää uudistaa kotisivut kokonaan samalla kun perustetaan verkkokauppa ja vaihtaa samalla webhotellin palveluntarjoajaa, jos nykyiseen ei jostain syystä olla tyytyväisiä. Verkkokaupan perustamisen yhteydessä on hyvä myös miettiä hakukoneoptimoinnin tarpeellisuutta. Usein se on tarpeen!
Kun olet perustamassa verkkokauppaa tulee sinun päättää mitä maksutapoja haluat tarjota asiakkaillesi. Jos haluat, että asiakkaasi voi maksaa ostoksensa kätevästi verkossa suoraan verkkopankkinsa kautta, tarvitset sopimuksen maksupalveluntarjoajan kanssa. Maksupalveluntarjoajia on useita eri vaihtoehtoja, esimerkiksi Paytrail ja VismaPay. Kannattaa tutustua eri palveluntarjoajiin ja miettiä mikä on omiin tarpeisiin sopiva. Maksupalveluntarjoajaa on mahdollista myöhemmin vaihtaa kohtuullisen helposti.
Maksutavaksi on mahdollista laittaa myös lasku, mutta en suosittele tätä vaihtoehtoa ainakaan kuluttajakaupassa. Myös käteismaksu noudon yhteydessä voi olla vaihtoehtona, jos sinulla on kivijalkamyymälä/-varasto, josta tilatut tuotteet voi noutaa.
Toimitustavat saattavat usein olla kinkkisempiä miettiä. Minkä kokoisia tuotteita myyt? Miten pakkaat tuotteet? Määritteletkö toimituskulut tuotteiden koon/painon mukaan? Vai laitatko kaikille tuotteille samat toimituskulut, jolloin isompien tuotteiden kanssa saattaa tulla vähän takkiin, mutta myyntiä voi tulla enemmän, kun toimituskulut eivät ole liian suuret? Jos haluat, että asiakas voi kassalla valita esimerkiksi mihin pakettiautomaattiin tuotteensa haluaa saada, täytyy sinun tehdä sopimus esimerkiksi Postin, Matkahuollon tai Shipitin kanssa.
Tarvitset tietysti verkkokauppaasi varten listan tuoteosastoista ja tuotteista mitä haluat verkkokaupassasi myydä. Jos sinulla on kivijalkamyymälä, voi olla järkevintä lisätä verkkokauppaan aluksi vain suosituimmat tuotteet ja pikkuhiljaa lisätä uusia tuotteita. Jos taas perustat verkkokaupan ns. tyhjästä, täytyy sinun selvittää mistä saat tilattua myyntiin tulevat tuotteet, vai valmistatko ne itse, onko niillä mitään myyntiin liittyviä säädöksiä tai rajoituksia, miten paljon sinun tulee tilata tuotteita varastoon ja missä säilytät varastossa olevia tuotteita. Selvitä myös miten nopeasti saat tilattua uusia tuotteita, kun tuotteet loppuvat kaupastasi ja onko tuotteilla esimerkiksi takuuta, jos niissä ilmenee jokin vika.
Tarvitset verkkokauppaasi tilaus- ja toimitusehdot sekä tietosuojaselosteen. Molempiin löytyy Googlettamalla hyviä mallipohjia, joita voit käyttää apuna. Tärkeää tilaus- ja toimitusehdoissa on kertoa asiakkaalle maksu- ja toimitustavoista, sekä palautus- ja reklamaatiokäytännöistä. Tietosuojaselosteessa kerrot verkkokauppasi vierailijoille miten käsittelet heidän henkilötietojaan, kun he ne sinulle luovuttavat esimerkiksi ostoksen yhteydessä.
Verkkokaupan markkinointisuunnitelma kannattaa pitää selkeänä ja käytännönläheisenä. Määrittele ensin tavoitteesi ja ihanneasiakkaasi. Mieti sitten mistä markkinointikanavista tavoitat nämä asiakkaat. Hakevatko he tietoa Googlesta? Käyttävätkö sosiaalista mediaa? Lukevatko he uutiskirjeitä? Valitse muutama pääkanava, joissa markkinoit verkkokauppaasi, jotta jaksat ylläpitää niitä. Hyödynnä myös jo mahdollisia olemassa olevia asiakkaita ja markkinointikanavia.
Paljonko verkkokaupan perustaminen maksaa?
Kysymys, joka varmasti kiinnostaa kaikkia! Tähän voisi vastata, että no se vähän riippuu.
Voit saada verkkokaupan pystyyn hyvinkin pienillä kustannuksilla. Jos esimerkiksi asennat verkkokauppalisäosan kotisivuillesi itse tai otat käyttöön valmiin verkkokauppa-alustan, asennat maksu- ja toimitustavat itse käyttökuntoon ja syötät tuoteosastot, tuotteet ja muut tarvittavat tiedot kauppaasi omatoimisesti sekä suunnittelet ja toteutat verkkokaupan ulkoasun.
Verkkokaupan toteuttamisessa kokonaan itse on usein se huono puoli, että jotain olennaista saattaa jäädä tekemättä tai jos vastaan tulee ongelmia, joudut nekin ratkaisemaan itse. Työmäärä voi myös tuntua ylivoimaiselta.
