Laita viestiä mari@internesia.fi | Kotisivut, verkkokaupat, ohjelmointi, mainokset, esitteet, koulutus ja valokuvaus – Internesia – Lahti

Blogi

Tunnista kotisivujen suunnittelun ja toteutuksen ongelmakohdat

Kuvittele, että yritykselläsi on selkeät, toimivat, käyttäjäystävälliset ja upean persoonalliset kotisivut. Kuvittele sitten, että sinun tulisi suunnitella ja toteuttaa nämä sivut ihan yksin. Ilmestyykö päähäsi harmaita hiuksia jo pelkästä ajatuksesta?

Sivujen suunnittelussa ja toteutuksessa saattaa tulla vastaan useita eri ongelmakohtia. Ja saatat joutua pähkäilemään mitä niille voi tehdä? Anna kun kerron!

Tässä artikkelissa tarkastelen muutamia olennaisia ongelmakohtia ja annan vinkkejä niiden välttämiseksi.

1. Tärkeä ensivaikutelma

Kotisivujen visuaalinen houkuttelevuus on merkittävä tekijä, vaikka se ei usein olekaan sisältöä tai yleistä toimivuutta tärkeämpi. Ensivaikutelma yleensä ratkaisee jääkö asiakas tutkimaan sivujasi tarkemmin.

Epäammattimaisen ja kotikutoisen näköinen ulkoasu voi karkottaa potentiaaliset asiakkaasi.

Siksi houkuttelevat kuvat ja selkeä graafinen suunnittelu ovat avainasemassa kotisivujesi visuaalisessa ilmeessä.

Vinkki: Jos itse et osaa suunnitella tyylikästä ulkoasua, tämä osuus kannattaa ehdottomasti ulkoistaa ammattilaiselle.

2. Sivuston selkeys ja toimivuus

Usein käyttäjän ensimmäinen huomio kiinnittyy sivuston selkeyteen ja toimivuuteen. Liian monimutkainen rakenne ja vaikeaselkoinen navigointi voivat vaikeuttaa kävijöitä löytämään tarvitsemansa tiedot.

Siksi on tärkeää pitää sivujen rakenne selkeänä ja varmistaa, että olennaiset tiedot ovat helposti saatavilla.

Vinkki: Muista tarkistaa sivujesi toimivuus säännöllisesti, jotta et menetä yhteydenottoja sen vuoksi, että kotisivujesi yhteydenottolomake ei ole toiminut kuukauteen.

3. Käyttäjäystävällisyys ja persoonallisuus

Yrityksesi kotisivuihin liittyy myös haaste saada ne herättämään asiakkaassa tunne siitä, että hän haluaa ostaa juuri teiltä. Sivujen sisältö voi jäädä etäisiksi, jos et tuo esille yrityksesi tarinaa, omaa persoonaasi tai esittele henkilökuntaasi.

Erityisen tärkeä tämä on sellaisille yrittäjille, jotka myyvät omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan.

Itsekin olen asiantuntijayrittäjä ja olen pyrkinyt omilla kotisivuillani tuomaan esille millainen kotisivujen tekijä minä olen, mitä minä voin tarjota tekijänä juuri sinulle ja mitä hyötyä palveluistani olisi yrityksellesi.

Vinkki: Ihminen ostaa ihmiseltä! Muista esitellä palvelusi ja tuotteesi niin, että esittelytekstit sisältävät kaikki tarvittavat tiedot ja tekstit resonoivat ihanneasiakkaallesi. Muutama lause ei yleensä riitä, vaan tekstiä on hyvä kirjoittaa vähintään pari kappaletta.

4. Sisällön ajantasaisuus

Sisällön ajantasaisuus on erittäin tärkeä asia pitää kunnossa. Vanhentunut tai epäajantasainen sisältö voi antaa väärän kuvan yrityksen tilanteesta.

Kotisivujen säännöllinen päivittäminen varmistaa, että sivustosi tiedot pysyvät ajantasalla ja saat enemmän yhteydenottoja sivujesi kautta tai asiakkaasi löytävät kivijalkakauppaasi ostoksille.

Vinkki: Sivut on hyvä uudistaa parin kolmen vuoden välein. Uudistamisen yhteydessä on hyvä hetki freesata ulkoasua, tarkistaa sivujen sisällöt, kirjoittaa uutta tekstiä ja mahdollisesti ottaa uusia teknisiä ominaisuuksia käyttöön.

Ongelmakohtiin puuttuminen jo sivujen suunnitteluvaiheessa auttaa varmistamaan, että yrityksesi kotisivuista valmistuu tehokas, toimiva ja houkutteleva markkinointityökalu.

Tunnistitko yllä mainittuja ongelmakohtia omien kotisivujesi suunnittelussa ja toteutuksessa? Kaipaatko apua sivujesi kanssa? Laita viestiä, niin jutellaan miten voin parhaiten auttaa sinua!

Mari Lepistö | Internesia

Mari Lepistö | Internesia

Web-suunnittelija | Kotisivut, verkkokaupat, hakukoneoptimointi, koulutus, valokuvaus

mari@internesia.fi
044 534 1815

Uusimmat artikkelit

Suosituimmat artikkelit

Haluatko jakaa tämän artikkelin?

Etsitkö yrityksesi kotisivuille tai verkkokaupalle tekijää?

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää! Katso alla lisätietoja kotisivu- ja verkkokauppapaketeistani.