Tuntuuko, että markkinointi tökkii eikä tuota enää tuloksia samalla tavalla kun ennen?
Moni saattaa pähkäillä, kun aiemmin käytetyt markkinointitoimenpiteet eivät enää tuotakaan tulosta, varsinkaan sosiaalisessa mediassa.
Huomasin tämän itsekin kun markkinatilanne hiljeni ja päätin kokeilla uusia keinoja tavoittaa ihanneasiakkaani.
Aiemmin saatoin vain jakaa uusimman blogipostauksen tai postata tietoa uudesta palvelusta.
Sitten huomasin, että postaukseni saivat entistä vähemmän näkyvyyttä ja reaktioita. Sähköpostiin ei tullutkaan enää tarjouspyyntöjä ja yhteydenottoja.
Miksi näin kävi?
- Tänä päivänä ihmisille tulee informaatiota, mainoksia ja markkinointia joka tuutista niin paljon, että ei niitä vaan jaksa lukea. Itsellekin tulee usein informaatioähky ja skrollaan kaikkien suorien mainosten ohi vauhdilla. Uutiskirjeitä en jaksa lukea, jos niissä ei ole oikeasti minulle hyödyllistä tietoa.
- Toinen syy markkinoinnin muutokselle on, että ihmiset haluavat nykyään etsiä ensin enemmän tietoa itse, kysellä muiden kokemuksia ja lukea arvosteluja, ennen kuin päättävät ostaa.
He haluavat mahdollisesti seurata yrittäjää aluksi pidemmän aikaa somessa, ja sitten kun heille tulee tarve ostaa jotain, he muistavat että ”Ai niin, Mari oli se joka teki niitä kotisivuja”.
Mitä kannattaa tehdä?
Sen sijaan, että mainostaisit ihmisille suoraan ja käyttäisit loputtomasti euroja maksettuun mainontaan, tee näin:
★ Kerro ihmisille tarinoita
Tarinoilla on voima yhdistää ihmiset ja herättää tunteita. Kuvittele, että jaat tarinan siitä, miten intohimosi oman yrityksesi perustamiseen sai alkunsa tai miten kehitit jonkin tuotteen tai palvelun. Miksi teet sitä mitä teet. Tällainen henkilökohtainen tarina voi auttaa ihmisiä samaistumaan sinuun ja luomaan vahvemman yhteyden sinuun ja yrityksesi toimintaan. Voit myös kertoa tarinoita asiakkaistasi ja heidän onnistumisistaan, inspiroimalla muita samanlaisia haaveita tavoittelevia.
★ Sanoita heidän ongelmansa
Ihmiset usein etsivät ratkaisuja ongelmiinsa. Ymmärtämällä tarkasti asiakkaidesi haasteet voit puhutella heitä syvemmin. Voit kertoa, miten monet asiakkaasi kamppailevat esimerkiksi oman hyvinvointinsa kanssa ja korostaa, että ymmärrät näitä haasteita. Tämä luo luottamusta ja osoittaa, että sinulla on tarvittava tietotaito auttaa heitä.
★ Kerro miten voit ratkaista sen
Tärkeintä on esittää selkeästi, kuinka voit auttaa asiakkaita ratkaisemaan heidän ongelmansa. Kerro heille miten palvelusi tai tuotteesi voi auttaa heitä, näytä miten itse olet löytänyt avun ja seisot myymiesi tuotteiden ja palveluiden takana. Lupaa heille konkreettisia tuloksia ja näytä, miksi juuri sinä olet oikea valinta auttamaan heitä.
Ota nämä kohdat huomioon kaikessa markkinoinnissasi, myös kotisivujesi sisällössä. Yhteneväinen linja kaikessa tekemisessäsi antaa sinusta ammattimaisemman kuvan.
Älä markkinoi suoraan “Osta, osta, osta!”, vaan houkuttele ihmiset ostamaan.
Jää mieleen ja saa ihmiset muistamaan juuri sinut!