Jos nyt ajattelet, että äh, ei tästä tule mitään, en minä tuollaisia asioita osaa itse tehdä tai ehdi opettelemaan, niin ei huolta! Verkkokaupan perustamiseen löytyy myös monia ammattilaisia avuksi. Tällaisten palveluiden hinta on usein noin 1500 eurosta ylöspäin. Riippuen siitä miten paljon teet itse, miten paljon ammattilainen tekee puolestasi tai opastaa sinua ja tehdäänkö verkkokaupan perustamisen yhteydessä esimerkiksi kotisivujen uudistus, tai hakukoneoptimointia, kuten avainsanatutkimus, kilpailija-analyysi ja sisältösuunnitelma.
Kannattaa ajatella verkkokaupan perustaminen (ja myös hakukoneoptimointi) enemmän investointina omaan yritykseen, kuin kulueränä. Koska verkkokaupan on tarkoitus tuottaa yrityksellesi myyntiä ja hakukoneoptimointi auttaa sen toteutumisessa, kun asiakkaat löytävät kauppasi Googlesta!
Itse olen paketoinut verkkokaupan perustamisen kolmeen eri vaihtoehtoon. Kalliimmat paketit sisältävät enemmän hakukoneoptimoinnin palveluita ja opastusta. Kaikkien pakettien yhteydessä on mahdollista toteuttaa myös kotisivujen uudistus. Jos sinusta tuntuu, että haluat apua verkkokaupan perustamiseen, tutustu ihmeessä verkkokauppapaketteihini ja laita rohkeasti viestiä, niin jutellaan lisää. Minulta saat selkeän ja varmasti toimivan verkkokaupan yrityksellesi, joka löydetään myös hakukoneilla.
Mitä tuotteita ostetaan verkosta?
Voit myydä verkkokaupassasi lähes mitä tahansa tuotteita. On kuitenkin joitain tuotteita, joita ostetaan verkosta enemmän kuin toisia. Alla olevassa listassa olen tuonut esille tuotteita, joita erityisesti yksin- ja pienyrittäjät voisivat verkkokaupassaan myydä.
Nämä tuotteet ovat suosittuja verkkoshoppailijoiden keskuudessa, ja tarjoavat pienyrittäjille mahdollisuuden erottua markkinoilla omaperäisillä ja laadukkailla tuotteilla. Verkkokauppa tarjoaa myös helpon tavan tavoittaa laajempi asiakaskunta, kuin kivijalkamyymälällä.
Suosittuja verkkokauppatuotteita ovat esimerkiksi
- Käsintehdyt ja uniikit vaatteet ja asusteet: Erityisesti pienyrittäjänä voit tarjota persoonallisia ja yksilöllisiä tuotteita, jotka erottuvat massatuotannosta. Kotimaisuus, ekologisuus ja luonnonmateriaalit ovat myös monille ostajille tärkeitä arvoja.
- Kosmetiikka ja luonnonkosmetiikka: Laadukkaat, käsintehdyt tai ekologiset tuotteet kiinnostavat monia asiakasryhmiä.
- Kodin sisustusesineet: Itse tehdyt tai kustomoidut sisustustuotteet, kuten koriste-esineet, huonekalut ja tekstiilit, ovat suosittuja.
- Elintarvikkeet ja herkut: Pienet erät ja erikoistuotteet, kuten paikalliset herkut, luomutuotteet ja käsityöläisten valmistamat ruoat, ovat usein kysyttyjä.
- Käsityö- ja askartelutarvikkeet: Yksilölliset ja laadukkaat materiaalit ja tarvikkeet kiinnostavat käsityöharrastajia.
Verkkokaupan hakukonenäkyvyys
Hakukoneoptimointi on keskeinen osa verkkokaupan perustamista, sillä se parantaa verkkokauppasi näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa. Tärkeää on tehdä avainsanatutkimus ja optimoida sivujen, tuoteosastojen ja tuotteiden sisältö, kuten otsikot, meta-kuvaukset, tekstit ja kuvat, käyttämällä oikeita avainsanoja.
Myös muu laadukas sisältö, kuten blogikirjoitukset ja oppaat, houkuttelevat asiakkaita kauppaasi ja parantavat hakukonesijoituksia.
Jos tuntuu, että kaipaat apua verkkokauppasi hakukoneoptimointiin, tutustu ihmeessä hakukoneoptimoinnin palveluihini. Blogistani löydät myös useita artikkeleja liittyen hakukoneoptimointiin.
Usein kysyttyä verkkokaupan perustamisesta
Kyllä voi! Minulla on monta toiminimiasiakasta, joilla on oma verkkokauppa. Toiminimen avulla verkkokaupan perustaminen on helppoa ja kustannustehokasta, mikä sopii erityisesti pienyrittäjille. Verkkokaupan perustaminen toiminimellä mahdollistaa nopean aloituksen ja joustavan hallinnoinnin ilman suurta byrokratiaa.
Case: Havinan
Asiakkaani Päivi Vallin on toiminimiyrittäjä ja hänellä oli ollut pitkään haaveena oma verkkokauppa. Tämä haave toteutui vihdoin vuonna 2020, kun suunnittelin ja toteutin Päivin yritykselle Havinalle verkkokaupan. Päivi myy Havinan verkkokaupassa erilaisia kierrätysmateriaaleista käsintehtyjä ainutlaatuisia tuotteita, kuten laukkuja, kortteja ja lippahuiveja. Havinan verkkokauppa ei ainoastaan toimi erinomaisena myyntikanavana käsityöyrittäjän tuotteille, vaan mahdollistaa myös tehokkaan markkinoinnin ja tiedottamisen tulevista tapahtumista, joissa Päivi on myymässä tuotteitaan paikan päällä.
Case: SeeBeauty
Toinen asiakkaani Riina Turpeinen otti minuun yhteyttä vuonna 2022 ja halusi perustaa verkkokaupan SeeBeauty ripsienpidennystuotemerkille. Verkkokauppa perustettiin kokonaan omana sivustonaan, koska kyseessä oli tuotemerkin omat sivut, eikä niitä haluttu yhdistää Riinan kauneushoitolan sivuihin. Tämä mahdollisti myös helpomman markkinoinnin ja paremman näkyvyyden tuotemerkin nimellä.
Tietoturva on erittäin tärkeä asia erityisesti juuri verkkokaupassa. Jos verkkokauppasi ei ole tietoturvallinen, eivät asiakkaat halua tai uskalla tehdä siellä ostoksia.
Varmista siis, että verkkokauppasi käyttää SSL-sertifikaattia tietojen salaamiseen. Jos SSL-salaus ei ole sinulle tuttu asia, lue blogistani Miksi SSL-salausta kannattaa käyttää?
Luotettavien maksupalveluntarjoajan, kuten Paytrailin ja VismaPayn, käyttö lisää myös turvallisuutta ja tarjoaa asiakkaillesi useita turvallisia kotimaisia maksutapavaihtoehtoja.
Tärkeää on pitää myös verkkokauppaohjelmasi tietoturva- ja korjauspäivitykset ajantasalla. Päivitykset korjaavat tunnettuja haavoittuvuuksia ja parantavat näin verkkokauppasi suojaa uusilta uhilta. Minulla on tarjota WordPressin ylläpitopaketti edulliseen hintaan, jos haluat ulkoistaa päivitykset ammattilaiselle. Kysy lisää ylläpitopaketista!
Kyllä, WooCommerce-lisäosa itsessään on ilmainen ja sen voi ladata suoraan WordPressin lisäosakirjastosta. Verkkokaupan perustamisessa kustannuksia syntyy kuitenkin webhotellista ja verkkotunnuksesta. WordPressiin ja WooCommerceen on olemassa myös paljon laajennuksia, joita usein tarvitaan verkkokaupan käytettävyyden parantamiseen ja ylläpidon sujuvoittamiseen, mutta osa näistä saattaa olla maksullisia. Maksupalvelusta tulee myös kuukausikuluja ja transaktiomaksuja. Jos et hallitse verkkokaupan perustamisen teknistä puolta itse, saatat tarvita apua asianatuntijalta, jonka palvelut ovat usein maksullisia.
Se kuinka kauan aikaa verkkokaupan perustamiseen menee, riippuu paljon siitä päätätkö perustaa verkkokaupan itse vai käytätkö apunasi ammattilaista.
Verkkokaupan perustaminen yhdessä minun kanssani kestää yleensä muutamasta viikosta pariin kuukauteen. Jos samalla toteutetaan myös kotisivujen uudistus ja/tai hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä, menee aikaa yleensä hieman enemmän. Lue lisää verkkokaupan toteutuksen etenemisestä.
Kyllä, verkkokaupan palautukset voivat maksaa, mutta palautuskäytännöistä on tiedotettava selkeästi. EU-lainsäädäntö takaa kuluttajille 14 päivän palautusoikeuden, mutta palautuskustannukset voivat olla asiakkaan vastuulla, jos siitä on kerrottu etukäteen.
On hyvä punnita palautusten maksullisuuden vaikutusta asiakastyytyväisyyteen ja -uskollisuuteen. Selkeät ja reilut palautusehdot parantavat asiakkaidesi luottamusta verkkokauppaasi kohtaan. Palautusprosessin helppous ja avoimuus ovat tärkeitä tekijöitä positiivisen asiakaskokemuksen luomisessa.
Mistä löydän apua verkkokaupan perustamiseen?
Täältä! 👋
Verkkokaupan perustaminen on usein iso projekti, jonka kanssa ei kannata jäädä yksin pähkäilemään. Otat minut avuksesi, niin neuvon sinua kaikissa eteen tulevissa ongelmissa.
Kerron sinulle mitä sinun tulee tehdä ja mitkä asiat teen puolestasi. Opastan sinua, jotta osaat pyörittää verkkokauppaasi itsenäisesti ja tarvittaessa olen myöhemminkin vain viestin päässä neuvomassa ja auttamassa sinua eteen tulevissa pulmissa. 😊